AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #1 Del Skrevet 14. september 2021 Jeg skal snart ut i jobb igjen etter permisjon med barn nr to. Jeg er rett og slett skikkelig sliten og vurderer å gå ned til 80% stilling for en periode på mest sansynelig ett par år. Jeg og mannen har en plan på pensjonsparing til meg osv, så det er ikke ett problem. Mannen kommer også til å betale mer av felles utgifter denne perioden siden jeg da kommer til å ta mer av husarbeid osv på fridagen. Vi kommer jo til å merke at vi får noe dårligere økonomi, kanskje må vi tenke billigere ferieturer og ja endre litt på vår livsstil. Fridagen tenker jeg å bruke til litt forskjellig men hovedsakelig husvask og annet husarbeid slik at jeg og mannen får mere tid sammen om kveldene (en investering i forholdet tenker jeg). Vanligvis tar vi en god runde med husarbeid begge to etter barna er lagt, med fridagen vil det for det meste bare være rydding før vi har resten av kvelden «fri» tenker jeg. Tenker å ha barna i bhg ca 09-15 den dagen og noen ganger fri når jeg kommer meg litt ovenpå. Noen som har tanker og erfaringer? Var det verdt det? Anonymkode: e8667...808 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #2 Del Skrevet 14. september 2021 Ville lagt penger på vaskehjelp istedet for å bruke fridag til vasking. Anonymkode: 9c3fd...d3f 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #3 Del Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ville lagt penger på vaskehjelp istedet for å bruke fridag til vasking. Anonymkode: 9c3fd...d3f Det har vi vurdert. Tanken er at jeg også skal få slappet av den dagen. Tenker jeg bruker 2-3 timer på full husvask, resten til å hente meg inn. ts Anonymkode: e8667...808 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #4 Del Skrevet 14. september 2021 Ja!! For min del (er i en situasjon hvor jeg ikke bekymrer meg særlig for fremtidig økonomi/pensjon, uten å gå nærmere inn på det), så vil jeg si ubetinget ja. Livet er NÅ, og det å jobbe redusert gir mer overskudd og tid til å leve i hverdagen. På «fridagen» min gjør jeg alle mulige ærend, handler, vasker klær og hus. Føler den dagen (jeg jobber 80%) gjør at jeg er a jour i mye større grad. Anonymkode: d9aa2...731 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #5 Del Skrevet 14. september 2021 Jeg jobbet 80% en periode etter permisjonen men forkortet da dagene i stedet. Å ha 1 dag fri virker for meg meningsløst da hjem og barn og tidsklemme er noe som går kontinuerlig og uansett må gjøres. Det å få bedre tid til å senke skuldrene og ta ting i et litt mer bedagelig tempo hver eneste dag derimot - gull verdt. Vi prioriterte "dessverre" å kjøre livet fullt ut med jobb og investeringer akkurat nå, så de neste 2 årene så er vi tilbake på litt høye skuldre igjen, men godt mulig jeg går ned til 80% igjen når vi er ferdig flyttet igjen 😊 Anonymkode: f114f...29d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #6 Del Skrevet 14. september 2021 Helt klart! Iallfall for min del. Bruker fridagen på alt fra trening, ærend og husarbeid til bare lystbetonte ting som tur i skogen, sofasliting eller å dra på cafe med venninne. Vi får mere tid med hverandre og barna ettersom jeg får gjort unna en del, og jeg blir en mer uthvilt og likendes versjon av meg selv. Gull verdt 💛 Anonymkode: a4e32...ea1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #7 Del Skrevet 14. september 2021 Jeg venter barn nr.2 nå. Planen er å gå ned i 70 eller 80 % stilling etter 1 års ulønnet perm. Jeg vil da foretrekke å ha en hel dag fri. En dag som kan brukes til det jeg vil. Går gladelig ned i lønn før dette. Anonymkode: f6d36...0cd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #8 Del Skrevet 14. september 2021 Ja, det et absolutt verdt det å jobbe redusert. Småbarnstida kommer aldri igjen... Anonymkode: e4310...5ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #9 Del Skrevet 14. september 2021 Ja, for meg er det virkelig det. Jeg tror det reddet meg fra å bli utbrent. Jeg jobber med mennesker, og kjente at jeg til tider brukte opp det sosialt og emosjonelle overskuddet mitt på jobb. De få timene mellom jobb og barnas leggetid på hverdager kjente jeg meg som er irritabel og dårlig versjon av meg selv. Så satt jeg og stirret i veggen og orket ikke en gang å planlegge å finne på noe med mannen, før jeg stupte i seng selv. Jeg jobber ikke en fast stillingsprosent for tiden, men ligger på rundt 80 % i snitt. På fridagene er barna også hjemme. Vi kan ta alt i rolig tempo, ingen tidsfrister, ingen levering i barnehagen for å stresse videre til jobb. En ekstra kveld uten masse tanker om ting jeg må rekke hjemme neste morgen og ta tak i når jeg ankommer jobb. Anonymkode: dd1af...75f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #10 Del Skrevet 14. september 2021 Eldstemann er 10 år her, og en av oss har jobbet 80% siden han begynte i bhg. Vi har alltid hatt barna hjemme den fridagen: vasket og ryddet, og hatt mye rolig tid til lek, turer, besteforeldrebesøk e.l. Etter skoestar har vi kunnet korte ned arbeidstid og slippe unna med få dager på SFO. Anbefales veldig herfra altså!🥳 Anonymkode: 8d4a5...e78 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #11 Del Skrevet 14. september 2021 For å være med barnet så det var virkelig verdt det Anonymkode: 00b44...2f0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #12 Del Skrevet 14. september 2021 Skjønnermange må ha egenstyrt arbeidstid og geeie sjefer. Jeg må bytte jobb om jeg vil jobbe redusert. Har fast arbridstid 08-16, får ikke velge hvilken dag jeg evnt skal ha fri, får i min nåværende stilling ikke lov å jobbe mindre rnn fullt, mister ca 4000 kr pr mnd på å jobbe redusert. Har en mann som grunnet kreftbehandling for ca 10 år siden ikke makter å jobbe fullt. Noen senskader gjør at han trenger mye hvile, så det gjør han når ungene er i skolen /bhg. Barna hentes av meg ca 1630, mens mannen lager middag. Sånn har vår dit vært siden eldste ble født for 9 år siden Anonymkode: f4409...dd1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #13 Del Skrevet 14. september 2021 Jeg har ikke en dag fri, men jobber kortere dager. Har en på 1,5 og en på 3,5. Synes absolutt det er verdt det! Litt mindre stress om morgenen og mer tid med de om ettermiddagen, og de slipper lange dager i bhg. Anonymkode: 5c98e...64f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 14. september 2021 #14 Del Skrevet 14. september 2021 Jeg hadde slitt veldig med å forsvare å bruke en dag på husarbeid og avslapning hver uke uten at det er for å gi barna fri. Men jeg har jobbet redusert i småbarnsperioden, men da kortere dager, slik at barna kunne hentes tidligere i bhg og gå tidligere hjem fra skolen. Merker de blir mindre slitne av det og det gir mye mindre stress mtp middag og de som skal videre på aktiviteter (barna er kun med på en aktivitet om gangen, som er en eller to treninger i uka). Syns definitivt det har vært det, det kommer jeg alltid til å ha vært fornøyd med å ha gjort selv om jeg tjener litt mindre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 14. september 2021 #15 Del Skrevet 14. september 2021 Det er mange viktige ting å tenke på. Det kan være vanskelig å finne en full stilling senere. Det er jo også slik at man plutselig kan bli rammet av sykdom og skader og få behov for velferdsytelser. Da blir jo både AAP og uføretrygd beregnet ut fra tidligere inntekt. Flest mulig år i full stilling er jo det tryggeste i slike tilfeller. Det spiller selvsagt også en rolle når man blir alderspensjonist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #16 Del Skrevet 14. september 2021 Jeg følte på det samme da jeg skulle ut i jobb. Men så er jeg jo en likestilt, norsk kvinne som måtte tenke på både karriere og pensjon og alt i mellom. Så jeg tok meg sammen og gikk ut i 100%. Lang historie kort så endte jeg opp med å bli utbrent, og brukte flere år på å hente meg inn igjen. På 60-tallet var det vanlig at mannen i huset jobbet og konen var hjemme. Nå er begge i jobb, noe som selvsagt gir større økonomisk frihet og velstand og alt som hører med. Men hvorfor skal likestilling egentlig bety at hver familie må bidra dobbelt så mye i arbeidslivet? Mistet vi noe på veien? Penger og jobb er ikke alt, du skal leve også. Husk det. Anonymkode: b3576...3ab 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #17 Del Skrevet 14. september 2021 Jeg jobbet 60% i småbarnsperioden. Det er et av de smarteste valgene jeg har tatt. Fikk mye tid med barna og fikk være til stede. Nå jobber jeg 80% og barna går på skole. En fridag i uka gjør godt for kropp og sjel. Har en mann som tjener greit og som jobber bortemesteparten av tiden, så er mye alene Anonymkode: 3b2a6...589 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #18 Del Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skal snart ut i jobb igjen etter permisjon med barn nr to. Jeg er rett og slett skikkelig sliten og vurderer å gå ned til 80% stilling for en periode på mest sansynelig ett par år. Jeg og mannen har en plan på pensjonsparing til meg osv, så det er ikke ett problem. Mannen kommer også til å betale mer av felles utgifter denne perioden siden jeg da kommer til å ta mer av husarbeid osv på fridagen. Vi kommer jo til å merke at vi får noe dårligere økonomi, kanskje må vi tenke billigere ferieturer og ja endre litt på vår livsstil. Fridagen tenker jeg å bruke til litt forskjellig men hovedsakelig husvask og annet husarbeid slik at jeg og mannen får mere tid sammen om kveldene (en investering i forholdet tenker jeg). Vanligvis tar vi en god runde med husarbeid begge to etter barna er lagt, med fridagen vil det for det meste bare være rydding før vi har resten av kvelden «fri» tenker jeg. Tenker å ha barna i bhg ca 09-15 den dagen og noen ganger fri når jeg kommer meg litt ovenpå. Noen som har tanker og erfaringer? Var det verdt det? Anonymkode: e8667...808 Hvis du tenker fysisk og psykisk helge så go for it. Anonymkode: b7dbc...5fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #19 Del Skrevet 14. september 2021 Jeg personlig blir mer sliten av husarbeid enn jobben min så jeg ville nok ikke ønsket den ordningen du ser for deg.. Jeg ville nok heller ønsket å bruke den reduserte jobbtiden med barnet eller meg selv.. men skjønner man kanskje må gi litt til partner om de hjelper økonomisk så man kan jobbe mindre, men ja. Bare min reaksjon på at det hørtes veldig husarbeidfokusert ut. Anonymkode: 63eed...c18 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #20 Del Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg personlig blir mer sliten av husarbeid enn jobben min så jeg ville nok ikke ønsket den ordningen du ser for deg.. Jeg ville nok heller ønsket å bruke den reduserte jobbtiden med barnet eller meg selv.. men skjønner man kanskje må gi litt til partner om de hjelper økonomisk så man kan jobbe mindre, men ja. Bare min reaksjon på at det hørtes veldig husarbeidfokusert ut. Anonymkode: 63eed...c18 Samtidig er jo husarbeid noe som må gjøres hele tiden uansett, så det å samle mye på én dag kan gi mer fri med god samvittighet de andre dagene. Egentid kan jo være så mangt når man har småfolk i hus... Anonymkode: b3576...3ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå