Gå til innhold

Jeg lar min usikkerhet gå ut over kona

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg sliter med vanskelige tanker pleier jeg å kritisere kona og si slemme ting. Jeg skriker så kona skjelver når jeg er sint. Etter kona har knekt sammen så har vi det kjempebra frem til neste gang jeg får utbrudd.

Er det noen som har tips til hvordan man kan unngå dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må til psykolog 

Anonymkode: d8d3a...f8e

• Liker 17
Skrevet

Du har allerede tatt det første steget med å innse dette selv. 

Både jeg og mannen min kan være slik ovenfor hverandre. Han sier aldri slemme ting til meg, og jeg er typen dame som sjeldent gråter. Men jeg kan si mye sårende til ham. Vi snakker ut om det i etterkant og har det fint en stund til neste utbrudd 

Anonymkode: e88f3...cef

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må til psykolog 

Anonymkode: d8d3a...f8e

Da mister jeg sikkerhetsklareringene mine.

Skrevet

Hva med Alternativ til vold! (ATV)? 

Hva jobber du med?

• Liker 3
Skrevet
Eryn skrev (1 minutt siden):

Hva med Alternativ til vold! (ATV)? 

Hva jobber du med?

Jeg slår ikke kona. Kan ikke si hva jeg jobber med.

Skrevet

Du må snakke med noen om de vanskelige tankene. Få de ut. Kona blir en skygge av seg selv, helt til hun forlater deg, om hun klarer det.

Hvis du ikke kan gå til en psykolog, så kan du ta kontakt med en prest/pastor og be om samtaler og bønn. 

• Liker 2
Skrevet
Dobbeltgjengleder skrev (Akkurat nå):

Det finnes flere typer vold. Må ikke slå for at det skal kalles vold.

Anonymkode: 056dc...c8f

• Liker 12
Skrevet

Ey asshole, psykisk og fysisk vold er et valg, du er fullt klar over hva som skjer, hva du gjør og hvordan det påvirker partneren din. Du er et svin, slutt med det. Bare slutt. Skjerp deg og tenk deg om. Kom deg over det selv.

Anonymkode: 7b9f7...9dc

• Liker 14
Skrevet
Dobbeltgjengleder skrev (1 minutt siden):

Du må ikke slå for å gå til ATV. Brøling og psykisk terror defineres også som vold i disse tider. 

• Liker 15
Skrevet

Hos alternativ til vold og sinnemestringskurs via fvk, så lærer du at vold ikke bare er å denge kona!! Å skrike til henne så hun blir livredd er VERBAL vold, Å knuse eller ødelegge noe i raseri er materiell vold, å slå, sparke, klype og lugge er fysisk vold, å true henne til sex er seksuell vold og det å utnytte henne økonomisk eller sette henen i en dårlig situasjon økonomisk  er øk vold.

SÅ gitt denne definisjonen så er du jo voldelig, ts. Mannen min tilhører verbal og fysisk-voldelig -gjengen. har aldri banka meg, men han har gitt meg et og annet blåmerke på kroppen, rista meg og er ekstremt sint og stygg verbalt. SKummelt,

Det er vondt for meg  og sikkert for kona di.

Ta kontakt med ATV eller noe lignende! og det å innrømme at DU eier dette problemet er aller første skritt på veien mot hjelp.. Du kan skylde så mye du vil på at hun gjør deg sint (sinte menn gjør gjerne det), men det er til syvende og sist ditt problem, dette. og du vil ta sdet med deg inn i et nytt forhold om hun forlater deg. søk hjelp.

(jeg lurer på om mannen min har uoppdaget adhd, kanskje du også kan lese om det kan stemme for deg? å slite med selvreguleringen slik at man ikke klarer å ta seg sammen men eksploderer i sinne er mer vanlig da)

Anonymkode: 2987f...107

• Liker 9
Skrevet
Dobbeltgjengleder skrev (30 minutter siden):

Jammen. Vold er jo ikke bare fysisk. Det er psykisk også. 

Nå skal jeg fortelle deg noe. Jeg har det slik som kona di her hjemme. 

Jeg har det virkelig ikke bra. 

Min samboer er så usikker på seg selv og sjalu. Han kritiserer meg, slår opp jevnlig, sier stygge ting, sparker meg ut av senga. 

Når han er ferdig med utbruddet sitt, går han over til silent treatment, som det så fancy heter. I flere dager. 

Først er jeg redd som et aspeløv, så blir jeg bare liten og føler meg dum og verdiløs. 

Jeg ber deg. VÆR SNILL MOT PARTNEREN DIN. det er så fint å lese at du har innsikt, og vil gjøre noe med det. Det vil ikke min. 

Psykolog, eller familievernkontoret. Gjerne det siste.. De vil mer enn gjerne hjelpe deg, som alle andre. 

Anonymkode: b632f...e7c

• Liker 5
Skrevet (endret)
Dobbeltgjengleder skrev (57 minutter siden):

Når jeg sliter med vanskelige tanker pleier jeg å kritisere kona og si slemme ting. Jeg skriker så kona skjelver når jeg er sint. Etter kona har knekt sammen så har vi det kjempebra frem til neste gang jeg får utbrudd.

Er det noen som har tips til hvordan man kan unngå dette?

Du må ta et oppgjør med deg selv. 

Når du tillater deg å gjøre dette mot kona di, så tenker du vel at du ikke greier å unngå det?  Du kan ikke kontrollere deg selv tror du gjerne?. Men du gjør det vel ikke mot noen andre? Du tillater deg selv å gjøre det mot kona di, mens du behersker deg når du er sammen med andre. Dermed kan du faktisk beherske deg. Du velger å la sinnet gå løs, og du velger å si slemme ting. Det gir deg noe. Det gir deg en tilfredsstillelse. Selv om det er tøft å innrømme, så er det tilfellet. Hvis ikke hadde du ikke gjort det. Jeg tviler ikke på at du skjemmes etterpå, men der og da! Da lar du deg selv gå beserk. 

Men si at du har barn eller kone som du gjør dette mot, og du vet at neste gang er det slutt. Hvis du visste at neste gang kommer barnevernet og henter barna dine, eller neste gang så går kona di fra deg. Hvis du visste det helt sikkert, så hadde du gjerne greid å kontrollere deg?

Du har ikke fått et sjokk enda. Du har ikke opplevd skikkelige konsekvenser og du har ikke tatt et internt oppgjør der du sier til deg selv at dette skal jeg faktisk aldri gjøre-  og dermed tillater du deg til å fråde fra deg.

Hvis du innser dette, så kan du også løse måten du reagerer på. Hvis ikke- så blir det ikke bare din kones ulykke, men din også. Du får spørre deg selv om det er verd det. 

Endret av Mooza
  • Liker 5
Skrevet
Dobbeltgjengleder skrev (46 minutter siden):

men du bedriver psykisk vold

Skrevet

Du er slem. Og kona di, om du ikke har ødelagt ho psykisk, burde innse dette og slutte å tilgi deg og forlate deg. For du vil ikke ha hjelp pga jobben. Så jobben er viktigere enn kona di. Så da håper jeg kona di etterhvert innser at hennes mentale helse er viktigere enn deg. 

Anonymkode: e982f...a72

• Liker 3
Skrevet
Dobbeltgjengleder skrev (1 time siden):

Da mister jeg sikkerhetsklareringene mine.

jæ hvrfor det? må noen vite at du går til psykolog da? 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Dobbeltgjengleder skrev (59 minutter siden):

Gi deg selv konsekvenser. Fortell kona di at hvis dette skjer igjen, så skal det ha skikkelig konsekvenser. 

Mister du sikkerhetsklareringen din? Vel, det er en konsekvens. Hvis du oppfører deg på en måte som du ikke bør gjøre uten å kunne ha sikkerhetsklarering, så bør du kanskje ikke ha det?

Hvis du driver psykisk vold mot kona, så bør du kanskje ikke ha kone før du kan oppføre deg?

Du er ikke et barn som kan rase fra deg. Du er voksen mann som må ta kontroll over seg selv. 

Så tviler jeg ikke på at du har noen i familien som kanskje ikke har oppført seg så fint. Dette er kanskje tillært? Hvem har kjeftet på deg? Hvem har gitt deg et inntrykk at dette er ok oppførsel hvis man blir sint?  Muligens ingen- men det er vel en sannsynlighet for det. Men det er ikke en unnskyldning. Det er bare å innse det, og ta kontroll over seg selv. 

Endret av Mooza
  • Liker 5
Skrevet
Dobbeltgjengleder skrev (57 minutter siden):

Hvis dette er reelt så utsetter du henne for psykisk vold. Det er faktisk den verste volden. Slagene går over, men angrepene på sjelen forsvinner aldri. Oppsøk hjelp!

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns det bra gjort å innrømme at du gjør dette. Da har du noe å jobbe med. 

Du må faktisk skaffe hjelp!

Anonymkode: 6e829...caf

• Liker 1
Skrevet

En på jobben mistet sikkerhetsklareringa fordi han gikk på sånt kurs med kona. Kona forlot han og han måtte betale tannlegeregninga til kona. Han klarte å finne ut hvor ekskona bodde og fikk tilbakebetalt tannlegeregninga. Ekskona hadde fått seg ny mann som fikk grisebank. Noen uker etterpå var ekskona singel. Kurset ødela mer enn det ga for de.

I tidligere forhold har jeg alltid tydd til vold, men ikke etter jeg fikk sikkerhetsklarering. Kona innrømmer at det er hennes skyld og ber om unnskyldning for å ha gjort meg sint. Kona er faktisk så irriterende at jeg er nødt til å drikke når jeg kommer hjem fra jobben for å ikke bli sint.Kona er veldig usikker på seg selv og spør hele tida om alt er bra. Jeg har bedt kona slutte å spørre da jeg blir provosert. Jeg jobber med meg selv for å ikke bli sint på kona og trener mye kampsport for å få ut frustrasjon.

Det er kona som er årsaken til at jeg blir sint. Når vi krangler oppfører kona seg som om jeg skal slå og det provoserer noe sinnsykt. Jeg har bedt kona ta ned armene og se meg i øynene når vi krangler, men kona setter seg i offerposisjon ved å gi inntrykk av at jeg skal slå. Jeg er 185 cm og kona er 165 så det å gå i forsvarspossisjon av kona er utrolig provoserende. Kona bruker samme possisjon som i kampsport for å beskytte seg selvom jeg aldri har slått.

De jeg lurte på er mer hva kona kan gjøre for å unngå at jeg blir sint?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...