Gå til innhold

Epidemien er over i Norge...

Fremhevede innlegg

Gjest Paramount
Skrevet

For mange av oss har pandemien vært over for lenge siden. For det offisielle Norge er det ikke over før om 1-2 år, når minst dobbelt så mange har vært smittet. Vi må opp mot 4-500.000 smittede før det hele er over. Det tar tid når alle skal telles underveis. Det hele begynner å bli latterlig. Med all respekt for de som blir alvorlig syke. Det er alltid noen som blir alvorlig syke. Nesten uansett sykdom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Honey Dew skrev (På 16.9.2021 den 12.38):

Det er ikke en epidemi. Det er en pandemi.

Epidemien i Norge er en undergren av pandemien. Epidemi = geografisk avgrenset smitteutbrudd. Pandemi= uavgrenset og verdensvid. 

• Liker 3
Skrevet

Ja, jeg er i Norge nå for første gang siden pandemien begynte. Jeg bor i Storbritannia.Jeg var nylig i England hvor alle regler er fjernet, men likevel bruke ca. halvparten munnbind på matbutikken, folk holdt avstand, masse smittesporing. I Skottland er munnbind fortsatt påbudt overalt innendørs (selv om det ikke er andre folk der). Her er det jo ingenting. Ingen bruker munnbind i det hele tatt uansett hvor fullt det er, og jeg blir sett litt rart på når jeg bruker det. Ingen har bedt om kontaktinfo for smittesporing. Ingen holder avstand. Det er utrolig interessant. Basert på alt jeg har lest på KG og i nyhetene, trodde jeg folk tok det litt mer på alvor.

Jeg tenker at siden jeg nettopp kommer fra UK, så er det greit at jeg bruker munnbind og holder avstand i hvert fall, men jeg vet ikke hvordan jeg hadde vært om jeg levde vanlig i Norge som alle andre.

Skrevet
Tiuren skrev (14 timer siden):

Var en liten tur ute på byen for en uke siden.

Gi folk to pils så håndhilser og klemmer vi som før med både kjente og ukjente, for det er slik vi er innerst inne. Aldri har uttrykket "alt blir bra" gledet meg mer.... :) 

Dette er ganske interessant. For tyder ikke det på at de aller fleste innerst inne gir litt f i alle reglene? Men det sosiale stigmaet står så sterkt at folk ikke tør i edru tilstand? Hadde man vært redd for selve viruset, så blir man jo ikke mindre redd av å være beruset?

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, LisbethBerg said:

Dette er ganske interessant. For tyder ikke det på at de aller fleste innerst inne gir litt f i alle reglene? Men det sosiale stigmaet står så sterkt at folk ikke tør i edru tilstand? Hadde man vært redd for selve viruset, så blir man jo ikke mindre redd av å være beruset?

Dette er nok grunnen til at nesten alle brukte munnbind når det var som mest snakk om dette, men de færreste brukte det rett. Man hadde et munnbind i jakkelommen som man brukte for å ikke bli uglesett. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Først skriver avisene at Israel sier at de ikke er ferdige, og må ha tre doser. Immuniteten varer ikke så lenge som antatt. Så, en uke senere, sier FHI at alt kan "være over" snart?

Det de mener å si er at dødeligheten trolig går ned over tid etterhvert som immunitet bygges opp. Men usikkerheten ligger i den hyppige mustasjonsraten, som ikke ser ut til å være stabil. I tillegg er hele avhengighetsforholdet mellom oss og Moderna og Pfizer helt motbydelig. For ikke å snakke om forholdet mellom disse og fattige land. Heldigvis finnes andre vaksiner. Jeg håper at disse vil bli så gode over tid at de store farmasigigantene ikke produserer en slags gruppe med billionærer og "krigsproffitører".

Endret av Michaelhe
  • Opprett ny...