Gå til innhold

Hva er deres taktikk for å få barna til å ha et sunt og avslappet forhold til godteri/ usunne matvarer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg vokste opp var hovedregelen at foreldrene mine bestemte hva som var til mat og jeg bestemte om/ hvor mye jeg ville spise. Samtidig kategoriserte de aldri mat som bedre/ dårligere enn noe annet. Hvis jeg spurte om is kunne jeg få is sammen med middagen på en hverdag. Jeg opplevde aldri at usunn mat var mer «stas» enn sunn mat og mat og godteri ble aldri brukt som kos/ trøst. Jeg har fått et avslappet og godt forhold til all mat, og har veldig liten «trang» til å spise usunn mat. 

Samboeren min er oppvokst med at man må spise middag før man kan få godt, aldri godteri i uka, begrenset mengde godteri, godteri/ usunn mat er kos og trøst. Han er helt «gal» etter godteri som voksen. 

Men dette kan jo være tilfeldigheter. Hva er den beste metoden? Hva gjør dere?

Anonymkode: 19e02...93d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er noe med personlighet når det gjelder godteri. Har to barn- et er desperat etter lørdagsgodis og skulle helst spist godis/snacks hver dag, den andre har ingen interesse av godteri, potetgull og det kan gå ukesvis mellom hver gang det blir spist en og annen bit.     Vi er ikke kategoriske på lørdag, kan finne på å bruke en ettermiddag til å bake sammen, men vi kjøper ikke potetgull eller godteri midt i uka. 

Anonymkode: 9ff87...a88

• Liker 11
Skrevet

Jeg og broren min er oppdratt som din mann. Jeg er som han, mens broren miner som deg. 

Anonymkode: 358bb...14d

• Liker 2
Skrevet

Jeg er oppdratt som din mann, og jeg er ikke gal etter godteri.

Kan fint ha det i huset, kan spise hver dag eller gå ukesvis uten.

Så det har noe med personen å gjøre, ikke oppdragelsen.

Samboeren min er vokst opp med null tilgang på godteri, og han spiser kanskje godteri en gang annen hver måned.

Anonymkode: 607ce...431

• Liker 2
Skrevet

Jeg vokste opp med strenge restriksjoner på godteri. Det var KUN på lørdag, jeg stappet i meg alt fordi det som var igjen ble gjemt bort til neste helg. Jeg har vokst opp med at mat var trøst, hvis jeg var lei meg eller vi feiret noe så var det pizza, burger, eller lignende.

Dette skinner igjennom i dag. Jeg er overvektig. Må veie mat (telle kalorier) for å faktisk SE hvor mye jeg spiser, jeg ser faktisk ikke om mengden jeg spiser er mye fordi det har vært så normalt, før jeg begynte spiste jeg alt jeg ville ut fra dagsform og humør, snop hver dag osv. det er tungt å ha det sånn. Men jeg har fått mye mer kunnskap om kosthold, har heldigvis aldri vært kresen så det gjør meg ikke noe å «bytte mat» bortsett fra at jeg må jobbe med cravingen etter feit mat og sukker.

søsteren min er helt motsatt. Hun spiser litt godteri gjennom uka, men aldri mye. Hun lever et sundt kosthold med mye grønnsaker osv, sjeldent feit mat, er tynn som en strek og har alltid vært det, hun passer ikke på hva hun spiser, hun bare spiser helt annerledes enn meg. 

så dette kan slå alle veier. 

Anonymkode: 84a04...369

• Liker 1
Skrevet

Det kan også være det motsatte av tilfeldigheter, en nødvendig og bevisst "strategi" fra foreldrenes side. Dine foreldre kunne ha en avslappede holdning, fordi du allerede hadde et avslappet og godt forhold til det, det ødela ikke kostholdet ditt. Foreldrene til din samboer måtte kanskje ha klare, strenge regler, fordi han var helt gal etter godt fra starten av, han måtte begrenses?  

Anonymkode: 6a6c5...c6d

• Liker 4
Skrevet

Jeg vokste opp med godteri, syltetøy etc kun m lørdag, bursdager, jul, påske og 17-mai.

Er lite interessert i sukker, var lite interessert som barn. Var ikke ofte jeg spiste opp godteriet mitt uansett. Broren min slukte alltid sitt, msn han spiser heller nesten ikke sikker nå, og var ikke interessert som barn i den forstand at han slukte godteri hos andre.

Jeg tror det handler om personlighet.

Anonymkode: 6da85...36e

Skrevet

Merker på meg selv at "mye vil ha mer", at jeg kan havne inn i en slags sirkel der jeg bare vil ha junk og godteri og blir mer sulten jo mer sånn mat jeg spiser. Og for å bryte den sirkelen må jeg spise salat og knekkebrød og sånt som gir en helt annen metthet og avstå helt fra godteri en stund - er tidligere sukkeravhengig og kan lett havne på "kjøret" igjen hvis jeg ikke begrenser det. Så i hverdagen prøver jeg å skjære opp mye grønnsaker og sånt til barna som er lett å knaske på men ikke gir den "vil ha mer" følelsen.

Anonymkode: c4494...323

• Liker 3
Skrevet

Vær 6-åring hadde "fri" tilgang til godteri fordi han ikke spiste noe særlig. Og vi foreldre gratulerte oss selv for å ha valgt denne avslappende holdningen med godt resultat. 

Så kom lillebror og dro oss ned av  hesten. Han trenger begrensninger! 

Anonymkode: 1607a...6a4

• Liker 5
Skrevet

Prøver å normalisere all mat, både grønnsaker og godteri. Betyr ikke at det er fri tilgang, men at vi gjør ikke noe stort nummer ut av at de skal få godteri. Vi belønner ikke med godteri. Vi truer ikke med grønnsaker, at de må spise brokkoli før de får is til dessert. Vi tenker gode vaner og totaltinntak i løpet av en uke, kanskje en sjokoladebit på en onsdag ikke gjør så mye. Har en 4- og en 6- åring, har ikke snakket om ja og nei mat. 

Anonymkode: 1cde2...fd5

• Liker 1
Skrevet

Tvinger aldri barna til å spise opp, sier de at de er mette stoler jeg på det. Viktig at de lærer å lytte til kroppen sin. 

Anonymkode: 1cde2...fd5

• Liker 2
Skrevet

Som flere nevner: dette handler om person. Mine to, spesielt den ene, er utrolig søthole. Hadde det vært lett tilgang på søtt hele tiden hadde de spist mengder av det, på bekostning av ordentlig mat. Så her må vi ha noen restriksjoner, spesielt yngste. Eldste sparer nå litt av lørdagsgodtet sitt, men det går knapt en dag uten at han spør om is, kake, dessert, nutella på brødet osv. Jeg kan ikke alltid si ja, åpenbart, selv om jeg har et avslappet forhold til dette med "nei mat". Yngste kan virkelig ikke få frislipp, hun er som en hamster 😂 heldigvis er de begge også glade i frukt, smoothies, Banan pannekaker osv, så lager oftere det. 

Anonymkode: 094b5...c56

• Liker 1
Skrevet

Min må ha restriksjoner ellers hadde hun levd på søtsaker. Så her er det litt godis hver dag etter middag. Kan være tørka frukt, bananchips, en gang i blant kjærlighet på pinne, liten sjokolade el lign. Ingen ting er ulovlig forsåvidt, men det holder med små mengder og det må være etter ordentlig mat.

Anonymkode: f3399...3b4

Skrevet

Jeg tror også dette er personavhengig. Jeg har et mye større problem med dette enn broren min, f.eks.

Men jeg prøver å ha fokus på at det ikke er noe som heter nei-mat og ja-mat. Han kan godt få en is (liten saftis) før middag hvis det er varmt ute og det tar litt tid før middagen er klar. Han blir ikke mett av isen, og det kan få appetitten i gang. 

Jeg prøver også hardt å jobbe mot det jeg er vant til, å bruke mat som kos og trøst. Det vil jeg helst ikke at han skal bli vant til. Så om han er lei seg, så lokker jeg ikke med is eller noe annet godt, for å trøste. Selv om det ikke er like enkelt alltid. 

Jeg prøver også å ikke ha noe tilgjengelig hjemme. Ikke Nugatti, ikke Oboy, osv. Så han ikke kan spørre om det utenom helg.

Anonymkode: 82724...49e

Skrevet

Det eneste søtsaken vi bruker som kos er kakao. Men da som kos og trøst hvis vi er ute og har blitt kalde (og våte). 

Ellers er jeg veldig bevisst på å ikke bruke mat som kos, trøst og belønning. MEN i noen perioder har jeg brukt is som belønning :sjenert:  F.eks for å ta medisin som smaker pjuk eller å ikke rope på oss på natta. Har ikke funket så veldig bra egentlig ;)

Ellers spiser vi kjeks når det passer seg i hverdagen, har ikke noe fast dag for snop. Men bruker også nøtter og frukt som snop. Det fungerer foreløpig. 

Vi lager ikke noe ekstra oppstyr eller hauser opp når vi skal spise junk som pizza, burger etc. 

Jeg er selv oppvokst med at sjokoladeboller stod på stuebordet hele tiden uten at jeg tok mer enn kanskje 1-2 biter. Har hatt et avslappet forhold til søtsaker hele oppveksten. Men har blitt en skikkelig godtemoms etter jeg fikk barn pga søvnmangel. 

Skrevet

Her har vi det sånn at godteri har vi i helgen, men det er lov å bake kake av og til å, ha litt kjeks på tur eller kose seg litt ekstra hvis vi drar på kino midt i uka. Jeg er bevisst på å ikke si at hvis vi spiser mye snop så blir vi kjukke. Her snakker vi heller om at i tomater er det mye vitaminer som er bra for kroppen for eksempel. Godteri er ikke farlig, men det er ikke så mye vitaminer. Da er det bedre å spise seg mett på mat med næring😀 jenta mi på snart 9 kan spørre om for eksempel pølser er sunt. Da svarer jeg at det kanskje ikke er så veldig sunt, men at det er sunt å kose seg litt av og til, og da er det godt med pølser😂

Skrevet

Jeg har aldri likt godteri skikkelig, så om lørdagene gav jeg storebroren min lørdagsgodtet mitt.  Og ungene mine er heller ikke så glad i snop lenger, de foretrekker popcorn med krydder eller gode chips. 

Men mannen min er sjokoman og glefser i seg melkesjokolade om han ser noe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...