Gå til innhold

Bananfluer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dessverre fått en del bananfluer på kjøkkenet. Kom sikkert fra noe frukt som stod her tidligere, men blir ikke kvitt fluene. Har prøvd eddik og zalo i skål uten særlig suksess. Vet ikke hva jeg gjør feil. Tips til hva som funker?

Anonymkode: 50637...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns ingen av kjerringrådene fungerer særlig bra. Mitt beste tips er å vaske kjøkkenet nøye, sjekke potteplanter/urter. Gå ut med søpla og vaske rundt søppelspannene. 

Så pleier jeg å spraye med zalo/kjøkkenspray/vann hver eneste flue jeg ser for å "senke" dem(siden de er vanskelige å drepe de pga fart), og drepe med papir når de "sitter fast" i væsken. Altså bruke et par timer og ta livet av de jeg ser. 

Og sjekke at det ikke er råtten frukt på utsiden av huset feks, som gjør at de flyr inn. 

Anonymkode: e33df...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Syns ingen av kjerringrådene fungerer særlig bra. Mitt beste tips er å vaske kjøkkenet nøye, sjekke potteplanter/urter. Gå ut med søpla og vaske rundt søppelspannene. 

Så pleier jeg å spraye med zalo/kjøkkenspray/vann hver eneste flue jeg ser for å "senke" dem(siden de er vanskelige å drepe de pga fart), og drepe med papir når de "sitter fast" i væsken. Altså bruke et par timer og ta livet av de jeg ser. 

Og sjekke at det ikke er råtten frukt på utsiden av huset feks, som gjør at de flyr inn. 

Takk! ☺️Vi har to store plommetrær i hagen. Så det ligger nok mye råtne plommer på bakken. Det får vi ikke gjort så mye med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk! ☺️Vi har to store plommetrær i hagen. Så det ligger nok mye råtne plommer på bakken. Det får vi ikke gjort så mye med. 

De plommene må du plukke opp og kaste. Det er grunnen til at du har bananfluer inne. Nytter ikke vaske kjøkkenet hvis du ikke fjerner problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De plommene må du plukke opp og kaste. Det er grunnen til at du har bananfluer inne. Nytter ikke vaske kjøkkenet hvis du ikke fjerner problemet. 

Det er ikke lett. Det er enormt med plommer i år. De faller fra trærne nå når de er overmodne. Og de faller ned i kratt av geitrams og alt mulig annet i ulendt terreng. Det er nærmest en umulig oppgave. Det vil dette ned mer og. Vi har høner som sikkert spiser litt av det, men mye blir liggende. Må heller prøve å ta livet av dem som er her inne på et vis.

Vi har epler i en skål her på kjøkkenet. Friske epler. Men må alt slikt bort fra disken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bor på gård og har store mengder frukttrær, som resulterer i mye nedfallsfrukt. Og selv om vi fjerner de fortløpende så blir det veldig mye bananfluer i den verste sesongen.

Etter å ha prøvd utallige råd, så har vi endt opp med et glass med litt vann, mye eplsecidereddik og litt zalo. Så har vi trukket plastfolie over glasset og laget hull i denne med spissen på en saks. Da finner fluene veien ned i glasset, men kommer seg ikke ut igjen og ender opp i bunnen etter kort tid. 

Denne metoden redder høsten for oss og har gjort det de siste 6-7 årene. Vi setter ut flere glass rundt omkring og fanger store mengder fluer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fjerne eplene fra skålen vil hjelpe ca 1% på problemet… Men alle monner drar, selvfølgelig. Fluene vil jo dø ut av seg selv etter hvert når kulden kommer, men hvis du vil bli kvitt problemet må du faktisk bli kvitt roten - den råtne frukten på utsiden. Det er i den frukten de spiser, legger egg og klekker flere. Da får du en hær i løpet av særdeles kort tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...