Gå til innhold

Står det uten på pakningen til te om den inneholder koffein eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøper vanligvis grønn te, av Twinings eller Lipton. Hvordan kan jeg sjekke innholdet for koffein?

Anonymkode: a944a...ee0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grønn te har koffein naturlig i seg. Mindre da enn svart te.

Den inneholder teanin, som virker avslappende, så du blir nok ikke særlig våken av det f.eks om kvelden.

• Liker 1
Skrevet

I likhet med kaffe inneholder te koffein naturlig. Det står derfor vanligvis ikke på pakningen at det inneholder koffein.

Du må lese ingrediensene. Hvis den inneholder noen form for te inneholder den koffein. Grønn og hvit te inneholder mindre enn svart te.

Ofte kan det stå naturlig koffeinfri på "te", som da ikke inneholder faktisk te. Du kan også finne ordet "infushion", som også betyr "te" uten te.

Anonymkode: 905e1...de2

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

All te fra teplanten inneholder koffein naturlig, svart mer enn grønn. Det står ikke utenpå pakka fordi koffeininnholdet er naturlig (akkurat som i kaffe). Med mindre det står "koffeinfri" e.l., så inneholder den koffein. Et kjapt googlesøk viser at svart te inneholder 11 mg koffein per 100 g (kaffe inneholder 40 mg per 100 gram).

Hvis du vil ha te uten koffein må du se etter koffeinfri, men tror ikke det er så vanlig i Norge? Et enklere valg da er te som ikke er te (altså ikke fra teplanten), som nypete og lignende fremstilt av tørka frukt.

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Anonymkode: a944a...ee0

Skrevet
Anonymus Notarius skrev (På 15.9.2021 den 20.23):

All te fra teplanten inneholder koffein naturlig, svart mer enn grønn. Det står ikke utenpå pakka fordi koffeininnholdet er naturlig (akkurat som i kaffe). Med mindre det står "koffeinfri" e.l., så inneholder den koffein. Et kjapt googlesøk viser at svart te inneholder 11 mg koffein per 100 g (kaffe inneholder 40 mg per 100 gram).

Hvis du vil ha te uten koffein må du se etter koffeinfri, men tror ikke det er så vanlig i Norge? Et enklere valg da er te som ikke er te (altså ikke fra teplanten), som nypete og lignende fremstilt av tørka frukt.

Det er mye koffeinfri te å få tak i, på helsekost og innvandrerbutikker, mange  pukka te, herbs of london, clipper, og et par andre jeg ikke husker 😊

Anonymkode: b1a8c...6e6

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er mye koffeinfri te å få tak i, på helsekost og innvandrerbutikker, mange  pukka te, herbs of london, clipper, og et par andre jeg ikke husker 😊

Anonymkode: b1a8c...6e6

Mange av de du nevner er ikke te ;) Altså de kommer ikke fra teplanten, men fra urter eller tørka frukt. Det er det som kalles "infusions" på engelsk. Koffeinfri svart te er ganske vanlig i f.eks. Storbritannia, men tror ikke jeg har sett det i norsk butikker. Mulig de har det i spesialbutikker for te eller hos helsekost.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...