Gå til innhold

Dere som mater fugler. Mater dere året rundt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dumt spørsmål kanskje, men de får kanskje ikke fanget nok marker og insekter til å overleve selv på sommeren? Eller? 

Anonymkode: b586b...5bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mater fugler året rundt. Naboen min er fugleekspert og har fortalt meg mye. Feks blåmeis får opptil flere kull med 5-9 unger i hver, dvs at hvert våkne øyeblikk er foreldrene ute for å finne mat og ta seg av ungene. Så jeg har hengt ut fuglekasser og mat hele sommeren. Det har vært masse blåmeis her og de har også tatt med ungene sine. Det har også vært andre fuglearter her som har tatt en hvil på gjennomreise, sjeldne som man ikke ser så ofte og som er på vei til eller fra fjerne strøk  (sier naboen min). Men det er delte meninger, noen mener man ikke skal mate om sommeren fordi det forstyrrer syklusen med egglegging osv, da bør man mate hele tiden hele sommeren.

Jeg mater bare året rundt jeg. 

Anonymkode: 8a808...19b

• Liker 4
Skrevet

Ps, når det er varmt så setter jeg også ut plastbokser med vann til de. 

Anonymkode: 8a808...19b

• Liker 5
Skrevet

Dere som mater vannfugler som svaner og ender etc på turstien, ikke gi brødmat, det er fast-food for vannfuglene, som gjør at de kan få overvekt og  manglesykdommer og i ytterste tilfelle dør av det. 

Dette kan man gi dem med god samvittighet: 

• Lettkokt havregryn.
  • Mais.
  • Kokte erter.
  • Koke ris. Vær forsiktig med ukokt ris, for dette kan svelle i magen deres.
  • Druer delt i to (uten stener).
  • Salat. En del ender ser ut til å ikke være så glad i det, men spiser det gjerne om de er sultne nok.
  • Solsikkefrø uten skall.
  • Melormer.

Ender og svaner er egentlig ganske tilpasningsdyktige dyr som klarer å spise det meste, men brød laget fra korn er en av de få tingene de altså ikke bør få. Men ellers tåler de faktisk det aller meste av frukt og grønt, samt det meste som selges som fuglemat. Aktører som Biltema og Europris har mye billig fuglemat man kan bruke, som er mye, mye bedre enn brød

Anonymkode: b1fae...bad

• Liker 2
Skrevet

Mater småfuglene på verandaen året rundt. Eneste er at jeg dropper meiseboller om sommeren, de smelter 😅 så da går det i frøblanding og nøtter. 

Anonymkode: a587a...d71

• Liker 3
Skrevet

Mater hele året, også de større fuglene. Vi har stor tomt, og det er mye insekter. Ved å mate hele året får vi ikke bare belønning i form av trivelige fugler, men de samme fuglene velger forhåpentligvis å spise våre insekter og ikke naboen sin. Skjæra spiser opp litt brødskorper, litt gammel,frukt og bader ivrig i ungenes plaske Aaseng når de tror vi ikke ser på. Småfuglene har også en vannfontene som de koser seg med 🌸

Anonymkode: 9733d...a7f

• Liker 1
Skrevet
On 9/15/2021 at 9:26 AM, AnonymBruker said:

Dumt spørsmål kanskje, men de får kanskje ikke fanget nok marker og insekter til å overleve selv på sommeren? Eller? 

Anonymkode: b586b...5bd

De får tak i det de trenger, men kanskje ikke i hagen eller rett rundt huset. Godt mulig de voksne klarer flere runder egglegging med god tilgang på mat enn ellers. Her er normalt en mater i gang året rundt, men måtte ta en pause i år da en flokk skjærer ble vel stor etterhvert så det er en pause nå. Satser på oppstart om noen uker. Om materen er i gang året rundt så er det i juli/august forbruket er størst. 

Skrevet

Nei, jeg mater ikke året rundt.  Bor omtrent midt i en kornåker, og har i tillegg bl.a solsikker på sommeren som blir plyndret. Ellers finner de insekter i trærne, plenen og ikke minst insektshotellet. 

Anonymkode: fda1a...ed7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.9.2021 den 11.42):

Dere som mater vannfugler som svaner og ender etc på turstien, ikke gi brødmat, det er fast-food for vannfuglene, som gjør at de kan få overvekt og  manglesykdommer og i ytterste tilfelle dør av det. 

Dette kan man gi dem med god samvittighet: 

• Lettkokt havregryn.
  • Mais.
  • Kokte erter.
  • Koke ris. Vær forsiktig med ukokt ris, for dette kan svelle i magen deres.
  • Druer delt i to (uten stener).
  • Salat. En del ender ser ut til å ikke være så glad i det, men spiser det gjerne om de er sultne nok.
  • Solsikkefrø uten skall.
  • Melormer.

Ender og svaner er egentlig ganske tilpasningsdyktige dyr som klarer å spise det meste, men brød laget fra korn er en av de få tingene de altså ikke bør få. Men ellers tåler de faktisk det aller meste av frukt og grønt, samt det meste som selges som fuglemat. Aktører som Biltema og Europris har mye billig fuglemat man kan bruke, som er mye, mye bedre enn brød

Anonymkode: b1fae...bad

Henger meg på denne og ber om at folk slutter å kaste bæreposer fulle av brød ute på bakken! Har sett det i Oslo flere steder. 

https://www.nrk.no/osloogviken/_-brod-er-junkfood-for-ender-1.14794093

Anonymkode: 5b663...d0a

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Jeg henger ut mat fra slutten av september til ut april.  Det ser ut som de finner nok mat mens det varmt i været.  Jeg har laget et lite lager av mat til dem i løpet av sommeren.   Fett og diverse hamstrer jeg billig når jeg tar en tur til nabolandet, under halve prisen her hjemme. Sosikkekjerner i spann fra Felleskjøpet er også greit.

Smeltet fett og fylt med diverse gryn, frø, kjerner og rosiner eller annet .  Dette ble fylt i tomme melkekartonger og fløtekatonger.  Senere skjærer jeg ut vinduer i kartongene og henger dem ut med strips.  
Jeg liker ikke å legge ut solsikkefrø, pga masse søl.

Skrevet

Pleier å begynne nå på høsten, ettersom de gjerne går løs på husveggen for å få mat.
Holder det gående til april/mai avhengig av hvor mye mat som eventuelt er igjen og når snøen smeltet.

Skrevet

Jeg mater etter hukommelse 😅 men jeg leser stadig omstridde anbefalinger. Som da de anbefalte å mate ender i Akerselva - fordi det var så kaldt, for så trekke de anbefalinger og be om å ikke mate endene, fordi de ble så feite og late. Endene er kanskje spesielle da, men altså, endene seriøst lo jo av meg da jeg kom til de med salat og agurk som ble anbefalt å gi istedenfor brød. 😅

Andre fugler da, leser at man skal mate fuglene på vinteren, men ikke på slutten av vinteren - fordi da kan de begynne å neste og få unger for tidlig. Eller igjen, anbefalinger om å fortsette å mate fugler gjennom hele vinteren, hvis man har først begynt fordi de blir vant til det og venter på mat.:vetikke: Blir bare forvirret. 

Anonymkode: 1679b...b16

Skrevet

Har også lest at man kan/bør mate hele året, men vi mater fra høsten en gang og fram til våren. Det er ganske tydelig når de begynner å finne mat selv, for da trengs det påfyll mye sjeldnere enn om vinteren.

Det eneste fuglene spiser her er peanøtter da.... Henger vi ut meiseboller, solsikkefrø eller frøblandinger så blir det knapt rørt. Så jeg lurer jo litt på hvor krise det er egentlig 😜

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...