Gå til innhold

Byggryn

Gjest Eurydike

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp spist salat med byggryn til lunsj. Kjøpte inn en kilo i forbindelse med at vi lagde betasuppe på søndag, og tenkte at jeg skulle finne på måter å bruke dem på før de går ut på dato. ;)

Byggryn må legges i vann over natten, og kokes ganske lenge, ca. 45 min (litt avhengig av hvor myke man ønsker dem).

Jeg helte over litt sennepsvinaigrette mens de ennå var varme, avkjølte og satte dem i kjøleskapet til neste dag. (Tror forresten jeg prøver bare sitron og olivenolje neste gang, dijonsennepen ble litt dominerende i forhold til byggsmaken.)

Så blandet jeg inn ruccola, cherrytomater, rødløk og valnøttkjerner, pluss litt ekstra salt og pepper. Slett ikke verst, :) og både sunnere og mer mettende enn pastasalat. Hadde sikkert vært godt med litt urter i også.

Her er eksempler på flere salatoppskrifter, men kanskje andre også har forsøkt dette og har flere tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, takk for tips!! dette skal prøves!

jeg har tidligere lest om byggryn og hvor bra de er for kroppen, men kom ikke på noe å bruke de til, annet enn grøt... og det har jeg ikke orket å prøve enda, for jeg er ikke sååååå gla i grøt.

men nå skal det bli andre boller, og salat!! :hoppe:

*løper til butikken for å handle inn*

Skrevet
Jeg har nettopp spist salat med byggryn til lunsj. Kjøpte inn en kilo i forbindelse med at vi lagde betasuppe på søndag, og tenkte at jeg skulle finne på måter å bruke dem på før de går ut på dato. ;)

Har du noen oppskrift på betasuppen? Det har jeg ikke laget fra bunnen av før. Jeg har funnet flere oppskrifter ved å søke på nettet men kanskje den du lager er bedre?

Skrevet

Jeg har som så ofte ikke noen presis oppskrift :sjenert: , men kan gjerne forklare sånn cirka hvordan jeg lager betasuppe.

En røkt og saltet svineknoke legges i vann et par timer (dvs. ikke nødvendigvis, men jeg liker ikke at suppa blir for salt) før den kokes. Knoke, en gulrot, litt løk, stangselleri, 4-5 pepperkorn og et laurbærblad i en gryte, dekk med kaldt vann, kok opp og skum av, la trekke i... tja, 2-3 timer?

Sil fra, og kok så byggryn som har ligget i vann natten over i knokekraften (kjøtt og gryn kan også koke sammen, jeg foretrekker hver for seg). Smak på kraften - har den kokt for mye inn og er blitt for salt, har du i mer vann. Mens grynene koker renser du kjøttet fra beina og skjærer det i småbiter.

Etter ca. 30 min. har du røtter skåret i terninger i gryten: Kålrot, gulrot, sellerirot, persillerot, pastinakk... Alt ettersom. La koke 10-15 min før du har i oppskåret kjøtt, purre og gjerne også litt finsnittet kål - og koker 5 min til.

En sånn suppe får fine farger, synes jeg, og er fin å servere til mange ved uformelle anledninger. Praktisk også fordi alle generasjoner liker den. ;) Det er godt med flatbrød eller grove rundstykker til.

Ellers blir suppen bare bedre når den varmes opp igjen og smakene har fått blande seg bedre. Og rester er fine å fryse. :)

Skrevet
jeg har tidligere lest om byggryn og hvor bra de er for kroppen, men kom ikke på noe  å bruke de til, annet enn grøt... og det har jeg ikke orket å prøve enda, for jeg er ikke sååååå gla i grøt.

Man kan forresten også lage "risotto" av byggryn, etter samme prinsipp som man lager vanlig risotto med arborioris, kyllingkraft, vin, parmesan etc.

Dette har jeg imidlertid ikke forsøkt selv enda, men det står på planen. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...