AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #1 Skrevet 15. september 2021 Hei Jeg har av årsaker langt tilbake i tid ( via andre) fått en skikkelig fobi mot å gå til optiker. Selve synsundersøkelsen skremmer meg ikke så mye, men tanken på helsesjekken med undersøkelse av netthinnen og diverse får meg til å unngå å gå. Jeg trenger ingen påminnelse om hvor viktig dette er for det vet jeg. Jeg vet også at jeg er helt håpløs som ikke bare gjør det. Men tenker at en første skritt kan være å ta synsundersøkelsen og bare være i undersøkelsesrommet, bli litt trykk på optikeren. Så kan helsesjekken være steg 2. Men er dette mulig? Kan man gå til optiker og kun ta synstest uten helsesjekk. Er helssjekken til vanlig obligatorisk i alle undersøkelser. Har jo unngått dette så aner ikke hvordan det fungerer. Har forøvrig sjekket trykk etc hos legen så vet at det er greit. Er vanligvis ikke så pysete og skjønner at det virker veldig rart. Men for meg er dette skikkelig skummelt. Synet er forøvrig helt fint, borsett fra at jeg har begynt å bruke lesebriller som også fungerer helt fint. Men vil jo gjerne ha riktig styrke. Håper noen kan hjelpe med svar Anonymkode: 8bc53...ae3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #2 Skrevet 15. september 2021 Av nysgjerrighet, er det vondt å gjennomføre helsesjekken? Jeg har aldri vært hos optiker selv, men har vurdert det da jeg tror synet mitt har blitt dårligere. Datteren min bruker briller da, og da er det bare dryppingen på øynene som har vært vondt. Anonymkode: ef975...f3c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #3 Skrevet 15. september 2021 Jeg tror ikke det vondt. Jeg er bekymret for hva det evt kan finne. Ikke selve undersøkelsen sånn fysisk. Tok en test for mange år siden og da var det helt smertefritt. Anonymkode: 8bc53...ae3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #4 Skrevet 15. september 2021 Hva nøyaktig er du redd for at de skal finne på netthinnen din? Undersøkelsen sjekker trykk og ser på linsen, hornhinnen m.m. En nødvendig undersøkelse for å se at det ikke er en medisinsk årsak til at du ser dårligere. Har du grå stær feks så nytter det ikke uansett hva slags styrke du får på brillene når det ikke er synet som er problemet. Det er en rask undersøkelse som kan spare deg synet om noe er galt. Anonymkode: ff9bc...392
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #5 Skrevet 15. september 2021 Hei! Optiker her. Det får fint an å bestille time til kun styrkesjekk, men vi anbefaler alltid å sjekke øyehelsen også. Det er helt smertefritt. Er det bare netthinnebildene du bekymrer deg for, eller undersøkelsen i spaltelampen der man kikker på ytre del av øyet også? Vær ærlig med optikeren din og si at du synes det er ubehagelig/skummelt eller si at du kun vil sjekke styrker, ingenting mer (hvis du ikke vil snakke om fobien din). Vi kan ikke tvinge deg til å ta tester Anonymkode: 13d62...0dd 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #6 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hva nøyaktig er du redd for at de skal finne på netthinnen din? Undersøkelsen sjekker trykk og ser på linsen, hornhinnen m.m. En nødvendig undersøkelse for å se at det ikke er en medisinsk årsak til at du ser dårligere. Har du grå stær feks så nytter det ikke uansett hva slags styrke du får på brillene når det ikke er synet som er problemet. Det er en rask undersøkelse som kan spare deg synet om noe er galt. Anonymkode: ff9bc...392 Jeg har ingen symptomer på grå stær, og sjekker trykket ( som til nå har vært helt fint) for grønn stær hos legen. Pga vi har dette i slekten. Har ikke noe problem med synet bortsett fra jeg trenger lesebriller. Har bare en skikkelig kjip opplevelse( via andre) med optiker hvor resultatet av en enkel undersøkelse viste seg å være veldig alvorlig sykdom. ( tilfelle som nok er uhyre sjelden). Jeg må bare jobbe med dette. Men i første omgang så hadde det vært veldig greit med en synstest. Anonymkode: 8bc53...ae3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #7 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hei! Optiker her. Det får fint an å bestille time til kun styrkesjekk, men vi anbefaler alltid å sjekke øyehelsen også. Det er helt smertefritt. Er det bare netthinnebildene du bekymrer deg for, eller undersøkelsen i spaltelampen der man kikker på ytre del av øyet også? Vær ærlig med optikeren din og si at du synes det er ubehagelig/skummelt eller si at du kun vil sjekke styrker, ingenting mer (hvis du ikke vil snakke om fobien din). Vi kan ikke tvinge deg til å ta tester Anonymkode: 13d62...0dd Tusen takk for svar❤️ jeg visste ikke at det fantes en ytre undersøkelse med spaltelampe , det høres egentlig helt greit ut. så det er nok helst netthinnen jeg engster meg for. ( alt det jeg ikke kan se selv) Så flott at jeg kan bestille kun styrketest. Har prøvd å Google dette, men de fleste annonserer helsesjekken og sier ikke noe om at man kan velge. Jeg tror jeg skal informere om hvordan jeg har det slik at optikeren vet det. Ønsker jo å sjekke øynene. Det er bare såå skummelt. Anonymkode: 8bc53...ae3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #8 Skrevet 15. september 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk for svar❤️ jeg visste ikke at det fantes en ytre undersøkelse med spaltelampe , det høres egentlig helt greit ut. så det er nok helst netthinnen jeg engster meg for. ( alt det jeg ikke kan se selv) Så flott at jeg kan bestille kun styrketest. Har prøvd å Google dette, men de fleste annonserer helsesjekken og sier ikke noe om at man kan velge. Jeg tror jeg skal informere om hvordan jeg har det slik at optikeren vet det. Ønsker jo å sjekke øynene. Det er bare såå skummelt. Anonymkode: 8bc53...ae3 Bare ring eller gå innom, så ordner de bare styrkesjekk. Evt basistjenestene uten netthinnebilde. Det er spaltelampen vi bruker mest for å se etter grå stær, så den er greit å ha med hvis det ikke stresser deg Anonymkode: 13d62...0dd
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #9 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bare ring eller gå innom, så ordner de bare styrkesjekk. Evt basistjenestene uten netthinnebilde. Det er spaltelampen vi bruker mest for å se etter grå stær, så den er greit å ha med hvis det ikke stresser deg Anonymkode: 13d62...0dd Tusen takk, det skal jeg gjøre 🤗 Anonymkode: 8bc53...ae3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #10 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tusen takk, det skal jeg gjøre 🤗 Anonymkode: 8bc53...ae3 Forresten, sjekker de skjeve hornhinner på vanlig styrkeprøve? Anonymkode: 8bc53...ae3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #11 Skrevet 15. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Forresten, sjekker de skjeve hornhinner på vanlig styrkeprøve? Anonymkode: 8bc53...ae3 Ja. Anonymkode: 13d62...0dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå