Hatsumomo Skrevet 15. september 2021 #1 Skrevet 15. september 2021 (endret) Jeg føler de siste årenes nyheter har vært et evig «inn for noen mnd så ut igjen». Svært lite produkter finner fotfeste og blir værende. Hva kan årsaken til det være? Hvordan og basert på hva måler egentlig produsentene hva som får bli og ikke? Det har vært noen produkter som har vært veldig populære som allikevel forsvinner. Er det kun fordi stadig nye produkter skal pushes, men aldri bli, at produsentene skal hele tiden holde seg «relevante» på et vis? Når det nærmest blir en folkebevegelse på produkter som savnes og etterlyses, mens sjokolade Nr 400 med noe tullefyll kommer for to mnd i noen få utvalgte butikker og så forsvinner igjen fordi den selger for lite, uten at samme produsentene innfrir at tidligere sterkt savnet produkter får gjennoppstå så virker det som en utrolig dårlig business-strategi jeg skjønner ingenting av. Er det noe som har endret seg de siste årene? Hva tenker dere andre som følger med på mat-nyheter? Endret 15. september 2021 av Hatsumomo 3
Elysion Skrevet 15. september 2021 #2 Skrevet 15. september 2021 Synes også det er spesielt, ja. Det er jo nesten risikosport å smake på noen av nyhetene, kan jo være at man finner seg en ny favoritt, men boom - så forsvinner den ut av sortimentet innen veldig kort tid. 3
J.. Skrevet 15. september 2021 #3 Skrevet 15. september 2021 Antar det er fordi periodevis skal alt ha samme smak. Oreo,peanøttsmør,mango etc. Hvor mange safter med mango trenger man? Eller hvor mange is eller sjokolade med oreosmak? Samme produkter men fra ulike leverandører,blir fryktelig kjedelig. Og ofte rare og upopulære sammensettninger. 7
Hatsumomo Skrevet 15. september 2021 Forfatter #4 Skrevet 15. september 2021 Wednesday Addams skrev (14 minutter siden): Synes også det er spesielt, ja. Det er jo nesten risikosport å smake på noen av nyhetene, kan jo være at man finner seg en ny favoritt, men boom - så forsvinner den ut av sortimentet innen veldig kort tid. Ja, jeg kjenner litt på at lysten på å smake på nye ting blir litt farget av det. Er det noe vits i å smake på noe som ikke kom til å bli? Veldig mange av de produktene som bare kommer som "limited edition" er veldig gode og jeg innbiller meg at det er ganske mange som liker de samme produktene, ser jo det bare Den store tråden om nyheter i butikkene, men det forsvinner jo likevel.
Beneviento Skrevet 15. september 2021 #5 Skrevet 15. september 2021 Så og si alt av nyheter jeg har likt har forsvunnet ut av hyllene etter få måneder. Det er så surt for når jeg først finner noe jeg virkelig liker så vet jeg at det mest sannsynlig ikke er å finne 3-4 måneder frem i tid. Altså, hvor mange forskjellige paprikapotetgull og sjokolader med salt karamell trenger man? 4
Elysion Skrevet 15. september 2021 #6 Skrevet 15. september 2021 Beneviento skrev (Akkurat nå): Altså, hvor mange forskjellige paprikapotetgull og sjokolader med salt karamell trenger man? Ja, du sier noe. Skjønner virkelig ikke tankegangen til produsentene heller. Hvordan kan de tro at å lage nøyaktig samme produkt som konkurrenten, vil gjøre at de selger bedre selv?
Beneviento Skrevet 15. september 2021 #7 Skrevet 15. september 2021 (endret) Wednesday Addams skrev (4 minutter siden): Ja, du sier noe. Skjønner virkelig ikke tankegangen til produsentene heller. Hvordan kan de tro at å lage nøyaktig samme produkt som konkurrenten, vil gjøre at de selger bedre selv? Aner ikke, og jeg skjønner heller ikke hvorfor de så ofte utgir produkter som allerede er på markedet. De forandrer litt på fasongen på potetgullet ,fjerner kanskje noen prosent fett men utgir de samme smakene om og om igjen. Sjeldent det er noe nytt. Det eneste jeg har sett av nyheter så langt som jeg virkelig vil smake på er Freias mørke sjokolade med salt lakris, men den forsvinner vel den også sånn som alle andre nyheter jeg har likt Jeg husker for noen år siden da alt skulle smake Oreo og taco. Alle produsentene lagde så og si akkurat de samme smakene og omtrent ingenting ble værende. Endret 15. september 2021 av Beneviento
Elysion Skrevet 15. september 2021 #8 Skrevet 15. september 2021 Beneviento skrev (Akkurat nå): Aner ikke, og jeg skjønner heller ikke hvorfor de så ofte utgir produkter som allerede er på markedet. De forandrer litt på fasongen på potetgullet ,fjerner kanskje noen prosent fett men utgir de samme smakene om og om igjen. Sjeldent det er noe nytt. Det eneste jeg av nyheter så langt som jeg virkelig vil smake på er Freias mørke sjokolade med salt lakris, men den forsvinner vel den også sånn som alle andre nyheter jeg har likt Jeg husker for noen år siden da alt skulle smake Oreo og taco. Alle produsentene lagde så og si akkurat de samme smakene og omtrent ingenting ble værende. Er spent på den sjokoladen jeg og. Håper den blir værende hvis den er god. Høyst usannsynlig, men lov å håpe. Når Oreohypen var på sitt verste satt jeg bare og ventet på en tannkrem med smak av Oreo. Kunne fort ha blitt en realitet.
Beneviento Skrevet 15. september 2021 #9 Skrevet 15. september 2021 Wednesday Addams skrev (Akkurat nå): Er spent på den sjokoladen jeg og. Håper den blir værende hvis den er god. Høyst usannsynlig, men lov å håpe. Når Oreohypen var på sitt verste satt jeg bare og ventet på en tannkrem med smak av Oreo. Kunne fort ha blitt en realitet. Hvis den svarer til forventningene og forsvinner igjen like fort så skriker jeg 😂 Jeg elsker kombinasjonen salt lakris og sjokolade, så om det er produsentenes nye dille så klager jeg ikke
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 15. september 2021 #10 Skrevet 15. september 2021 Synes det er langt mellom noe nytt å falle for. Jeg ble glad for umamikrydderet fra Santa Maria, men det er få butikker rundt her som selger det, og jeg håper at jeg finner det igjen når jeg vil. Det er ikke veldig spesielt, men er en krydderblanding som også inneholder litt tørket soyasaus og fiskesaus bl.a. Godt til fiskeretter med ris.
Hatsumomo Skrevet 15. september 2021 Forfatter #11 Skrevet 15. september 2021 Det er nesten så jeg føler jeg bør skrive til produsentene og spørre hvor lenge de antar at produktet deres er på markedet i denne omgang, så jeg kan hamstre hvis jeg liker det? Jeg skjønner ikke lengere kriteriene for hva som får bli værende. F.eks en ting som ser ut til å bli værende - Grandiosa variantene. Den nye Fredagspizzaen med chips på og vegetarvarianten. Det ser ut som de får bli, til tross for at Grandiosa har jo ørten andre varianter. Men selger disse to pizzavariantene så himla mye da? Mens alle potetgullvariantene fyker liker fort ut som inn igjen, der virker det å være SVÆRT vanskelig at noe får bli værende.
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 15. september 2021 #12 Skrevet 15. september 2021 Beneviento skrev (6 minutter siden): Aner ikke, og jeg skjønner heller ikke hvorfor de så ofte utgir produkter som allerede er på markedet. De forandrer litt på fasongen på potetgullet ,fjerner kanskje noen prosent fett men utgir de samme smakene om og om igjen. Sjeldent det er noe nytt. Det eneste jeg har sett av nyheter så langt som jeg virkelig vil smake på er Freias mørke sjokolade med salt lakris, men den forsvinner vel den også sånn som alle andre nyheter jeg har likt Jeg husker for noen år siden da alt skulle smake Oreo og taco. Alle produsentene lagde så og si akkurat de samme smakene og omtrent ingenting ble værende. Å ja 😀 jeg bryr meg ikke så mye om sjokolade, men mørk sjokolade og salt lakris, jaaa. Når kommer den?
Hatsumomo Skrevet 15. september 2021 Forfatter #13 Skrevet 15. september 2021 Hvemsomhelst skrev (3 minutter siden): Synes det er langt mellom noe nytt å falle for. Jeg ble glad for umamikrydderet fra Santa Maria, men det er få butikker rundt her som selger det, og jeg håper at jeg finner det igjen når jeg vil. Det er ikke veldig spesielt, men er en krydderblanding som også inneholder litt tørket soyasaus og fiskesaus bl.a. Godt til fiskeretter med ris. Hæ? Umamikrydderet? Det har jeg ikke hørt om en gang, hvilken kjede selger det?
Elysion Skrevet 15. september 2021 #14 Skrevet 15. september 2021 Hatsumomo skrev (1 minutt siden): F.eks en ting som ser ut til å bli værende - Grandiosa variantene. Den nye Fredagspizzaen med chips på og vegetarvarianten. Det ser ut som de får bli, til tross for at Grandiosa har jo ørten andre varianter. Men selger disse to pizzavariantene så himla mye da? Ja, fy søren, der sa du noe. Den med potetgull på var jo ikke god engang.
Beneviento Skrevet 15. september 2021 #15 Skrevet 15. september 2021 Hvemsomhelst skrev (3 minutter siden): Å ja 😀 jeg bryr meg ikke så mye om sjokolade, men mørk sjokolade og salt lakris, jaaa. Når kommer den? Den kommer nå i høstslippet. Har ikke funnet den enda, men vet at Rema 1000, Coop Mega og Meny her jeg bor i Oslo er tidlig ute med å slippe
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 15. september 2021 #16 Skrevet 15. september 2021 Hatsumomo skrev (2 minutter siden): Hæ? Umamikrydderet? Det har jeg ikke hørt om en gang, hvilken kjede selger det? Jeg fant det på Meny i Arendal.
Beneviento Skrevet 15. september 2021 #17 Skrevet 15. september 2021 Hvemsomhelst skrev (10 minutter siden): Synes det er langt mellom noe nytt å falle for. Jeg ble glad for umamikrydderet fra Santa Maria, men det er få butikker rundt her som selger det, og jeg håper at jeg finner det igjen når jeg vil. Det er ikke veldig spesielt, men er en krydderblanding som også inneholder litt tørket soyasaus og fiskesaus bl.a. Godt til fiskeretter med ris. Jeg falt paddeflat for Dillkrydderet fra Hoff, men det har jeg ikke klart å finne igjen det siste året så tror det er ute av produksjon.
Ulrikke Skrevet 15. september 2021 #18 Skrevet 15. september 2021 Hatsumomo skrev (6 minutter siden): Hæ? Umamikrydderet? Det har jeg ikke hørt om en gang, hvilken kjede selger det? De har det på Coop Extra her jeg bor. Har aldri prøvd det da...
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #19 Skrevet 15. september 2021 Jeg tror i alle fall at når det kommer til chips og sjokoladenyhetene så er hovedmålet å hive seg på trender, skape blest, få flest mulig til å kjøpe produktene, og deretter trekke produktet fra markedet etter 6-24 måneder. Kvaliteten synes jeg også er så som så. Det er tydelig at de fleste nyhetene innen chips og sjokolade er satt sammen av krydder og "fyll" som produsenten allerede produserer fra før, så det vi får er for det meste bare variasjoner og kombinasjoner av hva som allerede finnes. "Alle" kundene smaker produktet én gang eller to, går lei, dette var ikke verdt pengene synes vi, men produsenten har fremdeles tjent på at vi føler at vi "må" smake på "spennende" nyheter, og fortsetter å følge en lignende strategi året etter Anonymkode: f9a49...4cf 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå