AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #1 Skrevet 14. september 2021 Har tenkt å så litt ila vinteren. Har ikke drivhus, men har et tomt arbeidsrom rett ved vaskerommet der det blir både lunt og fint for spiring. Men må ha lys. Har sett på flere, men hører gjerne fra dere som har litt mer erfaring 😀 hva bør jeg velge? Anonymkode: 05b72...4fe
skrue Skrevet 15. september 2021 #2 Skrevet 15. september 2021 Jeg bruker lysrørarmaturer (to lysrør i hvert armatur). Om det blir varmt i rommet uten oppvarming kan du vurdere LED, men du må sette deg inn i hvor stor lysmengde du får ut av det. Sammenlign med vanlige. Mine armaturer er plassert slik at det er maksimalt 20 cm fra armatur til planter.
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 15. september 2021 #3 Skrevet 15. september 2021 (endret) Det er mange som kjøper LED armaturer på Biltema, Claes Ohlson eller Jula. Disse henger de opp i kjetting over plantene. Det er visst en rimelig og bra løsning. Noen planter skal jo helst såes veldig tidlig, gjerne rett over nyttår, blodbeger og klokkeranke. 🌱🌸🌼 Endret 15. september 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #4 Skrevet 16. september 2021 On 9/15/2021 at 6:54 AM, skrue said: Jeg bruker lysrørarmaturer (to lysrør i hvert armatur). Om det blir varmt i rommet uten oppvarming kan du vurdere LED, men du må sette deg inn i hvor stor lysmengde du får ut av det. Sammenlign med vanlige. Mine armaturer er plassert slik at det er maksimalt 20 cm fra armatur til planter. Takk 😀 Anonymkode: 05b72...4fe
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #5 Skrevet 16. september 2021 On 9/15/2021 at 7:22 AM, Hvemsomhelst said: Det er mange som kjøper LED armaturer på Biltema, Claes Ohlson eller Jula. Disse henger de opp i kjetting over plantene. Det er visst en rimelig og bra løsning. Noen planter skal jo helst såes veldig tidlig, gjerne rett over nyttår, blodbeger og klokkeranke. 🌱🌸🌼 Takk for tips. Da blir det tur på Biltema. Det er blodbeger, verbena og litt annet tidlig ( stauder) jeg har på agendaen Anonymkode: 05b72...4fe
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 16. september 2021 #6 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for tips. Da blir det tur på Biltema. Det er blodbeger, verbena og litt annet tidlig ( stauder) jeg har på agendaen Anonymkode: 05b72...4fe Så gøy 😀. Lykke til 🌱🌸
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #7 Skrevet 16. september 2021 Just now, Hvemsomhelst said: Så gøy 😀. Lykke til 🌱🌸 Takk 🍀🌿☘️🌺 Anonymkode: 05b72...4fe
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #8 Skrevet 16. september 2021 Jeg har også lurt på dette! Finnes det noen led-strips eller lignende som man kan feste på undersiden av hyller, så man kan ha flere nivå med planter? 😊 Anonymkode: b3067...2ed 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #9 Skrevet 16. september 2021 Jeg kjøpte en hylle på Biltema, og drillet noen hull i den for å feste plantelyset så det henger ned med ståltråd. Har dette plantelyset: https://www.europris.no/p-plantelys-85-cm-led-list-23-w-startsett-190012 Anonymkode: 1666b...f7c 1
Leo Skrevet 16. september 2021 #10 Skrevet 16. september 2021 Jeg har disse i to forskjellige varianter. Bl.a. montert i en Bror hylleløsning fra IKEA. Siden hyllene er i metall og LED-listene har magnet kan de bare klikkes på plass. Fungerte kjempefint til å så paprika, chili, blodbeger, tomater etc. i vinter/vår og nå på sensommeren har jeg brukt dem til småplanter av chili som er sådd ekstremt tidlig med tanke på neste år fordi de er har lang utviklingstid. Fordelen med LED hvis du skal ha flere hylleplan er at de avgir lite eller ingen varme slik at du unngår at plantene på hylleplanet over blir mer eller mindre "stekt" fra undersiden. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå