Gå til innhold

Dere som sprer i aksjer/fond - har dere egen buffer i banken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Buffer er greit å ha med mindre man har en god del til overs på hver lønning. Jeg MÅ hs en buffer, jeg har et par tusen igjen etter faste utgifter osv så jeg kan ikke ta en utgift på 10.000+ Uten buffer, uten å evt måtte bruke kredittkort (noe som ikke er ønskelig). 
med fond kan det jo plutselig gå nedover, å da er det fryktelig kjipt å måtte ta ut penger. 

Anonymkode: ab7b5...c5b

Skrevet

Jeg har ikke barn, ikke bil og leier leilighet, jeg føler nesten at jeg ikke trenger bufferkonto. Jeg har en liten en på noen tusenlapper men stresser ikke akkurat med å ha den oppfylt

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Tror de som til vanlig snakker om  buffer, ikke mener at det skal være 500.000 på den.. Hvor mange vaskemaskiner, kjøleskap, tannlegetimer og service på bilen trenger dere?

Sett inn 400 av de på fond.. Mye bedre avkastning på de pengene

Anonymkode: a1887...acd

Takk, men det blir slik. 

Vi er fortsatt ganske unge, men grei inntekt og lite boliglån, pluss leieinntekter. Vi klarer å spare en god del i fond hver måned. 

Anonymkode: c0673...049

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hjemme er vi litt uenige om hva som er lurest. Jeg vil ha en liten bufferkonto på 50 000 før vi begynner å spare i aksjer og fond, kona er uenig og ønsker å starte sparingen der. 
Jeg vil ha buffer for å unngå master card, det er en felle vi ofte går i. Jeg vil ha litt stående så vi har tilgang på det lett og slipper å gå i minus. Med fond må du jo vente på å overføre og det kan jo være fondet går dårlig akkurat da du trenger å ta ut.

så hadde dere buffer først? Og hvor mye har dere på buffer?

takk for svar!

Anonymkode: e5921...425

Fleksibiliteten i økonomien er ofte avgjørende for hva som er lurt å gjøre. Dersom det månedlige "driftsoverskuddet" deres er stort nok til å dekke bruken av kredittkort er dette uproblematisk å gjøre. Vi tar absolutt alt på kredittkort for å få cashback og passer på å betale kortet fullt ut før forfall. 

Sekundært er min erfaring at de fleste tilfellene hvor en buffer er nødvendig også situasjoner som er semi-planleggbar i de fleste tilfeller. Altså må man ikke løpe ut å kjøpe ny vaskemaskin dagen den ryker.. Ergo kan man vente til lønningsdag dersom man ikke vil bruke kredittkort. En del nødvendige arbeider er også noe som faktureres (elektriker, rørlegger mv.).

Så har man de, relativt sett, sjeldne tilfellene hvor man har store utgifter/manglende inntekter som dukker opp av det blå. Typisk permittert fra jobben, lekkasjer i bolig, bil som totalkondemneres osv.. Skal man ha en buffer som dekker slike ting stående på konto er dette ganske kostbart over tid hvis man ser det i lys av tapt avkastning. I disse tilfellene kan evt. fond selges eller bolig lånes opp (jeg ville gjort siste).

Etter min mening er det egentlig to ting som er avgjørende:

- Ditt behov for å føle at dette er riktig. For å si det enkelt: Dersom du er enig i og føler deg komfortabel med planen dere er du kanskje langt mer villig til å legge ned en innsats for å nå felles mål - og motsatt. Økonomi er ikke bare tall. Jeg og min samboer er veldig ulik når det kommer til økonomi; jeg er tallorientert, mens hun er følelsesstyrt(hun må kjenne at det er riktig, mens jeg vektlegger hva statistikk sier). Vi har løst det slik at jeg gradvis "pusher" i en retning, og så skal hun heller fra hvis hun sier det er ugreit.. og etter 10 år har ikke det siste skjedd. :)

Det tar ikke allverdens tid å legge seg opp en buffer på 50 000,-. 

- Den overordnede økonomien deres. Dersom det er lite fleksibilitet å jobbe med (boliglån som kan økes, månedlig overskudd i husholdningen osv), ville jeg satt av en buffer i det området du skisserer. I motsatt tilfelle hadde jeg kommet i gang med aksjesparingen så fort som mulig.

Skrevet

Har dere felles økonomi? Hvis ikke tenker jeg at dere gjør slik det passer hver enkelt. 

Anonymkode: 12869...eaa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...