Gjest Acer Skrevet 15. september 2021 #1 Skrevet 15. september 2021 (endret) https://pengeverkstedet.no/blogg/skal-du-kausjonere-ikke-gjor-det-for-du-har-lest-dette/ For mange barn går veien til inngangsbill, til boligen igjennom foreldre, besteforeldre som kan støtte dem økonomisk som medlånstagere, kausjonister. Ikkje alle foreldre, besteforeldre har muligheten for å hjelpe / støtte barna til boligkjøp. Her kjem det m.a. mye an på foreldrenes formue, og inntekt m.m. Det kan her reises spørsmål om foreldre som har spart i årevis m.a. med tanke på pensjonstilværelsen bør vera moralsk plikt å nytte oppsparte midler å til å sponse barna til inngangsbill. til boligmarkedet. ? Mange eldre ser seg etterhvert nødt å flytte til leiligheter m/ heis på sine gamle dager, og må søke om mellomfinansiering v/ salg av egen bolig. Følgen kan bli at de ikkje får innfridd mellomfinansiering ved salg av egen bolig. Å stå oppført som medlånstager, kausjonist til barnas låneopptak kan føre foreldre i en økonomisk felle. Personleg så er eg av den oppfattning at husbanken i langt større grad bør bidra unge førstegangskjøpere innpå boligmarkedet ? Endret 15. september 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #2 Skrevet 15. september 2021 Skybe skrev (4 timer siden): https://pengeverkstedet.no/blogg/skal-du-kausjonere-ikke-gjor-det-for-du-har-lest-dette/ For mange barn går veien til inngangsbill, til boligen igjennom foreldre, besteforeldre som kan støtte dem økonomisk som medlånstagere, kausjonister. Ikkje alle foreldre, besteforeldre har muligheten for å hjelpe / støtte barna til boligkjøp. Her kjem det m.a. mye an på foreldrenes formue, og inntekt m.m. Det kan her reises spørsmål om foreldre som har spart i årevis m.a. med tanke på pensjonstilværelsen bør vera moralsk plikt å nytte oppsparte midler å til å sponse barna til inngangsbill. til boligmarkedet. ? Mange eldre ser seg etterhvert nødt å flytte til leiligheter m/ heis på sine gamle dager, og må søke om mellomfinansiering v/ salg av egen bolig. Følgen kan bli at de ikkje får innfridd mellomfinansiering ved salg av egen bolig. Å stå oppført som medlånstager, kausjonist til barnas låneopptak kan føre foreldre i en økonomisk felle. Personleg så er eg av den oppfattning at husbanken i langt større grad bør bidra unge førstegangskjøpere innpå boligmarkedet ? Hvorfor kan vi ikke heller gå tilbake til at man faktisk må spare for å kunne få råd til det man vil ha( i dette tilfellet bolig)? Anonymkode: 83336...dc5 11
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #3 Skrevet 16. september 2021 Målet vårt er at barna skal kunne arve nok (mens vi er i live) egenkapital til hver sin leilighet (500.000) når de er 25. De får leiligheten eller huset og kan selge og splitte gevinsten. Vi blir boende i 1 av de. Anonymkode: 36d62...25a 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #4 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Målet vårt er at barna skal kunne arve nok (mens vi er i live) egenkapital til hver sin leilighet (500.000) når de er 25. De får leiligheten eller huset og kan selge og splitte gevinsten. Vi blir boende i 1 av de. Anonymkode: 36d62...25a Snakk om å bli født med sølvsje i munnen. Dere er snille 🙂. Anonymkode: 9f928...2c2 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #5 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor kan vi ikke heller gå tilbake til at man faktisk må spare for å kunne få råd til det man vil ha( i dette tilfellet bolig)? Anonymkode: 83336...dc5 Boligprisene, særlig i sentrale strøk, er så høye at det er vanskelig å spare tilstrekkelig til bolig. Selv en ettroms på 33 kvadratmeter i en høyblokk i Groruddalen i Oslo koster nå 2,5 mill og mer. 15 prosent egenkapital er da minst 375.000 kroner, og lånet blir temmelig høyt for førstegangskjøpere. Og da snakker jeg fortsatt om det billigste du får i Oslo. Anonymkode: 3df72...467 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #6 Skrevet 16. september 2021 Vi sparer barnetrygden i fond, pluss at vi selger huset rett før vi blir pensjonister og kjøper noe mindre. Da får barnet forskudd på arv, slik at hen slipper å ta opp lån til leilighet. Anonymkode: d8c2f...142 3
Whistler Skrevet 16. september 2021 #7 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi sparer barnetrygden i fond, pluss at vi selger huset rett før vi blir pensjonister og kjøper noe mindre. Da får barnet forskudd på arv, slik at hen slipper å ta opp lån til leilighet. Anonymkode: d8c2f...142 Et utmerket eksempel på at barnetrygd bør være behovsprøvd. 17
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #8 Skrevet 16. september 2021 Når barna flytter ut og skal etablere seg med egne familier så kommer vi til å selge boligen vår og flytte til noe mindre for å hjelpe de på veien. Eldre som bor alene i store eneboliger, mens barna deres bor i trange små leiligheter uten nok plass til familiene sine høres bare helt feil ut i mine ører. Anonymkode: 2c888...114 8
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #9 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når barna flytter ut og skal etablere seg med egne familier så kommer vi til å selge boligen vår og flytte til noe mindre for å hjelpe de på veien. Eldre som bor alene i store eneboliger, mens barna deres bor i trange små leiligheter uten nok plass til familiene sine høres bare helt feil ut i mine ører. Anonymkode: 2c888...114 Ja, det hjelper jo veldig mye at godt voksne med god økonomi kjøper de leilighetene som unge mennesker har økonomi til. Anonymkode: f1275...cab
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #10 Skrevet 16. september 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Boligprisene, særlig i sentrale strøk, er så høye at det er vanskelig å spare tilstrekkelig til bolig. Selv en ettroms på 33 kvadratmeter i en høyblokk i Groruddalen i Oslo koster nå 2,5 mill og mer. 15 prosent egenkapital er da minst 375.000 kroner, og lånet blir temmelig høyt for førstegangskjøpere. Og da snakker jeg fortsatt om det billigste du får i Oslo. Anonymkode: 3df72...467 Om man tjener 410 000 i året (som man uansett må for å få et lån på 2,1 millioner så sitter man igjen med ca 26 000. Det tar ikke så lang tid å spare til 400 000. 2-4 år avhengig av hvor intenst man sparer. Anonymkode: 403df...e11 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #11 Skrevet 16. september 2021 1 hour ago, Whistler said: Et utmerket eksempel på at barnetrygd bør være behovsprøvd. Jeg ville vært enig om det ikke var for alt papirarbeidet og ekstra lønningene til mange flere ansatte som følger med å gjøre barnetrygd være behovsprøvd. For mange er også det å søke en tung prosess. Kjenner de som sliter psykisk spesielt ikke får til sånt. Kan godt hende dette ville endt dårlig. Anonymkode: 403df...e11 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #12 Skrevet 16. september 2021 Whistler skrev (1 time siden): Et utmerket eksempel på at barnetrygd bør være behovsprøvd. Helt fint for meg, bare jeg slipper å betale 50% skatt😅 Anonymkode: d8c2f...142
Whistler Skrevet 16. september 2021 #13 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg ville vært enig om det ikke var for alt papirarbeidet og ekstra lønningene til mange flere ansatte som følger med å gjøre barnetrygd være behovsprøvd. For mange er også det å søke en tung prosess. Kjenner de som sliter psykisk spesielt ikke får til sånt. Kan godt hende dette ville endt dårlig. Anonymkode: 403df...e11 Denne argumentasjonen for å opprettholde dagens ordning har jeg hørt fra flere, særlig fra de som hører til SV. Hvor mange flere ansatte tror du det vil trengs? Lønn kan man ta fra de barnetrygdene som ikke utbetales. Tildeling kan skje ved to metoder. Enten søker man, og da tror jeg at de fleste som greier å søke skole, jobb, bolig- og billån, søke AAP, søke ufør, søke bostøtte og søke sosialhjelp greier dette helt fint. Den andre metoden er å la skatteetaten ta ballen og avgjøre tildeling gjennom brutto eller nettoinntekt samlet for far og mor. Da er det bare å overføre lister til utbetalende enhet som effektuerer. 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #14 Skrevet 16. september 2021 Jeg er glad jeg sparte opp selv, jeg. Mestringsfølelse. Mine foreldre har hatt god lønn, men lært meg å være selvstendig. Jeg er veldig usikker dersom jeg får barn. Jeg bor ikke i Oslo, her er boligprisene helt ok. Man sparer noen år, så kjøper man. Hvis jeg skal spare noe, så tror jeg at jeg aldri vil nevne det for dem. At de går i banken og søker om lån selv, og så kan jeg heller gi dem litt forskudd på arv da i form av muligheten til å enten få mer i lån eller at de betaler ned huslånet raskere. Selv syns jeg sistnevnte er det beste. Redd for å låne meg opp til ørene selv, og det ville jeg ikke ønsket for barn heller. Anonymkode: d50a0...d47 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #15 Skrevet 16. september 2021 3 minutter siden, Whistler said: Denne argumentasjonen for å opprettholde dagens ordning har jeg hørt fra flere, særlig fra de som hører til SV. Hvor mange flere ansatte tror du det vil trengs? Lønn kan man ta fra de barnetrygdene som ikke utbetales. Tildeling kan skje ved to metoder. Enten søker man, og da tror jeg at de fleste som greier å søke skole, jobb, bolig- og billån, søke AAP, søke ufør, søke bostøtte og søke sosialhjelp greier dette helt fint. Den andre metoden er å la skatteetaten ta ballen og avgjøre tildeling gjennom brutto eller nettoinntekt samlet for far og mor. Da er det bare å overføre lister til utbetalende enhet som effektuerer. Det er mange som ikke greier søke jobb, skole, AAP og ufør og bostøtte. Det er disse jeg tenker på. Jeg har ikke peil på hvor mange ansatte som trengs, men jeg ville heller prøvd å nedskalere alt arbeidet rundt trygd i Norge. Det er utrolig dyrt som det er i dag, og jeg vil nødig gjøre det dyrere. Da synes jeg like gjerne du skal vise til hvor billig det blir. Anonymkode: 403df...e11 2
Morten1 Skrevet 16. september 2021 #16 Skrevet 16. september 2021 48 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det hjelper jo veldig mye at godt voksne med god økonomi kjøper de leilighetene som unge mennesker har økonomi til. Anonymkode: f1275...cab Samtidig er det noen som kjøper huset de voksne selger og de frigir igjen en bolig. Hvem vet om de eldre faktisk bygger seg noe nytt også?
Whistler Skrevet 16. september 2021 #17 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er mange som ikke greier søke jobb, skole, AAP og ufør og bostøtte. Det er disse jeg tenker på. Jeg har ikke peil på hvor mange ansatte som trengs, men jeg ville heller prøvd å nedskalere alt arbeidet rundt trygd i Norge. Det er utrolig dyrt som det er i dag, og jeg vil nødig gjøre det dyrere. Da synes jeg like gjerne du skal vise til hvor billig det blir. Anonymkode: 403df...e11 Denne tråden handler om man bør støtte barna økonomisk til en boligdrøm, og ikke det sosialøkonomiske ved barnetrygd. Hensikten med mitt innlegg var å påpeke at om man hjelper barna inn på bolimarkedet med barnetrygd man egentlig ikke har hatt behov for, så bidrar det til å presse priesne på boliger oppover, noe som gjør nåløyet betraktelig trangere for de barna som har fått nye klær og sportsutstyr finansiert av barnetrygden. For å ikke avspore debatten ytterligere skal jeg avstå fra å kommentere mer omkring trygdeordningene i Norge. 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #18 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ja, det hjelper jo veldig mye at godt voksne med god økonomi kjøper de leilighetene som unge mennesker har økonomi til. Anonymkode: f1275...cab De færreste eldre jeg vet om som selger hus og kjøper leilighet istedenfor, kjøper billige leiligheter som kunne passet unge mennesker. De kjøper gjerne heller noe nybygget og dyrt, med høy standard. Det er faktisk ikke rent sjelden de kjøper leilighet for like mye som de fikk solgt huset for. For vår del ser vi for oss å ha romslig nok økonomi til å gi barna privatlån som hjelp til egenkapital når de skal ut på boligmarkedet. Vi har også hjulpet dem både med å lære seg å disponere pengene sine, og spare til det de virkelig ønsker, og hatt "tvungen sparing" i form av at mye av det de får i gaver går rett inn på "låst" konto. Dermed har de en start på en egenkapital når de kommer dit at de skal flytte. Som mange andre ønsker vi å gi barna en god start på livet, uten å ta ifra dem muligheten til å bli selvstendige. Anonymkode: 67c3a...fdc
Gjest Acer Skrevet 16. september 2021 #19 Skrevet 16. september 2021 (endret) Whistler skrev (1 time siden): Denne tråden handler om man bør støtte barna økonomisk til en boligdrøm, og ikke det sosialøkonomiske ved barnetrygd. Hensikten med mitt innlegg var å påpeke at om man hjelper barna inn på bolimarkedet med barnetrygd man egentlig ikke har hatt behov for, så bidrar det til å presse priesne på boliger oppover, noe som gjør nåløyet betraktelig trangere for de barna som har fått nye klær og sportsutstyr finansiert av barnetrygden. For å ikke avspore debatten ytterligere skal jeg avstå fra å kommentere mer omkring trygdeordningene i Norge. TS Ja, tråden reiser spørsmål : "Bør foreldre hjelpe barna innpå boligmarkedet" ? Tidene har forandret seg " og vi med den", og det var ikkje slik før at foreldrene kausjonerte eller stod som medlånstagere for barna når de skulle bygge seg sin egen bolig. Forskjellen på "No og Før" er at mange som skal innpå boligmarkedet skal helst bo sentralt, ,og de flytter inn i nøkkelferdige boliger. Dette i motsettning til tidligere da det var bassert på mye egeninnsats for å få ned kostnadene. Idag er det desv. mange ungdomer som knapt har opplevd å få "dritt under neglene", og håndverksfag har vert eit nedprioritert fagområde, og dette utføres idag av importert arbeidskraft. Det bygges leiligheter sentralt rundt om i landet, men desse er gjerne solgt før de er ferdigstilt til den aldrende befolkning befolkning som ønsker å bo sentralt m/ heis, og nærheten til butikker, legekontorer etc. pkt . 1. Vår holdning overfor barna har vert at at når de tok videregående utdannelse så skulle de idet minste møte på skolen hver dag såfremt de ikkje var sykdom. (Fravær,-og ordenskaraterer er noe som blir ilagt stor vekt når ein skal søke på læringsjobb etc etter endt skolegang) pkt 2. Veien til en jobb går gjerne igjennom det å anskaffe eit "fagbrev" og ein fagkompetanse . Dernest å skaffe seg ein nøktern bolig så de får kjenne på hva det betyr å ha husholdningsansvar. ( Som læring finnes det støtteordninger for leie av bopel) pkt. 3. Barna må lære seg å foreta sin økonomiske prioriteringe ,og opprette eit tillitsforhold til kredittmarkedet / banken slik folk flest måtte gjøre tidligere. Endret 16. september 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #20 Skrevet 16. september 2021 Ja, det mener jeg. Hvis de har anledning. Dyre priser i landet nå og vanskelig for førstegangskjøpere å komme inn i boligmarkedet. Hva om de er single lenge? De blir jo bare å spare og spare uten å nå målet. Desverre.. Anonymkode: a0c35...24a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå