Gå til innhold

Sunn mat når man er kvalm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har tips til gode sunne matretter eller matvarer når man sliter med kvalme?

Det er et daglig problem for meg i lange perioder så det hjelper ikke å leve på salt potetgull 😅

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lurt å finne årsaken til at du er kvalm. Da jeg var kvalm i en lang periode tok jeg gastroskopi, og neste steg ville vært MR av hjernen for å utelukke tumor som kan gjøre en kvalm, men jeg fant selv ut at det var pga en medisin. Jeg er også kvalm nå og da pga IBS, men har et lite lager med zofran som jeg har fått på resept, og det er gull. For min del er det faktisk ofte slik at det faktisk hjelper å spise når jeg er kvalm. Jeg synes det er godt med frukt, og da spesielt druer. Ellers pleier jeg som regel hver dag og kjenner på hva jeg har lyst på til middag fremfor det å f.eks ukeshandle fordi plutselig greier jeg ikke spise det jeg har handlet og det er som regel veldig spesifikt hva jeg vil ha akkurat den dagen. Jeg synes det ofte for min del hjelper å spise mat som er lett for kroppen min å fordøye, og dropper gjerne grønnsaker og fiberrik mat på de verste dagene. Jeg synes også rene matvarer er mer fristende og mindre kvalmende enn gryter og sånt. 

Anonymkode: acb5c...dfd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er lurt å finne årsaken til at du er kvalm. Da jeg var kvalm i en lang periode tok jeg gastroskopi, og neste steg ville vært MR av hjernen for å utelukke tumor som kan gjøre en kvalm, men jeg fant selv ut at det var pga en medisin. Jeg er også kvalm nå og da pga IBS, men har et lite lager med zofran som jeg har fått på resept, og det er gull. For min del er det faktisk ofte slik at det faktisk hjelper å spise når jeg er kvalm. Jeg synes det er godt med frukt, og da spesielt druer. Ellers pleier jeg som regel hver dag og kjenner på hva jeg har lyst på til middag fremfor det å f.eks ukeshandle fordi plutselig greier jeg ikke spise det jeg har handlet og det er som regel veldig spesifikt hva jeg vil ha akkurat den dagen. Jeg synes det ofte for min del hjelper å spise mat som er lett for kroppen min å fordøye, og dropper gjerne grønnsaker og fiberrik mat på de verste dagene. Jeg synes også rene matvarer er mer fristende og mindre kvalmende enn gryter og sånt. 

Anonymkode: acb5c...dfd

Jeg vet årsaken, ingenting å gjøre med. Derfor jeg spør etter matretter 😅. Jeg ender ofte opp med kun frukt eller bær eller enkelte rå grønnsaker som snacks, men det blir det sjelden ordentlige måltider av. Akkurat nå om dagen frister ingenting så håper noen har noen flere tips 🤞🏻

Skrevet

-maiskaker med chia & havsalt, agurk, egg og salt, knekkebrød med egg og salt, rundstykke med ost og kaviar eller skinke, ost, paprika og agurk, riskaker med naturlig peanøttsmør og sukkerfri syktetøy, knekkebrød med leverpostei og agurk, ristet brød med egg, agurk og salt

-sushi med masse ingefær (ingefær er bra for kvalmen), kalde kylling og kalkun kjøttboller, knekkebrød med halv 80% fiskeburger med syltagurk, avokado med salt og pepper, avokado med røkt laks, kalde lunsjkaker fra meny/Rema 

-måltidsbarer, proteinbarer (gjerne de med litt salt peanøtt som den fra Maxim eller Barebells), yt proteinpudding, cottage cheese med syltetøy, banan og salte cashewnøtter, salte nøtter, sunne havrevafler med enten salt eller søtt, yoghurter med bær/frukt, gule epler, Google ulike grøtoppskrifter ( kan røre egg i, bakt havregrøt, gulrotkake havregrøt, med eple, proteinpulver, kald havregrøt), gode smoothie oppskrifter med bær og yoghurt/vanilje proteinpulver, kokte Gulrotstaver med salt, blomkålsuppe med mye biter og rundstykke ved siden av, proteinshake (sjokoladesmak) med fryst banan, eggrøre, sukkerfri lakrispastiller, buljong, skyr, yoghurt/Biola med fruktmüsli, (riktig og god) tomatjuice, gresk salat, sunne pizzasnurrer du kan spise kalde, stekt ris, speltlompepizza, salte edamebønner, kokte erter med salt, toast med grovt brød, propud pudding/Shake, lapskaus med salt

Anonymkode: 997d5...a79

• Liker 3
Skrevet

Jeg pleier å avvente litt med å spise frokost hvis jeg er kvalm. Smoothie bowl fungerer fint, ellers spiser jeg salater med mye quinoa eller couscous til lunsj. Vanligvis hvis jeg er kvalm så krever kroppen karbohydrater og da får den selvsagt det. Men jeg spiser i mindre porsjoner og da går kvalmen som oftest over.

Anonymkode: 39b49...049

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

-maiskaker med chia & havsalt, agurk, egg og salt, knekkebrød med egg og salt, rundstykke med ost og kaviar eller skinke, ost, paprika og agurk, riskaker med naturlig peanøttsmør og sukkerfri syktetøy, knekkebrød med leverpostei og agurk, ristet brød med egg, agurk og salt

-sushi med masse ingefær (ingefær er bra for kvalmen), kalde kylling og kalkun kjøttboller, knekkebrød med halv 80% fiskeburger med syltagurk, avokado med salt og pepper, avokado med røkt laks, kalde lunsjkaker fra meny/Rema 

-måltidsbarer, proteinbarer (gjerne de med litt salt peanøtt som den fra Maxim eller Barebells), yt proteinpudding, cottage cheese med syltetøy, banan og salte cashewnøtter, salte nøtter, sunne havrevafler med enten salt eller søtt, yoghurter med bær/frukt, gule epler, Google ulike grøtoppskrifter ( kan røre egg i, bakt havregrøt, gulrotkake havregrøt, med eple, proteinpulver, kald havregrøt), gode smoothie oppskrifter med bær og yoghurt/vanilje proteinpulver, kokte Gulrotstaver med salt, blomkålsuppe med mye biter og rundstykke ved siden av, proteinshake (sjokoladesmak) med fryst banan, eggrøre, sukkerfri lakrispastiller, buljong, skyr, yoghurt/Biola med fruktmüsli, (riktig og god) tomatjuice, gresk salat, sunne pizzasnurrer du kan spise kalde, stekt ris, speltlompepizza, salte edamebønner, kokte erter med salt, toast med grovt brød, propud pudding/Shake, lapskaus med salt

Anonymkode: 997d5...a79

Mange gode forslag, tusen takk! Ser allerede noen ting jeg tror kan være aktuelle som jeg ikke har tenkt på 😁

Skrevet

Jeg er veldig glad i maiskaker som foreslått over. Med alt fra tomat og majones, til avokado, til leverposdeig. Tar gjerne en liten klipe salt på, det hjelper mot kvalmen. 

Ellers synes jeg rotgrønnsaker og saltskjøtt, eller grov middagspølse, er god og sunn middagsmat som også roer magen ved kvalme. 

Om du i utgangspunktet liker fisk liker jeg å panere fisken, og spise den med råkost. 

Når jeg først er kvalm er jeg lite redd for salt, da det viktigste er at man får i seg mat og at det ikke kommer rett opp igjen. 

Anonymkode: b68ab...2d9

• Liker 1
Skrevet

Kaster du opp også eller er du bare kvalm?

Da jeg var kvalm pga graviditet syntes jeg sterk mat var godt, selv om det er motsatt av alle anbefalinger på nett om hva som er bra når man er kvalm.. Så wok, rød curry med bare grønnsaker feks var godt. Men det spørs jo på årsaken, er det problem i tarm er kanskje sterk mat dumt. 

Salat er jo et fint måltid da, om du orker å ha litt pasta og ost i så det ikke bare er grønnsaker så metter det mer, eller brød ved siden av? Jeg pleier iallfall alltid å klare spise brød når jeg er kvalm :) 

Annet jeg likte som kvalm var dampet lettsaltet blomkål og brokkoli, og ris. 

Anonymkode: 2130f...d80

• Liker 1
Skrevet
*blueberry* skrev (På 14.9.2021 den 20.28):

Er det noen som har tips til gode sunne matretter eller matvarer når man sliter med kvalme?

Det er et daglig problem for meg i lange perioder så det hjelper ikke å leve på salt potetgull 😅

Jeg har også en kvalme problematikk og dette er hva jeg klarer å få i meg Couscous med sopp soyasaus og «grønnsaker.

Moste poteter med flaksalt

Maiskaker med hummus og slangeagurk eller sylteagurk  

Ovnsbakt søtpotet 

Gulrot og ingefærsuppe lagd kun med vann og buljong og helt plain ristet brød 

Avocado 

Kaldpasta med tomat og oliven

Druer (gjerne frosne),vannmelon og annanas

Anonymkode: 791bb...978

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker skyr og iskaffe best av alt når jeg er kvalm😂 Skyt mettet godt selvom det er lite og iskaffe skjønner jeg egentlig ikke hvorfor😂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...