AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #1 Skrevet 15. september 2021 Når prisen går mot 2-3,- pr kw/t samt at man nå må betale veiavgift + 50% bompenger i Oslo, - lønner det seg enegtlig med elbil? "Miljø"-arugumentet orker jeg ikke tenke på i denne sammenheng, tesla 3 har feks 6000 batterier.... Anonymkode: 1c11f...21c
Gjest Smeltemann Skrevet 15. september 2021 #2 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Når prisen går mot 2-3,- pr kw/t samt at man nå må betale veiavgift + 50% bompenger i Oslo, - lønner det seg enegtlig med elbil? "Miljø"-arugumentet orker jeg ikke tenke på i denne sammenheng, tesla 3 har feks 6000 batterier.... Anonymkode: 1c11f...21c Skjønner ikke helt hvordan det ikke lønner seg. Det som ikke lønner seg må vel være å kjøpe en så dyr El bil.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #3 Skrevet 15. september 2021 Bensinprisen bikker 20 kr og vil komme opp mot 50 kr literen. En ting er sikkert. Vi skal tilbake i tid. Kjøpefesten er over. Vi er lutfattige alle sammen. Anonymkode: 208dd...d56 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #4 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Når prisen går mot 2-3,- pr kw/t samt at man nå må betale veiavgift + 50% bompenger i Oslo, - lønner det seg enegtlig med elbil? "Miljø"-arugumentet orker jeg ikke tenke på i denne sammenheng, tesla 3 har feks 6000 batterier.... Anonymkode: 1c11f...21c Lønner seg fortsatt på 3 kroner. Hvis gjennomsnittlig strømpris når 10 kroner over tid blir nok lønnsomheten dårlig, men med 10 kroner/ kWh så strømmen jeg bruker på elbilen være min minste bekymring 😨 Har forresten montert solcellepaneler på garasjetaket. Hvis prisen holder seg på dette nivået er de nedbetalt på rekordtid 🤩 Anonymkode: 1f188...483 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #5 Skrevet 15. september 2021 25 minutter siden, Smeltemann said: Skjønner ikke helt hvordan det ikke lønner seg. Det som ikke lønner seg må vel være å kjøpe en så dyr El bil. Mulig det ikke "lønner" seg å kjøpe en dyr elbil, men om den skal kunne erstatte vår gamle blir det i praksis en bil til minst 500.000. Ja - vi er så "dumme" at vi har barn, hus og familie. Den forrige bilen kostet 80.000,- og er bedre enn en ny elbil. Masse plass og kan gå 900 km på 1 tank. Anonymkode: 1c11f...21c
Gjest Smeltemann Skrevet 15. september 2021 #6 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mulig det ikke "lønner" seg å kjøpe en dyr elbil, men om den skal kunne erstatte vår gamle blir det i praksis en bil til minst 500.000. Ja - vi er så "dumme" at vi har barn, hus og familie. Den forrige bilen kostet 80.000,- og er bedre enn en ny elbil. Masse plass og kan gå 900 km på 1 tank. Anonymkode: 1c11f...21c Må du kjøre så mye? Hva med kollektiv tilbud?
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #7 Skrevet 15. september 2021 Det vil koste noen få kroner mer ja, men det skal øke MYE mer enn det til for at el bil ikke skal lønne seg økonomisk. Anonymkode: 7a590...b4d
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #8 Skrevet 15. september 2021 Det lønner seg alltid med elbil uansett. Iallefall rundt Oslo-området. For ikke å snakke om miljøeffekten alene... Men den tenker jo tydeligvis ikke alle på, desverre Anonymkode: 298d1...497
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #9 Skrevet 15. september 2021 12 minutter siden, Smeltemann said: Må du kjøre så mye? Hva med kollektiv tilbud? Ja, det er noen som bor utenfor oslo sentrum vettu. Har du prøvd å ta buss i feks Finnmark? Anonymkode: 1c11f...21c 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #10 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det lønner seg alltid med elbil uansett. Iallefall rundt Oslo-området. For ikke å snakke om miljøeffekten alene... Men den tenker jo tydeligvis ikke alle på, desverre Anonymkode: 298d1...497 Jeg kan ikke forstå den at den miljøeffekten skal være så stor med elbil, hva med alt som går med til å lage den, batteriene ol, og forsøplingen etterpå, når bilen ikke kan brukes mer fordi det ikke lønnes å reparere den?? Anonymkode: 6cc71...164 2
Gjest Smeltemann Skrevet 15. september 2021 #11 Skrevet 15. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, det er noen som bor utenfor oslo sentrum vettu. Har du prøvd å ta buss i feks Finnmark? Anonymkode: 1c11f...21c Ikke så mange bomstasjoner i Finnmark. Som du passere i løpet av en dag. Anbefaler deg å lese hva TS har skrevet................. Endret 15. september 2021 av Smeltemann
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #12 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kan ikke forstå den at den miljøeffekten skal være så stor med elbil, hva med alt som går med til å lage den, batteriene ol, og forsøplingen etterpå, når bilen ikke kan brukes mer fordi det ikke lønnes å reparere den?? Anonymkode: 6cc71...164 Dette er en myte som er tilbakevist utallige ganger. Helt utrolig at den får leve videre på internett. Selv med den mest møkkete strømkilden under produksjon av bilen, vil elbilen være mer miljøvennlig enn en dieselbil. En elbil lønner seg like mye å reparere som en hvilken som helst annen bil. NRK drev i et program med fake news og fikk det til å fremstå som at dette var elbilspesifikt, fordi de kun viste frem en spesifikk elbil med en spesifikk feil. I virkeligheten utenfor NRKs lokaler finnes det derimot relativt sett nye bruktbiler med dieselmotor som blir kondemnert fordi det ikke lønner seg å reparere dem. Anonymkode: a3e53...30c 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #13 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg kan ikke forstå den at den miljøeffekten skal være så stor med elbil, hva med alt som går med til å lage den, batteriene ol, og forsøplingen etterpå, når bilen ikke kan brukes mer fordi det ikke lønnes å reparere den?? Anonymkode: 6cc71...164 Matematikk er nok ikke din sterkeste side Anonymkode: 1f188...483
newman01 Skrevet 15. september 2021 #14 Skrevet 15. september 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Når prisen går mot 2-3,- pr kw/t samt at man nå må betale veiavgift + 50% bompenger i Oslo, - lønner det seg enegtlig med elbil? Bensinstasjoner selger bensin til "markedspris". Denne går som regel opp når strømpris er høy fordi kostnader til raffinering stiger ved høy energipris. Uansett er de 4000KWh i strømforbruk på en elbil som kjøres 20'000km i året relativt ubetydelige i den store sammenhengen... En helt vanlig bolig bruker rundt 20'000KWh støm i året, og med en spot strømpris på 3kr/KWh pluss nettleie, elavgift og MVA blir strømregninga for huset alene nærmere 100'000 i året. Tror det knekker mange familier lenge før kostnaden til elbilen tar dem... Og uansett vil bensinprisen stige tilsvarende på grunn av økte råvarekostnader, raffineringskostnader og påslag
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #15 Skrevet 15. september 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Dette er en myte som er tilbakevist utallige ganger. Helt utrolig at den får leve videre på internett. Selv med den mest møkkete strømkilden under produksjon av bilen, vil elbilen være mer miljøvennlig enn en dieselbil. En elbil lønner seg like mye å reparere som en hvilken som helst annen bil. NRK drev i et program med fake news og fikk det til å fremstå som at dette var elbilspesifikt, fordi de kun viste frem en spesifikk elbil med en spesifikk feil. I virkeligheten utenfor NRKs lokaler finnes det derimot relativt sett nye bruktbiler med dieselmotor som blir kondemnert fordi det ikke lønner seg å reparere dem. Anonymkode: a3e53...30c Bra, kan du vise til hvordan 6000 battericeller bare fra 1 tesla skal "resirkuleres" uten at det kommer til å kreve en masse energi? Anonymkode: 1c11f...21c
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #16 Skrevet 17. september 2021 TS. Siden ingen kommer med ordentlig svar har har jeg analysert litt selv. Om en sammenligner direkte med en ny tesla 3 til 500.000 og en ny "fossilbil" til samme pris ser det ut til å gå en grense ved en strømmpris på ca 9 kr pr kwt. Dessverre kan det nok skje.... Uansett er blir det feil å sammenligne disse bilene da du lett får en god brukt fossilbil til rundt 100.000,- og da har du hengerfeste og god plass og uendelig rekkevidde. Verditapet blir minimalt fremover. Og siden 70% av all kraft i verden kommer fra ikke-fornybare kilder er det ikke miljøsparing uansett. Og norge skal jo eksportere den uansett. Anonymkode: 1c11f...21c
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #17 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (På 15.9.2021 den 14.07): Bra, kan du vise til hvordan 6000 battericeller bare fra 1 tesla skal "resirkuleres" uten at det kommer til å kreve en masse energi? Anonymkode: 1c11f...21c Batterimoduler resirkuleres ikke, de gjenbrukes. Folk står i kø for å kjøpe brukte elbil batterier for å bruke på hytta, i båten, eller til grid-storage. Anonymkode: 1f188...483
newman01 Skrevet 17. september 2021 #18 Skrevet 17. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: TS. Siden ingen kommer med ordentlig svar har har jeg analysert litt selv. Om en sammenligner direkte med en ny tesla 3 til 500.000 og en ny "fossilbil" til samme pris ser det ut til å gå en grense ved en strømmpris på ca 9 kr pr kwt. Joda, isolert sett vil en elbil være dyrere å kjøre enn en fossilbil om strømprisen er 9kr/KWt. Den koster det på Ionity uten ladeavtale. Men ved 9kr/KWt vil ikke elbilen være særlig relevant, for det vil koste i området en hel månedslønn i måneden å varme opp huset. Det er ikke uvanlig med 3000KWt forbruk i måneden i en enebolig. Og med slike energipriser vil bensin- og dieselprisene også stige til rekordnivåer. Så sammenligningen blir litt feil. Og ja, du har helt rett i at man får kjøpt mye diesel for 400'000kr i prisdifferanse mellom en godt brukt dieselbil og en flunkende ny Tesla3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #19 Skrevet 17. september 2021 Jeg har både elbil og enebolig. Med fossilbil brukte jeg 500 kr måneden på drivstoff. Den dagen strømregningen på bilen bikker 500 kr så sitter vi med jakke inne og dusjer i kaldt vann... Anonymkode: a8b0e...851
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #20 Skrevet 17. september 2021 Sitat I gjennomsnitt har en elbil et strømforbruk på mellom 1 og 2,5 kWh per mil. Settes dette opp mot andre strømkostnader i hjemmet som for eksempel oppvarming, ser vi at elbilens strømforbruk vil ligge lavere i forhold. En oppvaskmaskin eller en panelovn bruker omtrent 2 kWh per time. Kilde: Fjordkraft Anonymkode: a8b0e...851
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå