Gå til innhold

Tror jeg fant utav hva roten til problemene våres er

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror det gikk opp et lys for meg ikveld. Jeg vet ikke om jeg har rett, derfor jeg vil høre med andre her inne hva dere tenker.

Jeg og kjæresten min har hatt en del problemer en god stund. Problemene har vært at jeg blir veldig raskt sjalu og i tillegg har kjæresten min kommentert at jeg veldig ofte er negativ. Jeg vet at jeg er veldig sjalu av meg pga et tidligere forhold jeg var i som har gjort at jeg ble veldig usikker på meg selv. 

Jeg skal snart begynne i behandling der jeg skal jobbe med både sjalusien min og selvbilde mitt, og jeg håpet det kan være med på å gjøre ting bedre for både meg og han. Han er litt skeptisk til det siden det har vært mye dritt lenge nå, men jeg har aldri gått i behandling for de to tingene før så jeg prøver å se lyst på det.

Jeg er ikke sjalu pga jeg er redd han er utro, men pga jeg er redd for å miste han som har gjort at jeg og kjæresten har kranglet mye. Kjæresten min har alltid nektet for at han er sjalu, kun når han har drukket alkohol. Vi har aldri drukket sammen så jeg har aldri sett den siden av han.

Det har vært noen episoder der det har vært et par mannfolk som har tatt kontakt med meg som jeg hadde kontakt med lenge før jeg møtte og ble sammen med kjæresten min, som tok kontakt nå når vi er sammen. Jeg sa ifra til dem der og da at jeg har kjæreste og er opptatt, og kjæresten min satt ved siden av meg når jeg skrev dette til dem, og etterpå fjernet jeg dem fra sosiale media. Han reagerte ikke med sinne eller sjalusi der og da, men i ettertid så har han dratt disse mannfolka opp i krangler og diskusjoner flere ganger selv om jeg aldri har hverken gjort noe med dem eller hatt kontakt med dem etter at jeg fjernet dem, men det virker som han har vært veldig usikker på meg pga disse mannfolkene, så derfor tenker jeg at han er sjalu han også, det kommer bare fram når vi krangler og han er sint, så det viser jo at han er usikker på meg. 

Jeg satt å tenkte lenge ikveld. Jeg vet at kjæresten min er veldig usikker på seg selv han også men han prøver å skjule det mye bedre enn jeg klarer. Men jeg har sett han har reagert veldig sterkt hvis det har kommet til utseendet hans for eksempel og jeg vet han har dårlig selvtillit når det kommer til det. Jeg har prøvd å sagt ifra og forklare han mange ganger at jeg syns han er fin og at for meg er han den fineste, men det virker ikke som han klarer å tro meg når jeg sier det. 

Og når det kommer til dette med negativiteten min. Venninnene mine har aldri kommentert eller sagt at jeg har vært negativ, det er kun kjæresten min. Jeg har ofte tenkt på hvor kommer denne negativiteten fra siden han nevner det så ofte, så gikk det opp for meg at jeg tror rett og slett at jeg blir negativ pga hans usikkerhet på både seg selv og meg som gjør at jeg blir negativ og det blir dårlig stemning og krangling/diskusjon. 

Jeg har faktisk ingenting å være sjalu over når det kommer til han. Det er han som må stole på meg, så det er jeg som faktisk må vise at han kan stole på meg og ikke omvendt. Alle de gangene han sier "se på meg, se musklene jeg har fått" for eksempel, så har jeg alltid tenkt at han bare tenker på seg selv og ikke ser hva jeg har fått til, men nå tenker jeg at det er pga han trenger bekreftelser av meg, og jeg har gitt han bekreftelser, men kanskje ikke nok. Jeg må vise han og gi han mer ros for det han får til når det kommer til treningen for eksempel og andre generelle ting. 

Han har ofte sagt at forskning viser at de som er veldig sjalu av seg så er majoriteten av dem som er sjalu utro. Jeg har aldri vært utro og kommer aldri til å være utro, når jeg er i forhold så holder jeg meg til den personen uansett hvor sjalu jeg har er og har vært. 

En eks av han var utro mot han, så jeg tror at han er redd for at jeg også kan være det uten å direkte si det til meg. Jeg har aldri gitt utrykk for at jeg vil ha noen andre enn han, men jeg må forsette å vise han at det er kun han som jeg vil ha. Gi han bekreftelser, ros, komplimenter osv. Vise han at jeg stoler på han. 

Hva tenker dere? Er jeg helt på bærtur her eller har jeg rett? 

Anonymkode: c3c8a...440

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fint med sånne aha-opplevelser.  Det er ikke så lett å snu sånne mønstre, men det er mulig. Snakker dere noen ganger om hvordan dere kommuniserer? (Altså, på et tidspunkt der dere ikke allerede er i en diskusjon). Høres ut som om du kan bli flinkere til å gi han bekreftelse :) Gjerne ting som ikke går på utseendet. Og veldig bra at du skal i terapi for å jobbe med deg selv, det blir nok nyttig på flere områder i livet. 

Anonymkode: c0b8f...e45

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er jeg helt på bærtur her eller har jeg rett? 

Hva spiller det for rolle?

Er du for sent ute så er du for sent ute.

Er veldig mange som - plutselig!!! - finner ut at de vet hvordan de skal behandle kjæresten, først når kjæresten ikke lengre orker mer. Da har gjerne kjæresten mast og mast i lengre tid, uten å bli hørt. Mens de selv føler seg superglupe som har kommet på en ny løsning.

Synes faktisk heller du burde anerkjenne hans forsøk, enn å bombardere han med enda mer av ditt. Være litt ydmyk her, for at han har prøvd og prøvd og du har ødelagt.

Anonymkode: d6a6e...f45

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synes faktisk heller du burde anerkjenne hans forsøk, enn å bombardere han med enda mer av ditt. Være litt ydmyk her, for at han har prøvd og prøvd og du har ødelagt.

Det nytter ikke at han har forsøkt, hvis forsøkene er basert på svada. TS skriver at han har sagt at forskning viser at de som er sjalu, er de som selv er utro, det er jo bare bullshit, og noe han sier for å ødelegge hodet og tankene til trådstarter. Kjærester må gjerne si i fra om ditt og datt, men om innholdet ikke er relevant så er det de selv som er i trøbbel, og ikke TS. 

Anonymkode: ff13c...a7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det nytter ikke at han har forsøkt, hvis forsøkene er basert på svada. TS skriver at han har sagt at forskning viser at de som er sjalu, er de som selv er utro, det er jo bare bullshit, og noe han sier for å ødelegge hodet og tankene til trådstarter. Kjærester må gjerne si i fra om ditt og datt, men om innholdet ikke er relevant så er det de selv som er i trøbbel, og ikke TS. 

Anonymkode: ff13c...a7d

Denne fyren holder på å dumpe henne og har lov til det, uansett hva dere mener.

Anonymkode: d6a6e...f45

Skrevet

Så dere har problemer med at han ypper og lager krangler med ekskompisene dine som du må droppe pga sjalusien hans.
Og løsningen er at du må skryte enda mer av musklene hans og fortsette å bevise at du ikke er utro 🙄👍👏

Anonymkode: 9b8f4...7ed

Skrevet

Hvorfor bringer han opp disse mannfolka,når du gjorde det som rett var ?? 

Høres ut som om han sår frø i deg om at det er du som er vanskelig/ har problemer? 

Jeg synes det virker helt motsatt ! 

Skrevet

Enig, dette er rart. Her er det noe som ikke kommer frem....

Anonymkode: 94c4c...35e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...