Gå til innhold

Får ikke søke ufør, men må fortsette på aap, fordi de ikke har vurdert alle papirene. Hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kompleks ptsd, adhd, prolaps i nakken, muskel- og leddplager og ulcerøskolitt. Samtidig har jeg mye angst, jeg sover lite, jeg bruker sterke smertestillende og beroligende. Kort fortalt. Samt at jeg er sykepleier og har jobbet i mange år.

Jeg er på siste året med aap, jeg går i traumebehandling, til psykomotorisk fysioterapi, og behandling for uc. Mitt "hovedproblem" er psyken, og "alle" er enig i at jeg bør søke ufør. Jeg har også vært på tiltak via nav, der de sier jeg har 0 arbeidsevne. Men nav har ikke tatt med noe av dette i sin vurdering. De har sett på fastlegen sin uttalelse, som sier at jeg kanskje kan bli bedre med behandling (men ikke sikkert, og ikke i den nærmeste fremtid), og de har sett på en epikrise fra en nakkespesialist, som skriver at jeg kan bli bra i løpet av et år, men dette avhenger helt av at den psykiske helsen min blir bedre.

De har ikke tatt med noe fra traumebehandlingen, den er ikke nevnt med et ord, den som er den viktigste uttalelsen. De har heller ikke lagt vekt på uttalelsen fra tiltaket. 

Jeg har nå kun få mnd igjen, og nav ber meg vurdere hvilke tiltak jeg skal gjøre for å komme i jobb igjen, og jeg er helt fortvilet. Jeg fungerer ikke i hverdagen her hjemme, så jeg aner ikke hvordan jeg skal klare meg i jobb..

Anonymkode: a1038...bbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har kompleks ptsd, adhd, prolaps i nakken, muskel- og leddplager og ulcerøskolitt. Samtidig har jeg mye angst, jeg sover lite, jeg bruker sterke smertestillende og beroligende. Kort fortalt. Samt at jeg er sykepleier og har jobbet i mange år.

Jeg er på siste året med aap, jeg går i traumebehandling, til psykomotorisk fysioterapi, og behandling for uc. Mitt "hovedproblem" er psyken, og "alle" er enig i at jeg bør søke ufør. Jeg har også vært på tiltak via nav, der de sier jeg har 0 arbeidsevne. Men nav har ikke tatt med noe av dette i sin vurdering. De har sett på fastlegen sin uttalelse, som sier at jeg kanskje kan bli bedre med behandling (men ikke sikkert, og ikke i den nærmeste fremtid), og de har sett på en epikrise fra en nakkespesialist, som skriver at jeg kan bli bra i løpet av et år, men dette avhenger helt av at den psykiske helsen min blir bedre.

De har ikke tatt med noe fra traumebehandlingen, den er ikke nevnt med et ord, den som er den viktigste uttalelsen. De har heller ikke lagt vekt på uttalelsen fra tiltaket. 

Jeg har nå kun få mnd igjen, og nav ber meg vurdere hvilke tiltak jeg skal gjøre for å komme i jobb igjen, og jeg er helt fortvilet. Jeg fungerer ikke i hverdagen her hjemme, så jeg aner ikke hvordan jeg skal klare meg i jobb..

Du vil ikke få innvilget uførepensjon når det er flere leger og eksperter som har uttalt at du kan bli bedre, selv om det vil ta tid. Det virker som at du selv vil bli uføretrygdet, men det er ikke sånn systemet fungerer.

Anonymkode: 7783c...a4f

• Liker 10
Skrevet

Det er veldig vanskelig å få til en uføresak når legen (og her to leger) har skrevet at du kan bli bedre. For "kan" er nok til at det vil bli vanskelig å få ufør. Da må man i så i fall argumentere i arbeidsevnevurderingen at du tross bedring av disse lidelsene ikke vil få bedre arbeidsevne, fordi det er flere årsaker til din nedsatte arbeidsevne. Jeg ville ha snakket med legen om han kan sende en ny vurdering av din helsetilstand og mulig bedring. Det er ikke lurt av legen å skrive at man kanskje kan bli bedre om det er så liten sjanse, da ødelegger de mulighetene for en uføretrygd.

Hva slags tiltak har du vært i?

Anonymkode: 6c6a9...76a

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva legen egentlig har skrevet, jeg har ikke sett det, men hun var tydelig på at ufør er riktig for meg nå. Jeg sendte en mld til henne og spurte hva hun hadde skrevet til nav, men jeg tror ikke hun skjønte hva jeg mente, for svaret hennes hadde ingen sammenheng med det jeg spurte om. Og jeg føler jeg maser om jeg "maser"🙈

Men de har ikke vurdert det som egentlig er årsaken til at jeg er syk, som er ptsd'en. Det er det som er hovedsaken min, jeg har spurt om om de i det hele tatt har innhentet dokumentasjon derfra, men har ikke fått svar. Har også ringt og bedt behandler på dps ringe meg, men har fremdeles ikke hørt noe derfra heller. Så jeg begynner å bli litt stresset..

Mitt største ønske er å bli frisk nok til å jobbe, det er en så stor del av livet mitt, så det er ikke sånn at jeg vil bli ufør! Men når mannen må hjelpe meg med det meste, jeg går ikke ut alene, jeg må velge mellom å feks dusje og støvsuge fordi jeg ikke har energi og overskudd til begge deler. Jeg har ingen konsentrasjon, jeg glemmer alt, er mye plaget av angst. Samtidig som at jeg ikke sover mer enn toppen to timer pga smerter, angst og uro. Så jeg fatter ikke hvordan jeg skal klare å jobbe.. 

• Liker 3
Skrevet

Er det siste året av disse 3 årene, eller siste år av forlenget?

Med tanke på at du har et sammensatt og kompleks helsebilde så kan det jo tenkes at de lander på utvidelse AAP.

Løsningen her må jo være at man søker om det man kan, og ber om innhenting av ALL dokumentasjon. 

Kamskje det er bedre å spørre AAPaksjonen om tips til fremgangsmetode? 

Anonymkode: 538b2...b37

Skrevet

ja, dette høres vanskelig ut. samtidig er det jo slik at man aldri kan konkludere med at arbeidsevnen er livsvarig nedsatt grunnet ulike psykiske vansker. for behandler er det også nesten umulig å slå dette fast. jeg kan tenke meg at det i tilfeller som hvor en person har hatt slag, vært utsatt for ulykker med alvorlig og permanent skade o.l.  er enklere å slå fast at arbeidsevnen er varig nedsatt. jeg tror vi vil se mer av saker hvor behandlere i psykisk helse vil være forsiktig med å predikere framtidig arbeidsevne. med den konsekvens at uføresøknader vil avslås, rettmessig eller ikke. jeg tror man må legge om uføreordningen, slik at man innvilges midlertidig uføre, og så vurderes arbeidsevne med jevne mellomrom. 

Anonymkode: 8e9e9...738

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ja, dette høres vanskelig ut. samtidig er det jo slik at man aldri kan konkludere med at arbeidsevnen er livsvarig nedsatt grunnet ulike psykiske vansker. for behandler er det også nesten umulig å slå dette fast. jeg kan tenke meg at det i tilfeller som hvor en person har hatt slag, vært utsatt for ulykker med alvorlig og permanent skade o.l.  er enklere å slå fast at arbeidsevnen er varig nedsatt. jeg tror vi vil se mer av saker hvor behandlere i psykisk helse vil være forsiktig med å predikere framtidig arbeidsevne. med den konsekvens at uføresøknader vil avslås, rettmessig eller ikke. jeg tror man må legge om uføreordningen, slik at man innvilges midlertidig uføre, og så vurderes arbeidsevne med jevne mellomrom. 

TS spurte ikke om meninger rundt fremtidige velferdsordninger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er det siste året av disse 3 årene, eller siste år av forlenget?

Med tanke på at du har et sammensatt og kompleks helsebilde så kan det jo tenkes at de lander på utvidelse AAP.

Løsningen her må jo være at man søker om det man kan, og ber om innhenting av ALL dokumentasjon. 

Kamskje det er bedre å spørre AAPaksjonen om tips til fremgangsmetode? 

Jeg er på 3.året, så jeg kan jo prøve å få det forlenget, skal høre med veileder. 

Jeg har bedt de innhente informasjon, men foreløpig har jeg ikke fått noen tilbakemelding på det. 

Det er en kompleks helsesituasjon, det er liksom ikke bare å bli bra i nakken, eller magen, eller psyken, eller kroppen.. Jeg trenger mer tid, og viktigst er jo at nav får med seg alt. Jeg er så lei av å forholde meg til dem. Det er hele tiden ny saksbehandler, med nye innfall og jeg må gang på gang fortelle og forklare, det er slitsomt..

Jeg har lurt på å spørre inne på aap-aksjonen, man kan jo gjøre det anonymt. 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nå handler det ikke om resten av livet (forhåpentligvis), men i overskuelig fremtid. Det er ingenting som sier at jeg aldri vil kunne jobbe igjen. Og dette sier både lege og behandler. Men jeg kommer ikke plutselig til å bli bra I løpet av kort tid. Jeg har vært syk i mange år, men har jobbet på helt til det sa fullstendig stopp. Jeg har vært i behandling de siste 4 årene og jeg er langt fra frisk nok til å jobbe. 

Poenget med posten min handlet om hva jeg kan/skal gjøre når NAV ikke har sett på/innhentet all relevant dokumentasjon. 

• Liker 2
Skrevet

Du har 6 måneder ekstra pga korona. Jeg er på slutten av aap, går ut i desember. Jeg har ikke hørt noe fra noen om at det skal være problemer med å få gjennom søknaden når den blir sendt. Så langt jeg har skjønt skal det ikke søkes ufør før heeeelt på slutten av aap, dvs i desember for meg. 

Anonymkode: e4cb2...e8e

Skrevet

Hva med ett felles møte med deg, nav og lege. Gå igjennom hva du har foretatt av tiltak og hva nav mener du mangler for å bli ferdig avklart og hva legen mener er hensiktsmessig videre. Det blir en evig runddans om du ikke får en konkret plan for hvor mye og hva som skal prøves. Problemet med epikriser er at leger tenker det skal gi pasienten håp også skriver de prognoser de ikke vet om stemmer i epikrisen, disse blir garantert brukt som en avslagsgrunn. NAV lokalt vil nok at du skal være så avklart som mulig før søknad sendes -så saken din er så «skuddsikker» og tett som mulig når den sendes arbeid og ytelser. Men det må gå ei grense for hva som skal gjøres. Den tilmålte tiden på aap og krav til tiltak/utredning og behandling harmonerer ikke -håper ny regjering gjør noen endringer så folk slipper å leve i limbo… lykke til! 

Anonymkode: d67fb...b5b

• Liker 1
Skrevet

Da synes jeg du skal skrive inn på Ditt Nav og be om å få tilsendt all dokumentasjon som ligger i journalen din som omhandler AAP. Det er ikke noe problem å få. Så ser du selv hva som er bedt om og hva legen har svart. Så bør du be om et møte og gå igjennom dokumentasjonen og se hva som eventuelt må gjøres for å få deg ferdig avklart, hør om ikke legen din kan være med deg slik at alle misforståelser blir ryddet opp i med en gang. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du har 6 måneder ekstra pga korona. Jeg er på slutten av aap, går ut i desember. Jeg har ikke hørt noe fra noen om at det skal være problemer med å få gjennom søknaden når den blir sendt. Så langt jeg har skjønt skal det ikke søkes ufør før heeeelt på slutten av aap, dvs i desember for meg. 

Anonymkode: e4cb2...e8e

På ingen måte, det er heller dumt å vente til siste frist. Hvis du da får avslag fra arbeid og ytelser så har du ikke noe AAP tid å få tilbake. Man skal settes til varig når man er ferdig avklart, uansett om det er etter 6 mnd eller 3 år. 

Det som kan skje er at veileder har alt for mye å gjøre slik at alt blir dyttet på for man har ikke tid og de som makser må prioriteres. Sånn er det dessverre altfor ofte.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hva med ett felles møte med deg, nav og lege. Gå igjennom hva du har foretatt av tiltak og hva nav mener du mangler for å bli ferdig avklart og hva legen mener er hensiktsmessig videre. Det blir en evig runddans om du ikke får en konkret plan for hvor mye og hva som skal prøves. Problemet med epikriser er at leger tenker det skal gi pasienten håp også skriver de prognoser de ikke vet om stemmer i epikrisen, disse blir garantert brukt som en avslagsgrunn. NAV lokalt vil nok at du skal være så avklart som mulig før søknad sendes -så saken din er så «skuddsikker» og tett som mulig når den sendes arbeid og ytelser. Men det må gå ei grense for hva som skal gjøres. Den tilmålte tiden på aap og krav til tiltak/utredning og behandling harmonerer ikke -håper ny regjering gjør noen endringer så folk slipper å leve i limbo… lykke til! 

Anonymkode: d67fb...b5b

Ja, kanskje jeg skal be om et nytt møte, det aller beste hadde vært om både lege og behandler hadde vært med på et møte med nav. Det hadde vært bra om begge to kunne møte.

Takk!

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da synes jeg du skal skrive inn på Ditt Nav og be om å få tilsendt all dokumentasjon som ligger i journalen din som omhandler AAP. Det er ikke noe problem å få. Så ser du selv hva som er bedt om og hva legen har svart. Så bør du be om et møte og gå igjennom dokumentasjonen og se hva som eventuelt må gjøres for å få deg ferdig avklart, hør om ikke legen din kan være med deg slik at alle misforståelser blir ryddet opp i med en gang. 

Takk for tipset, det skal jeg gjøre!🙏

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei!

Kan aldri gi deg ett nøyaktig svar da jeg ikke kjenner saken din

Har du fått kopi av arbeidsevnevurderingen din til NAV-Lokalt? Hva de sier og gjør er to vidt forskjellige ting. Svaret de gir deg er nærmest ett copy-paste svar alle får, Det er som du selv skriver at siden nakkespesialisten din skriver at du kan få bedring med behandling så bruker de det imot alle diagnosene dine, Det hjelper jo ikke en dritt på ptsd,adhd og tarmplager at nakken din blir bedre. De har mest sannsynlig ikke lagt vekt på traumebehandlingen fordi konklusjonen derfra peker mot ufør.

Det virker på meg som saksbehandleren din stopper saken din fra å gå videre i systemet, Diagnosene du har er alvorlige nok til at det kvalifiserer til en uføresøknad og at du nektes dette er bemerkelsesverdig men dog ikke overraskende.  Om du har verdt igjennom utredning, tilstrekkelig behandling, tiltak og arbeidsutprøving og fortsatt ikke er i stand til arbeid så skal du selvfølgelig få saken din vurdert mot ufør.

Om du er misfornøyd med utredning eller epikrise fra nakkespesialist så ville jeg først og fremst fått en fornyet vurdering hos ny spesialist.  ->  https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/fornyet-vurdering-second-opinion/

Er du syk så er du syk, likegyldig av hva nav sier.  Du skal vite at du absolutt ikke er aleine her, Jeg vil tørre å påsta at dette er problemer majoriteten av AAP brukere møter på.  Det kommer veldig ann på hva dine leger skriver, Tydelige legeærkleringer og epikriser er viktige, Da går sjeldent rådgivende lege på NAV imot.

Ikke gi opp, Det virker som de bare prøver å presse deg, Noe vi ikke kan klandre dem for det er dessverre mange misbruker systemet.

Anonymkode: a7865...1da

• Liker 1
Skrevet

Her må du kjøre hardt mot legene dine! NAV kan ikke gjøre noe med ræva legerklæringer. Leger er flinke på å sno seg og la NAV ta støyten. 

Anonymkode: aa762...c26

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei!

Kan aldri gi deg ett nøyaktig svar da jeg ikke kjenner saken din

Har du fått kopi av arbeidsevnevurderingen din til NAV-Lokalt? Hva de sier og gjør er to vidt forskjellige ting. Svaret de gir deg er nærmest ett copy-paste svar alle får, Det er som du selv skriver at siden nakkespesialisten din skriver at du kan få bedring med behandling så bruker de det imot alle diagnosene dine, Det hjelper jo ikke en dritt på ptsd,adhd og tarmplager at nakken din blir bedre. De har mest sannsynlig ikke lagt vekt på traumebehandlingen fordi konklusjonen derfra peker mot ufør.

Det virker på meg som saksbehandleren din stopper saken din fra å gå videre i systemet, Diagnosene du har er alvorlige nok til at det kvalifiserer til en uføresøknad og at du nektes dette er bemerkelsesverdig men dog ikke overraskende.  Om du har verdt igjennom utredning, tilstrekkelig behandling, tiltak og arbeidsutprøving og fortsatt ikke er i stand til arbeid så skal du selvfølgelig få saken din vurdert mot ufør.

Om du er misfornøyd med utredning eller epikrise fra nakkespesialist så ville jeg først og fremst fått en fornyet vurdering hos ny spesialist.  ->  https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/fornyet-vurdering-second-opinion/

Er du syk så er du syk, likegyldig av hva nav sier.  Du skal vite at du absolutt ikke er aleine her, Jeg vil tørre å påsta at dette er problemer majoriteten av AAP brukere møter på.  Det kommer veldig ann på hva dine leger skriver, Tydelige legeærkleringer og epikriser er viktige, Da går sjeldent rådgivende lege på NAV imot.

Ikke gi opp, Det virker som de bare prøver å presse deg, Noe vi ikke kan klandre dem for det er dessverre mange misbruker systemet.

Anonymkode: a7865...1da

Dette innlegget er full av feil, bortsett fra en ting. Gode legerklæringer må til. 

Anonymkode: aa762...c26

• Liker 2
Skrevet

Du har ikke kompleks PTSD, du har PTSD. PTSD er mulig å behandle. ADHD kan behandles og kontrolleres med medisiner. Naken din kan kureres så kort som om 1 år. Ulcerøs Kolitt kan være et spekter og det er ikke automatisk uføretrygd-grunnlag. Du kan ikke bare ramse opp diagnoser i håp om at saken din blir sterkere, er ikke slik det fungerer. 

Et tiltak som sier du har 0 arbeidsevne er tyntgrunnlag. Tiltak i bedrift/jobb stilles svakt på listen over hva man vektlegger. For det finnes mange yrker, du har mange rettigheter rundt tilrettelegging og tilpasning i arbeidsoppgaver etc. 
Du har en svak sak her, med god grunn uti fra det du skriver. Du får ikke innvilget uføretrygd bare fordi AAP går ut. Da må du ta et karensår med sosialstønad før du søker AAP på nytt, slik som alle andre. Man får ikke uføretrygd fordi det er plagsomt å måtte sende en papirmølle av et mareritt for å å sosialstønad og all den økonomiske usikkerheten som kommer med å leve av NAV. 

Anonymkode: 8b6cd...495

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du har ikke kompleks PTSD, du har PTSD. PTSD er mulig å behandle. ADHD kan behandles og kontrolleres med medisiner. Naken din kan kureres så kort som om 1 år. Ulcerøs Kolitt kan være et spekter og det er ikke automatisk uføretrygd-grunnlag. Du kan ikke bare ramse opp diagnoser i håp om at saken din blir sterkere, er ikke slik det fungerer. 

Et tiltak som sier du har 0 arbeidsevne er tyntgrunnlag. Tiltak i bedrift/jobb stilles svakt på listen over hva man vektlegger. For det finnes mange yrker, du har mange rettigheter rundt tilrettelegging og tilpasning i arbeidsoppgaver etc. 
Du har en svak sak her, med god grunn uti fra det du skriver. Du får ikke innvilget uføretrygd bare fordi AAP går ut. Da må du ta et karensår med sosialstønad før du søker AAP på nytt, slik som alle andre. Man får ikke uføretrygd fordi det er plagsomt å måtte sende en papirmølle av et mareritt for å å sosialstønad og all den økonomiske usikkerheten som kommer med å leve av NAV. 

Hva du mener er jo ganske ubetydelig. Du aner jo ingenting om mine diagnoser, heldigvis er det legene og ikke du som vurderer dette.

Spørsmålet mitt var som sagt hvordan jeg skal forholde meg til at nav ikke har bedt om, og ikke tatt med i beregningen, all dokumentasjon. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva du mener er jo ganske ubetydelig. Du aner jo ingenting om mine diagnoser, heldigvis er det legene og ikke du som vurderer dette.

Spørsmålet mitt var som sagt hvordan jeg skal forholde meg til at nav ikke har bedt om, og ikke tatt med i beregningen, all dokumentasjon. 

Det er ikke min mening. Jeg skriver på et generelt grunnlag uti fra hva som er forventet uti fra de diagnosene.
Det er jo tydelig at legen din er enig da, at det er mulig å bli frisk/frisk nok med behandling. Bare der så har du en dårlig sak. Du får ikke uføretrygd fordi det er lettere å ha fast inntekt i 1-3 år. Uføretrygd får man når det er varig nedsatt arbeidsevne, det har ikke du, uti fra det du skriver her.

NAV har valgt å ikke ta det med i beregningen av muligens to årsaker. Det er irrelevant for saken din. Eller at saken din er såpass svak og dødfødt på grunn av mangel av grunnlag i utgangspunktet at de ikke har giddet å ta det med. 
De ignorerer ikke diagnoser og grunnlag uten grunn. Tror du din saksbehandler får en bot for hver uføretrygd de er med på å innvilge? Saksbehandlerne har ingenting å vinne eller å ta på noe som helst. Det bryr dem midt på ryggen hva slags stønad brukerne havner på. Sosialstønad vs uføretrygd er irrelevant for dem personlig. De har en jobb å gjøre og de fleste gjør den etter beste evne. 
Du får spørre dem da, vi vet ikke hvorfor din saksbehandler ikke har tatt med det du mener er relevant.

Avslaget på uføretrygdsøknaden skal du få begrunnet. Også begrunnelse på arbeidsevnevurderingen. Ingenting av det du har beskrevet minner om prosessen i å søke uføretrygd. Hva slags vurdering er det du snakker om egentlig? For det høres ikke ut som arbeidsevnevurderingsrapporten du mener. 
Normalt så skal saksbehandler be om spesialisterklæring fra psykolog, fastlege og andre relevante helsepersonell. Så skrives det en arbeidsevnevurdering hvor alt dette pluss diverse uttalelser og dokumentasjon fra tiltak, arbeidsplass og andre relevante folk og utredning legges til. Noen ber om en egenvurdering fra deg også, jeg gjorde det, min uttalelse ble en del av den rapporten og søknaden. 
Så skal en overlege eller spesialist hos NAV (husker ikke riktig tittel, forkortet som ROL hos meg i alle fall)  vurdere saken din og gi sin uttalelse basert på dokumentasjon om din helse.
Først etter at den arbeidsevnerapporten blir godkjent, så får du beskjed om du kan eller ikke kan søke uføretrygd. 
Det er en versjon av hvordan saken går, små variasjoner er en selvfølge. Men du nevner jo ingenting som minner om selve prosessen i å søke uføretrygd. 

Skrevet

Når en lege sier at du kan bli bedre fra en av plagene dine innen kort tid (et år), så kan NAV henge seg opp i det og tenke at da vil arbeidsevnen din bedres. Og for å søke uføretrygd, så må all hensiktsmessig behandling være forsøkt. Hvis NAV tenker at du kan få bedret arbeidsevne av behandlingen du går i nå, så fyller du heller ikke vilkårene. Det høres ut som at det ville vært lurt med et møte med NAV der fastlege og evt andre behandlere (psykolog?) også deltar.

Anonymkode: 90697...d78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...