Gå til innhold

Hva er en god måte å måle kaloriene på oljen/smøret på når du steker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke bare måle hvor mye jeg putter i pannen, fordi ikke alt holder seg til maten, og jeg kan heller ikke gjøre noe som å veie maten før og etter, fordi stekingen naturlig endrer vekten. Hjelp! 🥺

Anonymkode: d7825...8f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, du skal måle alt du putter i pannen. Om du putter smør i pannen, skal du måle alt smøret du har i. Jeg bruker vanligvis 5 g smør når jeg skal steke noe, men noen ganger er det ikke nødvendig med så mye. Det aller meste holder seg til maten, det som blir liggende igjen i pannen er minimalt. Det som er vanlig, er å måle det man putter i pannen. Hva er poenget med å telle kalorier når du ikke teller alt? Det er jo halve poenget!

Anonymkode: f91b4...add

Skrevet

Vei det du putter i pannen, maten tar til seg det meste. Er heller ikke krise om det blir liggende igjen smør til 20 kalorier i panna - heller loggfør litt for mye enn litt for lite om du ønsker progresjon. 

• Liker 2
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, du skal måle alt du putter i pannen. Om du putter smør i pannen, skal du måle alt smøret du har i. Jeg bruker vanligvis 5 g smør når jeg skal steke noe, men noen ganger er det ikke nødvendig med så mye. Det aller meste holder seg til maten, det som blir liggende igjen i pannen er minimalt. Det som er vanlig, er å måle det man putter i pannen. Hva er poenget med å telle kalorier når du ikke teller alt? Det er jo halve poenget!

Anonymkode: f91b4...add

Nå er det jo slik at overraskende mennesker ikke bor alene, og derfor er det ikke et 1:1 på hvor mye fett man legger i panna vs hva man får i seg. 

16 hours ago, Miranda Bailey said:

Vei det du putter i pannen, maten tar til seg det meste. Er heller ikke krise om det blir liggende igjen smør til 20 kalorier i panna - heller loggfør litt for mye enn litt for lite om du ønsker progresjon. 

Maten tar ikke nødvendigvis til seg det meste, kommer helt an på hva du steker. Steker du en brødskive så ja, mye tas opp. 

TS: Jeg er jo tydeligvis helt gal, men jeg teller faktisk ikke kalorier i stekefett. Prøver å bruke så lite som mulig uten at det går utover smak, og tilpasser kalorimålet utifra faktisk vektnedgang. Teller ikke grønnsaker heller. Går jeg ikke ned i vekt spiser jeg færre kalorier. For min del funker det bedre enn å manisk telle detaljer. Alternativt kan du prøve å finne et snitt, tell for eksempel 100 kalorier hver gang du steker noe i fett, og vær bevisst på at mengden fett du bruker i snitt ikke overgår dette per porsjon. 

Skrevet
Albbas skrev (1 time siden):

Nå er det jo slik at overraskende mennesker ikke bor alene, og derfor er det ikke et 1:1 på hvor mye fett man legger i panna vs hva man får i seg. 

Overraskende mennesker bor ikke alene? 

Jeg brukte så lite fett som mulig, logget alt, eller logget halvparten om jeg spiste halvparten av maten fra panna. 

Skrevet
2 hours ago, Tvist said:

Overraskende mennesker bor ikke alene? 

Jeg brukte så lite fett som mulig, logget alt, eller logget halvparten om jeg spiste halvparten av maten fra panna. 

*overraskende mange mennesker bor ikke alene 

Det betyr at det å veie alt man putter i panna ikke gir mening når man lager mat til flere mennesker. 

Skrevet

Om du feks steker 2 stk kyllingfilet i 1 ss smør, men bare spiser 1 stk så logger du 0,5 ss. Som regel logger jeg 1 ss uansett selv, pga. at jeg heller vil ha litt høyere tall enn lavere.🙊

Anonymkode: 4c881...dd0

Skrevet

Om man skal ned i vekt, så er det alltid bedre å ta i logge litt mer enn man tror enn litt mindre enn man tror. Vei oljen/fettet før og loggfør det det. Eventuelt vei beholder før og etter og logg differansen. Mindre oppvask 🙂

Anonymkode: 43016...72c

• Liker 1
Skrevet
Albbas skrev (3 timer siden):

Maten tar ikke nødvendigvis til seg det meste, kommer helt an på hva du steker. Steker du en brødskive så ja, mye tas opp. 

TS: Jeg er jo tydeligvis helt gal, men jeg teller faktisk ikke kalorier i stekefett. Prøver å bruke så lite som mulig uten at det går utover smak, og tilpasser kalorimålet utifra faktisk vektnedgang. Teller ikke grønnsaker heller. Går jeg ikke ned i vekt spiser jeg færre kalorier. For min del funker det bedre enn å manisk telle detaljer. Alternativt kan du prøve å finne et snitt, tell for eksempel 100 kalorier hver gang du steker noe i fett, og vær bevisst på at mengden fett du bruker i snitt ikke overgår dette per porsjon. 

Det ligger sjeldent mye fett igjen i stekepannen min, men jeg bruker kun en liten mengde margarin. Det er klart at om du bruker 20 gram margarin når du skal steke en gulrot så vil det stille seg annerledes. Da er det lurest å bare veie alt, i og med at det vil være et komplisert og nærmest umulig regnestykke å finne ut hvor mye du bruker og hvor mye som blir igjen. Hun kan også la være å telle det med slik som du foreslår, men jeg vil anta at det er viktig for TS å være så nøyaktig som mulig med kaloriene, med tanke på problemstillingen. 

Når jeg lager middag til hele familien på fire stykker, så deler jeg porsjonene bare inn i fire. Det vil si at dersom jeg bruker 20 gram margarin, så loggfører jeg kun 5 gram margarin. Det vil selvsagt ikke være helt nøyaktig, men sånn cirka. 

Skrevet

Jeg tror dere har litt feil fokus. For det første trekker ikke kjøtt, fisk eller egg til seg spesielt mye fett. For det andre så gjør jo fett til at mange vitaminer tas mye bedre opp i kroppen (=sunt/bra), pluss at hvis man har en viss mengde fett i maten, så holder man seg mett lengre, og faller dermed ikke like lett for fristelsen for å spise dritt mellom måltidene.

Skrevet
Lafamiglia skrev (3 minutter siden):

Jeg tror dere har litt feil fokus. For det første trekker ikke kjøtt, fisk eller egg til seg spesielt mye fett. For det andre så gjør jo fett til at mange vitaminer tas mye bedre opp i kroppen (=sunt/bra), pluss at hvis man har en viss mengde fett i maten, så holder man seg mett lengre, og faller dermed ikke like lett for fristelsen for å spise dritt mellom måltidene.

Helt enig. Jeg har fått tilbake trivselsvekta jeg hadde for ca 10 år siden, uten å måle en eneste kalori. I stedet har jeg fokusert på kvalitet på maten, og kontinuitet når det gjelder trening og hverdagsaktivitet. Slenger heller ekstra fett i panna enn for lite. Så slipper jeg at det brenner seg fast, og jeg slipper å stå og gnikke.

Fettet gjør at maten smaker mye bedre også, og ja, jeg holder meg mett lenger. Mange grønnsaker trenger fett for bedre næringsopptak også ja ;) Har ikke lagt på meg en eneste kg eller cm av å spise mer fett. Langt ifra. Nøkkelen er å spise rett fett. Det er viktig.

Anonymkode: 2184a...20c

• Liker 1
Skrevet

Jeg måler med teskjeer og deler på antall porsjoner.

Anonymkode: 9d3e8...7ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2021 den 23.53):

Jeg kan ikke bare måle hvor mye jeg putter i pannen, fordi ikke alt holder seg til maten, og jeg kan heller ikke gjøre noe som å veie maten før og etter, fordi stekingen naturlig endrer vekten. Hjelp! 🥺

Anonymkode: d7825...8f5

Jo, du måler det du putter i panna. Ikke kompliser det. 

Om du feks bruker olje, veier du flasken før og etter. Har du en vekt som kan nullstilles, setter på flasken på vekta, nullstiller den, heller oljen i pannen og veier flasken igjen. Da ser du hvor mage gram du har brukt og loggfører det. 

Du vil tjene på det kalorimessig, for det er bedre å runde oppover. 

Anonymkode: 79b3a...6f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...