Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at gratis tannhelse, eller ulike varianter av dette er en sak som kan bli aktuell med ny regjering. Det er på tide, men reiser et annet viktig spørsmål. Hvor skal grensen for nødvendig helsehjelp gå. Jeg jobber med barn og unge og andelen barn med tannregulering synest å øke nærmest år for år. Spørsmålet mitt blir da. Er dette nødvendig helsehjelp?

Etter min mening er mye av tannbehandling som blir gjort på barn i dag på grensen til kosmetiske inngrep. Altså at man endrer på tannstilling uten at det er noen helsemessige ulemper med den opprinnelige. Dette koster uhorvelig mye penger. Jeg er redd at med gratis tannhelse hjelp vil dette øke ytterligere, og at terskelen for å korrigere blir enda lavere. Noen andre som har gjort seg tanker om dette? Jeg har ikke finest partiprogrammene, men har noen av dem spesifisert met av hva som skal være omfattet av tannhelsehjelp? 

• Liker 1
Skrevet

Det store spørsmålet er vel om når/ om ditt barn blir henvist til kjeveortoped og han/ hun sier at det er nødvendig med regulering, kommer du da til å si nei? 

• Liker 3
Skrevet

Spørsmålet er vel egentlig hva dette kommer til å koste... I Norge er det sånn ca. 5,4 millioner innbyggere, og 1,12millioner av disse er under 18 og har gratis tannhelsetjenester. 

Det vil si at det er rundt 4,3 millioner personer som skal få gratis tannlege. Rødt har på en eller annen magisk måte klart å kostnadsberegne dette til 12 milliarder kroner i årlig kostnad. Det gir en snittkostnad på skarve 2800kr pr hode. Med tanke på at mange i landet drømmer om gratis tannlege fordi det fort koster 20-100'000kr å fikse tennene sliter jeg med å få regnskapet til å gå opp. Selv en bitteliten tannpuss og litt småjobbing sprenges den grensa elegant. Vil regnestykket gå opp? Eller blir det kostnadssprekk og kutt i eldreomsorgen for å få regnskapet til å gå opp? 

• Liker 4
Skrevet

Må minne folk på at AP og SV styrte i 8 år. De melka landet for skattekroner men allikevel innførte de ikke gratis tannlege. 

Nå hvor oljeprisen er mindre, skattene lavere, kostnadene for innvandring er skyhøye og bistand kastes rundt så er det et mysterium hvordan de skal få det til nå. 

• Liker 5
Skrevet

Blir det billigere om du må betale det over skatteseddelen? Eller bare betale tannlegen hver gang du bruker det? 

Det pleier å bli mange ganger dyrere når det blir mange mellommenn i staten som skal ha sitt for å flytte pengene fra skatten din, til tannlegen. 

• Liker 2
Skrevet

Det vil uansett ikke bli gratis - for å få til dette, vil skatten øke for oss alle. 

Skrevet (endret)

Det finnes ingen måter å finansiere dette på uten å gjøre andre store kutt i folketrygden. Om man har dårlig tannhelse så får man ofte dekket 50-80% av behandling gjennom HELFO med dagens behovsprøvde ordning.

Kanskje folk burde begynne skaffe seg tannhelseforsikring som er normalt i mange andre land, Det virker som denne massive staten har strippet det norske folk for evnen til å ta ansvar for seg selv.

https://www.norsktannhelseforsikring.no/produkter

Endret av MAGEROST
  • Liker 2
Skrevet

Lurer på hvordan eventuell tannhelsetjeneste levert av staten blir. Som mye annet levert av det offentlige er det ikke alle som jubler over 6-18 måneder i helsekø. Blir det da et offentlig tannhelsetjeneste for de mest ubrukelige tannlegene som er villige til å jobbe for laveste anbud? Eller skal alle tannleger miste sin private praksis sin og staten ekspropriere samtlige kontorer? Eller skal de få enda mer penger å vasse i siden staten uansett tar regninga? 

Gratis skolemat skal også serveres. Sist jeg sjekket var det få som drømte om mat på omsorgssentre og i eldreomsorgen. Har sett enkelte bilder av hva som serveres der, og jeg blir ikke alltid sulten av hva jeg ser. Kanskje først prøve med en prøveordning på Stortinget? De får mat servert av vinner av et offentlig anbud, hvor pris teller 100%. Så kan de prøve 4 år med samme ordning av tannhelsetjenester. Om det er suksess kan man vurdere å utvide. 

Men først må vi fjerne etterlønn for politikere med jobb, pendlerbolig uten pendleraktivitet og skattlegging av frynsegoder

Skrevet (endret)
newman01 skrev (29 minutter siden):

Lurer på hvordan eventuell tannhelsetjeneste levert av staten blir. Som mye annet levert av det offentlige er det ikke alle som jubler over 6-18 måneder i helsekø. Blir det da et offentlig tannhelsetjeneste for de mest ubrukelige tannlegene som er villige til å jobbe for laveste anbud? Eller skal alle tannleger miste sin private praksis sin og staten ekspropriere samtlige kontorer? Eller skal de få enda mer penger å vasse i siden staten uansett tar regninga? 

Gratis skolemat skal også serveres. Sist jeg sjekket var det få som drømte om mat på omsorgssentre og i eldreomsorgen. Har sett enkelte bilder av hva som serveres der, og jeg blir ikke alltid sulten av hva jeg ser. Kanskje først prøve med en prøveordning på Stortinget? De får mat servert av vinner av et offentlig anbud, hvor pris teller 100%. Så kan de prøve 4 år med samme ordning av tannhelsetjenester. Om det er suksess kan man vurdere å utvide. 

Men først må vi fjerne etterlønn for politikere med jobb, pendlerbolig uten pendleraktivitet og skattlegging av frynsegoder

Jepp, Det blir i stor grad som resten av helsevesenet hvor folk dør i køene og de virkelig flinke legene jobber i det private.

Tannbehandling er kostbart og det skjer ikke at staten hadde betalt tannlegene dagens satser for behandling i ett offentlig tannhelsetilbud, Resultatet er at de flinke tannlegene starter privat ( noe de i stor grad allerede har) mens de mindre flinke blir sittende igjen offentlig.  De offentlige tannlegene vil sikkert også bli pålagt å prøve konservativ behandling før dyr behandling man faktisk trenger. Typ at de skal bygge opp en ødelagt tann med kompositt fremfor sette på krone eller at staten legger inn krav om at billigste behandlingsform alltid skal velges som da innebærer feks å trekke en tann fremfor rotfyllinger og gjennoppbygging med krone.

Endret av MAGEROST
Skrevet

Norge får ikke gratis tannhelse med mindre det kuttes kraftig i andre utgifter. Hvis vi kutter bistandbudsjettet og avvikler asylordningen, så er vi nærmere målet.

• Liker 5
Skrevet
MAGEROST skrev (8 timer siden):

Det virker som denne massive staten har strippet det norske folk for evnen til å ta ansvar for seg selv.

Så kan man spørre seg om folk virkelig har evnen til å ta ansvar for seg selv i landene uten en massiv stat?

Skrevet (endret)

Jeg er ikke for at det skal være helt gratis, men det burde gå på frikort slik som alle andre helsetjenester gjør.

Endret av Gjenferdet
Gjest Storebror
Skrevet
Gjenferdet skrev (12 minutter siden):

Jeg er ikke for at det skal være helt gratis, men det burde gå på frikort slik som alle andre helsetjenester gjør.

Enig. Frikort og gratis for de med dårligst økonomi. 

Skrevet (endret)

Jeg håper at det blir billigere med tannhelsetjeneste nå.  Det blir sånn at lavtlønnede velger ofte å utsette tannlegetimene, og da blir jo problemene verre.  Burde være billigere for de under en viss inntektsgrense. Foreks dersom man har inntekt under 300 000 i året så burde man få deler av tannlegen dekket.  Altså fått et slags kort på det. 

Endret av Eloise12345
Annonse
Skrevet
newman01 skrev (20 timer siden):

Dette er et konstruert og ikke-eksisterende problem. Det kan for det første ordnes på samme måte som legekontor, og for det andre er en stor del av jobben for privatpraktiserende tannleger allerede å fylle ut HELFO-skjema. Flere av pasienter som benytter private tannhelsetjenester har rett på refusjoner allerede. 

• Liker 1
Skrevet
Dusten skrev (På 14.9.2021 den 21.32):

Jeg ser at gratis tannhelse, eller ulike varianter av dette er en sak som kan bli aktuell med ny regjering. Det er på tide, men reiser et annet viktig spørsmål. Hvor skal grensen for nødvendig helsehjelp gå. Jeg jobber med barn og unge og andelen barn med tannregulering synest å øke nærmest år for år. Spørsmålet mitt blir da. Er dette nødvendig helsehjelp?

Etter min mening er mye av tannbehandling som blir gjort på barn i dag på grensen til kosmetiske inngrep. Altså at man endrer på tannstilling uten at det er noen helsemessige ulemper med den opprinnelige. Dette koster uhorvelig mye penger. Jeg er redd at med gratis tannhelse hjelp vil dette øke ytterligere, og at terskelen for å korrigere blir enda lavere. Noen andre som har gjort seg tanker om dette? Jeg har ikke finest partiprogrammene, men har noen av dem spesifisert met av hva som skal være omfattet av tannhelsehjelp? 

Når det gjelder tannregulering er det allerede gradert ut fra behov. Vi vet for eksempel at et overbitt på 9mm øker faren for skader. Andre bittanomalier kan gi tvangsføring av kjeven, problemer med frembrudd av permanente tenner, kjeneleddsproblemer, problemer med kjevevekst etc. Det er foretatt medisinske vurderinger på hva som er nødvendig, hva som er viktig, og hva som kun er av estetisk betydning. Slike vurderinger gjøres også innen andre medisinske felt, og det er ikke verre innen tannhelse. 

Skrevet
Morpheus skrev (21 timer siden):

Blir det billigere om du må betale det over skatteseddelen? Eller bare betale tannlegen hver gang du bruker det? 

Det pleier å bli mange ganger dyrere når det blir mange mellommenn i staten som skal ha sitt for å flytte pengene fra skatten din, til tannlegen. 

Sosioøkonomisk standard er ofte veldig synlig i munnhulen. Det vil si at de av oss som har det bra fra før som regel har begrenset behov, mens de som sliter mest har høyere behandlingsbehov. Disse vil også slite mest med å kunne betale for behandlingen. De vil kanskje måtte utsette å oppsøke tannlegen til det blir akutt, og da vil totalsummen gjerne bli høy. Munnen sies å være kroppens speil, og er ofte et godt bilde på generell helse. Munnhelse er svært viktig, både fysisk og mentalt. 

Skrevet
On 9/14/2021 at 9:32 PM, Dusten said:

De spørsmålene du stiller er nettopp derfor det ikke burde bli offentlig. Det er garantert masse helsebyråkrater som skal finne ut hva de vil behandle og ikke, akkurat som på sykehuset.

Det som kommer til å skje hvis tannlegene blir nasjonalisert, er at det vil bli tannlegekøer (slik som helsekøer), triksing med lister. Fasttannleger som gjør minimalt for deg, og ikke bryr seg om du kommer tilbake eller ikke.

Etterpå vil det fortsatt være private tannleger. Men pga de økte skattene vil disse være dyrere. Vips så har man skapt et todelt tannhelsesystem, der de med ekstra god råd får den behandlingen de fikk før. mens de med dårlig råd må stå i tannlegekø og håpe på at de har riktig "diagnose" som er dekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...