AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #1 Skrevet 14. september 2021 Jeg har slitt med diffuse symptomer i noen år. Har god utdannelse og et krevende yrke. Da jeg fikk småbarn måtte jeg ned i stilling pga helsa. Klarte ikke den tunge jobben og ta meg av småbarna samtidig. Ser at samtlige kolleger i samme stillinger og små barn ofte er sykemeldte. Gjerne langvarig. Dermed slipper de redusert lønn. Jeg skjønte fort jeg ikke hadde helse til å bli værende i jobben 100%. Har omtrent aldri vært sykemeldt og ønsket heller ikke å bli det. Det lave sykefraværet var min personlige stolthet. Jeg først ned til 75% og etter jeg fikk 3 barn reduserte jeg til 50%. Selv om jeg har lite fravær sliter jeg veldig med helsa på fritiden. Hver dag er en kamp og husarbeidet flyter i perioder med mye smerter. Jeg utredes for revmatisk sykdom og de ser tydelige tegn. Men mye er uklart enda med uspesifiserte prøver. Jeg er bare i slutten av 30 årene og legene sier det er sjeldent noen får sykdommene jeg utredes for før i 45-50 årene. Jeg vil selvfølgelig ikke bli ufør og trives godt jobben min den korte tiden jeg er der. Men sier kroppen min plutselig helt stopp, må jeg jo. Nå når alvoret derimot begynner gå opp for meg, har jeg begynt å få tanker om at jeg har stelt meg skikkelig dumt til,ved å redusere stillingen min så kraftig. Planen var jo å gå opp i stilling igjen når barna blir større. Men det ville jeg aldri klart slik helså er nå. Jeg vil med andre ord aldri oppleve å gå opp i lønn slik situasjonen er nå. Samtidig får jeg det såvidt til å gå rundt med lønna jeg har nå og om jeg blir ufør får jeg vel bare 60% av lønna mi nå? Altså 60% av ca 18 500 utbetalt🙈 Hvem kan vel klare å leve av det?? Innser jeg har vært dum. Jeg skulle presset meg i 100% stilling til jeg stupte. Da ville jeg hatt ut utbetalinger jeg kunne levd av etterpå. Nå straffes jeg for å kjenne på mine begrensinger og heller kunne jobbe så lenge som mulig. For er det virkelig slik at unge uføre uten utdannelse og arbeidserfaring får mer utbetalt enn hva jeg med bachelorgrad og 20 års ansiennitet vil få? Bare fordi jeg valgte å gå ned i stilling siste 3 årene? Hvorfor advarte såfall ingen meg om dette??😣😔 Håper jeg tar feil. Og at noen med erfaring kan gi meg noen gode råd for hvordan jeg kan klare meg som syk i framtiden. Hva bør jeg gjøre nå? Anonymkode: 7e24b...088 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #2 Skrevet 15. september 2021 Aner ikke regler for dette. Men det fikk meg til å tenke selv. Er gravid og jobber tredelt turnus. Jeg tror det blir for hardt å jobbe 100% med småbarn. Vi har derfor snakket om at jeg reduserer stillingen/tar perm et år og går hjemme. Men kanskje det ikke er så lurt? Sjekk ut uføreforsikring. Er sikkert karenstid, men verdt å undersøke! Hvilken utdanning har du? Kan du omskolere deg? Anonymkode: 477f1...ee9 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #3 Skrevet 15. september 2021 Det er et merkelig system vi lever i. Håper du får med utbetalt enn dette. Du får vel noe tillegg pga barn og slikt. Og bostøtte. Anonymkode: c2328...469 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #4 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Aner ikke regler for dette. Men det fikk meg til å tenke selv. Er gravid og jobber tredelt turnus. Jeg tror det blir for hardt å jobbe 100% med småbarn. Vi har derfor snakket om at jeg reduserer stillingen/tar perm et år og går hjemme. Men kanskje det ikke er så lurt? Sjekk ut uføreforsikring. Er sikkert karenstid, men verdt å undersøke! Hvilken utdanning har du? Kan du omskolere deg? Anonymkode: 477f1...ee9 Jeg ville sykemeldt meg delvis, og jobbet delvis. Det får du kanskje mer ut av? Typisk kvinner å velge å jobbe redusert. Menn vet at det er dumt å gjøre.. Anonymkode: c2328...469 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #5 Skrevet 15. september 2021 Lønnen blir omregnet til en 100 prosent stilling ved beregning av uføre:) Anonymkode: 2b999...362 6
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #6 Skrevet 15. september 2021 Ja du har gått i den typiske kvinnefella. hvorfor har du ikke brukt sykemelding istedenfor å gå ned i stilling? Jeg skjønner at du ser på det med lite fravær med stolthet, men det er nok dessverre ingen andre som bryr seg om det. Ikke engang lederen. Vet lederen din at du utredes for sykdom? Jeg hadde vært så kynisk og økt stillingen, og blitt sykemeldt etter en liten stund. Huset får bare flyte. Anonymkode: daee8...8f8 6
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #7 Skrevet 15. september 2021 Jeg har akkurat fått diagnosert uspesifisert artritt, er i 30 årene med små barn som deg. Ifølge legen min så kan jeg jobbe fullt og kommer ikke til å bli ufør fordi de medisinene vi har i dag er så gode. Før var det vanlig at man ble ufør med artritt. Har du snakket med en spesialist? Btw. Det tok 2 år før jeg fikk diagnosen. Anonymkode: 3f616...b3f 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #8 Skrevet 15. september 2021 Skulle så veldig ønske at folk forstod forskjellen på brutt og nettolønn, og hvordan skatt påvirker. Du får ikke 60% av det du får utbetalt i dag. Du får en prosentsats av brutto årslønn, og er den satsen under minstesatsen for ufør så er det minstesatsen du får. Men ufør regnes også som de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk, så det er ikke nødvendigvis bare dagens inntekt du kan gå ut fra. Man kan heller ikke være sykemeldt en evighet, da vil man tilslutt ha brukt opp sykepengerettighetene og enten ikke få betalt de dagene man er vekke, eller måtte over på AAP. Uføreforsikring som en nevner over kan du bare glemme når helsa allerede er sviktende. Ellers fikk du vel ikke barna alene, så det er vel en far i bildet som kan bidra ed det ungene trenger? Anonymkode: 0e910...b00 5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #9 Skrevet 15. september 2021 Uføre regnes ut av gjennomsnittet du har tjent de siste tre årene før du ble ufør, så ja det straffer seg dessverre hvis du ikke har jobbet 100% de siste årene før du ble ufør. Anonymkode: 8a014...1ec 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #10 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uføre regnes ut av gjennomsnittet du har tjent de siste tre årene før du ble ufør, så ja det straffer seg dessverre hvis du ikke har jobbet 100% de siste årene før du ble ufør. Anonymkode: 8a014...1ec Dette🥺Jeg er 47 år og har søkt uføre etter 20 år med sykdom. Stort sett deltid siden jeg ikke klarte 100%. Så at det snakkes om ung uføre og at det er urettferdig for dem; veeel….Vi er ikke noe bedre stilt. Har også ødelagt mer helsemessig ved å presse meg. Er delvis sengeliggende i dag😔sover ikke uten piller, pga smerter. Anonymkode: 70c77...97e 2
Million Skrevet 15. september 2021 #11 Skrevet 15. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Aner ikke regler for dette. Men det fikk meg til å tenke selv. Er gravid og jobber tredelt turnus. Jeg tror det blir for hardt å jobbe 100% med småbarn. Vi har derfor snakket om at jeg reduserer stillingen/tar perm et år og går hjemme. Men kanskje det ikke er så lurt? Sjekk ut uføreforsikring. Er sikkert karenstid, men verdt å undersøke! Hvilken utdanning har du? Kan du omskolere deg? Anonymkode: 477f1...ee9 Hun får selvfølgelig ikke forsikring for den sykdommen hun allerede har på tidspunktet for forsikringsinngåelsen. Hun har vært hos lege og alt er registrert, behandling mottatt. Uføreforsikringen kan det hende hun får mot annet, men det vil selvfølgelig stå f.eks. UNNTATT revmatiske lidelser i forsikringsvilkårene de kan tilby henne. Man kan ikke forsikre seg mot noe man allerede har. Så det hjelper ts lite eller ingenting å "sjekke ut uføreforsikring" nå som hun allerede har blitt syk og har vært det en stund. Men det er klart, en uføreforsikring tegnet nå, kan gjelde for alt annet av sykdommer, om kunden skulle få det senere i livet eller hva det nå måtte være. Endret 15. september 2021 av Million
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #12 Skrevet 15. september 2021 Ehh hæ? Du tror du blir ufør? Har du i det hele tatt vært igjennom AAP-mølja osv? Tror du det er så lett? Det tar i gjennomsnitt 7,5 år fra du blir syk, til du får ufør. Da via AAP på veien.. På AAP får du 66% av lønnen din de siste 3 årene. Anonymkode: aa855...d6a 5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #13 Skrevet 15. september 2021 Ser ikke at noen har nevnt det, men det er minstesatser på uføretrygd. Om du er samboer/gift så er det 2,28 x grunnbeløpet (106 399) og om du er enslig er det 2,48 x grunnbeløpet. Det er også barnetillegg som kan være aktuelt, men det er nye regler der: Barnetillegg til uføretrygd - nav.no Anonymkode: b0bab...a6e 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #14 Skrevet 15. september 2021 Hvorfor i alle dager får du tre barn mens helsa di blir gradvis verre? Mener du virkelig at det er velferdsstatens ansvar å forsørge deg fordi du har fått flere barn enn det helsa tillater? Anonymkode: 19a5e...942 6
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #15 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor i alle dager får du tre barn mens helsa di blir gradvis verre? Mener du virkelig at det er velferdsstatens ansvar å forsørge deg fordi du har fått flere barn enn det helsa tillater? Anonymkode: 19a5e...942 Folk evner jo ikke å tenke selv.. Det er helt utrolig å vite hva lønnen vår iblant går til.... Anonymkode: aa855...d6a 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #16 Skrevet 15. september 2021 Det er det som er problemet med å gå ned i stilling på grunn av sviktende helse, jeg vurderte selv å gå fra 100% til 80% men ble heldigvis kraftig advart mot det. Presset med videre og etter noen få år sviktet helsa enda mer, og nå er jeg 55 % ufør, med sats beregnet ut fra en 100% stilling. Anonymkode: 38171...060 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #17 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er det som er problemet med å gå ned i stilling på grunn av sviktende helse, jeg vurderte selv å gå fra 100% til 80% men ble heldigvis kraftig advart mot det. Presset med videre og etter noen få år sviktet helsa enda mer, og nå er jeg 55 % ufør, med sats beregnet ut fra en 100% stilling. Anonymkode: 38171...060 Dette er veldig sant. Blir en halvdårlig, må en unngå for alt i verden å gå ned i stilling. Anonymkode: 38f61...73a
AprilLudgate Skrevet 15. september 2021 #18 Skrevet 15. september 2021 (endret) Du tar dessverre ikke feil, og dette er grunnen til at man ALDRI skal redusere stilling som følge av helse før man er avklart. Har man mer enn 50% nedsatt arbeidsevne er man innenfor NAV og ytelser der. Om du har redusert kapasitet med 10-49% er du uansett ikke innenfor. Noen her nevner forsikringer, de gjelder kun for sykdommer som er med i forsikring - som man ikke har hatt før man tegnet forsikringen. Ved krav fra kunde går de tilbake 10 år i NAVs historikk. Så ja, om du ender med uføre og ytelser fra NAV så blir det scenariet du tenker deg. Du kam jobbe i tillegg fast eller i perioder, og over en viss sum trekkes bare fra ytelsen. Jeg skjønner dette er helt sinnsykt kjipt, men det er konsekvensen av å redusere stilling når man enten allerede har dårlig helse, eller, plutselig langvarig sykdom inntreffer. Det er dessverre ikke så mye hjelp å hente. Med mindre du klarer å finne noen krefter til å jobbe deg til bedre grunnlag. Om man klarer det er risikoen selvsagt at man blir dårligere. Angående advarsel - jeg skjønner det ikke hjelper med «burde visst, ditt ansvar», men dette er ganske tilgjengelig informasjon. Og det ER vårt eget ansvar å lete opp den informasjonen - den kommuniseres også tydelig i mange sammenhenger. Et klikk på NAV, så står alt der. Eller en prat med fastlegen. Men man må jo stille spørsmålene selv, FØR man går i flere år i redusert stilling. Endret 15. september 2021 av Fløff 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #19 Skrevet 15. september 2021 Det er ingen automatikk at man blir ufør om man får den diagnosen du tror du har. Det er en salig mølje skal jeg si det. Det er mange erklæringer som må legges fram også fra spesialister. Som andre og skriver man må som regel da over på AAP når sykemeldingsperioden er over. Da får man en aktivitetsplan man må følge ellers får man ikke noe. I mitt tilfelle tok det over 7 år fra sykdom ble påvist til ufør ble innvilget. Da hadde jeg gått 1 år sykmeldt og flere år på AAP. Nav ville heller i starten ikke godkjenne min sykdom tross spesialist erklæring så der var det mye fram og tilbake før de måtte innrømme de hadde gjort en feil. Men da min ufør ble innvilget ble den tilbakedatert fra den dagen jeg ble syk. Dvs jeg mister ikke pensjonspoeng. Man må være klar over at når man går på AAP så får man ikke pensjonspoeng. Jeg fulgte min aktivitetsplan til punkt og prikke da jeg gikk på AAP derfor så Nav også at dette ikke fungerte i det hele tatt. Utregningen til ufør ble satt utifra inntekt før AAP og da beregnet de de siste tre årene før. Men jeg har jobba i over 30 år og ser at de med ung ufør får mye mer utbetalt enn meg, merkelig nok. Det har heller ingen hensikt og prøve å få uføreforsikring så lenge du har en diagnose på trappene da de sjekker med legen om eventuelle sykdommer. Anonymkode: 9629c...dbe 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #20 Skrevet 15. september 2021 Jeg (skrev lengre oppe) har vært i NAV systemet 11 år nå, og søker omsider uføre. Det er slett ingen kort prosess, ts. Tror selv at jeg skulle hatt ung ufør pga sykmelding 100% som 25 åring(fra 100% jobb). Og inn og ut av arbeidsliv og studier de neste 20 årene. Men da må man vel søke før 36 år(tror jeg). Jeg kommer til å havne på minsteufør pga siste sykemeldingstidspunkt, der grunnlaget er litt lønnsinntekt og resten aap. Men er takknemmlig bare jeg får innvilget noe; har ingen krefter/økonomi til å skaffe meg advokat og kjempe. Anonymkode: 70c77...97e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå