Gå til innhold

Er by(kommune) eller bygd(kommune) best?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes dere det er best å bo i en bykommune eller i en bygdekommune? Og eventuelt hvorfor? 

Det jeg liker veldig godt med å bo i en bykommune er at jeg kan gå på matbutikken når jeg vil og jeg slipper å ha lange samtaler med alle kundene som er innom. Det er veldig befriende altså. Jeg synes også det er digg at jeg bare kan gå hvor jeg vil og når jeg vil, uten at jeg slipper rykter, baksnakking og nysgjerrige blikk. I tillegg slipper jeg overivrige naboer som følger med på alt jeg gjør og som skal fortelle dette videre til alle de kjenner. Andre positive sider ved å bo i en bykommune er god tilgang på spisesteder, butikker, kulturliv og arrangementer, i tillegg til alle de ulike sosiale miljøene som eksisterer. Synes det er enklere å være meg selv når jeg bor i en bykommune, samtidig som at jeg kan være nokså anonym og avslappa uansett hvor jeg befinner meg. Fint kollektivtilbud og mye mangfold er det også :)

Anonymkode: 7b833...8f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble født og bodde i mine tidlige barndomsår i Oslo, før vi flyttet til bygda, og jeg har flyttet tilbake til Oslo. For min bror var det veldig bra å bo på bygda, ettersom han har konsentrasjonsvansker, og da ble skolene i Oslo (som på daværende tidspunkt ikke var inndelt etter klassetrinn, men baser) for store og masete for han. Jeg derimot mistrivdes på bygda, for det er vanskelig å være den nye jenta på en barneskole der alle kjenner hverandre utrolig godt, har gått i samme park, og flere er i familie med hverandre også. 

I tillegg var det en ny dialekt vi måtte bryne oss på. Gikk seg greit til, da.

Nå som jeg har flyttet tilbake til Oslo, så tenker jeg at jeg ikke kunne tenkt meg å bo noe annet sted enn i en by. Jeg elsker det at det alltid skjer noe, at det er mennesker rundt meg, at butikkene har lange åpningstider, og at alt jeg kan trenge av butikker o.l. er innen gåavstand.

Oppsummert mener jeg vel at bygda og byen har både sine sterke og svake sider, men selv foretrekker jeg uten tvil å bo i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygda :). Har bodd i by og bygd, og trives best på bygda. Bor på bygda igjen nå. Kunne aldri tenkt meg tilbake til byen! Er for mye fristelser - som for eksempel å bare stikke ut å ta et glass vin, osv. her vi bor har vi alt vi trenger og uansett kort vei til handle senter ( litet et), og pub,  og større by hvis vi ønsker :)! Synes også mennesker som bor på bygda har mer omsorg enn by folk! By folk er arrogante og egosentriske, synes jeg. Mens her tar vi vare på hverandre, sier hei og hvis noe er galt med for eksempel sauer eller kattene så passer vi på og gir beskjed og stiller opp for hverandre. Pluss stille og rolig:). Ikke mas og tjas eller bråk hver eneste helg eller kveld :). Og vakker natur, ikke minst :). 

Anonymkode: 87aed...965

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler har vel sine fordeler. I byen føler jeg meg veldig «ivaretatt». Har alt jeg trenger i nærmeste gangavstand og alt av tjenester og servicefunksjoner er stort sett i tipp topp stand. 

Fordelen med bygda må vel være stillheten og muligheten til å f.eks gå ut med hundene uten å måtte spille tetris i passerende mennesker, sykler, andre hunder og alt mulig som er ute i byrommet 🙈 man får liksom litt mer plass?

Tror nok vi kommer til å flytte ut av byen etterhvert 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker aller best å bo i by. Bodde i Oslo som barn, vokste opp der. Så (som voksen) flyttet jeg til en kommune utenfor byen sammen med mannen min, men det var ikke akkurat "bygd", det var tettsted med kjøpesenter og liten by osv. Men mye skog rundt også. Bodde der i mange år. 

Så skilte jeg meg, barnet var tenåring, og jeg og barnet flyttet til Oslo. Jeg følte meg hjemme øyeblikkelig igjen, selv etter 20 år utenfor byen.

Kunne ikke tenke meg å flytte til noen bygd. Da hadde jeg følt meg ensom og det hadde blitt for langt til "alt". Og sånn som jeg hører folk snakke om bygdesladder, hadde jeg aldri giddet å utsette meg for som nyinnflytter.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bygda :). Har bodd i by og bygd, og trives best på bygda. Bor på bygda igjen nå. Kunne aldri tenkt meg tilbake til byen! Er for mye fristelser - som for eksempel å bare stikke ut å ta et glass vin, osv. her vi bor har vi alt vi trenger og uansett kort vei til handle senter ( litet et), og pub,  og større by hvis vi ønsker :)! Synes også mennesker som bor på bygda har mer omsorg enn by folk! By folk er arrogante og egosentriske, synes jeg. Mens her tar vi vare på hverandre, sier hei og hvis noe er galt med for eksempel sauer eller kattene så passer vi på og gir beskjed og stiller opp for hverandre. Pluss stille og rolig:). Ikke mas og tjas eller bråk hver eneste helg eller kveld :). Og vakker natur, ikke minst :). 

Anonymkode: 87aed...965

Vet ikke jeg, vi passer på hverandre i byene og :) 

Jeg synes enkelte deler av Oslo blir veldig støyete og masete - men, jeg får faktisk litt sånn......angst (?) av å skulle tenkte på å bo landlig til.

Hadde et familiemedlem som bodde på bygd, og det var to ulike busser. Den siste (lokale) bussen måtte bestilles spesielt, kunne bare kjøre X tidspunkt.

Når man gikk ut døra var det bare så.....stille, på en ekkel måte. 

Omringet av skog, og du liksom vet det er LANGT til noe annet. Det var barnehage/skole, og faktisk butikk der. 

Men ellers nada - og ikke spesielt naturskjønt. 

En annen opplevelse jeg likte dårlig var et sted på Østlandet - man tok lokaltog dit, og så var en avhengig av bil. Og ALT var jorder 😐 Takler ikke bare skau eller bare flat mark 😅🙈

Jeg trenger et fungerende sentrum liksom. Heller liten by (type Grimstad/Mandal) enn bygd/landet. 

Anonymkode: e86d0...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trives best på bygda. Er oppvokst her, og kunne aldri ha bodd i en by. 

Det negative med bygda er rykter, alle vet alt om alle. Er typen din utro vet kanskje alle det utenom deg selv. 

Samtidig er det et godt samhold, jeg har flere av mine venninner og familie her. Det er gangavstand til både butikk, skole og barnehage så bilen blir sjeldent brukt på finværsdagene. Masse fin natur og turområder man kan dra på uten å bruke bilen. Fin plass for barna å vokse opp på. I tillegg til billige huspriser. 

Dessverre har det gått hardt utover bygda de siste årene, bussene blir sjeldnere og ferjene er gamle og slitte. Ting blir nedlagt. Den gamle regjeringen brydde seg kun om byer, håper det endrer seg nå.

Anonymkode: 1ee71...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...