Gå til innhold

Hvorfor er mange så negative til lavkarbo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått ned flere kilo på lavkarbo, og fått mange kommentarer på at jeg ser godt ut og klapp på skuldra for livstilsendringen. 

Men så er de mange som blir fryktelig negative når jeg forteller at jeg spiser lavkarbo og mosjonerer moderat. 

Men jeg skjønner ikke hvorfor det er så uglesett kontra om jeg sprang  fjellmaraton og telte kalorier? 🙄

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt inntrykk er at de færreste er negative til lavkarbo generelt, men at det er den strenge varianten som det reageres på.

Selv spiser jeg liberal lavkarbo (ca 100 g), og har aldri fått en eneste kommentar på det, mens venninnen min som spiser strengt lavkarbo (20 g) får mange negative reaksjoner.

Grunnen til at hun får flere negative reaksjoner enn jeg gjør, tror jeg skyldes at hennes kosthold påvirker andre på en mer direkte måte  enn mitt kosthold gjør, fordi hennes kosthold krever mer tilrettelegging/tilpasning.

Anonymkode: 34e44...142

• Liker 6
Skrevet

Det handler om to ting, det ene er at mange ikke vet hva lavkarbo faktisk er og har mange fordommer om kostholdet som ikke stemmer, det andre er at en del ekstremlavkarbere er like fanatiske som veganere når det gjelder å misjonere ovenfor andre, så folk blir lei. Jeg har også gått ned mye på lavkarbo, lagt på ca 20-50 g for dagen. Har aldri misjonert om lavkarbo for andre, og krever ingen tilpasninger i kosthold i sosiale sammenhenger (er jeg invitert på middag og får pasta eller potetmos så spiser jeg det den dagen). Faktisk gikk jeg ned 25 kg på et halvt år uten at noen på jobb hadde fått med seg at jeg byttet kosthold, til tross for at vi spiser lunsj sammen hver dag. Mange tror lavkarbo er masse fett og lite annet, og det stemmer ikke i det hele tatt. 

Anonymkode: b2f1a...fa6

• Liker 14
Skrevet

Folk vet ikke nok om lavkarbo, så de reagerer kanskje ut i fra den lille informasjonen de har hørt. Vi har i alle år hørt at for mye fett ikke er bra for oss og at kornprodukter er sunt, som havregrøt f.eks. 

Og så påvirker det dem kanskje når noen må være så strenge. Kan ikke ta et kakestykke når det feires bursdag.

Kanskje folk også blir litt... de føler seg dårlige fordi de ikke hadde klart det selv og slenger med leppa fordi de føler seg bedre av å trykke andre ned istedenfor å heie dem frem for å klare det? Ubevisst, men likefullt.

Skrevet

Har du smakt kanelboller? Lavkarbo er ikke noe for meg. Jeg liker ingen dietter som man må kutte ut mye av den "vanlige" maten. Sier ikke at det ikke fungerer, men å tro at det er en slags mirakelkur er jo bare tull. Alle slankekurer funker jo om man bare følger de slavisk og det blir etter mitt syn for vanskelig om man må kutte ut de tingene man liker mest, i mitt tilfelle kanelboller. 

Skrevet

Tror det er mange av disse kritikerne som aldri har slitt noe særlig med verken vekta eller helsa selv og som elsker å dømme. "Jeg spiser masse karbo og jeg er slank!" Hvis du ikke klarer å gå ned i vekt ved å telle kalorier og spise standard kosthold, så er det fordi du er dum. Punktum. Men så enkelt er det jo ikke for alle.

Så har man ofte et feil bilde av hva lavkarbo er. De tror gjerne det er bacon hver dag og at man drikker fløte som melk. Det er det sikkert noen som gjør også, men det er jo ikke et godt komponert lavkarbokosthold. 

Anonymkode: 53519...88c

• Liker 12
Skrevet

Jeg har fått mye bedre hud med lite karbohydrater og når man kommer inn i det går det HELT fint å følge😊 

Tror folk tenker det er lite bærekraftig, krever tilpasning, usunn måte å slanke seg på, man "trenger" karbohydrater osv.. 

Anonymkode: bf419...18a

• Liker 9
Skrevet

jeg går på moderat lavkarbo selv, men er ganske negativ til keto-lavkarbo. Jeg er generelt skeptisk til dietter som utelukker store grupper med alminnelig sunne matvarer. De mister meg når de begynner med grønnsaker over og under jorda, og ikke spis epler og linser. Og jeg er ikke overbevist om at ketose er heldig for kroppen.

• Liker 7
Skrevet

Jeg har aldri bedt noen tilrettelegge for meg og jeg har ikke vært fanatisk. 
Men fint stått over godteri og kaker der det blir servert. Lite middagen også nå i koronatider, så jeg ordner med maten min selv :)
Og igjen så er det helt merkelig hvor sure noen kan bli av at du velger å ikke spise sukker, men når jeg før satt og småspiste sjokolade til hver kaffekopp på jobb gjennom dagen, så var det ingen kommentarer.
Som sagt så har jeg ikke frontet livsstilsendringen til noen, før nå når folk spør hvilke endringer som har ført til suksessen. Da er det plutselig noe tull, og direkte helsefarlig.
Jeg har lest mye om det og skjønner at det er nok de som ikke vet helt hva de snakker om. Men skjønte ikke hvor negative folk var før jeg nesten følte meg angrepet for mine valg og følte flere mente at dette var bare å slutte med, med det samme. For et liv med sukker og 20 kg ekstra må jo være mye bedre enn dette?
Jeg sover bedre, har mer energi, bedre hud, bedre i magen, og mindre smerter i muskler og ledd.
Og likevel er det jeg driver med "feil"?

• Liker 12
Skrevet
Lucille skrev (14 minutter siden):

jeg går på moderat lavkarbo selv, men er ganske negativ til keto-lavkarbo. Jeg er generelt skeptisk til dietter som utelukker store grupper med alminnelig sunne matvarer. De mister meg når de begynner med grønnsaker over og under jorda, og ikke spis epler og linser. Og jeg er ikke overbevist om at ketose er heldig for kroppen.

Hva med inuittene som historisk har levd store deler av året i ketose? Hva med steinaldermennesket som måtte klare seg uten karbohydrater om vinteren? Kroppene våre er fortsatt de samme, og ikke laga for rent sukker og finmalte kornvarer.

Anonymkode: e9972...46a

• Liker 14
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med inuittene som historisk har levd store deler av året i ketose? Hva med steinaldermennesket som måtte klare seg uten karbohydrater om vinteren? Kroppene våre er fortsatt de samme, og ikke laga for rent sukker og finmalte kornvarer.

Ja, det er dagens "normale" kosthold som er ekstremt, ikke lavkarbo. Vi har vært lavkarbo i størstedelen av vår eksistens.

Anonymkode: a9f8a...27f

• Liker 13
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 15.9.2021 den 10.57):

det er jeg enig i Men jeg er dypt uenig i at kroppene våre ikke er laget for epler og gulrøtter og belgfrukter.

Endret av Marcie
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Anquor skrev (2 timer siden):

Jeg har gått ned flere kilo på lavkarbo, og fått mange kommentarer på at jeg ser godt ut og klapp på skuldra for livstilsendringen. 

Men så er de mange som blir fryktelig negative når jeg forteller at jeg spiser lavkarbo og mosjonerer moderat. 

Men jeg skjønner ikke hvorfor det er så uglesett kontra om jeg sprang  fjellmaraton og telte kalorier? 🙄

Folk er negative fordi det er en for enkel løsning! 
Lite penger å tjene på slikt.. 

Endret av LeneXCII
  • Liker 7
Skrevet

Lavkarbo er litt ekstremt ved at man kutter en hel næringsgruppe.

Dersom man sliter veldig med vekta så er det faktisk ekstreme grep som må til.

Mange som har slitt med å gå ned ser svært gode resultater med lavkarbo. Men er man svært overvektig tar det årevis å bli normalvektig. Mange har dessuten som mål å ikke nødvendigvis bli slank, men f.eks. gå fra obese til normalt overvektig.

Dette betyr at de fleste som går på lavkarbo er overvektige. Slanke folk fnyser og tenker at de er overvektige fordi det ikke funker. De tenker ikke på at en person kan gå ned 40 kg og fortsatt være større enn de burde.

I tillegg forbindes overvekt med lavklasse/dårlig sosial status. Siden det for det meste bare er overvektige som trenger lavkarbo, så forbindes dermed lavkarbo også med lavklasse/dårlig sosial status. 

Så det er grunnen.

Anonymkode: 70ba9...088

• Liker 4
Skrevet

Er ikke negativ selv om jeg nok personlig kan virke som at jeg er det. Det jeg er negativ til er hvor unyanserte folk er til tilnærminger som omhandler valgene de tar. Og lavkarbo-fanatikere er i en egen gruppe her.

Jeg synes det er flott at folk finner sin måte å gjøre det på og at det fungerer for de, men ikke kom her og tro at du sitter på den eneste veien til Rom og prøv og argumenter for det.

Anonymkode: f9b1e...749

• Liker 3
Skrevet

Jeg er mest negativ til lavkarbo entusiastene. De er altfor påståelig, tror de har funnet den universale løsningen på alle problemer osv. Lavkarbo er det sikkert noen som trives med, men de som ikke kan spise ditt og datt på sosiale ting blir noe slitsomt å invitere. De som følger keto er verst på akkurat dette. Spiser man lavkarbo fordi man liker det så er det helt greit, men ikke prøv å frelse andre som har valgt noe annet som om du skulle være en misjonær. 

Anonymkode: fcdd0...5ad

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke lavkarbo i seg selv som er problemet, Men at det har videreutviklet seg til latmannsdietter som KETO. Hvor folk skal sitte på den feite ræva å si og forvente å gå ned i vekt uten noe innsats, Dytte seg selv fulle av fett og tro at de er sunne fordi vekta går nedover.

Jeg er intr i kosthold og har derfor prøvd begge dietten så jeg har grunnlag for min mening.

Jeg synes det er lettere å spise mindre på lavkarbo, Men jeg er sterkt uenig i hatet mot brød og poteter mange i denne klubben har. Potet er ekstremt mettende og få kalorier. Mange ser at man går fort ned i vekt med lavkarbo og spesielt keto, Problemet er at mye av vekten du mister er væsketap. Mange på disse diettene er dehydrerte i lang tid uten å vite det og det er skadelig! Keto er også urealistisk å holde vekten nede med ettersom den stiller null krav til livsstilforandringer.

Etter 2 mnd på hver diett tok jeg blodprøver, med keto viste jeg alle tegnene på dehydrering med ugunstige kolestrolnivåer og forøhøyede verdier og protein i blodet. Jeg brukte også daglige urinstrix som viste at jeg skilte ut protein i urinen som heller ikke er bra.

Med lavkarbo var resultatene mye bedre, Uansett så var ett variert kosthold det absolutt beste.

Anonymkode: 543d8...556

• Liker 4
Skrevet
Lucille skrev (16 minutter siden):

det er jeg enig i Men jeg er dypt uenig i at kroppene våre ikke er laget for epler og gulrøtter og belgfrukter.

Jeg er helt enig med deg om det. Men tingen er at vi er laget for forskjellige årstider, så steinaldermennesket som levde av det det kunne finne, spiste frukt og grønt i tillegg til kjøtt på sommeren, for å fete seg opp til høsten og vinteren satte inn og de ikke hadde friske råvarer tilgjengelig. Derfor gikk de opp i vekt om sommeren, og ned i vekt om vinteren. Etter hvert lærte de å lagre råvarene, og nå har vi jo omtrent alt tilgjengelig hele året. Det er da det blir kluss.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er ikke negativ til lavkarbo, men det funker ikke for meg. Eller det hadde nok funket i forhold til å gå ned i vekt, men det funker ikke fordi jeg er for glad i karbohydrater :P For meg fungerer det bedre å spise mindre av alt, altså lavkalori, og kose meg med karbohydrater om jeg vil det. Alt med måte, her altså.

En annen ting er at forskning viser at lavkarbo ikke er bedre i det lange løp enn lavkalori, så det er egnetlig et fett hvilken diett man velger ifbm vektnedgang. Lavkarbo er mer effektivt i starten, men det jevner seg ut på sikt. Jeg tenker at hver og en må velge den livsstilen som passer best til dem. Det finnes heldigvis flere veier til Rom :)

Anonymkode: 97f0d...3bd

• Liker 2
Skrevet

De få gangene jeg legger meg opp i diett med lavkarko er de gangene de mener kcal inn/ut ikke har NOE å si for vektnedgang. Jeg har to slike venninner, som "alltid" skal slanke seg ("jojo-slankere"), og de legger seg på lavkarbo. Men de spiser jo altfor mye kalorier i kosten! De skjønner ikke hvorfor de ikke går ned, eventuelt går ned og får vektplatå eller går opp igjen, og jeg påpeker at det muligens er kcal inn/ut, men det er det i hvert fall ikke, må jeg forstå.

Anonymkode: 2983c...ad2

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...