Gå til innhold

Står på beina hele arbeidsdagen, er det "nok" trim for fosteret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står så å si hele dagen, med diverse bøying og løft innimellom. Etter en arbeidsdag har jeg så vondt i føttene at jeg ikke orker å gå tur, som legen anbefalte (uten å vite noe om hvor mye tid jeg tilbringer på beina). Tror dere dette er "godkjent" som bra nok fysisk aktivitet for fosteret? Kan jo spørre lege eller jordmor også, men det er lenge til neste anledning.

Anonymkode: c5e42...d48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke fosteret som har godt av trim, det er du :)

All trim du får er positiv, og generelt anbefales gravide å gå tur for egen del, men det er ikke noe must.

Jeg hadde først ekstrem kvalme og så kraftig bekkenløsning og var sengeliggende hele svangerskapet. Frisk og flott gutt fikk jeg og er i fin form etterpå :)

Anonymkode: 8dd97...d66

• Liker 3
Skrevet

Det er jo ikke babyen som er i fysisk aktivitet 🙈 bevegelsen er jo for DIN del 

Anonymkode: 5d108...31a

• Liker 1
Skrevet

Er det nok for deg? Fosteret trimmer seg selv i magen. ☺️

Jeg trener vanligvis 6-7 ganger i uken, men i begge graviditeter har jeg ikke trent en eneste time. Hadde enkle fødsler og var på beina igjen rett etterpå. Begynte å trene igjen etter 5 uker. 

Anonymkode: cf9ec...c5a

• Liker 2
Skrevet

Ts her. Det var legen som sa det var sunt for fosteret om jeg holdt meg i aktivitet jevnt 😄 Jeg synes selv det er nok egentlig, orker ikke å bruke beina stort mer etter en hel sånn arbeidsdag. 

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her. Det var legen som sa det var sunt for fosteret om jeg holdt meg i aktivitet jevnt 😄 Jeg synes selv det er nok egentlig, orker ikke å bruke beina stort mer etter en hel sånn arbeidsdag. 

Du skal ihvertfall ikke pushe deg for mye - det er faktisk ikke bra for fosteret å stresse :)

Tror du kan slenge opp beina høyt etter jobb med god samvittighet :)!

Anonymkode: 8dd97...d66

Skrevet

Hvis lege/jordmor nevner det med å gå tur igjen, syns jeg du kan si at du står og går hele arbeidsdagen, og ikke er motivert for enda mer gåing etterpå.

Når det er sagt, så syns jeg at svømming er en god måte å være i aktivitet på. Man bruker beina på en annen måte, og vannet gir avlastning/støtte like mye som motstand. Jeg har/har hatt yrker der man går stort sett hele dagen. Og selv om gåing i naturlig terreng er bedre å gå på enn asfalt/betong, frister det fortsatt ikke å være på beina enda mer. 

Anonymkode: 47acc...e60

Skrevet

Jeg har også hørt at trening er bra for fosteret, bra for lungeutviklingen eller noe?

Anonymkode: 6d524...d91

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvis lege/jordmor nevner det med å gå tur igjen, syns jeg du kan si at du står og går hele arbeidsdagen, og ikke er motivert for enda mer gåing etterpå.

Når det er sagt, så syns jeg at svømming er en god måte å være i aktivitet på. Man bruker beina på en annen måte, og vannet gir avlastning/støtte like mye som motstand. Jeg har/har hatt yrker der man går stort sett hele dagen. Og selv om gåing i naturlig terreng er bedre å gå på enn asfalt/betong, frister det fortsatt ikke å være på beina enda mer. 

Anonymkode: 47acc...e60

Takk for tips! Kan hende jeg begynner å svømme, det er jo veldig behagelig trening egentlig 😊 Ellers har jeg meldt meg inn på treningssenter, tenkte å prøve det for å styrke kroppen og da spesielt kjernemuskulaturen, for å få et litt bedre utgangspunkt til fødselen og tiden etter. Har ikke fått begynt ennå pga. overtid på jobb og både kvalme og utmattelse som følge av graviditeten, men det blir nok snart, med noen ganger i uka. Tror det må være nok trim!

Skrevet

Trim og trening i svangerskapet er godt for mor, ettersom det forbereder mor til fødsel. Utholdenhet og kondis er godt å ha på stell, styrketrening/fysisk styrke og kjennskap til kroppens muskulatur og hvordan bruke den er til god hjelp. At mor er i grei fysisk form for fødsel er absolutt et pluss for fosteret, men der stopper det altså. Fosteret får ingen ting ut av at mor trimmer, ingen forbedret lungekapasitet eller noe sånt. Men fosteret får det også bra av at mor har det bra - så hvis trim og trening er fysisk krevende for mor, så er det ingen helsefordeler med det, hverken for mor eller foster. 

Anonymkode: 7e81d...2b9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Står så å si hele dagen, med diverse bøying og løft innimellom. Etter en arbeidsdag har jeg så vondt i føttene at jeg ikke orker å gå tur, som legen anbefalte (uten å vite noe om hvor mye tid jeg tilbringer på beina). Tror dere dette er "godkjent" som bra nok fysisk aktivitet for fosteret? Kan jo spørre lege eller jordmor også, men det er lenge til neste anledning.

det å bare stå er jo ikke akkurat trening. Det blir veldig statisk. Gå tur blir noe annet

Skrevet

Om du har overskudd/form til det, så er visst kondisjonstrening i første trimester bra for hjerneutviklingen til fosteret. Jeg (og sikkert mange med meg) hadde absolutt ikke form til det.

Anonymkode: 7ab06...012

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...