Gå til innhold

Min søster som ikke har eget firma lagde logo for oss, hvordan skal jeg betale henne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et helt nyoppstartet firma og har ikke regnskapsfører enda. Min søster lagde logo for oss og vi avtale at hun skulle få 3000.- for arbeidet- hvordan utbetales dette uten at det blir noe tull? 

Anonymkode: 56852...160

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun må være lønnsmottaker, eller selvstendig næringsdrivende, om du skal overholde lovverket. Hun er ingen av delene, så tull er det allerede. I tillegg kommer problematikken med prising og nærståendetransaksjoner. 

Anonymkode: d2071...862

Skrevet

Småjobber er skattepliktig over 1000,- og du må innberette det.

Anonymkode: a38d3...c10

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun må være lønnsmottaker, eller selvstendig næringsdrivende, om du skal overholde lovverket. Hun er ingen av delene, så tull er det allerede. I tillegg kommer problematikken med prising og nærståendetransaksjoner. 

Dette er bare tull. Det er ikke noe problem.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er bare tull. Det er ikke noe problem.

Det er en av de mer utfordrende problemstillingene jeg kommer bort i som revisor. Da krever vi alltid dokumentasjon på hvordan prisingen ville vært mellom uavhengige parter. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er en av de mer utfordrende problemstillingene jeg kommer bort i som revisor. Da krever vi alltid dokumentasjon på hvordan prisingen ville vært mellom uavhengige parter. 

Det er først og fremst en problemstilling mellom nærstående aksjeselskaper. En avtale mellom to voksne søsken på dette nivået er selvsagt uproblematisk.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilken betydningen har det i dette tilfelle, mener du?

• Liker 1
Skrevet

Du utbetaler henne 3000 kr i lønn som innberette.

• Liker 1
Skrevet
Håkon 1970 skrev (3 minutter siden):

Det er først og fremst en problemstilling mellom nærstående aksjeselskaper. En avtale mellom to voksne søsken på dette nivået er selvsagt uproblematisk.

Hvorfor er det et større problem mellom selskap enn til privatpersoner, tenker du? I sistnevnte tilfelle beskattes selskapene under samme regime, og risikoen er således lav, med mindre det er juridiske selskap på tvers av landegrenser. 

Det er historisk flere tilfeller av at slike avtaler brukes til å sluse penger ut av bedriften, og på den måte unndra skatt og avgifter. Det er noe skatteetaten er veldig bevisst i sine kontroller. 

Skrevet

Du lønner henne som frilanser.

Anonymkode: 79580...e11

• Liker 1
Skrevet
Sol79 skrev (6 minutter siden):

Du utbetaler henne 3000 kr i lønn som innberette.

Lønnsutbetaling uten ansattekontrakt, forsikringer, pensjonssparing, feriepenger, og alt annet som må på plass for at et arbeidsforhold er etablert?

Det vil sikkert arbeidsmiljøtilsynet sette stor pris på ved et ettersyn. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er det et større problem mellom selskap enn til privatpersoner, tenker du? I sistnevnte tilfelle beskattes selskapene under samme regime, og risikoen er således lav, med mindre det er juridiske selskap på tvers av landegrenser. 

Det er historisk flere tilfeller av at slike avtaler brukes til å sluse penger ut av bedriften, og på den måte unndra skatt og avgifter. Det er noe skatteetaten er veldig bevisst i sine kontroller. 

Du må få huet ut av læreboka, dette er selvsagt ingen problemstilling noen vil bruke en kalori på når det er snakk om en logo til kr 3 000.

Mellom aksjeselskaper har en forøvrig aksjeloven §3-8, som er irrelevant her.

• Liker 2
Skrevet
Håkon 1970 skrev (Akkurat nå):

Du må få huet ut av læreboka, dette er selvsagt ingen problemstilling noen vil bruke en kalori på når det er snakk om en logo til kr 3 000.

Mellom aksjeselskaper har en forøvrig aksjeloven §3-8, som er irrelevant her.

Når vi snakker om læreboka... 3-8 dekker avtaler mellom akjseeiere og ledelse. IKKE nærståendetransaksjoner ;)

Er 15 år siden jeg tok statsautorisasjonen... 

Skrevet

Nei, skatteetaten har ikke fokus på transaksjoner mellom to personer som tilfelle er her.

Skattetaten har på f.eks. transaksjoner mellom nærstående der overskudd flyttes ut av landet eller eiere av AS som legger private kostnader (båt, hytte osv) i selskapet uten å skatte av fordelen.

Jeg er skremt hvis dette er kunnskapsnivået på revisorbransjen. 

• Liker 2
Skrevet

Nei, skatteetaten har ikke fokus på transaksjoner mellom to personer som tilfelle er her.

Skattetaten har på f.eks. transaksjoner mellom nærstående der overskudd flyttes ut av landet eller eiere av AS som legger private kostnader (båt, hytte osv) i selskapet uten å skatte av fordelen.

Jeg er skremt hvis dette er kunnskapsnivået på revisorbransjen. 

Eller til individer som personbeskattes.... 

Skrevet

Eller til individer som personbeskattes.... 

Hva mener du med dette?

Skrevet

For hennes del så kan hun vel si at det er hobby siden hun ikke har noe grafisk design-firma, en har lov å tjene litt i året på hobby uten å skatte, grensen er mer enn 3000 kr. For din del ville jeg ført det som en utgift eller slik man ville betalt en freelancer for en jobb. Du har vel andre utgifter på firmaet, så du kan vel føre det på samme måte?

Anonymkode: d87f2...375

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Når vi snakker om læreboka... 3-8 dekker avtaler mellom akjseeiere og ledelse. IKKE nærståendetransaksjoner ;)

Er 15 år siden jeg tok statsautorisasjonen... 

OK? Første ledd bestemmer at det også gjelder nærstående, som også inkluderer selskap. 

CE8CD0AA-D4BA-4FA3-983D-84A4BFC093E4.jpeg

Skrevet
Håkon 1970 skrev (2 minutter siden):

OK? Første ledd bestemmer at det også gjelder nærstående, som også inkluderer selskap. 

CE8CD0AA-D4BA-4FA3-983D-84A4BFC093E4.jpeg

Mor-datter konstilasjoner, der fordelen flyter opp i systemet, samt mot eiere. Ikke søsterselskap, eller TSer, da er det andre bestemmelser som styrer. Primært relgeverket knyttet til internprising, og ikke minst ligningsloven. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...