Gå til innhold

Far er lettere psykisk utviklingshemmet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer videre da? I forhold til barnet og faren etter vi har gått fra hverandre. Far har brydd seg veldig lite, vert mye borte og ikke tatt noe ansvar. Barnet er 3 år.

Anonymkode: f4881...c98

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva skjer videre da? I forhold til barnet og faren etter vi har gått fra hverandre. Far har brydd seg veldig lite, vert mye borte og ikke tatt noe ansvar. Barnet er 3 år.

Tenker at du får fult ansvar. Nesten litt vondt å si det siden jeg selv har en sønn med den diagnosen.

Anonymkode: 7423a...0e0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenker at du får fult ansvar. Nesten litt vondt å si det siden jeg selv har en sønn med den diagnosen.

Anonymkode: 7423a...0e0

Dersom far gjør motstand for å få det ene og det andre da? Hva kan jeg gjøre? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da må du ha ansvaret fullt opp. 100%. 

Anonymkode: 77337...cef

• Liker 1
Skrevet

Hvis du frykter at far kan skade barnet, eller glemme å gi det mat eller lignende, så må du forsøke en ordning med dagssamvær. Fungerer det så kan dere på sikt vurdere å trappe opp til overnatting. Fungerer det ikke, så kan du forsøke å ta det til retten for å få samvær under tilsyn. Barnet har rett på samvær med far. 

Anonymkode: 2d170...1b3

• Liker 2
Skrevet

Da må du ha ansvaret fullt opp. 100%. 

Anonymkode: 77337...cef

Ja det er jeg klar over. Men tenker også sånn i forhold til at han begynner å kreve ting, får advokat på saken osv. jeg vet at han ikke klarer å ta ansvar for dette barnet alene. Ikke en helg en gang. Pr nå har far samvær med tilsyn av familie

Skrevet

Jeg er bare nødt til å spørre dere som tenker at det skal veldig mye til: Vet dere hvor høyt fungerende en person med lettere utviklingshemming kan være, og iallefall framstå? Det er mange med lettere grad av utviklingshemming, hvor man ikke merker så mye til dette uten å bli godt kjent med vedkommende. Det finnes også en god del situasjoner, sykdommer, diagnoser og lidelser av ulike typer, som preger folk mer på et gitt tidspunkt, enn en lett grad av utviklingshemming. 

Jeg kan levende se for meg dette scenarioet skje, ja. 

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vil far ha delt omsorg? Man er ikke automatisk utelukket som omsorgsperson dersom man er psykisk utviklingshemmet. Men det er nok lurt med en nøye vurdering av omsorgsevnen. Er dette en diagnose du er sikker på? I så fall er jeg enig i det noen andre har sagt her, stiller meg litt undrende til din fungering dersom du har valgt å få barn med en mann med en slik diagnose.

Anonymkode: 01880...78c

Skrevet
Søgni skrev (Akkurat nå):

Jeg er bare nødt til å spørre dere som tenker at det skal veldig mye til: Vet dere hvor høyt fungerende en person med lettere utviklingshemming kan være, og iallefall framstå? Det er mange med lettere grad av utviklingshemming, hvor man ikke merker så mye til dette uten å bli godt kjent med vedkommende. Det finnes også en god del situasjoner, sykdommer, diagnoser og lidelser av ulike typer, som preger folk mer på et gitt tidspunkt, enn en lett grad av utviklingshemming. 

Jeg har møtt mange med diagnosen, både privat og i jobb, og er helt enig i at mange framstår upåfallende. Men, det er i kortere møter, og hverdagslig småprat. At det er «noe» merkes ganske fort med en gang man blir bedre kjent, som du sier. Med mindre et barn er et resultat av en svært kjapp romanse, merker man utfordringene før man kommer så langt at man planlegger familie.

Og er man diagnostisert med p.u., er det ikke midlertidig.

• Liker 11
Skrevet
Søgni skrev (4 minutter siden):

Det jeg synes er rart er at denne personen ser ut til å ha bodd med fyren og fått barn med han (siden hun skriver «etter vi har gått fra hverandre»), mens når de gjør det slutt så hun bekymret for hvordan han skal klare å være far. 

Anonymkode: 4a00b...8ee

• Liker 6
Skrevet

Men, er du helt 100 % som fikk barn med han da? Vil se for meg at barnevernet blir involvert om det blir problemer, men hvis ikke er det vel delt omsorg. Om han er høyt fungerende til å få barn med en normaltfungerende er det ingen selvfølge at en ikke kan ha omsorg. I teorien i hvert fall.

Anonymkode: 80e55...dff

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det jeg synes er rart er at denne personen ser ut til å ha bodd med fyren og fått barn med han (siden hun skriver «etter vi har gått fra hverandre»), mens når de gjør det slutt så hun bekymret for hvordan han skal klare å være far. 

Anonymkode: 4a00b...8ee

Ja, det er klart, det er et godt poeng.  

Jeg har møtt mange med diagnosen, både privat og i jobb, og er helt enig i at mange framstår upåfallende. Men, det er i kortere møter, og hverdagslig småprat. At det er «noe» merkes ganske fort med en gang man blir bedre kjent, som du sier. Med mindre et barn er et resultat av en svært kjapp romanse, merker man utfordringene før man kommer så langt at man planlegger familie.

Og er man diagnostisert med p.u., er det ikke midlertidig.

Ja, og det er også dette med tidsaspektet som var mitt hovedpoeng. På overflata, før man kommer under tillært atferd prega av mange års læring, så kan mange framstå som alt annet enn utviklingshemmede. 

• Liker 1
Skrevet

Dette kommer jo ann på graden av psykisk utviklingshemming. Ved lettere grad så kan det være at far kan ha noe omsorg. Feks et par dager i mnd etc. 

Det er jo ikke mat, tørre klær, leke med barnet osv som er problemet hvis man er lettere psykisk utviklingshemming. Heller ikke evnen til å forstå konsekvenser over viktige ting er heller ikke borte. Feks ikke at man lar et lite barn både uten tilsyn, eller at de gir små barn ting de kan sette i halsen Feks. 

Derimot så kommer de heller til kort når det gjelder Feks sosiale ting, eller emosjonelle ting. Men dette blir verre jo eldre barnet blir. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
15 hours ago, Søgni said:

Du har helt rett, det er vanskelig å bedømme intelligens og fungering om man bare snakker om været. Jeg har kjent noen grensetilfeller, den ene kunne til og med være ganske kjapp i replikken. Jeg merket ingenting før vi ble kjent privat. Da kom det frem at hun hadde veldig dårlig hukommelse, det var ganske ille. Og liten evne til å ordne opp i ting uten å bli konkret veiledet. Ting man ikke merket i en litt overfladisk prat. 

Endret av n_97
Ord som falt ut
  • Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
Søgni skrev (10 timer siden):

En bør sammen med vedkommende før en setter barn til verden?  

Kanskje mannen er i full stand til og ta vare på et barn også? Vi kjenner ikke TS. Men skjønner at TS ser en side av saken som er riktig for henne.

Skrevet

Ikke alle er sammen lenge nok til å bli spesielt godt kjent før et barn melder seg. Noen blir til og med gravide på ons i fylla, og prøver bli sammen pga barnet. 

Anonymkode: 7c66f...bdf

• Liker 1
Skrevet

Det sier seg selv at når mannen ikke er i stand til å passe barnet nå, uten tilsyn fra et familiemedlem så får han ikke noen samværsavtale, uansett hvor langt han drar dette til retten.

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for avsporing og brukerdebatt. 

Moonshine, mod

Skrevet

Hvorfor har du fått barn ned en som er utviklingshemmet?... her gar du jo deg selv å skylde på..

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...