Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 38 år, gift med en dame på tilsvarende alder, vært i lag ca 14 år. 2 barn 8-10 år. men nå begynner jeg å bli sliten, hun har nå fått påvist Adhd i voksen alder

Utfordringen min er den totale mangel på bekreftelse i forholdet, kan kort oppsummeres til et kyss per dag,   sex er helt tørke, snakker fint og familien as går bra, prøver å forklare at jeg har behov for nærhet og intimitet, men det tolker hun som at det gjelder kun puling,noe som gjør en hver samtale om intimitet og nærhet vil garantert føre til månedsvis med et dødt soverom. 

virker som at hun med tiden har utviklet helt angst for nærhet, hun plages også med angst..noe som har forverret seg noe drastisk med årene

Store endringen kom etter at barna ble født,

Jeg elsker henne, men merker nå at dette påvirker meg i stor grad, og vurderer skillsmisse, 

Hun er ikke helt der, og har sterk lyst på å kjøpe hytte og mener at det vil gjøre alt bedre...

Er det noen andre der ute som har en partner med adhd som kan gi meg troen på at alt vil bli bra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva har dette med ADHD å gjøre?

Anonymkode: 3c825...627

• Liker 16
Skrevet
Starlight_1 skrev (2 timer siden):

Jeg er 38 år, gift med en dame på tilsvarende alder, vært i lag ca 14 år. 2 barn 8-10 år. men nå begynner jeg å bli sliten, hun har nå fått påvist Adhd i voksen alder

Utfordringen min er den totale mangel på bekreftelse i forholdet, kan kort oppsummeres til et kyss per dag,   sex er helt tørke, snakker fint og familien as går bra, prøver å forklare at jeg har behov for nærhet og intimitet, men det tolker hun som at det gjelder kun puling,noe som gjør en hver samtale om intimitet og nærhet vil garantert føre til månedsvis med et dødt soverom. 

virker som at hun med tiden har utviklet helt angst for nærhet, hun plages også med angst..noe som har forverret seg noe drastisk med årene

Store endringen kom etter at barna ble født,

Jeg elsker henne, men merker nå at dette påvirker meg i stor grad, og vurderer skillsmisse, 

Hun er ikke helt der, og har sterk lyst på å kjøpe hytte og mener at det vil gjøre alt bedre...

Er det noen andre der ute som har en partner med adhd som kan gi meg troen på at alt vil bli bra?

Jeg fikk også diagnosen i voksen alder. Bruker hun medisiner? Mange jeg kjenner med adhd kan ha vansker med å se ting fra andres perspektiv. Medisin hjalp for meg. Kommer mye mer i kontakt med følelsene mine og klarer å gjøre litt koblinger. Det er nok medisinene som hjelper meg å sette ting i sammenheng og se ting mer tydelig. Vanskelig å forklare.. 

Anonymkode: 2e27f...c17

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk også diagnosen i voksen alder. Bruker hun medisiner? Mange jeg kjenner med adhd kan ha vansker med å se ting fra andres perspektiv. Medisin hjalp for meg. Kommer mye mer i kontakt med følelsene mine og klarer å gjøre litt koblinger. Det er nok medisinene som hjelper meg å sette ting i sammenheng og se ting mer tydelig. Vanskelig å forklare.. 

Adhd er jo veldig altoppslukende. Når man såvidt henger med i sitt eget sinn og sliter med å henge med i samtaler, skal det litt til å "være tilstede" og virkelig lytte.. Med adhd tror jeg man fort kan bli ganske selvsentrert.. Eller virke selvsentrert.. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har endel adhd-trekk selv (er under utredning), og jeg er akkurat likedan. Nå er det ikke sextørke her, men jeg sliter med lysten både på sex og annen nærhet, og må minne meg selv på det. For meg har sex lite med kjærlighet å gjøre, kjærlighet handler for meg om mentalt støtte og samtaler og den type nærhet, mens sex mer handler om spenning for meg.

Dette har nok mer med personlighet enn adhd, samtidig kan det være at indre uro (og angst forsåvidt) kan gjøre det vanskeligere å slappe av og kose seg med sex.

For min del har det nok også mye med følelse- og tankekaoset mitt å gjøre. Tanker og følelser flakker i alle retninger, så det han ser på som tilnærmelser blir ofte til at jeg veldig brått innser at "åja, han ønsker kos" uten at jeg selv har rukket å bygge opp noe i det hele tatt, som igjen gjør at jeg krisemaksimerer, føler meg som en skuffelse og en som ikke er bra nok siden jeg ikke er så seksuelt på, som igjen gir meg mindre lyst. 

For din partners del vil jeg kanskje tro det er noe liknende, bare at det å få barn har gjort dette kaoset mye verre, fordi det blir mye flere tanker og følelser og inntrykk som skal sorteres. Det blir rett og slett ikke plass til det seksuelle. Hvordan forholder hun seg til det at du ikke kan leve uten sex og nærhet? (Jeg antar du har tatt det opp, så hun skjønner hvor viktig det er for deg)

Anonymkode: eccdb...e8a

• Liker 1
Skrevet

Dette har ikke noe med adhd å gjøre. Hilsen k41 med adhd.

Anonymkode: 047cc...20e

• Liker 6
Skrevet

Jeg har også adhd, og er helt motsatt av det du beskriver her. Dette har ingenting med adhd å gjøre. Hvorfor tror du egentlig dette henger sammen med denne diagnosen? Bare fordi hun er slik og har adhd? Tror du alt hun gjør, alt hun mener og hele personligheten hennes er slik pga adhd?? 

Anonymkode: 1a6a1...964

• Liker 2
Skrevet

Jeg er til utredning, men vet ikke helt om det du beskriver har noe med ADHD å gjøre. Likevel så kjente jeg meg godt igjen, men det kan være tilfeldig. 

Hos oss er det han som tar initiativ til intimitet. Dette har plaget meg og jeg har grublet uendelig lenge på hvorfor jeg ikke klarer å ta initiativ. For det første er jeg sjenert. Men så har jeg tenkt at tankene mine surrer HELE tiden. Jeg har vanskeligheter for å fokusere. Det vil si at jeg ikke alltid klarer å fantasere om f.eks sex. Jeg kan tenke på det, men så flyger tankene mine rett over på noe annet. Dette ødelegger jo selvsagt lysten. Og jeg kan fint tenke på 10 forskjellige ting mens vi har sex og derfor nyter ikke like mye. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette...

En annen ting er at min mann 99,9% av gangene søker nærhet for å få sex. Altså, han søker ikke nærhet bare for å sitte sammen, stryke, kose, massere osv. Det gjør at jeg gjerne trekker meg unna situasjoner hvor jeg vet han vil være "nær". Dette har jeg tatt opp da, så jeg håper det bedrer seg litt. Det er mye mer behagelig om man ikke føler et press om sex. Har tenkt å ta opp at han kan gjerne ta initiativ til nærhet, men at kanskje jeg kan ta steget hvis jeg er klar for noe mer. På den måten kan jeg styre det litt mer etter lyst, og jeg får tatt mer initiativ. 

Anonymkode: 28bfa...887

• Liker 3
Skrevet

Hei

Overskriften kunne vel i stor grad vært noe helt annet, som flere påpeker hva har dette med adhd å gjøre, jeg tror selv at dette er et resultat av personlighet og ulike komplekser, var på ingen måte mitt ønske å kategorisere eller stemple folk med adhd, 

Muligheten for at vi har grodd fra hverandre eller kun gått lei av hverandre er vel også en mulighet,

Men takker for tilbakemeldinger

Ja, hun har begynt med medisin, ritalin

Jeg tror at adhd påvirker impulskontroll og evnen til å holde konsentrasjonen på ulike felt, og har vel ikke så stor påvirkning når det kommer til lyst etc

• Liker 1
Skrevet

Du beskriver jo et normalt a4 forhold i dag. Fokus kun på ungene osv. er det rart skilsmissestatistikken er høy? 

man må investere tid i hverandre, prøv å gjør ting for henne en stund, lytte til henne, ta initiativ til kos, så skal du se det endrer seg👍

• Liker 1
Skrevet

Jeg har add ( ikke hyperaktiv ) og fikk diagnoser i voksen alder, altså 39. Jeg har startet på Ritalin nå og det hjelper mest på motivasjonen. Jeg sliter i jobbsammenheng og er veldig spontan og er litt kaotisk i tenkemåten min og måten jeg snakker på. Samtidig kommer ord litt tregt. Men empatien og nærhet er min beste styrke, selv om jeg kan virke litt brå og ufølsom siden jeg kan buse ut med tanker. Angst har jeg også fordi hjernen min setter meg i disse situasjonene, hvor jeg virker brå og frekk. 

Jeg tror kommunikasjon er viktig. Si hva slags nærhet du savner. sett ord på hvordan du har det og vær nyskjerrig på henne. Hva vil hun? hva føler hun. Kanshe gå i terapi sammen?

Anonymkode: 1bf68...664

• Liker 2
Gjest supernova_87
Skrevet

Har du sagt fra at dette påvirker deg i så stor grad at du vurderer å avslutte forholdet? Mange gjør hele denne prosessen inni seg selv, men det kan være viktig å fortelle den andre akkurat hvor sterkt dette påvirker slik at de kan våkne for at de kanskje må ta deg mer på alvor. Man skulle jo tro at det var nok å si fra, men kanskje hun ikke forstår alvoret. 

I et forhold må man sammen snakke om løsninger, og lytte til hverandres behov. Det høres ikke ut som denne kvinnen tar seg tid til å virkelig høre etter hva du trenger? 

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt. 

Moonshine, mod

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.9.2021 den 1.40):

en annen ting er at min mann 99,9% av gangene søker nærhet for å få sex. Altså, han søker ikke nærhet bare for å sitte sammen, stryke, kose, massere osv. Det gjør at jeg gjerne trekker meg unna situasjoner hvor jeg vet han vil være "nær". Dette har jeg tatt opp da, så jeg håper det bedrer seg litt. Det er mye mer behagelig om man ikke føler et press om sex.

Dette ts. La det synke inn litt. Det har ingenting med ahd å gjøre, men med kvinner og menns tenningsmønster, Det er jo en grunn til at kona di tror du snakker om pulings når du mener kos tenker jeg- fordi du ofte ender med å gå over til sex når dere koser? Slik er det ihvertfall hos oss, noe som gjør at det kan bli litt stress og ha motsatt effekt på meg, Jeg trekker meg vekk fordi det blir et slags press

Anonymkode: ef562...f6f

Skrevet
Starlight_1 skrev (På 16.9.2021 den 9.42):

Ja, hun har begynt med medisin, ritalin

Om hun ikke er fornøyd med Ritalin kan andre nyere medisiner hjelpe henne bedre- ingen jeg kjenner med adhd bruker Ritalin. Jeg hoppet galant over den da jeg har historie med depresjon, man har ikke lov å skrive den ut om man har det. Men det var på siden av HI

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette ts. La det synke inn litt. Det har ingenting med ahd å gjøre, men med kvinner og menns tenningsmønster, Det er jo en grunn til at kona di tror du snakker om pulings når du mener kos tenker jeg- fordi du ofte ender med å gå over til sex når dere koser? Slik er det ihvertfall hos oss, noe som gjør at det kan bli litt stress og ha motsatt effekt på meg, Jeg trekker meg vekk fordi det blir et slags press

Dette skjedde i mitt forhold også. Jeg hadde nettopp fått barn, og all fysisk kontakt og intimitet ble tolket (av ham) som en invitasjon til sex. Jeg har alltid elsket sex og aldri fått nok, men akkurat den perioden med baby hadde jeg ikke behov for det. Det skjønte ikke (nå eks) mannen, og etter hvert fikk jeg helt panikk hver gang han tok på meg. 

Jeg prøvde å innføre et midlertidig system med tidspunkt for sex, så jeg slapp å føle på et press utenom disse tidspunktene. Om mannen ga en klem eller holdt rundt meg utenom disse tidspunktene kunne jeg slappe av og ikke føle presset. Eksmannen ville ikke, men ser for meg at det hadde hjulpet meg.

Min eks hadde ADHD, og jeg kjenner heller ikke igjen akkurat det du skriver som noe ADHD-trekk. Men angst kan vel være et symptom på ubehandlet ADHD, så det kan jo hende det bedrer seg gjennom behandling? 

Anonymkode: 1f9d2...9b6

• Liker 1
Skrevet

Har sagt at jeg klarer ikke å leve slik, men tror ikke hun forstår alvoret, 

Mye av utfordringen er at hun lever med piggene ute, senest i går, så surnet hun, lå i  senga og slappet av ble klem og et kyss, etter en stund så strøk jeg flyktig over rumpa, gikk jo rett i fistel, da fikk jeg den samme regla om at hun får aldri tid til å bli tent, "for jeg går rett på musa"...hadde ikke tenkt på sex en gang.. .

Nå tør hun ikke ta ritalinen lengre, da hun reagerer på den, hjertebank og angst lignende tilstand

Skrevet

Vil anbefale dere begge å lese boken adhd og samliv av Sverre Hoem. Det gikk et par lys opp for meg da jeg leste den (eller jeg hørte den på lydbok da...). Har planer om å høre om exen vil låne den-kanskje det kan være oppklarende for ham også... 

Anonymkode: 293c2...6f8

• Liker 2
Skrevet
Starlight_1 skrev (15 timer siden):

Har sagt at jeg klarer ikke å leve slik, men tror ikke hun forstår alvoret, 

Mye av utfordringen er at hun lever med piggene ute, senest i går, så surnet hun, lå i  senga og slappet av ble klem og et kyss, etter en stund så strøk jeg flyktig over rumpa, gikk jo rett i fistel, da fikk jeg den samme regla om at hun får aldri tid til å bli tent, "for jeg går rett på musa"...hadde ikke tenkt på sex en gang.. .

Nå tør hun ikke ta ritalinen lengre, da hun reagerer på den, hjertebank og angst lignende tilstand

Kan det være en ide som jeg foreslo da, at dere setter av tid til sex? Sånn at hun kan slappe av og ikke føle presset om sex med én gang du tar på henne? 

Anonymkode: 1f9d2...9b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...