AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #1 Skrevet 15. september 2021 Jeg fikk akkurat mld fra barnehagen om at jeg måtte ta med truser og ekstra skiftetøy fordi de har drevet med do trening i dag. Datteren min er ikke 3 år enda (blir i desember) å hun virker ikke klar for å slutte med bleie enda. Ikke hjemme ihvertfall. Jeg blir litt irritert fordi jeg ikke har fått beskjed om det på forhånd at de skal trene på det i barnehagen. Er jeg dust som tenker sånn? Er det sånn at når man begynner på storbarn så skal ungen helst bli bleiefri så fort som mulig selv om hun ikke er klar for det? Hun begynte der 2 august. Jeg snakket litt med svigerinnen min som har en datter som ble bleiefri når hun var 3.5 år. Svigerinnen min følte litt på presset å pushet på med bleieslutt selv om barnet ikke var klar. Det endte flere ganger opp med at barnet nektet tvert å gå på do å gjorde heller fra seg i buksa. Det tok over 1 år fra første gang til hun sluttet med bleie. Anonymkode: 4cf08...e1e
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #2 Skrevet 15. september 2021 Her ville jeg bare skrevet til barnehagen at: «Takk for beskjed, jeg tar med skift. Samtidig ønsker vi å starte med dotreningen hjemme først, før dere gjør det i barnehagen. Vi opplever ikke at hun er klar for å slutte med bleie ennå og vil derfor å vente litt med dette.» Om jenta deres virkelig vil øve på å tisse i barnehagen så sier hun det nok. Hun er jo nesten tre tross alt. klem fra en mamma til en som akkurat har fylt tre og som overhodet ikke er moden for bleieslutt.. Anonymkode: 31217...d99 18
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #3 Skrevet 15. september 2021 Det er barnet (og du) som bestemmer- ikke barnehagen. Gi dem klar beskjed om hvor skapet skal stå. Min var godt over 4 i samarbeid med barnehagen. De kan ikke planlegge slikt for seg selv. Anonymkode: 37232...e95 6
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #4 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg fikk akkurat mld fra barnehagen om at jeg måtte ta med truser og ekstra skiftetøy fordi de har drevet med do trening i dag. Datteren min er ikke 3 år enda (blir i desember) å hun virker ikke klar for å slutte med bleie enda. Ikke hjemme ihvertfall. Jeg blir litt irritert fordi jeg ikke har fått beskjed om det på forhånd at de skal trene på det i barnehagen. Er jeg dust som tenker sånn? Er det sånn at når man begynner på storbarn så skal ungen helst bli bleiefri så fort som mulig selv om hun ikke er klar for det? Hun begynte der 2 august. Jeg snakket litt med svigerinnen min som har en datter som ble bleiefri når hun var 3.5 år. Svigerinnen min følte litt på presset å pushet på med bleieslutt selv om barnet ikke var klar. Det endte flere ganger opp med at barnet nektet tvert å gå på do å gjorde heller fra seg i buksa. Det tok over 1 år fra første gang til hun sluttet med bleie. Anonymkode: 4cf08...e1e Selvfølgelig skal du få vite når barnehagen starter med dette! Når det gjelder dotrening er min erfaring at det går best når hjem og barnehage samarbeider og at barnet har vist noe interesse for det. Det er også viktig at det ikke er et press, men at hvis hun får til noe er det mye skryt. Jeg hadde absolutt kontaktet barnehagen og sagt at dette må dere samarbeide om. Anonymkode: 005fa...1d6 5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #5 Skrevet 15. september 2021 De synes vel det er på tide da. Og det er det. Hun er snar 3 år... Min sluttet rett etter han var fylt 2. Anonymkode: a709e...8a2 16
got2go Skrevet 15. september 2021 #6 Skrevet 15. september 2021 Jeg syns det bare er positivt at barnehagen hjelper til med dette jeg! 32
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #7 Skrevet 15. september 2021 Det er sikkert effektivt i barnehagen, de skal trene andre og tar med hele gjengen. Fysiologisk er barn (men mindre de har en diagnose som hindrer det) klare for bleieslutt etter ett år/halvannet. De klarer å holde seg og gi beskjed om at de skal på do. Dessverre venter mange foreldre på at ungen skal "bli klar", og når det ikke skjer så må de starte treningen likevel når barnet er rundt 3 og er mist i trassalderen. Det er mye lettere å lære dem å gå på do tidlig. Anonymkode: 98827...734 18
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #8 Skrevet 15. september 2021 Vil legge til: at det kom melding sånn midt på dagen tyder på at det kom litt brått på, som igjen kan bety at ditt barn vil gå uten bleie fordi de andre barna gjør det. Anonymkode: 98827...734 23
Gjest DramaTheLama Skrevet 15. september 2021 #9 Skrevet 15. september 2021 Som oftest er barna mer gira i barnehagen fordi vennene driver på med det samme. De stiller dem i kø, så går alle på do samtidig. Ungene pleier å synes det er stor stas. Barnet tar neppe noen skade av det før du lager et nummer av det.
Mt3 Skrevet 15. september 2021 #10 Skrevet 15. september 2021 Du får ta en samtale med de voksne i barnehagen så får du vite hvorfor de har inkludert din datter i denne bleieslutt gruppen. -Det kan jo hende hun selv ønsker det fordi venner i barnehagen er med. -Mulig hun tar etter de større og sier ifra/viser at hun må på do Barnehagen vil neppe tvinge gjennom bleieslutt om de ikke tror din datter er klar for det, for det vil bare føre til mer jobb for de med klesskift ved uhell. 6
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #11 Skrevet 15. september 2021 Det er helt normalt at man spør ved bleieskift om de vil på do, noen barn vil da ikke ha på bleier igjen. Ta med truser , dropp å være sur Anonymkode: 9e55b...aaa 13
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #12 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er sikkert effektivt i barnehagen, de skal trene andre og tar med hele gjengen. Fysiologisk er barn (men mindre de har en diagnose som hindrer det) klare for bleieslutt etter ett år/halvannet. De klarer å holde seg og gi beskjed om at de skal på do. Dessverre venter mange foreldre på at ungen skal "bli klar", og når det ikke skjer så må de starte treningen likevel når barnet er rundt 3 og er mist i trassalderen. Det er mye lettere å lære dem å gå på do tidlig. Anonymkode: 98827...734 Det spriker i forskning rundt dette, barn er forskjellige. https://forskning.no/barn-og-ungdom/dette-sier-forskningen-om-bleieslutt/343197 Anonymkode: 005fa...1d6 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #13 Skrevet 15. september 2021 Mange barn som kan være klar for dotrening i barnehagen, men ikke hjemme. I barnehagen der mine gikk hadde de mange potter stående på rad så det var veldig sosialt med pottetrening (hadde to små doer der også), hjemme var det alene og ikke like spennende. Kan derfor forstå barnehagen ser noe annet enn deg. Anonymkode: 4488e...9a7 2
Mezzosoprena Skrevet 15. september 2021 #14 Skrevet 15. september 2021 Ta med skift, vær takknemlig for hjelpen barnehagen gir og slutt å irritere deg over dette. Ærlig talt - hvordan i all verden kan det bli en negativ ting at barnehagen hjelper til med dotrening. Veldig mange barn oppfører seg veldig annerledes når de ikke er sammen med foreldrene sine, og barnehagen har vel sett tegn på at dotrening i barnehagen er passe å begynne med nå... 17
Cyndaquil Skrevet 15. september 2021 #15 Skrevet 15. september 2021 Det er skjeldent at barnehager er så engasjert. I barnehagen til min sa de det rett ut, blir det for mange uhell over tid er de på med bleie igjen . De har ikke tid å skifte på barn 5 ganger om dagen , og har de for mange uhell er de åpenbart ikke klar til pottetrening 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #16 Skrevet 15. september 2021 Hadde dette vært i vår barnehage kan jeg garantere at "pottetreningen" var et resultat av ivrig barn som selv ønsket å droppe bleien. Så jeg ville spurt barnehagen om dette var tilfellet 😊 Vi tilbyr alltid barna å prøve å gå på do, respekterer et nei og tar på bleie som normalt. Snakker kontinuerlig med hjemmet, når de oppfatter interesse for å gå på do eller droppe bleie hiver vi oss på og tilbyr det samme. På samme måte informerer vi foreldrene om interessen først kommer til syne i bhg. Tenker vi at det er viktig å begynne å trene på å gå på do tar vi det naturligvis med foreldrene først, diskutere og legge en plan sammen. Men det er ikke usannsynlig at vi kunne sendt en melding av typen du fikk, dersom barnet plutselig fikk lysten over seg og ble veldig ivrig en dag. Ville nok formulert litt annerledes, lagt til noe om at barnet ble så ivrig på å droppe bleien etc. Men jeg tror noen av kollegene mine lett hadde formulert meldingen du fikk. Anonymkode: db400...dfd 6
Gjest BethD Skrevet 15. september 2021 #17 Skrevet 15. september 2021 Snart 3,da er det jaggu på tide å begynne. Datteren min startet med det i sommer,rett over 2 år.. hun er langt ifra tørr,men hun har tisset på do.. hadde barnehagen begynt med dotrening hadde jeg vært henrykt. Dette selvsagt om det var greit for barnet!
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #18 Skrevet 15. september 2021 Ts her Jeg skrev ingenting om at det ikke er greit at de trener på det. Det jeg reagerer på er at vi ikke får beskjed om det. Ser at flere skriver at det burde være en dialog mellom oss og barnehagen. At vi er enige om det. Spesielt når hun her hjemme nekter tvert å gå på do mesteparten av gangene vi spør. Mulig hun er mer ivrig i barnehagen og det er veldig bra, men da kunne de ha sagt det til oss. Det er den info biten jeg synes mangler. Jeg er en førstegangsmor som gjør så godt jeg kan. Anonymkode: 4cf08...e1e 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #19 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ts her Jeg skrev ingenting om at det ikke er greit at de trener på det. Det jeg reagerer på er at vi ikke får beskjed om det. Ser at flere skriver at det burde være en dialog mellom oss og barnehagen. At vi er enige om det. Spesielt når hun her hjemme nekter tvert å gå på do mesteparten av gangene vi spør. Mulig hun er mer ivrig i barnehagen og det er veldig bra, men da kunne de ha sagt det til oss. Det er den info biten jeg synes mangler. Jeg er en førstegangsmor som gjør så godt jeg kan. Anonymkode: 4cf08...e1e Selvfølgelig gjør du så godt du kan, og jeg tror ikke noen tror noe annet. Kjenn litt ordentlig etter, hvilke følelser hos deg er det som utløser denne irritasjonen? Sinne og irritasjon er som oftest utløst av en annen negativ følelse, ofte automatiske tanker om at man ikke føler selv at man strekker til. Og i dette innlegget fikk jeg inntrykk av at det kanskje er den grunnleggende følelsen for deg nå. Føler du skam/at du ikke strekker helt til fordi jenta ikke er interessert i dogåing hjemme? Det er helt vanlig at barn er mer interessert i barnehagen når de er en del av en gruppe, og ser andre barn gjør det samme. Kanskje bommer jeg helt her, men følelser er lumske saker og ikke alltid slik de ser ut på overflaten. Samme barn oppfører seg ofte ulikt alene og i gruppe, og ofte "får barnehagen til" ting vi strever med hjemme. At du ikke var forberedt på dotrening er jo helt ok, kanskje var det et impulsivt innfall fordi barnet ønsket det selv? Ikke ta beskjeden om skiftetøy som et stikk eller "kjeft", det er det garantert ikke ment som. Ta dype pust, tenk på den positive intensjonen som ligger bak her, og vær stolt over barnet som har nådd en ny milepæl om enn bare i barnehagen foreløpig. Så spennende for henne. 😊 Anonymkode: 6dcb9...4a5 8
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #20 Skrevet 15. september 2021 Er du sikker på at du har lest alle månedsbrevene fra bhg? Der det står hvilke mål de skal gjennomgå denne mnd? Er du HELT sikker på at du ikke har fått beskjed om dette? Anonymkode: db010...202
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå