AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #1 Del Skrevet 14. september 2021 Det står jo holdbarhetsdato på poteter som kan være alt fra noen få dager til nærmere to uker avhengig av hvor nye de er i butikken. Jeg ser alltid på datoene men spiser ikke så mye poteter at jeg får spist opp en hel pose innen datoen, og det er jo ikke alltid jeg får tak i noen med lengst mulig holdbarhet heller. Hvor mye ser dere på disse datoene? Hvor lenge har dere en pose med poteter? Anonymkode: 839bd...58a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 14. september 2021 #2 Del Skrevet 14. september 2021 Hvis du oppbevarer potene mørkt og relativt kjølig er det helt ok i mange måneder. Eks: Poteter som tas opp om høsten selges i butikker helt frem til juni måned. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #3 Del Skrevet 14. september 2021 Varer ikke lenger enn ei uke her i hus. Har to tenåringer som spiser som hester. Anonymkode: 78f83...c1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 14. september 2021 #4 Del Skrevet 14. september 2021 (endret) Poteter bør lagres mørkt og kjølig. Hvis de ikke er vasket, så holder de jo et år. Optimal temperatur er fem til seks grader, men kjøleskaptemperatur går fint. Vaskede poteter fra butikken holder seg i et par uker dersom de lagres riktig. Jeg har aldri brydd meg om det. Endret 14. september 2021 av Hvemsomhelst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Føsleguri Skrevet 15. september 2021 #5 Del Skrevet 15. september 2021 Jeg har aldri sett på datoen på poteter. Jeg er oppvokst med egenproduserte poteter og det stod ingen dato på dem når vi plukket dem. De varte et år til neste avling var klar til å plukkes. Varierer veldig hvor lenge jeg har en pose poteter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #6 Del Skrevet 15. september 2021 Jeg bruker ca 10 kg (uvaskede) poteter i mnd, kjøpt direkte fra potetbonden, så de har ikke påstemplet holdbarhetstid. De lagres tørt og kjølig i grønnsaksskuffen i kjøleskapet, og holder seg veldig godt der. Jeg har aldri sett på holdbarhetsdato på grønnsaker. Jeg kaster de grønne potetene, fjerner groene hvis de kommer, og hvis de blir myke og skrukkete (gammelpotet) passer de godt til potetlefse, ball og lignende. Anonymkode: aff5a...408 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 15. september 2021 #7 Del Skrevet 15. september 2021 (endret) Jeg ser ikke på datoen på poteter. Kjenner på dem og ser på dem. Har de mye groer og skrumpete skall, så kaster jeg de. Men er det bare litt groer, skjærer jeg de vekk og bruker dem. For å bruke opp poteter, spis dem som noe annet enn de sedvanlige kokte potetene? Jeg spiser sjelden kokte poteter. Jeg ovnsbaker dem! Da spiser jeg gjerne 3-4 poteter, i stedet for 1 som jeg gjør når den er kokt bare. Forvarm ovnen til 180-200 C. Skjær opp hver av potetene i fire båter. Behold skallet på. Ta frem et stekebrett og dekk det med et ark aluminiumsfolie. Hell litt olje (olivenolje) i bunnen av en plastbolle, og legg alle potetbåtene oppi. Bruk hånden og vend alle potetene godt i oljen. Ta dem ut og legg dem spredd på stekebrettet. Krydre med det du liker. Jeg bruker hvitløkspepper ofte, men det finnes mye godt krydder man kan bruke på poteter. Sett stekebrettet med potetbåtene inn i den varme ovnen og stek en halvtime. Poteter blir, som andre rotgrønnsaker, kjempegode når de ovnsbakes! Spis og kos deg! Endret 15. september 2021 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HanneBenny Skrevet 15. september 2021 #8 Del Skrevet 15. september 2021 Pleier å vare fra 3-4 dager til en uke, avhengig av størrelsen på posen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #9 Del Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det står jo holdbarhetsdato på poteter som kan være alt fra noen få dager til nærmere to uker avhengig av hvor nye de er i butikken. Jeg ser alltid på datoene men spiser ikke så mye poteter at jeg får spist opp en hel pose innen datoen, og det er jo ikke alltid jeg får tak i noen med lengst mulig holdbarhet heller. Hvor mye ser dere på disse datoene? Hvor lenge har dere en pose med poteter? Anonymkode: 839bd...58a Spørs om man legger de kaldt nok, de holder seg lenge i kjøleskapet. Anonymkode: 1fae0...a09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #10 Del Skrevet 15. september 2021 Pleier aldri se på datoen på poteter. Men fikk meg en dårlig opplevelse nå nylig. Jeg hadde en pose med Coop Nypoteter liggende. De hadde ligget i grønnsakshylla en stund, men det er poteter, de varer jo lenge. Jeg dyttet litt i posen for å få plass til noen andre grønnsaker, og plutselig var det vann i hele skuffen. Jeg tok ut alt, inkludert posen med poteter, og de var råtne. Altså produserer væske råtne 😳 har aldri opplevd lignende. De ble kasta, stakkers poteter. Jeg liker ikke å kaste mat, men disse var ikke spiselige lengre. Anonymkode: 269d3...69e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #11 Del Skrevet 16. september 2021 Ikke lenge.Poten er undervurdert spør du meg. Elsker poteter og bruker det til så mangt 😍 Anonymkode: 7ee93...499 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 16. september 2021 #12 Del Skrevet 16. september 2021 Jeg bruker så lite poteter at jeg bare kjøper i løsvekt, og gjerne ikke mer enn 3-4 om gangen. De varer gjerne et par uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #13 Del Skrevet 16. september 2021 Noen som har sett kerrs pink i butikk noe sted?😄 eller vet når de pleier å komme? Anonymkode: 839bd...58a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå