Gå til innhold

EL bil - Solceller.

Anbefalte innlegg

Gjest Smeltemann
Skrevet

Mulig dette er feil tema, men jeg tenker økonomi i dette, og om dette er mulig.

Vurdere solceller på hustaket + et annet bygg jeg har.

Her er det godt med sol fra februar til november,  november til februar har jeg ikke direkte sollys og det blir tidlig mørkt på ettermiddagen.  Så i den tiden vil jeg vel gå i "minus" med strøm. 

Men lurer opp men kan bruke El-bilen som en batteripakke? Altså lade bilen og forbruke av bilen når det ikke er dagslys?

For å dra den litt lengre kan jeg lade på jobb og bruke strøm av bilen hjemme, men det er vel å dra det litt langt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det skal være mulig bl a med Ionic 5 som har V2L teknologi (vehicle to load). Tror du kan ta ut ca 3,5kw. 

Anonymkode: 43e61...aeb

• Liker 1
Skrevet

Man skulle jo tro at dette vil slite ekstra på batteriet i bilen? Det vil jo da gå omtrentlig kontinuerlig. Vil det da holde den angitte levetiden?

Skrevet
newman01 skrev (6 timer siden):

Man skulle jo tro at dette vil slite ekstra på batteriet i bilen? Det vil jo da gå omtrentlig kontinuerlig. Vil det da holde den angitte levetiden?

Du bytter bil før det blir ditt problem 

Skrevet
newman01 skrev (6 timer siden):

Ellers vil jo dette bli veldig skånsom lading og utladning og således være forsiktig bruk av batteriet. 

• Liker 1
Skrevet
Smeltemann skrev (11 timer siden):

Mulig dette er feil tema, men jeg tenker økonomi i dette, og om dette er mulig.

Vurdere solceller på hustaket + et annet bygg jeg har.

Her er det godt med sol fra februar til november,  november til februar har jeg ikke direkte sollys og det blir tidlig mørkt på ettermiddagen.  Så i den tiden vil jeg vel gå i "minus" med strøm. 

Men lurer opp men kan bruke El-bilen som en batteripakke? Altså lade bilen og forbruke av bilen når det ikke er dagslys?

For å dra den litt lengre kan jeg lade på jobb og bruke strøm av bilen hjemme, men det er vel å dra det litt langt.

Det kan du, men du er litt tidlig ute. Det er en del elbiler som støtter V2H, men det er litt tynt med ladestasjoner enda.

Regelverket mht effekt-tariff er også en joker i regnestykket her.

Jeg ville ventet et år eller to før jeg kjøpte inn

Anonymkode: 6c2bf...3b0

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Du bytter bil før det blir ditt problem 

For bil er så billig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...