Jens Skrevet 27. september 2005 #1 Skrevet 27. september 2005 Har skjønt att man i Norge kan velge å få keisersnitt istedenfor vaginal fødsel. I England kan man også velge, og de av mine venninner som bor der har alle valgt keisersnitt. De mener i ettertid att det er like ille som vaginal fødsel pga smertene de får etterpå. Jeg mener faktisk att det er en litt feig utvei......Har ikke tatt keisersnitt selv, men har blitt operert før, og ja, det er vondt etterpå, men kan ikke sammenlignes med å presse ut en unge uten smertestillende som kommer med ansiktet først og sitter fast, og som tar over 20 timer....
Gjest Xavia Skrevet 27. september 2005 #2 Skrevet 27. september 2005 Har skjønt att man i Norge kan velge å få keisersnitt istedenfor vaginal fødsel. I England kan man også velge, og de av mine venninner som bor der har alle valgt keisersnitt. ← Hææ?? Kan man velge?? Ja, det var jammen meg nytt for meg! Jeg fødte min datter i England, da fikk jeg ikke velge, men det er noen år siden nå, så det kan jo ha forandret seg.
Gjest Piper Skrevet 27. september 2005 #3 Skrevet 27. september 2005 Jeg har vært igjennom begge deler, og velger vanlig fødsel fremfor keisersnitt. Det er vondt begge deler, men når man er ferdig å presse ut, så er man ferdig. Men smertene etter keisersnittet tar flere dager før det er over, men det varierer jo selvfølgelig fra person til person. Men jeg hadde valgt vanlig igjen, om det var meg. Om det er feigt er vel en helt annen diskusjon, for alle er vi ulike. Noen er livredde fødselen, og da kan det nok være bedre med keisersnitt. Men skal man tenke barnets beste, er en vanlig fødsel å foretrekke.
Fibonacci Skrevet 27. september 2005 #4 Skrevet 27. september 2005 Ikke feigt hvis det er en grunn til å ta det (setefødsel f.eks.)! Men de som tror at det er så mye enklere og greiere enn vaginal fødsel tar nok feil. Det er jo en stor operasjon, og det tar tid å komme seg etterpå!
Jens Skrevet 27. september 2005 Forfatter #5 Skrevet 27. september 2005 Ja, hvis man later som man har skikkelig fødselsangst og er en flink skuespiller hos jordmor så går det ann ja....Har venninner som har gjort det. Og jeg snakker selfølgelig om kvinner som velger keisersnitt, ikke kvinner som må ta keisersnitt.
Gjest LoisLane Skrevet 27. september 2005 #6 Skrevet 27. september 2005 Feigt vil jeg ikke si at det er, det kan være så mange ulike grunner til at noen ønsker (eller må ta) keisersnitt. Men jeg mener at dersom ikke annet tilsier det, er det beste å føde vaginalt. Den amerikanske trenden (og kjendismoten?) med å ta keisersnitt for å"bevare fødselskanalen", synes jeg er forkastelig.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #7 Skrevet 27. september 2005 Ja det er feigt å velge keisersnitt hvis man ikke har en medisinsk grunn til å velge det. Legene mener at en naturlig fødsel er det aller beste for et barn, og jeg mener man er ganske så egoistisk hvis man vil velge et annet alternativ bare p.g.a sin egen redsel av å føde. Ja en fødsel gjør vondt, men man kan jo få flere typer smertestillende også... Det er bare det jeg synes om saken.. sikkert mange som er uenige.....
Gjest gjest1 Skrevet 27. september 2005 #8 Skrevet 27. september 2005 Jeg vil ikke si at det er feigt, men så fremt det ikke foreligger noen medisinske grunner til keisersnitt er det veldig dumt å ta det. Det er vanskeligere å ta seg av en nyfødt unge etter en operasjon. I tillegg så er det omtrent bare fordeler med å føde vaginalt. Men selvfølgelig, må man ta keisersnitt enten pga fysiske eller psykiske årsaker..så gjør man det beste ut av det
Gjest Gulltopp Skrevet 27. september 2005 #9 Skrevet 27. september 2005 Siden du spør; ja, jeg synes det er feigt.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #10 Skrevet 27. september 2005 Ordet "feigt" har ikke noe i denne "debatten" å gjøre!!! Det er snakk om personlige valg.. Og jeg ser ingen grunn til at det skulle være noe annet.. Ordet "feig" insinuerer at det er å "slippe billig unna"... og dersom det virklig var det mener jeg at alle burde velge keisersnitt, jeg.. Ser ingen grunn til at noen skulle plages mer enn nødvendig..
Gjest LoisLane Skrevet 27. september 2005 #11 Skrevet 27. september 2005 Ser ingen grunn til at noen skulle plages mer enn nødvendig.. ← Et godt argument for vaginal fødsel i stedet for en operasjon.
Gjest Xavia Skrevet 27. september 2005 #12 Skrevet 27. september 2005 Det er snakk om personlige valg.. ← Men, har man virkelig et valg?? Jo, jeg har hørt om de med virkelig fødselsangst få innvilget keisersnitt. Men det er da ingen enkel sak? Forstår det slik at du må i terapi ol, ja i hvert fall hvis du ikke har noen som helst forhistorie som backer opp en eventuell angst for å føde normalt.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #13 Skrevet 27. september 2005 Et godt argument for vaginal fødsel i stedet for en operasjon. ← I så fall må det vel bety at det er de som velger vaginalt som er mest "feige", da..
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #14 Skrevet 27. september 2005 Men, har man virkelig et valg?? Jo, jeg har hørt om de med virkelig fødselsangst få innvilget keisersnitt. Men det er da ingen enkel sak? Forstår det slik at du må i terapi ol, ja i hvert fall hvis du ikke har noen som helst forhistorie som backer opp en eventuell angst for å føde normalt. ← Ok, jeg får vist omformulere meg.. Jeg synes det burde være et personlig valg..!
Gjest LoisLane Skrevet 27. september 2005 #15 Skrevet 27. september 2005 I så fall må det vel bety at det er de som velger vaginalt som er mest "feige", da.. ← Du kan gjerne kalle meg feig hvis du får noe ut av det...
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #16 Skrevet 27. september 2005 Du kan gjerne kalle meg feig hvis du får noe ut av det... ← Jeg prøver jo ikke å kalle noen feig.. Jeg prøver bare å viser hvor absurd det er å kalle de som tar keisersnitt for feige.. OK?
Gjest Miss.Chanel Skrevet 27. september 2005 #17 Skrevet 27. september 2005 hastekeisersnitt her! hadde ikke noe valg desverre, enda jeg var klar som ei høne i verpetia! jeg må innrømme at jeg rett og slett driter i hvordan barn kommer ut i denne verden! det viktigste er at de er velskapte og mor blir en god mor... er vel samma pokker keisersnitt eller ei!
Gjest Gjesta Skrevet 27. september 2005 #18 Skrevet 27. september 2005 Jeg vet ikke om jeg syns feigt er ordet, men fjollete, DET er det. Jeg fikk heldigvis unngått keisersnitt da jeg skulle ha nummer to, selvom han satt i seteleie. Og jeg hadde valgt det samme igjen. Når som helst.
Gjest Miss.Chanel Skrevet 27. september 2005 #20 Skrevet 27. september 2005 fader Tex! så forskjellige vi er i dette forumet du & jeg! i bryllupsforumet var vi altid enige! Jannemm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå