Gå til innhold

Hva gjøre med sameier som ikke betaler husleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i et lite sameie. En av sameierne har ikke betalt husleie på over et år. 

Samtidig så ser man at hen kjøper ting, reiser på ferier, etc på sosiale medier. Hver gang så er det den samme visa om at hen trenger å snakke med banken, refinansiere, osv. Visa er: Hen trenger "litt mer tid". 

Man vil jo beholde nabofreden, men jeg blir litt provosert. Det er jo VÅRE penger hen bruker? 

Argh.

Anonymkode: e4a70...c2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Purring

Inkasso

Anonymkode: b893b...f7c

• Liker 23
Skrevet

Og hvorfor har dere ikke satt igang tvangsinndrivelse? Har dere ikke noen regnskapsfører eller lignende?

Anonymkode: dd1ef...1f6

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og hvorfor har dere ikke satt igang tvangsinndrivelse? Har dere ikke noen regnskapsfører eller lignende?

Hallo, det er snakk om et lite sameie. Kanskje mindre enn 5-6 enheter. Da er det ikke vanlig med regnskapsfører

Anonymkode: f45a0...35a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hallo, det er snakk om et lite sameie. Kanskje mindre enn 5-6 enheter. Da er det ikke vanlig med regnskapsfører

Anonymkode: f45a0...35a

Hallo, det står ikke hvor mange enheter det er, så ingen grunn til å være frekk.

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hallo, det står ikke hvor mange enheter det er, så ingen grunn til å være frekk.

Bare 4 enheter. Vi kunne sendt varsel om tvangsinndrivelse, men styret (alle, bortsett fra hen, selvsagt), ønsker ikke. Det virker brutalt og vi vil beholde et godt naboskap. Hadde det vært opp til meg derimot... 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Purring

Inkasso

Anonymkode: b893b...f7c

Er ganske strenge regler knytta til akkurat purregebyrer osv. Det sendes ikke fakturaer. Men det er forventet at alle betaler inn månedlig og det er et klart brudd på husordensreglene å ikke gjøre det  

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare 4 enheter. Vi kunne sendt varsel om tvangsinndrivelse, men styret (alle, bortsett fra hen, selvsagt), ønsker ikke. Det virker brutalt og vi vil beholde et godt naboskap. Hadde det vært opp til meg derimot... 

Unnskyld meg, men om dere sender inn varsel så er det sannelig ikke dere som 'ødelegger et godt naboskap'. Det ansvaret ligger på den som ikke betaler sin andel!

Anonymkode: 96d7f...59a

• Liker 35
Skrevet

Få dere forretningsfører. Så ordner denne det.

Det lokale el regionale boligbyggerlag kan trolig ta jobben.

Det er synd. Men slik er det.

• Liker 9
Skrevet

Vi har ikke regnskapsfører, men en kasserer. Hen har purret mange ganger i denne perioden. 

Jeg blir provosert fordi hen sier hen kan skaffe pengene på dagen hvis sameiet trenger pengene. Altså ser hen det som et ganske beleilig, rentefritt "lån". 

• Liker 2
Skrevet

Dette er ikke akseptabelt. En forretningsfører ville med en gang gitt purring og purregebyr etter at første faktura ikke var betalt, så eskalere til inkasso om det ikke betales.

Det er fint at dere vil ha det hyggelig og sånt, men på grunn av denne personen så må dere nok skaffe dere noen som kan hjelpe dere. Dere skal ha pengene i kassa for løpende utgifter, ikke for å drive med rentefritt lån til beboere. 

Gi hen en faktura på beløpet som er skyldig per post og sett frist for betaling, overholdes ikke denne fristen send ny faktura med gebyr for ikke betalt også per post. Betales ikke dette send til Lindorff eller noe https://www.lindorff.no/bedriftstjenester/tjenester/inkasso/ og så tar de seg av dette. Da blir det sikkert fortgang på saken siden hen kan få betalingsanmerkning og nektes kreditt på telefonabbonement, strøm, osv.

Anonymkode: b23fc...167

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er ikke akseptabelt. En forretningsfører ville med en gang gitt purring og purregebyr etter at første faktura ikke var betalt, så eskalere til inkasso om det ikke betales.

Det er fint at dere vil ha det hyggelig og sånt, men på grunn av denne personen så må dere nok skaffe dere noen som kan hjelpe dere. Dere skal ha pengene i kassa for løpende utgifter, ikke for å drive med rentefritt lån til beboere. 

Gi hen en faktura på beløpet som er skyldig per post og sett frist for betaling, overholdes ikke denne fristen send ny faktura med gebyr for ikke betalt også per post. Betales ikke dette send til Lindorff eller noe https://www.lindorff.no/bedriftstjenester/tjenester/inkasso/ og så tar de seg av dette. Da blir det sikkert fortgang på saken siden hen kan få betalingsanmerkning og nektes kreditt på telefonabbonement, strøm, osv.

Anonymkode: b23fc...167

Ja, jeg har prøvd å få frem dette selv, da jeg tror dette er en person som man må sette hardt mot hardt på. Jeg vet at hen har fått kuttet strømmen osv. Det er et skikkelig "luksusfellemenneske", som bruker penger på det en selv vil og bekymrer seg åpenbart, lite for fremtiden. Men ordner opp når kniven settes på strupen. Hvordan vet jeg ikke, men ser for meg at det kanskje er snakk om en del forbrukslån 

• Liker 4
Skrevet

Evt kan man være barnslig å si "nei, hvis ikke du betaler, hvorfor skal vi betale?" og så finnes det plutselig ikke penger til løpende utgifter som strøm og forsikring. 

• Liker 9
Skrevet

Å utsette å sette hardt mot hardt er å gjøre dere alle en bjørnetjeneste. Jo mer penger fyren skylder jo vanskeligere er der å ordne opp. 

Anonymkode: eeb3e...145

• Liker 12
Skrevet

Bare en fornuftig ting å gjøre her: send kravene til inkasso.

Anonymkode: 962dd...c4d

• Liker 8
Skrevet

Man sender purring, så varsel om tvangssalg. Det er klare regler på dette i sameieloven. 

Anonymkode: df275...f7c

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dere må jo sende kravet til tvangsinndrivelse. Er nok ikke mange sameier som hadde latt dette gå så langt. Det er jo dere som betaler for vedkommende nå. Det er ikke brutalt, det er en grunn til at det finnes lovverk rundt dette.

• Liker 8
Skrevet

Er det store summer?

• Liker 2
Skrevet

Er det en liten sum alle betaler hver måned for å spare opp til vedlikehold? Eller for kommunale avgifter, forsikringer osv?

Anonymkode: e9f85...d5d

Skrevet

Små summer, men blir jo store når det går så lang tid. Ikke mye avsettes til vedlikehold her (men noe).

Ja, gode råd her. F.eks dette med regnskapsfører. Vi er for greie, sikkert. Men hen betaler alltid til slutt. Jeg blir bare så sur når jeg ser hen leke storkar på some om samtidig lar være å innfri sine forpliktelser her (ulempen med sosiale medier og å dele for mye der).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...