AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #1 Skrevet 15. september 2021 Hjemme er vi litt uenige om hva som er lurest. Jeg vil ha en liten bufferkonto på 50 000 før vi begynner å spare i aksjer og fond, kona er uenig og ønsker å starte sparingen der. Jeg vil ha buffer for å unngå master card, det er en felle vi ofte går i. Jeg vil ha litt stående så vi har tilgang på det lett og slipper å gå i minus. Med fond må du jo vente på å overføre og det kan jo være fondet går dårlig akkurat da du trenger å ta ut. så hadde dere buffer først? Og hvor mye har dere på buffer? takk for svar! Anonymkode: e5921...425
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #2 Skrevet 15. september 2021 Har buffer på bankkonto ja, noen månedslønner. Men etter at bufferen ble velfylt har alt gått i fond Anonymkode: 5aa96...e1a 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #3 Skrevet 15. september 2021 Jeg tenker som deg og har spart opp en buffer på 50.000 før jeg nå skal begynne å spare i fond Kjedelig å måtte ta ut fra fond hvis det går dårlig akkurat når du trenger pengene. Anonymkode: 20044...bb3 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #4 Skrevet 15. september 2021 Yes, her har du 100% rett. Fondsparing er ikke en buffer fordi det kan være nedgang år du trenger pengene og du derfor kan gå i tap. Buffer har ikke noe med fondsparing å gjøre og burde alltid prioriteres først. Anonymkode: 70c48...302 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #5 Skrevet 15. september 2021 Ja, hadde buffer før aksjefond ble opprettet. 3 mndlønner Anonymkode: a58c0...cf6 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #6 Skrevet 15. september 2021 Hadde 100 k i buffer før fondssparing. Økte den også til 150 k underveis. Så har 150 k i buffer og 700.000 i fond. Nå sparer vi bare i fond videre. Småbarnsfamilie med unger og bil og hus og sånt. Må ha litt i bakhånd. Kan ikke måtte selge aksjer hver gang lan permitteres pga pandemi og staten ikle betaler ut raskt nok. Regningene tar sjelden pause selv om jobben gjør det. Så litt mindre enn 3x inntekt har vi i bakhånd. Anonymkode: 991e9...0eb 1
Jentadi Skrevet 15. september 2021 #7 Skrevet 15. september 2021 Har buffer på konto ja. Tungvint å ikke ha lett tilgjengelige penger om oppvaskmaskinen eller lignende ryker. 1
Knirke Skrevet 15. september 2021 #8 Skrevet 15. september 2021 Jeg har flere bufferkontoer til forskjellige formål. F. eks bil: Jeg setter av en sum hver måned, og hver gang det kommer bilutgifter tar jeg det fra den kontoen, så det ikke påvirker resten av forbruket. Penger øremerket oppussing, derimot, har jeg satt i et eget globalt indeksfond. Jeg vet at de store utgiftene kommer om et år eller to, og da kan pengene liksågodt få godgjøre seg i fond så lenge. At man skal ha minst 5 års sparehorisont på fond er en myte, avkastningen har allerede oversteget bankens, etter kun få måneder. 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #9 Skrevet 15. september 2021 Jeg har alt i fond. Jeg har aldri opplevd å ha bruk for en buffer, og følger dessuten med på fondene mine så jeg har alltid fond som går i pluss. Den klassiske "Hva gjør du hvis vaskemaskinen ryker?" er for min del bare merkelig, for slike ting tar jeg på den vanlige lønna. Skulle jeg plutselig få lyst på noe ekstra dyrt så greier jeg jo å vente til jeg får spart opp. Anonymkode: 9faf7...fd8 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #10 Skrevet 16. september 2021 Jeg har en liten buffer, men i all hovedsak går pengene i fond. Uansett tror jeg at jeg ville gjort begge deler samtidig. Time in the market beats timing in the market. Du kan bygge opp en buffer samtidig som du sparer i fond, bare legg hovedvekten på buffer i starten, kanskje 70 prosent av sparebeløpet, resten kan du sette i fond. Etterhver som bufferen vokser kan du øke fondsparingen. Anonymkode: 88876...a19
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #11 Skrevet 16. september 2021 Dette vil nok være litt avhengig av hvilken margin man har måned for måned, men er enig med deg. En buffer bør man alltid ha, særlig hvis dere ofte går i mastercardfellen (dvs mastercard er ikke et problem i seg selv, men hvis dere får renter og gebyrer er det et problem). Vi har buffer som holdes på ca noen månedslønner, og fylles på ved behov (her må dere se på egen økonomi for å bedømme størrelse.), ellers går selve sparingen i fond og aksjer. Anonymkode: 37de0...063
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #12 Skrevet 16. september 2021 Jeg hadde en bufferkonto som bare ble stående og råtne bort, brukte den aldri. Det føles ut som bortkastede penger, så jeg kvittet meg med bufferen og puttet pengene andre steder. Aldri hatt behov for buffer heller. Lønnen min fungerer som en buffer i de tilfellene jeg har utgifter med bil eller f.eks tannlege. Sparer til vanlig ca. 20 000 i måneden, så de få gangene jeg har hatt uforutsette utgifter har jeg bare spart litt mindre den aktuelle måneden. I aller verst tenkelig tilfelle (som jeg ikke kan komme på hva skal være, har verken barn eller enebolig) har jeg kredittkort som jeg hadde brukt. Har ca. 3 mill i fond/aksjer, så det er ganske uproblematisk. Anonymkode: 312a9...99c 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #13 Skrevet 16. september 2021 Vi har ca 500 000 i buffer og resten i fond. Vi kan fin betale av lønna om vaskemaskinen ryker, men syns det er greit å ha buffer til hva det en måtte være. Anonymkode: c0673...049
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #14 Skrevet 16. september 2021 Dyanimisk buffer her.. Men den er vesentlig mindre enn fondene vi har. Der går mesteparten! Men det kommer jo an på mye. Ny bil, leilighet, eller gammel bil, trenger oppussing etc.. Så se på ditt eget forbruk og liv selv. Skal dere flytte snart etc. Anonymkode: a1887...acd
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #15 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har ca 500 000 i buffer og resten i fond. Vi kan fin betale av lønna om vaskemaskinen ryker, men syns det er greit å ha buffer til hva det en måtte være. Anonymkode: c0673...049 Galskap! 500.000 i buffer? For hva, egentlig? Anonymkode: a1887...acd 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #16 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Galskap! 500.000 i buffer? For hva, egentlig? Anonymkode: a1887...acd Si det. Jeg syns det er greit å ha penger tilgjengelig i tilfelle. (Er så redd for å gå tom for penger) Dette er snakk om i underkant 4 månedslønner, så vi er bare litt over det som er anbefalt man skal ha i buffer. Anonymkode: c0673...049
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #17 Skrevet 16. september 2021 Ja, selvfølgelig. Vil ikke risikere å måtte ta ut noe om fondet er nede i en lite dupp. Når det gjelder større kjøp som ny bil, og oppussing, tar vi ut av fondet litt i forkant. Slik at vi slipper å måtte ta ut på "feil" tidspunkt. Ellers begrenser vi bufferen til 100-200 000. (lavere rett etter en ferietur, for eksempel) Anonymkode: b491a...6a0
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #18 Skrevet 16. september 2021 Har fast trekk hver måned til sparing i fond. Og alle kroner som er igjen dagen før lønning setter vi på sparekonto. Har en bil vi ønsker å ha til den dør, som begynner å bli noen år. Men tenker at vi kan reparere mye på denne, før vi er oppe i 400 000 som det vil koste oss å kjøpe en ny bruktbil... I august sparte vi 10 000, i juli kun 1000. Vi gir oss ikke av å nå 50 000 på bufferkontoen. Mastercard har vi ikke, så det er ikke en felle for oss. Vi bor nok vanvittig billig, for når behovet for større bolig meldte seg kjøpte vi naboen sin bod, og bygde vår bod inn i boligen. På grunn av verdistigningen på boligen, gikk vi til banken og ordet bedre betingelser der. Det kan kanskje dere også gjøre. Send en epost til banken, og gi de sjansen til å se på lånebetingelsene deres, kanskje har dere en verdiøkning bare av prisøkningen i samfunnet. Anonymkode: f70d5...8c2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #19 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Si det. Jeg syns det er greit å ha penger tilgjengelig i tilfelle. (Er så redd for å gå tom for penger) Dette er snakk om i underkant 4 månedslønner, så vi er bare litt over det som er anbefalt man skal ha i buffer. Anonymkode: c0673...049 Tror de som til vanlig snakker om buffer, ikke mener at det skal være 500.000 på den.. Hvor mange vaskemaskiner, kjøleskap, tannlegetimer og service på bilen trenger dere? Sett inn 400 av de på fond.. Mye bedre avkastning på de pengene Anonymkode: a1887...acd 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #20 Skrevet 16. september 2021 Ja, det er en selvfølge med buffer før aksjer og fond for oss. Har 100.000 i buffer fordi vi eier enebolig, og for å ha en trygghet om noe skjer med en av jobbene. Er enig med deg. Anonymkode: f7548...59d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå