Gå til innhold

Spår sjokkpriser på strøm i Sør-Norge når nordsjøkabel åpner om kort tid: – Helt sprøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Strømprisen i Norge kan øke når den norsk-britiske strømkabelen settes i drift om to uker, tror analytiker Sigbjørn Seland i Storm Geo. – Den kan godt stige til over tysk nivå, sier han.

Den 1. oktober kobles Norge opp mot Storbriannias rådyre kraftmarked gjennom sjøkabelen North Sea Link. Prisen på kraft i landet er fire ganger så høyt som i Norge med over fem kroner kilowattimen. Og onsdag kveld spås prisene over Nordsjøen hos britene opp ytterligere fem ganger, opp mot 20 kroner per kilowattime.

Han tror Sør-Norge kan komme til å få et et prisnivå stiger over det som er Tyskland utover høsten og vinteren når Norge kobles opp mot Storbritannia.

https://e24.no/olje-og-energi/i/47Lm1q/rekordhoeye-britiske-stroempriser-foer-norsk-kabel-startes-opp-vil-dra-opp-prisene

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og det kan vi bare venne oss til først som sist, for strømprisene vil fortsette og stige fremover i takt med elektrifiseringen som foregår i miljøets navn.

Man kan tenke seg når man har fått elektrfisert hele bilparken, og de fortsetter med anleggsmaskiner, busser, ferger osv. Politikerne har allerede vedtatt å elektrifisere sokkelen.

Om hele sokkelen skulle elektrifiseres så krever det rundt 15TWh, eller tilsvarende forbruket til 750 000 husstander. Om vi forholder oss til det som er planlagt elektrfisert i første omgang på sokkelen så er det 10TWh. Her snakker vi om strømforbruk på størrelsesorden med Oslo og omegn.

Ellers så er det blitt god butikk og selge strøm gjennom eksportkablene. Dessto høyere prisene blir i Europa desto mer fristende er det å selge strøm. Og det er veldig lurt, for da kan de tjene på grovt på eksporten, samtidig som de kan holde en jevn høy pris i hjemmemarkedet, med begrunnelsen at magasinene er halvfulle. Eksportkablene blir finansiert gjennom nettleien, for det er infrastruktur som vi trenger for å kunne importere strøm, ja for da blir pluteslig argumentet at vi må ha sikkerhet for strømforsyningen, så da blir det fremstillt som noe bra for forbrukerne, og det er klart vi må betale for.

Apropos infrastruktur, Norge har ikke kapasitet i det nåværende strømnettet til å elektrifisere hele bilparken og med alt det andre jeg nevnte, så da må vi gjøre store investeringer på hele strømnettet, og det blir selvfølgeligvis belastet nettleien, for infrastruktur trenger vi. 

Men heldigvis betaler oljeselskapene selv for infrastrukturen til elektrifisering av sokkelen, kanskje ikke helt for det er en grønn investering som gir støtte og skattelette. For oljeselskapene vil dette gå i pluss, for da vil de slippe CO2 avgift på utslippene fra gassturbinene samtidig som de kan selge denne gassen også til kontinentet. Og alle vet at gass har kun ett formål, og det er å bli brent. Men det blir lite CO2 skatt når den brennes i Tyskland. Men gassen som ble sendt til Tyskland kan vi få tilbake som grønn energi gjennom eksportkablene. Hvordan den kan bli grønn, jo med a bruke gassen innenlands i Tyskland og eksportere vindkraft tilbake til Norge gjennom eksportkablene som i nær framtid må døpes om til importkabler. Og som vi vet så betaler vi litt ekstra for grønn og rein energi, men litt ekstra betaler vi gjerne for miljøets skyld.

Så den fantastiske e-bilen kommer til å bli dyr for husholdningene etterhvert, for ikke bare vil det koste mer å lade bilen, men det blir også dyrere strøm i huset. Men vi må se det positive i det, alt som tilfaller statskassa vil bli tilbakeført til samfunnet, for det er mye bedre at politikerne får hånd om pengene våre og la det dryppe litt tilbake på oss etter hva de finner mest fornuftig. Og med mye penger som går inn i statskassa så kan de lokke oss ved neste valg også på alt de skal bruke penger på.

• Liker 10
Skrevet

Dette har jeg advart om i flere år allerede helt siden vi signerte under ACER-avtalen.

(MYE) dyrere strøm

Dyrere drivstoff. Både bensin,diesel, elektrisitet og til og med gass. Alt øker og den megakjipe "festen" man blir tvunget til å delta i har såvidt begynt. Alt vil bli mye værre fremover i kpmbinasjon med elektrifisering av norsk sokkel med landkabler vinteren 2023💩👹

• Liker 12
Skrevet

Vil anta at det er Høyre som først og fremst er skyld i dette.

• Liker 7
Skrevet
norw skrev (6 timer siden):

Nope, dette er tverrpolitisk.

Det er en del som er symbolsk mot; de er mot Acer og EU, men fortsatt ønsker fordelene av dem, og du har jo Rødt som ønsker kommunisme og statseierskap av ressurser, men i praksis er det ingen som er reelle motstandere, og gitt situasjonen, er det vanskelig å være informert motstander.

Det absolutt minste problemet vårt er Acer og Utenlandskabler; det alvorlige er om dagens situasjon ikke er resultat av en årlig variasjon.

• Liker 7
Skrevet
norw skrev (8 timer siden):

Ap, FrP, mdg, Venstre og KrF også 

• Liker 4
Skrevet
Blitz21 skrev (47 minutter siden):

Helt ubegripelig når dette høyst sannsynlig vil slå negativt ut for norske strømpriser. Fremstår som elendig politisk styring. 

Må i hvert fall stryke alt av evt avgifter, og hvis dette blir et problem over flere år kan vi kanskje ikke ha et kommersielt og profittmaksimerende strømmarked, men et offentlig tilbud med fastsatte priser.

• Liker 2
Skrevet
norw skrev (3 minutter siden):

Helt ubegripelig når dette høyst sannsynlig vil slå negativt ut for norske strømpriser. Fremstår som elendig politisk styring. 

Må i hvert fall stryke alt av evt avgifter, og hvis dette blir et problem over flere år kan vi kanskje ikke ha et kommersielt og profittmaksimerende strømmarked, men et offentlig tilbud med fastsatte priser.

Våre folkevalgte vil ha oss til å være bananrepublikk. Bare sende strømmen ut av landet i stedenfor å bruke den til produksjon her

• Liker 4
Skrevet
Alphamale skrev (9 timer siden):

helt siden vi signerte under ACER-avtalen

Blitz21 skrev (54 minutter siden):

Det er ikke bare Acer som er årsaken, det er også det grønne skiftet som R, SV og SP stiller seg bak med alt de har. 

Altså skyldes forholdene et samlet Storting som velgerne ga fornyet tillit og mandat til å fortsette ødeleggelsene i fire nye år så sent som på mandag denne uka.

Sistemann behøver ikke slukke lyset. Strømmen er allerede stengt pga manglende evne til å betale det hvite ut av øyet.

• Liker 4
Skrevet
norw skrev (9 minutter siden):

Og la meg legge til at kryptomining bør forbys 😑

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg er glad hvis strømmen blir så dyr at det blir et folkeopprør. Hittil har politikere ikke trengt å bry seg om hva konsekvensene av det de signerer på. Politikere lever beskyttete liv, så de kan leke med andres livskvalitet ut ifra hva den nyeste spindoktoren eller rådgiveren sier.

Og så er det "kokt frosk" effekten. (Jeg vet det sikkert er en historie, men....)

Vi har ikke reagert på en subtil økning av strømprisene, fordi vi har også fått en lønnsvekst. Kun en rask og brutal økning kan åpne øynene på folk, om hva "Grønt skifte" "Havvind" "Selg ren Norsk energi og redd verden" "Elektifiser Norge" "Stans oljeboringen" virkelig betyr for oss.

11 hours ago, Kapt.Chat said:

Og det kan vi bare venne oss til først som sist, for strømprisene vil fortsette og stige fremover i takt med elektrifiseringen som foregår i miljøets navn.

Man kan tenke seg når man har fått elektrfisert hele bilparken, og de fortsetter med anleggsmaskiner, busser, ferger osv. Politikerne har allerede vedtatt å elektrifisere sokkelen.

Om hele sokkelen skulle elektrifiseres så krever det rundt 15TWh, eller tilsvarende forbruket til 750 000 husstander. Om vi forholder oss til det som er planlagt elektrfisert i første omgang på sokkelen så er det 10TWh. Her snakker vi om strømforbruk på størrelsesorden med Oslo og omegn.

Ellers så er det blitt god butikk og selge strøm gjennom eksportkablene. Dessto høyere prisene blir i Europa desto mer fristende er det å selge strøm. Og det er veldig lurt, for da kan de tjene på grovt på eksporten, samtidig som de kan holde en jevn høy pris i hjemmemarkedet, med begrunnelsen at magasinene er halvfulle. Eksportkablene blir finansiert gjennom nettleien, for det er infrastruktur som vi trenger for å kunne importere strøm, ja for da blir pluteslig argumentet at vi må ha sikkerhet for strømforsyningen, så da blir det fremstillt som noe bra for forbrukerne, og det er klart vi må betale for.

Apropos infrastruktur, Norge har ikke kapasitet i det nåværende strømnettet til å elektrifisere hele bilparken og med alt det andre jeg nevnte, så da må vi gjøre store investeringer på hele strømnettet, og det blir selvfølgeligvis belastet nettleien, for infrastruktur trenger vi. 

Men heldigvis betaler oljeselskapene selv for infrastrukturen til elektrifisering av sokkelen, kanskje ikke helt for det er en grønn investering som gir støtte og skattelette. For oljeselskapene vil dette gå i pluss, for da vil de slippe CO2 avgift på utslippene fra gassturbinene samtidig som de kan selge denne gassen også til kontinentet. Og alle vet at gass har kun ett formål, og det er å bli brent. Men det blir lite CO2 skatt når den brennes i Tyskland. Men gassen som ble sendt til Tyskland kan vi få tilbake som grønn energi gjennom eksportkablene. Hvordan den kan bli grønn, jo med a bruke gassen innenlands i Tyskland og eksportere vindkraft tilbake til Norge gjennom eksportkablene som i nær framtid må døpes om til importkabler. Og som vi vet så betaler vi litt ekstra for grønn og rein energi, men litt ekstra betaler vi gjerne for miljøets skyld.

Så den fantastiske e-bilen kommer til å bli dyr for husholdningene etterhvert, for ikke bare vil det koste mer å lade bilen, men det blir også dyrere strøm i huset. Men vi må se det positive i det, alt som tilfaller statskassa vil bli tilbakeført til samfunnet, for det er mye bedre at politikerne får hånd om pengene våre og la det dryppe litt tilbake på oss etter hva de finner mest fornuftig. Og med mye penger som går inn i statskassa så kan de lokke oss ved neste valg også på alt de skal bruke penger på.

Angående tysk vindkraft: Tyskland ble lovet ren, fornybar energi, men resultatet blir voldsom økning i strømprisen og Tyskland blir mer og mer avhengig av å importere strøm.

Siden Norsk media er dedikert til å snakke for "Grønn energi" så finner du ikke mye på norsk om det. Men hvis du leser engelsk, så har jeg et par linker.

https://www.forbes.com/sites/michaelshellenberger/2019/05/06/the-reason-renewables-cant-power-modern-civilization-is-because-they-were-never-meant-to/

https://www.spiegel.de/international/germany/german-failure-on-the-road-to-a-renewable-future-a-1266586.html

The number of new construction projects has collapsed in Germany, with just 743 new wind turbines joining the grid last year, 1,000 fewer than in the previous year. In Bavaria, Germany's largest state, just eight went into operation. The wind power boom is over, and manufacturers are suffering.

The state has redistributed gigantic sums of money, with the EEG directing more than 25 billion euros each year to the operators of renewable energy facilities. But without the subsidies, operating wind turbines and solar parks will hardly be worth it anymore. As is so often the case with such subsidies: They trigger an artificial boom that burns fast and leaves nothing but scorched earth in their wake.

Subsidier har skapt et kunstig marked som ikke kan betale for sin egen drift, langt mindre ha overskudd.

Vi i Norge ligger noen år etter, så vi har latt oss lure til å eksportere ren vannkraftenergi så kontinentet skal få redusert sine utslipp. Til gjengjeld får vi tilbake strømprisene i disse landene.

Og den nyeste linken, fra 2021: https://worldnewsera.com/news/startups/germanys-green-energy-failure-germany-turns-back-to-coal-and-natural-gas-as-millions-of-its-solar-panels-are-blanketed-in-snow-and-ice-tech-news-startup/

During the twenty-year period, the Germans also paid a hefty price for the program. For example, the average cost of electricity for German households has doubled since 2000.

Professor Harald Schwarz: The guaranteed output of wind energy and photovoltaics is between zero, two, or three percent. So de-facto is zero.

Endret av ops2
  • Liker 7
Skrevet

Den eneste lille fordelen Norge hadde igjen, var billig kraft. Nå forsvinner også dette.

jeg sier bra jobba *slow clap*

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor var ikke dette et tema i valgkampen?

• Liker 4
Skrevet
rips & vaniljesaus skrev (4 timer siden):

Det hadde kanskje ikke blitt så mye debatt om det? Er vel bare Rødt og SV som er i mott kablene.

Jeg har ikke så mye problem med og betale litt ekstra for strøm om det er nødvendig for og bedre miljøet. Jeg har mye imot og betale mer for de norsk strøm blir solgt til utlandet. Jeg ser ingen grunn til at jeg skal betale for billigere strøm til England. 

• Liker 7
Skrevet
rips & vaniljesaus skrev (4 timer siden):

Fordi alle var opptatt av å snakke om klima.

Men jeg skjønner ikke hvorfor Norge må gjøre seg så avhengig av andre lands priser. 

• Liker 3
Skrevet
rips & vaniljesaus skrev (5 timer siden):

Virker som at dette burde vært sak #1. Får se hvordan dette slår ut om fire år. Plutselig får vi et strømparti også.

• Liker 5
Skrevet
Pippi Lotta skrev (6 minutter siden):

Det hadde kanskje ikke blitt så mye debatt om det? Er vel bare Rødt og SV som er i mott kablene.

Jeg har ikke så mye problem med og betale litt ekstra for strøm om det er nødvendig for og bedre miljøet. Jeg har mye imot og betale mer for de norsk strøm blir solgt til utlandet. Jeg ser ingen grunn til at jeg skal betale for billigere strøm til England. 

Dette har nok veldig liten innvirkning på klima/miljø.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Pippi Lotta skrev (15 minutter siden):

Signerer denne. Gjør meg heller ingenting å bruke tykke, gode ullsokker og en myk ullgenser innendørs på vinteren. Jeg vokste opp på 80-tallet og da var det ikke snakk om å overvarme huset så mye at barna gladelig løp rundt innendørs i bare trusa, slik de fleste små unger gjør i dag. Ser ikke at det er noe katastrofe om det blir dyrere strøm til elbilene våre heller. Vi skal nå stort sett til og fra jobb. Og om ikke alle lenger kan ta seg råd til å farte frem og tilbake mellom hyttene sine hver fredag til søndag så blir det vel bare litt mindre kø. De fleste med dårlig økonomi bor vel i blokker, rekkehus eller tomannsboliger, hvor man får mye varme gratis av hverandre. Vi har stort hus, men vi har jo ikke behov for 23 grader i alle rom.

Endret av Solaire
Skrevet
norw skrev (8 minutter siden):

Dette har nok veldig liten innvirkning på klima/miljø.

Jeg ser noen skriver at el-biler og lignende miljø tiltak får prisene til og stige. Jeg vet ikke om det er sant at dette påvirker prisene så mye, men jeg kan godt betale litt ekstra om det må til for og hjelpe på miljøet. 

Jeg er helt siker selv på at det og selle norsk strøm til utlandet, vill få prisene til og stige når andre land er villige til og betale mer en vi pleier og gjøre kommer de til og overby oss. Den pris stigningen er jeg helt imot!

Skrevet
Solaire skrev (6 minutter siden):

Signerer denne. Gjør meg heller ingenting å bruke tykke, gode ullsokker og en myk ullgenser innendørs på vinteren. Jeg vokste opp på 80-tallet og da var det ikke snakk om å overvarme huset så mye at barna gladelig løp rundt innendørs i bare trusa, slik de fleste små unger gjør i dag. Ser ikke at det er noe katastrofe om det blir dyrere strøm til elbilene våre heller. Vi skal nå stort sett til og fra jobb. Og om ikke alle lenger kan ta seg råd til å farte frem og tilbake mellom hyttene sine hver fredag til søndag så blir det vel bare litt mindre kø. De fleste med dårlig økonomi bor vel i blokker, rekkehus eller tomannsboliger, hvor man får mye varme gratis av hverandre. Vi har stort hus, men vi har jo ikke behov for 23 grader i alle rom.

Ja det er skummelt og tenke på hvor mye strø som sluses her i Norge! Jeg kunne nok spart mer jeg også, men jeg er allikevel skeptisk til og selle strømmen vår til EU. Jeg synes ikke det er greit at Norges resurser blir solgt til utlandet, og jeg greier ikke og se at dette er noe gjennomsnitts nordmannen kan tjene noe på.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...