AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #1 Skrevet 15. september 2021 Hei Jeg står ovenfor en vanskelig situasjon/ dilemma. Jeg vet at jeg er heldig og skal ikke klage, MEN trenger hjelp til Hvordan jeg kan ta denne samtalen med min nye arbeidsgiver.... Jeg har vært et år arbeidsledig og søkte meg flere stillinger som var utlyst i kommunen. Først fikk jeg tilbud på en vikariert stilling og jeg takket selvfølgelig ja og har signert avtalen. I dag fikk jeg en telefon, der jeg ble tilbud en fast stilling. Jeg har noen dager på meg til å bestemme meg... Jeg har lyst en trygg og sikker jobb. Men hvordan kan jeg ta denne samtalen, jeg trives i denne jobben så langt. Skal jeg spørre nye arbeidsgiveren( der jeg jobber nå som vikar) om det er evt garanti at jeg får fast stilling etter endt vikar stillingen. HJELP meg!!! Anonymkode: b30e2...ee2
Hally Skrevet 15. september 2021 #2 Skrevet 15. september 2021 (endret) TS her.. Jeg er ganske redd for å skuffe nye sjefen , jeg ble litt med de som jobber der og vet ikke hvordan jeg skal gå fram. Hvordan vil dere ha løst det og tatt opp dele det med sjefen. Er det noen av dere som har tips eller har vært i en slik situasjon ? Tar imot alle svar... Endret 15. september 2021 av Hally
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #3 Skrevet 15. september 2021 De fleste arbeidsgivere skjønner at folk ønsker seg fast jobb. Jeg ville spurt sjefen om en samtale, og lagt det frem slik som du skriver her. At du trives i jobben men det er viktig for deg med sikker jobb - og om dette er noe som nåværende arbeidsgiver trolig kan tilby etterhvert. Dersom sjefen din blir sur hadde jeg HVERTFALL takket ja til den nye jobben! Hadde ikke orket å ha en sjef som ikke har forståelse for noe så primitivt... Anonymkode: 1a6bc...851 15
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #4 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De fleste arbeidsgivere skjønner at folk ønsker seg fast jobb. Jeg ville spurt sjefen om en samtale, og lagt det frem slik som du skriver her. At du trives i jobben men det er viktig for deg med sikker jobb - og om dette er noe som nåværende arbeidsgiver trolig kan tilby etterhvert. Dersom sjefen din blir sur hadde jeg HVERTFALL takket ja til den nye jobben! Hadde ikke orket å ha en sjef som ikke har forståelse for noe så primitivt... Anonymkode: 1a6bc...851 Takk for svar, det setter jeg pris på. Anonymkode: b30e2...ee2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #5 Skrevet 15. september 2021 Dersom du den nåværende jobben sier at du kan få fast stilling etterhvert, så hadde jeg krevd å få dette dokumentert. Hvis de ikke kan gi det så hadde jeg byttet jobb. Anonymkode: 72a57...cbf 6
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #6 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dersom du den nåværende jobben sier at du kan få fast stilling etterhvert, så hadde jeg krevd å få dette dokumentert. Hvis de ikke kan gi det så hadde jeg byttet jobb. Anonymkode: 72a57...cbf Takk for svar :). Jeg må huske å få det på skriftlig Anonymkode: b30e2...ee2
lillsunshine Skrevet 16. september 2021 #7 Skrevet 16. september 2021 (endret) Tja, om du tar samtalen kan du jo risikere at sjefen antyder at du får fast tilling etterhvert, uten at det er garanti. En ting du må huske på at er at et vikariat i seg selv er usikkert, om de visste i dag at de har midler til fast stilling, hvorfor lyste de da ut et vikariat? Det er risikabelt å tro på lovnader, om man har et annet konkret tilbud for hånd. I arbeidslivet må du være kynisk for å sikre egen økonomi, så det er helt og holden greitt å takke ja til den faste selv om du nettopp har startet i vikariat. Dårlig samvittighet må du legge fra deg. Husk at du trolig har har prøvetid i 6 måneder med 2 ukers oppsigelse. Arbeidsgiver vet også at vikarer ofte kan forsvinne ut om noe bedre dukker opp, det er usikkert for deg å være i et vikariat og det er usikkert for dem å ha en vikar, det går begge veier. Så ikke tenk på det. Endret 16. september 2021 av lillsunshine 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #8 Skrevet 16. september 2021 Ville tatt den faste. Anonymkode: ab80f...40a 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #9 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (På 15.9.2021 den 17.52): Hei Jeg står ovenfor en vanskelig situasjon/ dilemma. Jeg vet at jeg er heldig og skal ikke klage, MEN trenger hjelp til Hvordan jeg kan ta denne samtalen med min nye arbeidsgiver.... Jeg har vært et år arbeidsledig og søkte meg flere stillinger som var utlyst i kommunen. Først fikk jeg tilbud på en vikariert stilling og jeg takket selvfølgelig ja og har signert avtalen. I dag fikk jeg en telefon, der jeg ble tilbud en fast stilling. Jeg har noen dager på meg til å bestemme meg... Jeg har lyst en trygg og sikker jobb. Men hvordan kan jeg ta denne samtalen, jeg trives i denne jobben så langt. Skal jeg spørre nye arbeidsgiveren( der jeg jobber nå som vikar) om det er evt garanti at jeg får fast stilling etter endt vikar stillingen. HJELP meg!!! Anonymkode: b30e2...ee2 Før du kan ta i mot enda en kontrakt må du snakke med de du har signert vikariat for å spørre om du kan avslutte avtalen om du vil? Anonymkode: 876b0...dbe
Ullvott Skrevet 16. september 2021 #10 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Før du kan ta i mot enda en kontrakt må du snakke med de du har signert vikariat for å spørre om du kan avslutte avtalen om du vil? Anonymkode: 876b0...dbe Det er lurt å ta en samtale med nåværende arbeidsgiver om at man er tilbudt en fast jobb, men akkurat det jeg siterer er ikke noe TS trenger å spørre om. Uansett om man har en fast stilling eller et vikariat er det omtrent uten unntak 6 måneders prøvetid i det offentlige. I prøvetiden er den gjensidige oppsigelsestiden to uker. Dersom TS velger å gå for den faste stillingen trenger hun med andre ord ikke mer enn to uker på å avslutte avtalen. 3
Nalini Skrevet 16. september 2021 #11 Skrevet 16. september 2021 Viktig at en tør å tenke på seg selv som arbeidstaker. Fast stilling er bedre enn vikariat, så jeg ville gått for den. Leder for vikariatet bør ha den forståelsen. Jeg ville tatt en prat og informert om situasjonen og gitt dem muligheten for å tilby deg fast stilling istedenfor vikariat. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå