rips & vaniljesaus Skrevet 14. september 2021 #1 Skrevet 14. september 2021 https://e24.no/olje-og-energi/i/47Lm1q/rekordhoeye-britiske-stroempriser-foer-norsk-kabel-startes-opp-vil-dra-opp-prisene Strømprisen i Norge kan øke når den norsk-britiske strømkabelen settes i drift om to uker, tror analytiker Sigbjørn Seland i Storm Geo. – Den kan godt stige til over tysk nivå, sier han. Strømprisene i Storbritannia ligger nemlig på rekordhøye nivåer om dagen. Bloombergs energikorrespondent Javier Blas har meldt om nye rekordpriser på strøm i Storbritannia via Twitter. «Elleville strømpriser», skrev han tirsdag, og omtaler en pris på 424 pund per megawattime onsdag. Det tilsvarer over fem kroner kilowattimen, eller mer enn fire ganger den norske strømprisen samme dag. Og de travleste timene blir enda dyrere. Har du kun strøm til oppvarming blir det en dyr vinter.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #2 Skrevet 14. september 2021 29 kr/kWt i Storbritannia! Det er jo klin bananas. Da er det bare å sette opp vedfyring. Anonymkode: f6c58...9f3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #3 Skrevet 14. september 2021 Altså hvordan klarer britene å betale? Skal jeg få 16 000 kr pr mnd i STRØMREGNING så må lønnen min heves kraftig. Jobber allerede fullt og får ikke jobbe overtid. Hvordan vil Nav Norge løse dette med alle de som tjener under 20 000 pr mnd? Skal vi få gigantgjeld til kraftselskapene? Allerede i ÅR har mitt kraftselskap fått 23 450 kr av meg pga de syke prisene. Er på bristepunktet allerede. Har du råd til fem-syvdobling av kraftprisen? Anonymkode: 9ae97...38d 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #4 Skrevet 14. september 2021 Det som er gøy er at verken britene eller tyskere har like stort behov for oppvarming som vi har, og bruker f.eks. gass. Mens her i Norge så har vi ikke gass, men vi skal likevel selge bort strømmen vår som vi bruker for oppvarming for så å fryse ihjel om man ikke har råd eller importere like miljøvennlige briketter fra Europa og fyre med det. Heldigvis for meg så har jeg fjernvarme og betaler 500 kr mnd for dette, og har dermed veldig lave kostnader på strøm Anonymkode: 23b53...589 10
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 14. september 2021 #5 Skrevet 14. september 2021 (endret) Jeg har heller ikke råd til det. Tålegrensen er allerede passert. Det går bare ikke an med slike priser her i vårt kalde land. Endret 15. september 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #6 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det som er gøy er at verken britene eller tyskere har like stort behov for oppvarming som vi har, og bruker f.eks. gass. Mens her i Norge så har vi ikke gass, men vi skal likevel selge bort strømmen vår som vi bruker for oppvarming for så å fryse ihjel om man ikke har råd eller importere like miljøvennlige briketter fra Europa og fyre med det. Heldigvis for meg så har jeg fjernvarme og betaler 500 kr mnd for dette, og har dermed veldig lave kostnader på strøm Anonymkode: 23b53...589 Fjernvarmen kommer til å følge etter. I følge energiloven kan fjernvarme prises like høyt, men ikke høyere enn det ville kostet å få samme mengde energi fra strøm. Anonymkode: 912ef...c10 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #7 Skrevet 15. september 2021 Billig strøm er vårt store konkurransefortrinn. Vi har høyt kostnadsnivå (og høy lønn) Vi har kraftkrevende industri som produserer med kortreist ren kraft. Med relativt lite utslipp av giftstoffer per kg produkt. Hva er planen ? Skal vi nå tvinge industrien til å flytte til land med lavere kostnadsnivå og heller sende strømmen med tap til Europa? Skal vi leve av å eksportere strøm og laks. Det blir dødt i havet og vindmøller på land. 😭 Naturen og barna taper. Anonymkode: 912ef...c10 7
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #8 Skrevet 15. september 2021 Kapitalisme og markedskrefter er det beste som finnes. Markedet bestemmer pris sies det. Nei, da stemmer jeg heller blodrødt, og mener at privatisert styresett for tjenester som er nødvendig for alle, bør være en statlig oppgave. Vann og avløp, strøm, vei og nett burde være et minimum av ting som kan være sterkt regulert, eller til og med "gratis" som skolegangen er. Anonymkode: 3f521...d76 16
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #9 Skrevet 15. september 2021 Vi må slutte å være så naive, og dessuten må vi begynne å huske noen få år tilbake. Hva har skjedd med hukommelsen vår, har den kokt helt bort i Netflix og Snapchat? Gå tilbake til f.eks 2014, les innleggene fra ulike samfunnsaktører om hvordan de kablene vil påvirke strømprisene, er bare tull og svada det aller meste. Tips for å bli mindre lettlurt: Spør alltid hvem som har noe å tjene på et eller annet. Vær dessuten mer opptatt av det som IKKE blir sagt, hva ligger mellom linjene her. Anonymkode: 20e5f...61d 5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #10 Skrevet 15. september 2021 Bor du i feks i Spania er det ikke krise med veldig høye priser da det stort sett er varmt hele året. I Norge er det krise. Her fryser du ihjel om du ikke kan kjøpe strøm. Anonymkode: 7fbc3...8a4 7
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #11 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): 29 kr/kWt i Storbritannia! Det er jo klin bananas. Da er det bare å sette opp vedfyring. Anonymkode: f6c58...9f3 Ja, for treprisene/vedprisene er jo hvertfall ikke høye!🙄 Da blir det propan (fra plattformene i Nordsjøen). Heia klimaet som vi i Norge tror vi skal redde alene. Fy f***. Anonymkode: 5d2a2...bd4 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #12 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ja, for treprisene/vedprisene er jo hvertfall ikke høye!🙄 Da blir det propan (fra plattformene i Nordsjøen). Heia klimaet som vi i Norge tror vi skal redde alene. Fy f***. Anonymkode: 5d2a2...bd4 Det er slikt en må ordne seg med i gode tider. Å ha tilgang på vedfyring og ved er helt essensielt. Anonymkode: 3ebfe...ed5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #13 Skrevet 15. september 2021 Sånn er det, folk får det de har stemt på det siste tiåret, der alt skal selges på markedet. Dette er egentlig bare en konsekvens av det. Anonymkode: ae14c...a61 4
MAGEROST Skrevet 15. september 2021 #14 Skrevet 15. september 2021 (endret) Siden Norge nå i større grad kobler seg til Europa så vil prisene i større grad bli påvirket av markedet i europa, Noe som for nordmenn i stor grad vil bety høyere strømpriser. Endret 15. september 2021 av MAGEROST 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #15 Skrevet 15. september 2021 Det er bare å løpe og kjøpe solceller og PowerWall Anonymkode: 3e160...c28
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #16 Skrevet 15. september 2021 MAGEROST skrev (1 minutt siden): Siden Norge nå i større grad kobler seg til Europa så vil prisene i større grad bli påvirket av markedet i europa, Noe som for nordmenn i stor grad vil bety høyere strømpriser. Jepp. De vil bli permanent høye. Jeg satser på enorme mengder ved og så ser jeg etter en ok fastpris i 5 år. Etter det gir jeg faen. Anonymkode: 3ebfe...ed5 2
MAGEROST Skrevet 15. september 2021 #17 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er bare å løpe og kjøpe solceller og PowerWall Anonymkode: 3e160...c28 Du sier noe... 12 solcellepaneler på taket her som fikk toppscore for effekt ville dekket max 30% av mitt årlige forbruk. som i gjennomsnitt er 15.000-20.000 Kanskje verdt det om noen år når de ble mer effektive....
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #18 Skrevet 15. september 2021 MAGEROST skrev (1 minutt siden): Du sier noe... 12 solcellepaneler på taket her som fikk toppscore for effekt ville dekket max 30% av mitt årlige forbruk. som i gjennomsnitt er 15.000-20.000 Kanskje verdt det om noen år når de ble mer effektive.... Mulig du har mer igjen for å redusere forbruket? Verste jeg har sett. 15-20000 er 30% av forbruket ditt?? Anonymkode: 3ebfe...ed5 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #19 Skrevet 15. september 2021 MAGEROST skrev (3 minutter siden): Du sier noe... 12 solcellepaneler på taket her som fikk toppscore for effekt ville dekket max 30% av mitt årlige forbruk. som i gjennomsnitt er 15.000-20.000 Kanskje verdt det om noen år når de ble mer effektive.... Sorry, skjønte det nå. Anonymkode: 3ebfe...ed5 2
MAGEROST Skrevet 15. september 2021 #20 Skrevet 15. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jepp. De vil bli permanent høye. Jeg satser på enorme mengder ved og så ser jeg etter en ok fastpris i 5 år. Etter det gir jeg faen. Anonymkode: 3ebfe...ed5 Ja, fy faen... Har ikke flere fastprisavtaler begynt å legge inn at de kan øke prisene med xx ukers varsel slik som er vanlig praksis med variabel pris? Nettopp oppgradert hele det elektriske i huset og koblet til 3-fas for å få inn mer elektriske duppeditter for å styre strømforbruket bedre, Men fortsatt uisolert hus fra 50 tallet 😱 Endret 15. september 2021 av MAGEROST
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå