AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #1 Skrevet 15. september 2021 Hei, Har nylig fått meg jobb (første gang jeg er i arbeid) tidligere har jeg jobber familiært, så min mor har styrt og ordnet med alt av dette med skatt. Min nye arbeidsgiver har hentet ut skattekortet mitt og trukket meg for skatt før jeg fikk lønn. Jeg logget inn i dag og ser at jeg har feil tall i bankinnskudd. Der står det 915.000 (jeg har aldri hatt så mye penger på konto/i bankinnskudd). Skal jeg endre dette til det som er mer riktig? Og skal jeg endre nå? forstår ingenting av dette og blir veldig usikker, noen som vil hjelpe til? Anonymkode: c9e8c...766
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #2 Skrevet 15. september 2021 Ja, du kan endre det når som helst. Legg inn ca tall for bankinnskudd. Forventet årslønn og andre relevante opplysninger. Skattekortet kan endres så ofte du vil. Anonymkode: c218c...640 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #3 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, du kan endre det når som helst. Legg inn ca tall for bankinnskudd. Forventet årslønn og andre relevante opplysninger. Skattekortet kan endres så ofte du vil. Anonymkode: c218c...640 Står at hvis jeg endrer så blir det gjort om til prosentkort? Hvis jeg få baksmell på skatten siden første lønning allerede er betalt og de opplysningene som lå til grunn ikke stemmer? Anonymkode: c9e8c...766
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #4 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Står at hvis jeg endrer så blir det gjort om til prosentkort? Hvis jeg få baksmell på skatten siden første lønning allerede er betalt og de opplysningene som lå til grunn ikke stemmer? Anonymkode: c9e8c...766 Er et problem med prosent? Legg inn noen ekstra tusenlapper i forventet inntekt dersom du er redd for eventuell smell. Anonymkode: c218c...640
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #5 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Står at hvis jeg endrer så blir det gjort om til prosentkort? Hvis jeg få baksmell på skatten siden første lønning allerede er betalt og de opplysningene som lå til grunn ikke stemmer? Anonymkode: c9e8c...766 Bankinnskudd på kr 915 000,- har ingen eller veldig liten betydning på skatten med mindre du har mye annen formue. Renteinntektene er vel sikkert høyere enn reelt når bankinnskuddet er satt så høyt. Det betyr i så fall at du har fått et "strengere" skattekort enn uten renteinntekter. Det fører ikke til mindre skattetrekk enn du ville hatt uten renter, tvert i mot. Anonymkode: baf9e...cc1 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #6 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Bankinnskudd på kr 915 000,- har ingen eller veldig liten betydning på skatten med mindre du har mye annen formue. Renteinntektene er vel sikkert høyere enn reelt når bankinnskuddet er satt så høyt. Det betyr i så fall at du har fått et "strengere" skattekort enn uten renteinntekter. Det fører ikke til mindre skattetrekk enn du ville hatt uten renter, tvert i mot. Anonymkode: baf9e...cc1 Min reelle bankinnskudd er på ca 350.000 kroner (inkludert bsu) Har gjeld på ca 400.000kr tjener rundt 9000kr i mnd, er i en 20% stilling. Endret bankinnskuddet og gjeld, men vet ikke hva renter på bankinnskudd er på. Hvor finner jeg det? vil dette ha noe å si for skatten min? takk for svar Anonymkode: c9e8c...766
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #7 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Min reelle bankinnskudd er på ca 350.000 kroner (inkludert bsu) Har gjeld på ca 400.000kr tjener rundt 9000kr i mnd, er i en 20% stilling. Endret bankinnskuddet og gjeld, men vet ikke hva renter på bankinnskudd er på. Hvor finner jeg det? vil dette ha noe å si for skatten min? takk for svar Anonymkode: c9e8c...766 Rentene på bankinnskudd får du ikke før året er omme - da legges de til saldoen i banken. Derfor må du anslå ca. hvor høye de er. Du kan sjekke i skattemeldingen for 2020 hva som ble innberettet i renteinntekt i fjor og legge på litt. Høyere renteinntekter fører til høyere skatt. Hvis du er redd for baksmell må du passe på at renteinntektene er satt høyt nok og at gjeldsrentene ikke er satt for høyt. Gjeld og bankinnskudd har lite eller ingenting å si for skatten. Enkelt sagt beregnes grunnlaget for inntektsskatt slik: Lønn + renteinntekter - gjeldsrenter og andre fradrag. Anonymkode: baf9e...cc1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #8 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Rentene på bankinnskudd får du ikke før året er omme - da legges de til saldoen i banken. Derfor må du anslå ca. hvor høye de er. Du kan sjekke i skattemeldingen for 2020 hva som ble innberettet i renteinntekt i fjor og legge på litt. Høyere renteinntekter fører til høyere skatt. Hvis du er redd for baksmell må du passe på at renteinntektene er satt høyt nok og at gjeldsrentene ikke er satt for høyt. Gjeld og bankinnskudd har lite eller ingenting å si for skatten. Enkelt sagt beregnes grunnlaget for inntektsskatt slik: Lønn + renteinntekter - gjeldsrenter og andre fradrag. Anonymkode: baf9e...cc1 På skattemelding står det under: Renter, innskudd, verdipapirer, andre kapitalinntekt. Mv Renter/innskudd DnB: 8500 Renter/innskudd s-banken: 40 Men i banken min står det 31.desember 2020: 3,11kr merket som renter hva skal jeg skrive? Anonymkode: c9e8c...766
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #9 Skrevet 15. september 2021 Ring skatteetaten i morgen - de hjelper deg. Anonymkode: 947b1...275
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #10 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På skattemelding står det under: Renter, innskudd, verdipapirer, andre kapitalinntekt. Mv Renter/innskudd DnB: 8500 Renter/innskudd s-banken: 40 Men i banken min står det 31.desember 2020: 3,11kr merket som renter hva skal jeg skrive? Anonymkode: c9e8c...766 Hvis du har innskudd inkl. BSU på kr. 350 000,- fikk du ihvertfall mer enn kr. 3,11 i renter i fjor hvis du ikke satt inn alt i romjula. Jeg ville nok satt ca. 10 000,- i renteinntekter. Anonymkode: baf9e...cc1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #11 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du har innskudd inkl. BSU på kr. 350 000,- fikk du ihvertfall mer enn kr. 3,11 i renter i fjor hvis du ikke satt inn alt i romjula. Jeg ville nok satt ca. 10 000,- i renteinntekter. Anonymkode: baf9e...cc1 Står bare 3,11 kroner. Jobbet ikke og hadde ikke lønn det året. Har det noe betydning? Anonymkode: c9e8c...766
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #12 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Står bare 3,11 kroner. Jobbet ikke og hadde ikke lønn det året. Har det noe betydning? Anonymkode: c9e8c...766 Det har ikke noe å si for renter på bankinnskudd. Men du har flere kontoer. Renter på BSU-konto vises på den kontoen, ikke på lønnskontoen din. Det gjelder også andre kontoer hvis du har det. Anonymkode: baf9e...cc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå