Gå til innhold

Burde ikke barn med påvist lus holdes hjemme fra skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes alle foreldre bør si I fra til skolen, om de vet at barnet har lus. Jeg ønsker ikke at mine barn skal få lus, paga foreldre som ikke kan og klarer og si I fra. Behandling mot hodelus varer alt fra 8 til 10 dager. Hvorfor kan ikke barna holdes hjemme til behandlingen er ferdig?

Fikk beskjed I dag om at noen I klassen til mitt barn  har lus og jeg synes det er dårlig av foreldre og ikke si I fra om dette.

Håper at barne mitt ikke har fått lus.

Anonymkode: 76ea5...595

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen skal holdes hjemme ved lus. 

Anonymkode: 9c007...85c

• Liker 10
Skrevet

Nei, det er bokstavelig talt brydd på loven å utestenge barn fra skolen med en slik begrunnelse.

Anonymkode: 36a03...29c

• Liker 14
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nemlig, fordi det ikke er grunn til det. 

Blir nok sykedager om ikke friske barn skal være hjemme.. 

Anonymkode: a9b35...761

• Liker 4
Skrevet

Dei kan kome på skulen når behandling er starta. 

• Liker 6
Skrevet
Fjaselina skrev (4 minutter siden):

Dei kan kome på skulen når behandling er starta. 

Dei kan gå akkurat når dei vil. 

Skrevet

Foreldre har plikt til og si I fra om barnet dems har lus! 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er bokstavelig talt brydd på loven å utestenge barn fra skolen med en slik begrunnelse.

Anonymkode: 36a03...29c

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nemlig, fordi det ikke er grunn til det. 

Blir nok sykedager om ikke friske barn skal være hjemme.. 

Anonymkode: a9b35...761

Så dere synes det er helt greit at foreldre unndrar seg og si I fra når barna dems har lus? Dere har faktisk er ansvar ved og si I fra! Jeg ønsker ikke at mitt barn skal få lus Fordi foreldre ikke klarer og gi beskjed gi I hvertfall beskjed slik at skolen vet om det.

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

er

Et

Skrevet

Har de begynt behandling , kan de dra i skole og bhg

Anonymkode: 3cafc...1ee

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så dere synes det er helt greit at foreldre unndrar seg og si I fra når barna dems har lus? Dere har faktisk er ansvar ved og si I fra! Jeg ønsker ikke at mitt barn skal få lus Fordi foreldre ikke klarer og gi beskjed gi I hvertfall beskjed slik at skolen vet om det.

Men nå har du jo fått beskjed fra skolen om at et barn i klassen har lus, så jeg skjønner ikke helt hva du vil her?

Du etterlyser at foreldre informerer om at barnet har lus, og når foreldre har informert skolen om det, og de videreformidler den informasjonen så er det ikke bra nok?

Hva vil du? At foreldre skal sende ut et skriv til de andre og si at "dette barnet har lus, vennligst utesteng det fordi du er trsngsynt"...?

Anonymkode: ac986...b0b

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva vil du? At foreldre skal sende ut et skriv til de andre og si at "dette barnet har lus, vennligst utesteng det fordi du er trsngsynt"...?

Du virker meget lite oppegående ut, som kaller andre for trangsynt. Om et barn har rennende nese må det også bli "utestengt" fra skolen til barnet blir bedre. Hvorfor skal barn med levene lus I hode gå rundt og dele luer of være tett innpå andre barn på skolen? Foreldre må si I fra med engang de vet at barnet har lus slik at andre barn I klassen slipper og få det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du virker meget lite oppegående ut, som kaller andre for trangsynt. Om et barn har rennende nese må det også bli "utestengt" fra skolen til barnet blir bedre. Hvorfor skal barn med levene lus I hode gå rundt og dele luer of være tett innpå andre barn på skolen? Foreldre må si I fra med engang de vet at barnet har lus slik at andre barn I klassen slipper og få det. 

Lus er ikke farlig. Det er ikke noe som noen kan bli kjempesyke av og det er enkelt å behandle. Å få lus i løpet av årene på barneskolen/barnehagen, er veldig vanlig og noe man nesten må regne med. Selvfølgelig bør man som forelder si i fra til skolen når man oppdager lus på barnet sitt, men å holde de hjemme fra skolen til behandlingen er ferdig…? Forstår ikke helt problemet ditt, for i ditt tilfelle har jo faktisk mor eller far gitt beskjed. Hva mer burde vært gjort? 

Anonymkode: e4f3b...bbc

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lus lever ikke luene. En er da ikke syk om har lus. Du får lese den linken som er lagt ut litt lengre opp i tråden her.

Anonymkode: 78a4f...109

• Liker 4
Skrevet

Du har jo fått beskjed? Da har vel foreldrene gitt beskjed? 

Anonymkode: b9970...e1f

• Liker 5
Skrevet

Lus er ikke farlig. Det er sykt irriterende, bare. Ingen grunn til at barn skal være hjemme fra skolen pga det. 

Hvis du fikk beskjed i dag om at noen har lus, så har de jo sagt fra om det. Skjønte ikke helt hva som var "å ikke si fra" da? 

Anonymkode: 66c5e...e56

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes alle foreldre bør si I fra til skolen, om de vet at barnet har lus. Jeg ønsker ikke at mine barn skal få lus, paga foreldre som ikke kan og klarer og si I fra. Behandling mot hodelus varer alt fra 8 til 10 dager. Hvorfor kan ikke barna holdes hjemme til behandlingen er ferdig?

Fikk beskjed I dag om at noen I klassen til mitt barn  har lus og jeg synes det er dårlig av foreldre og ikke si I fra om dette.

Håper at barne mitt ikke har fått lus.

Ærlig talt. Ro deg ned. Lus er ikke farlig. Det er ikke en pest og ikke noe man blir syk av. Hva er problemet ditt? Når behandling er i gang kan barnet gå på skolen. Tror du må gå litt i deg selv. Lus er ikke korona. Tulling. 

Anonymkode: 6f90f...05d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet du at foreldre unndrar seg å si ifra? De har vel funnet ut at barnet har lus, gitt beskjed til lærer, lærer gir beskjed om at det går lus, barnet starter behandling og går på skolen. Du må skjerpe deg. 

Anonymkode: 6f90f...05d

• Liker 5
Skrevet

Her har foresatte sagt ifra til skolen, og skolen videreformidler det - så da har du jo fått beskjed? 💁‍♀️ Eller mener du foresatte skal gi beskjed til alle selv? 

For grunnen til at skolen sier ifra om at det går lus i klassen, uten å nevne navn eller hvem det kommer fra, er fordi det er mange barn (og voksne🙄) som forbinder lus med urenslighet. Noe som kan gå utover det sosiale for barnet. 

Og nei, barnet trenger ikke være hjemme fordi h*n har fått lus. Starte behandling og gå på skolen som normalt 😊

Anonymkode: 56570...ad1

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...