AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #1 Skrevet 16. september 2021 En venninne av meg fortalte meg nylig at hun var blitt gravid. Det var ikke planlagt. Jeg vet hun har tatt MDMA ved et par anledninger og drukket alkohol. Jeg er IKKE bekymret for denne bruken videre i svangerkapet. Jeg kjenner henne godt og vet hun tar graviditeten på alvor. Hun har vært sammen med samboeren i 3år og alt er egentlig tilrettelagt for barn. Stabil jobb, inntekt osv. Men hvor skadelig kan bruk av narkotika være i svangerskapet? Hun har ikke vært hos legen, men antar at hun er ca 6 uker på vei. Har lurt litt på om jeg bør oppfordre henne til abort dersom det kan ha vært så skadelig at barnet har blitt påvirket? Anonymkode: 69b6e...23b
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #2 Skrevet 16. september 2021 Jeg brukte kokain to ganger før jeg fant ut jeg var gravid. Spurte privat gynekolog når jeg hadde time til ultralyd i sjuende uke. Han sa det gikk bra så lenge det var før femte uke. Var noe med at de var beskytta av plommesekken frem til da Anonymkode: d5f6f...bad 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #3 Skrevet 16. september 2021 Ingen her er jo leger, og vi vet ikke hvor mye hun har drukket eller hvor mye Mdma hun har tatt, ei heller om det kan føre til, eller har ført til. Hun blir jo fulgt opp, så de finner jo ut av det. Jeg vil gjette meg til at det går helt fint om hun ikke har festet døgnet rundt i flere uker, men som sagt, jeg er ikke lege jeg heller. Uten å være for kjip mot de som bor der, så tenker jeg at når du først stiller slike spørsmål til fremmede på nettforum så vil du nok få bedre svar på f.eks "Norsk i Berlin" på facebook, i den byen inntas det i allefall mer Mdma enn det som er vanlig her til lands. Anonymkode: f851a...47c
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #4 Skrevet 16. september 2021 (Om mengden) Kan føre til eller har ført til skade* Anonymkode: f851a...47c
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #5 Skrevet 16. september 2021 Hun bør reise og ta ultralyd, om legen ikke henviser kan hun reise til privat, det koster litt og må betales selv, men de kan I hvertfall skjekke om alt står bra til? Det finnes mange kvinner som desverre tar narkotika eller drikker alkohol I svangerskapet😔 men som oftest går det greit med barnet så lenge dette bare var 1 engangs hendelse og det ikke var store mengder? Anonymkode: 21c36...5ca
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #6 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hun bør reise og ta ultralyd, om legen ikke henviser kan hun reise til privat, det koster litt og må betales selv, men de kan I hvertfall skjekke om alt står bra til? Det finnes mange kvinner som desverre tar narkotika eller drikker alkohol I svangerskapet😔 men som oftest går det greit med barnet så lenge dette bare var 1 engangs hendelse og det ikke var store mengder? Anonymkode: 21c36...5ca Jeg vet hun ikke ønsker å ta det opp med legen, da hun er redd det vil gi problemer. Tror hun tenker på barnevern osv. Jeg vet ikke hvilke mengder da jeg ikke har erfaring selv. Men hun sa "to ganger". Alkohol har det vært i helgene, ikke mer så vidt jeg vet om. Anonymkode: 69b6e...23b
Silva Pluvialis Skrevet 16. september 2021 #7 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet hun ikke ønsker å ta det opp med legen, da hun er redd det vil gi problemer. Tror hun tenker på barnevern osv. Jeg vet ikke hvilke mengder da jeg ikke har erfaring selv. Men hun sa "to ganger". Alkohol har det vært i helgene, ikke mer så vidt jeg vet om. Anonymkode: 69b6e...23b Barnevernet BØR bli involvert hvis mor ruser seg under svangerskapet. 8
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #8 Skrevet 16. september 2021 Gjenferdet skrev (3 minutter siden): Barnevernet BØR bli involvert hvis mor ruser seg under svangerskapet. Hun viste ikke at hun var gravid før inntil nylig. Hun prøvde ikke, og gikk på p-piller. Hun hadde jo selvsagt ikke ruset seg hadde hun vist hun var gravid. Men nå er jo skjedd skjedd. Er usikker på om jeg bør blande meg eller ikke. Anonymkode: 69b6e...23b 14
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #9 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vet hun ikke ønsker å ta det opp med legen, da hun er redd det vil gi problemer. Tror hun tenker på barnevern osv. Jeg vet ikke hvilke mengder da jeg ikke har erfaring selv. Men hun sa "to ganger". Alkohol har det vært i helgene, ikke mer så vidt jeg vet om. Anonymkode: 69b6e...23b Synes det sier sitt når en potensiell melding til barnevernet er verre og viktigere å unngå enn å forsikre seg om at barnet i magen har det bra. Anonymkode: 97fd5...ecb 10
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #10 Skrevet 16. september 2021 Kjenner til flere tilfeller som ikke har visst de har vært gravid og de har holdt på med utagerende festing inntil 5-6 måned og det har gått helt fint med mor og barn. Å spør om slike ting inne på kg er lite lurt, da har du visse personer som ikke har peiling som skriker barnevern og SOS helt uten grunn. Din venninne har festet når hun ikke visste hun var gravid, nå vet hun det og gjør derfor ikke det lenger. Det er da ikke noe som helst å kontakte barnevern eller lignende for. Man kan ikke leve som gravid før man faktisk vet man er gravid. Hvis man skal straffes for ting man har gjort før man har fått barn så er det få barn som hadde blitt værende hos sine gode foreldre. Anonymkode: ec5e3...c24 12
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #11 Skrevet 16. september 2021 Om hun ikke vil snakke med en lege, så kan kanskje du snakke med en? Eller send inn spørsmålet til en medisinsk fagperson, det finnes plenty av sånne tjenester på nett. Kvinneguiden er ikke riktig sted. Anonymkode: 69db2...fe2 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #12 Skrevet 16. september 2021 5 hours ago, Gjenferdet said: Barnevernet BØR bli involvert hvis mor ruser seg under svangerskapet. 1. Det var ikke temaet/spørsmålet. 2. Mor ruset seg før hun visste hun var gravid. Det står til og med at det ikke er bekymring for bruk nå som graviditeten er oppdaget. Greit å komme med bedrevitende kommentarer, men noen ganger er det ok å la være også. Anonymkode: b565f...1ad 19
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #13 Skrevet 16. september 2021 Forstår virkelig ikke hvorfor du føler behov for å blande deg? Du spør fremmende på et forum om du skal oppfordre henne til abort. Alvorlig talt. Anonymkode: dcc2f...6ee 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #14 Skrevet 16. september 2021 Narkomane bør ikke skaffe seg barn. Anonymkode: d0991...9e2 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #15 Skrevet 16. september 2021 Det er økt risiko for komplikasjoner, men ingen garanti for at noe går galt. Viktig at hun sier det til lege slik at det blir fulgt opp godt. Det er stor forskjell på å ha ruset seg et par ganger og gjøre det regelmessig gjennom store deler av svangerskapet. Vi kjenner alle folk som har røyket og drukket seg fulle da de ikke har visst at de var gravide og det har gått helt fint. Anonymkode: 39917...802 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #16 Skrevet 16. september 2021 Unnskyld meg, men passer det egentlig å ha en baby når man er så jævla umoden (??) og ansvarsløs at man til tider driver å ruser seg? Jeg ser at hun ikke var klar over at hun var gravid, men jeg hadde stusset utrolig mye over måten hennes å leve på. Anonymkode: 222ae...c6e 6
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #17 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg brukte kokain to ganger før jeg fant ut jeg var gravid. Spurte privat gynekolog når jeg hadde time til ultralyd i sjuende uke. Han sa det gikk bra så lenge det var før femte uke. Var noe med at de var beskytta av plommesekken frem til da Anonymkode: d5f6f...bad Flaut. Anonymkode: 222ae...c6e 6
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #18 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Narkomane bør ikke skaffe seg barn. Anonymkode: d0991...9e2 Hun er ikke narkoman fordi hun valgte å ruse seg et par ganger i såkalte "festlige anledninger" på samme måte som at en som drikker alkohol ved "festlige anledninger" ikke er en alkoholiker. Sånn er det bare, det kommer man ikke vekk fra. Er en viss dobbeltmoral her inne på kg og ellers i samfunnet at alkohol er greit nok men alle andre rusmidler er helt feil. Er få rusmidler som lager så mye trøbbel som alkohol bare så det er sagt. Og nei, jeg røyker ikke, drikker ikke og bruker heller ikke narkotika. Anonymkode: ec5e3...c24 14
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #19 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): En venninne av meg fortalte meg nylig at hun var blitt gravid. Det var ikke planlagt. Jeg vet hun har tatt MDMA ved et par anledninger og drukket alkohol. Jeg er IKKE bekymret for denne bruken videre i svangerkapet. Jeg kjenner henne godt og vet hun tar graviditeten på alvor. Hun har vært sammen med samboeren i 3år og alt er egentlig tilrettelagt for barn. Stabil jobb, inntekt osv. Men hvor skadelig kan bruk av narkotika være i svangerskapet? Hun har ikke vært hos legen, men antar at hun er ca 6 uker på vei. Har lurt litt på om jeg bør oppfordre henne til abort dersom det kan ha vært så skadelig at barnet har blitt påvirket? Anonymkode: 69b6e...23b Er beskyttet av plommesekken frem til uke 6. hvorfor i alle dager skal du legge deg oppi andres kropp og valg? Tror du ikke hun selv har pratet med legen sin? Ser du selv hva du skriver? Anonymkode: 8f9fc...961
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #20 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hun er ikke narkoman fordi hun valgte å ruse seg et par ganger i såkalte "festlige anledninger" på samme måte som at en som drikker alkohol ved "festlige anledninger" ikke er en alkoholiker. Sånn er det bare, det kommer man ikke vekk fra. Er en viss dobbeltmoral her inne på kg og ellers i samfunnet at alkohol er greit nok men alle andre rusmidler er helt feil. Er få rusmidler som lager så mye trøbbel som alkohol bare så det er sagt. Og nei, jeg røyker ikke, drikker ikke og bruker heller ikke narkotika. Anonymkode: ec5e3...c24 Lovbrytere bør ikke få barn da. Anonymkode: d0991...9e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå