Gjest Anonymous Skrevet 7. oktober 2002 #1 Skrevet 7. oktober 2002 JEg er 27 år og det siste året har jeg vært syk-ganske syk. Nå lurer jeg på om det kan være MS- men legene mine avfeier meg bare. Moren min har MS og jeg vet at det ikke bevist noen sammenheng med arv og sykdom. Men spm mitt er: hvordan startet sykdommen hos dere??? Hvilke symptomer hadde dere som førte til at dere fikk utredet det?? på forhånd takk! Hilsen ei redd jente
smil Skrevet 8. oktober 2002 #2 Skrevet 8. oktober 2002 Hei! Jeg har ikke MS selv, men kjenner noen som har det. Hos henne begynte det med at musklene i en arm, ble svakere tror jeg. I hvert fall greide hun ikke bruke den etter hvert. Deretter var det en fot som ble rammet. Til å begynne med greide hun og gå, men slepte foten etter seg. Etter noen år havnet hun i rullestol. Hos en annen jeg vet om, begynte sykdommen med skjelvinger i hendene, og problemer med å skrive, låse opp dører osv. Hvis du søker litt på nettet, finner du sikkert mye informasjon om emnet. Smil.
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2002 #3 Skrevet 8. oktober 2002 For at du skal få stillet en diagnose på hvorvidt du har MS, bør du insistere for legen din å få tatt en MR-undersøkelse. En MR-undersøkelse i tillegg til de symptomene du har burde gi en pekepinn på hva eventuelt feiler deg. En MR-undersøkelse gjøres ved hjelp av magnetisme, og gir ingen stråling slik en røntgenundersøkelse gjør. Undersøkelsen er smertefri, men tar litt lang tid. Nå skal jeg være litt forsiktig med å uttale meg, men såvidt meg bekjent er MR den eneste undersøkelsen som med sikkerhet kan stille diagnosen MS (utenom de kliniske symptomene). Bakgrunnen til at jeg uttaler meg om dette med MR og MS er at jeg av yrke er radiograf og har daglig med denne problemstillingen å gjøre. Håper du finner ut av det:) Hilde
Minmy Skrevet 8. oktober 2002 #4 Skrevet 8. oktober 2002 Hei! Moren til en venninne av meg hadde MS og hos henne begynte det rett og slett med dårlig syn, litt ekkelt for dårlig syn er jo såpass vanlig. Men gjör som andre her sier, insister på at legen henviser deg videre til en spesialist slik at du får avkreftet den vonde mistanken din. Og om han ikke vil - bytt lege! Det er din kropp, du kjenner den best. Av og til inbiller vi oss ting, andre ganger er de desverre fakta så ikke vär redd for å stå på ditt! Lykke til...
-hild Skrevet 8. oktober 2002 #5 Skrevet 8. oktober 2002 Få legen din til å henvise deg til nevrolog - hvis han ikke vil, så kan du bytte fastlege. Som nevt er MR en måte å påvise MS på - sammen med en prøve av spinalvæsken, samt en vanlig undersøkelse. Hos meg er MS fastslått med overveiende sansynlighet, likevel kan ikke legene si hverken ja eller nei.. Foreløpig er jeg forholdsvis frisk - ingen skikkelig plagsomme symptomer, og jeg fungerer 100% i det daglige - det var en betennelse på synsnerven for 3 år siden som satte igang undersøkelsene på meg. Lykke til - MS er en snikende sykdom med vage symtomer, og med MS i familien kan jeg forstå at du ønsker at legen tar deg litt mer på alvor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå