Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får ikke sove, for gruer meg til jobb i morgen. 

Jeg jobber i helsevesenet. Jobber 75%. Dette har jeg valgt selv da jeg rett og slett ikke makter å jobbe noe særlig mer. Det siste året har jeg hatt to SA og jeg er nå tidlig på vei. Føler meg derfor veldig usikker på denne graviditeten også. Jeg vet jo også at stress kan øke risiko for SA. 

Det er for tiden mye sykdom på jobb, så vi alle blir spurt ofte om ekstravakter. Spesielt jeg, og andre som jobber redusert. Jeg kjenner på kroppen at jeg ikke tror det er bra for meg å jobbe mer, og det fører til en del stress da jeg ofte blir spurt på kort varsel. 

Jeg vil ikke være åpen om at jeg er gravid enda. Jeg synes det er deilig å slippe å gå rundt på jobb og at alle vet om tidligere SA. Deilig å glemme det litt på jobb, slippe spørsmål osv. 

Problemet er at "hvem som helst" kan ringe eller komme direkte og spørre meg om ekstravakter. Det er den som har ansvaret (stort sett en sykepleier) for vakten som spør. Derfor nytter det ikke å gi beskjed til nærmeste leder, slik han kan holde det skjult og unngå å spørre meg. Nå har jeg sagt nei alle gangene og forsøkt å finne unnskyldninger, men jeg føler meg litt gjennomskuet. Alle andre bidrar bortsett fra meg...

Hva gjør jeg? Jeg er stygt redd for at det noen dager neste uke blir aktuelt med beordring da enda flere nå er syk/sykemeldt/karantene. Er også to stillinger det ikke er dekket inn for vikar enda til tross for at en er gravid og har gått ut i permisjon. Er spesielt redd for å bli beordret til nattevakter da jeg vet det er en stor belastning som gravid. Per tid har jeg ikke nattevakter, men jeg har noen få om et par måneder, men tenker at jeg da føler meg tryggere på graviditeten hvis alt går bra til da. 

Anonymkode: ecb82...deb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere har GAT kan du jo sette deg utilgjengelig på fridagene dine? 

Anonymkode: 80e02...c4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis dere har GAT kan du jo sette deg utilgjengelig på fridagene dine? 

Anonymkode: 80e02...c4f

Vi blir spurt nå vi er på jobb uansett...

Anonymkode: ecb82...deb

Skrevet

For det første. Stress fører ikke til spontanabort. Da er det i så fall snakk om EKSTREMT stress, ikke det du beskriver her. At du har spontanabortert tidligere er på ingen måte din skyld eller noe du kunne ha forhindret. 

For det andre. Det er lov å si nei til ekstravakter. Du kan si at du ikke føler deg helt på topp for tiden og ikke har kapasitet til å jobbe mer enn stillingsprosenten din. 

Anonymkode: 29a79...294

• Liker 2
Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Jo du kan si nei og du trenger ikke begrunne det. Det er ekstravakter, så hvis noen faktisk spør hvorfor du ikke kan jobbe mer kan du bare svare at du allerede jobber 75% og har nok med det. 

Håper du har fått sove litt hvertfall

Skrevet

Enig med resten. Det er "bare" å si at du jobber 75 % fordi det er det du ønsker. Jeg vet hvor vanskelig det er å si nei uten spesiell grunn, men det er kanskje noe du kan øve på 😊

Anonymkode: 4f85d...8e0

• Liker 1
Skrevet

Hadde aldri tatt ekstravakter hvis jeg bare jobber 75%. Får ikke overtidsbetalt da. Forskyver bare.

Anonymkode: 43885...d89

• Liker 1
Skrevet

Synes det er litt merkelig at de spesielt spør dere som jobber redusert. Som oftest er det jo en god grunn for at man velger å gå ned i stillingsprosent, som for eksempel helse eller liknende. Det må så klart være lov å spørre, men du trenger ikke å svare noe annet enn at det ikke passer. 

Antall spontanaborter ble redusert under pandemien, noe som kobles til økt bruk av hjemmekontor og mindre stress. Jeg er derfor uenig i at det nødvendigvis må ekstreme og umenneskelige mengder stress til før det kan påvirke fosteret. Likevel, som oftest skjer en abort på grunn av avvik hos fosteret, så du må ikke legge noe skyld på deg selv her. Tror uansett ikke kroppen din har vondt av å stresse ned og slappe mer av❤️

Anonymkode: ea203...697

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...