Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan takler dere å bli vekket mange, mange ganger om natta? Jeg fikser det dårlig og tar meg i å bli frustrert og irritert på babyen. Det er jo ikke bra. Er bare så sliten av oppstykket søvn og når babyen våkner for ørtende gang den natta, da koker det litt over noen ganger. Han merker jo sikkert at jeg er sint :(

Anonymkode: 82860...1fc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelper ikke far til om natta?

Anonymkode: 53b12...79e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hjelper ikke far til om natta?

Anonymkode: 53b12...79e

Jo, noen netter. Men da må jeg sove på et annet rom for jeg våkner lettest. Det har fungert dårlig å dele opp natta, så må være hele natta. Og han kan ikke ta natt så ofte for han bruker så lang tid på å sovne igjen etter en oppvåkning, så det blir lite søvn på han. Men jeg vil jo helst ta natta og amme, det er bare det at det er så veldig mange ganger per natt.

Skrevet

Det er helt forferdelig å bli vekket i ett sett. Tror ikke det er mange som klarer det uten å vurdere å hive hele babyen ut av vinduet 🙈 man må bare prøve så godt det går å ta seg i det. Minne seg selv på 5000 ganger at barnet ikke gjør det for å være vanskelig, men fordi de rett og slett ikke klarer noe annet. 

Pust med magen og husk at det går over! La mannen ta babyen på morgenen eller på en lang tur på dagtid, sånn at du kan glede deg til noen timer med sammenhengende søvn senere. 

Anonymkode: 40612...4b7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er helt forferdelig å bli vekket i ett sett. Tror ikke det er mange som klarer det uten å vurdere å hive hele babyen ut av vinduet 🙈 man må bare prøve så godt det går å ta seg i det. Minne seg selv på 5000 ganger at barnet ikke gjør det for å være vanskelig, men fordi de rett og slett ikke klarer noe annet. 

Pust med magen og husk at det går over! La mannen ta babyen på morgenen eller på en lang tur på dagtid, sånn at du kan glede deg til noen timer med sammenhengende søvn senere. 

Anonymkode: 40612...4b7

Dette 😂 Herregud så mange ganger jeg bare har hatt lyst å åpne vinduet og slippe ned ungen(e), og så får jeg suuuuperdårlig samvittighet for å i det hele tatt har tenkt tanken. Men altså, man blir jo litt sprø av å ikke få sove sammenhengende. Hos oss er det tenner på gang nå, noe som resulterer i dårlig søvn på natt og enda dårligere søvn på dagen. Har trillet den vogna ganske aggressivt noen ganger 😅 (ikke sånn at baby har hoppet rundt i vogna altså, hvis noen ble bekymret for det)

Anonymkode: da575...72d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette 😂 Herregud så mange ganger jeg bare har hatt lyst å åpne vinduet og slippe ned ungen(e), og så får jeg suuuuperdårlig samvittighet for å i det hele tatt har tenkt tanken. Men altså, man blir jo litt sprø av å ikke få sove sammenhengende. Hos oss er det tenner på gang nå, noe som resulterer i dårlig søvn på natt og enda dårligere søvn på dagen. Har trillet den vogna ganske aggressivt noen ganger 😅 (ikke sånn at baby har hoppet rundt i vogna altså, hvis noen ble bekymret for det)

Anonymkode: da575...72d

Du er ikke alene. For å si det sånn 😅

Anonymkode: f47bc...2bb

• Liker 1
Skrevet

Uff jeg er gravid og gruer meg til dette, jeg vet jo hvor irrasjonelt sint jeg blir om feks samboer, brøytebil, folk utenfor og sånt vekker meg om natten 🙈 Jeg har katter da og jeg blir mindre sint på dem så håper jo jeg da har ennå større toleranse for baby 😄 Man må vel bare late som ingenting ovenfor baby men la seg selv banne og være litt sint nedi puta tenker jeg. Forsøke å fokusere på at det kommer til å bli bedre med tiden, det er lettere å stå i ting når man vet det har en ende ❤️ 

Anonymkode: d135b...6f9

Skrevet

Jeg kjenner også igjen i å være sint om natta, man blir jo det når man blir vekket hele tiden. Det var verst de første to månedene, spesielt når ammingen også var vondt og vanskelig. 

Her sover jeg, mannen og baby sammen (har bedside crib too baby men han ligger også ofte i senga vår). Mannen sover tungt og sovner fort, og vi har avtale om at når det blir for mye for meg så vekker jeg mannen også overtar han. Hvis baby bråker mye går mannen ut av rommet med baby så jeg får sove. Det funker veldig fint for oss, selv om det ikke blir mye søvn. Men det er jo bare en periode og det er fint å være to i det. 

Anonymkode: c0bea...0dc

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i dette. Med første var det vanskelig fordi han sov så dårlig og kort om gangen, og ammet til tider hver time gjennom natten. Til tider måtte jeg sende mannen og baby ut i stua for ikke å klikke.

Nå har jeg nettopp fått nr 2, som sover mer (3 timer om gangen ca) men nå blir jeg stresset og til tider sint fordi jeg er livredd for at gråtende baby skal vekke toåringen. Det var en natt jeg så for meg at jeg kastet babyen i havet. Ikke en god følelse sånn i ettertid, men det er nok vanlig å føle sånne følelser.

Bare husk å minne deg selv på at babyen ikke får til å si ifra om ting på noen annen måte. Jeg har lagt klart to bleieskift og rene klær i sengen så jeg kan kjapt skifte en bleie i senga uten å måtte stå opp, for ofte hjelper det litt med en tørr bleie i tillegg til pupp. Sov så mye du kan på dagtid med babyen også. Jeg har ellers ikke så mange gode tips for å unngå å bli sint. Kanskje det er lurt å snakke med helsesykepleieren deres, bare for å lufte tankene? Kanskje de har noen tips. Det føles sikkert tabu å prate om, men det er nok ikke noe nytt for dem.

Skrevet

For meg er sammenhengende søvn i noen perioder alfa omega for å overleve, det samme for mannen min. Da jeg var i perm og storesøster var liten, delte vi det opp sånn at jeg la meg stort sett kl 21 (😂) etter amming, og da hadde pappaen babyen frem til ca 00-01, hvor hun stort sett sov på han mens han spilte PlayStation/så serie. Våknet sikkert noen ganger, men ble bysset i søvn og fikk noen ganger litt pumpet melk/mme. Han skiftet på henne og la henne til meg før han la seg på gjesterommet 00/01.

så tok jeg neste våkning, ammet skiftet, bysset. Sov ved anledning så klart, men var jeg som måtte ta oppvåkninger. Mannen tok igjen et «skift» på morgenen før jobb, så jeg fikk en ekstra halvtime og i tillegg en dusj 😅

det funka bra for oss, alle fikk timer med sammenhengende søvn, og vi fungerte tålelig greit i hverdagen. Vår sov gjerne godt, men måtte vekkes ofte for mating pga vektnedgang de første to mnd. Så kjenner til det med oppbrutt søvn. Også ble det bedre etter 3-4 mnd.

Anonymkode: 9e40a...669

Skrevet

Jeg syns det går bra, for jeg ammer og er hjemme og bruke tid på meg og babyen. Jeg hviler mye mellom slagene og gjør svært lite hjemme.

Mannen må jo jobbe og må fungere på jobb, så han hjelper til med å rydde og sånt, så lager jeg middag de dagene jeg orker, men han pleier å lage middag ellers. 

Om mannen min får god søvn, kan han hjelpe meg bedre på alle mulige måter når han er hjemme etter jobb. Jeg har mer enn nok med meg selv og babyen. 

Anonymkode: 4fe1c...34b

Skrevet

Ja, hvordan takler man det? Det er et mirakel, må jeg nesten si. Jeg er mor til en sønn som sine to første leveår ikke sov natten gjennom, men våknet alt fra 4 til 8 ganger pr natt. Det er i snitt hver time natta gjennom, det! Jeg ble så stresset av det at jeg ofte ikke klarte å sovne igjen etter en skrikerunde, og lå bare på nåler i senga og ventet på neste skrik. 

Jeg brukte mye lenger tid enn mannen på å sovne igjen, han var sånn at han bare la hodet på puta og så sov han igjen etter å ha vært oppe og sett til skrikende baby. 

Hvordan jeg overlevde de to årene med å bli vekket så mye hver eneste natt, fatter jeg ikke i dag. Men det var en medvirkende grunn til at det ikke ble flere enn dette ene barnet....

Det gikk ut over helsen generelt for min del. Veldig.

I dag blir jeg nesten mannevond om noen vekker meg når jeg sover. Søvn er hellig for meg!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jo, noen netter. Men da må jeg sove på et annet rom for jeg våkner lettest. Det har fungert dårlig å dele opp natta, så må være hele natta. Og han kan ikke ta natt så ofte for han bruker så lang tid på å sovne igjen etter en oppvåkning, så det blir lite søvn på han. Men jeg vil jo helst ta natta og amme, det er bare det at det er så veldig mange ganger per natt.

Om du blir sint SKAL far ta over. Så du får roet deg.

Anonymkode: 2555b...ec4

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg syns det går bra, for jeg ammer og er hjemme og bruke tid på meg og babyen. Jeg hviler mye mellom slagene og gjør svært lite hjemme.

Mannen må jo jobbe og må fungere på jobb, så han hjelper til med å rydde og sånt, så lager jeg middag de dagene jeg orker, men han pleier å lage middag ellers. 

Om mannen min får god søvn, kan han hjelpe meg bedre på alle mulige måter når han er hjemme etter jobb. Jeg har mer enn nok med meg selv og babyen. 

Anonymkode: 4fe1c...34b

Min mann hjelper mye hjemme, lager middag  og går på jobb, og han hjelper til på natta sånn at jeg også får sove. Søvn må man ha, selv om man er i permisjon, det er jo en jobb det også :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min mann hjelper mye hjemme, lager middag  og går på jobb, og han hjelper til på natta sånn at jeg også får sove. Søvn må man ha, selv om man er i permisjon, det er jo en jobb det også :)

Ikke når man selv opplever sinne mot babyen

Anonymkode: 2555b...ec4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...