AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #1 Skrevet 16. september 2021 Noen som har en bra og trygg VPN å tipse om? Jeg har nettleser Chrome, og har brukt Hola VPN i et par år nå. Først nå får jeg plutselig et varsel av Windows defender at Hola er farlig og usikker å bruke. Faren min kikket på det og sier det samme, og at jeg bør avinstallere det øyeblikkelig. Men jeg trenger VPN for å se på serier andre steder. Så er det noen som har forslag til en annen og trygg VPN? Hva bruker DU? Den skal helst være gratis, men er det veldig billig, kan jeg ev betale noe pr mnd. Er for eks CyberGhost ok og trygg å bruke? Anonymkode: e6f07...395 1
Michaelhe Skrevet 16. september 2021 #2 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Noen som har en bra og trygg VPN å tipse om? Jeg har nettleser Chrome, og har brukt Hola VPN i et par år nå. Først nå får jeg plutselig et varsel av Windows defender at Hola er farlig og usikker å bruke. Faren min kikket på det og sier det samme, og at jeg bør avinstallere det øyeblikkelig. Men jeg trenger VPN for å se på serier andre steder. Så er det noen som har forslag til en annen og trygg VPN? Hva bruker DU? Den skal helst være gratis, men er det veldig billig, kan jeg ev betale noe pr mnd. Er for eks CyberGhost ok og trygg å bruke? Anonymkode: e6f07...395 VPN betyr at en privat bedrift et annet sted får tilgang til alt du gjør på nettet. Selv om du stoler på disse, kan de bli rettslig pålagt å utlevere opplysninger, f.eks om fildeling. Og selv om de sier at de "ikke loggfører", så kan dette bli gjort på andre måter. Det er veldig få som gjør ting på nettet som krever VPN. Noen unntakt er det, f.eks hvis man vil bypasse geolock'er i netflix osv. Det er også en del tvilsomme chatroom, hvor man ikke ønsker at IP skal logges. 4Chan etc. (Nei, jeg er ikke "Q")
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #3 Skrevet 16. september 2021 Michaelhe skrev (1 minutt siden): VPN betyr at en privat bedrift et annet sted får tilgang til alt du gjør på nettet. Selv om du stoler på disse, kan de bli rettslig pålagt å utlevere opplysninger, f.eks om fildeling. Og selv om de sier at de "ikke loggfører", så kan dette bli gjort på andre måter. Det er veldig få som gjør ting på nettet som krever VPN. Noen unntakt er det, f.eks hvis man vil bypasse geolock'er i netflix osv. Det er også en del tvilsomme chatroom, hvor man ikke ønsker at IP skal logges. 4Chan etc. (Nei, jeg er ikke "Q") Jeg skal ikke drive med masse shady greier. Jeg skal se tv-serier på svenske og danske Viafree for eksempel. De vil ikke la meg se om jeg "kommer fra Norge". ts Anonymkode: e6f07...395 1
Michaelhe Skrevet 16. september 2021 #4 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skal ikke drive med masse shady greier. Jeg skal se tv-serier på svenske og danske Viafree for eksempel. De vil ikke la meg se om jeg "kommer fra Norge". ts Anonymkode: e6f07...395 Da er det faktisk nyttig. Håper du finner noe.
Magika_fra_Fyll Skrevet 16. september 2021 #5 Skrevet 16. september 2021 Den er ikke gratis men ExpressVPN har fungert veldig bra, enkel og grei å sette opp og surfer like raskt via den som ellers, merker ikke at den er slått på 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #6 Skrevet 16. september 2021 ExpressVPN eller NordVPN er veldig bra, ExpressVPN operer fra Jomfruøyene og loggfører ingenting mens NordVPN opererer fra Panama og har veldig lite loggføring. Det at de er basert i Panama og Jomfruøyene betyr at ingen myndigheter kan kreve å få utlevert logger, disse to VPN leverandørene fører heller ikke logger så det er ingenting å hente. Begge har apper for PC, Android, Linux og iOS som er enkle å bruke. https://www.security.org/vpn/expressvpn/review/ https://www.security.org/vpn/nordvpn/review/ Michaelhe skrev (3 timer siden): VPN betyr at en privat bedrift et annet sted får tilgang til alt du gjør på nettet. Selv om du stoler på disse, kan de bli rettslig pålagt å utlevere opplysninger, f.eks om fildeling. Og selv om de sier at de "ikke loggfører", så kan dette bli gjort på andre måter. Det er veldig få som gjør ting på nettet som krever VPN. Noen unntakt er det, f.eks hvis man vil bypasse geolock'er i netflix osv. Det er også en del tvilsomme chatroom, hvor man ikke ønsker at IP skal logges. 4Chan etc. (Nei, jeg er ikke "Q") Du har rett i at det er veldig lite på nettet som "krever" VPN bortsett fra å unngå geoblocking. Men VPN er så mye mer enn et verktøy for de som ønsker å se amerikansk Netflix, jeg bruker VPN på alle nettverk utenom mitt eget og spesielt hvis jeg er ute å reiser og skal bruke nettbank eller logge på sider med brukernavn og passord. Bruker også VPN for å unngå at ISP "throttler" forbindelsen til enkelte nettsteder, når jeg spiller så kan jeg bruke VPN for å få en mer stabil tilkobling til enkelte servere. Mange bedrifter bruker VPN for at ansatte kan jobbe hjemmefra, noe som har vært meget aktuelt i disse tider. Jeg bruker også VPN for å få tilgang til min hjemme PC fra mobil eller laptop. VPN er også viktig for mennesker som bor i land med strenge restriksjoner for hvilken informasjon befolkningen skal ha tilgang til, Russland, Kina, Venezuela er blant værstingene her men det er utbredt i kommunistiske land og land som er styrt av religiøse fanatisme som f.eks. Islam. Anonymkode: 631a9...ac3 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #7 Skrevet 16. september 2021 Bruker NordVPN og er meget fornøyd. Betaler rundt 100 USD for tre års abonnement, og får et ekstra halvår gratis. Anonymkode: b2ab7...b03 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #8 Skrevet 16. september 2021 Har vurdert VPN av personvernhensyn, men er usikker på hva som egentlig er tryggest. Selskaper og myndigheter som gjerne vil overvåke vanlige folk vil nok være ekstra interessert i folk som bruker VPN, og det skulle ikke forundre meg om enkelte av tilbyderne også egentlig bare benytter muligheten til å lagre all trafikken. Problemet er at det er umulig å vite om tilbyderen er til å stole på, selv om sjansen for at myndighetene blander seg inn selvsagt er lavere når de er plassert i et land med god lovgivning. Det jeg gjør for å beskytte privatlivet mitt mest mulig er å bruke nettlesere som ivaretar personvern så langt det er praktisk mulig (Firefox, Brave, Waterfox, Cliqz) og bruker de til forskjellige ting for å minimere hvor mye f.eks Facebook kan spore. Jeg har også satt opp pi-hole på en gammel laptop. Det er en slags brannmur som står mellom ruteren og alt i huset som er koblet til, og automatisk stopper tusenvis av trackere før de i det hele tatt kommer inn på PC, nettbrett og telefoner. I tillegg kjører jeg NetGuard på telefonen, som er en virtuell VPN. Det vil si at den filtrerer hvilke apper som har tilgang til nettet. Jeg ser ingen god grunn til at apper som kabal, alarmklokke og kalkulator skal ha tilgang til internett, så slike ting legger jeg til på blokkeringslista. Sist men ikke minst bruker jeg nettsidene til forskjellige tjenester i stedet for appene, så langt det går. Når f.eks Internet Movie Database og reddit insisterer på at du bruker appen i stedet for nettsiden og gjør det så kronglete som mulig å surfe vanlig på mobilen, er det jo ikke fordi de prøver å gi deg en bedre opplevelse av nettsiden, men fordi appen gir dem veldig mye mer data de kan samle inn og selge. Anonymkode: 54c9a...31e
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #9 Skrevet 19. september 2021 Takk for tipsene om NordVPN og EkspressVPN. Skal se nærmere på dem. ts Anonymkode: e6f07...395
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå