Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at nyfødte og barn under 1 år helst ikke skal ha dyne om natten? Det ble jeg fortalt på Ikea og på KID. Hva bruker dere i steden? Sånn sovepose med hull til armene og nattøy under? Er redd det skal bli kaldt på vinteren

Anonymkode: 791bc...88b

Skrevet

Jeg brukte dyne på min. Satte fast dyna i fotenden sånn at baby ikke kunne dra den over hodet.

• Liker 3
Skrevet

Brukte dyne en periode men baby kaver for mye så han fikk hodet under et par ganger. Så kå hat jeg sånne soveposer. Finnes i mange forskjellige stoff og tykkelser så man kan justere etter årstid. Tenker på vinteren blir det en ullpysj og sovepose utapå. Nå som det har vært varmt har jeg bare tatt på body og tynn sovepose☺️

• Liker 1
Skrevet

Alltid brukt sovepose,  han er 2 år og har aldri villet ha noe over seg. Bruker HM sin,og regulerer med det som er under. Ullpysj på vinteren feks. Vi har dog aldri veldig kaldt soverom. Om det blir veldig kaldt har jeg varmeovn på, og vindu litt åpent for luften sin skyld 

Anonymkode: d4778...48f

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte dyne på nummer 2, men husker det var en konstant bekymring at han skulle få dyna over hode osv. Venter nummer 2 nå og har kun kjøpt in nattposer. Tenker at så lenge han har pysj under går det helt fint. Så kommer vi jo sikkert til å holde vinduet lukket. 

Skrevet

Vi brukte en lett babydyne. Fra tidlig av hadde baby ikke noe problem med å løfte på den. Uansett var den så lett og luftig at det gikk fint å puste med den over ansiktet.

Det hendte selvfølgelig at baby sparket av seg dyna, men det var ikke noe stort problem. Vi la den ofte på tvers, slik at det ble vanskeligere å sparke den av.

Anonymkode: 43b12...994

• Liker 2
Skrevet

Bruker dyne, men fester den så det i går å få dratt den over hodet.

Anonymkode: ce476...20a

Skrevet

Nattpose i riktig størrelse er tryggest.

Anonymkode: 24ac1...dcd

Skrevet

Sovepose eller eventuelt et tynt ullpledd. 

Anonymkode: a27cf...336

Skrevet

Jeg tenkte å kjøpe sånn sovepose/nattpose til min, men er redd det blir for varmt siden baby da ikke kan sparke den vekk.. får baby i mars så det blir jo varmt når den er sånn 2-3 måneder. Er gjerne 25+ inne hos oss om sommeren og om det ikke er kaldere ute er det vanskelig å få temperaturen ned. Men det er kanskje greit å regulere med tynnere pose og droppe den helt om det er veldig varmt? :)

Anonymkode: 3a23e...123

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenkte å kjøpe sånn sovepose/nattpose til min, men er redd det blir for varmt siden baby da ikke kan sparke den vekk.. får baby i mars så det blir jo varmt når den er sånn 2-3 måneder. Er gjerne 25+ inne hos oss om sommeren og om det ikke er kaldere ute er det vanskelig å få temperaturen ned. Men det er kanskje greit å regulere med tynnere pose og droppe den helt om det er veldig varmt? :)

Babyen trenger ikke dyne etc når det er for varmt. Min liker ikke å ha noe over seg og sover kun i pysjen når det er varmt nok i rommet til det. Det bør være pysj med fot eller eventuelt sokker, men sistnevnte kan babyen rive av. 

Anonymkode: a27cf...336

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det slik at nyfødte og barn under 1 år helst ikke skal ha dyne om natten? Det ble jeg fortalt på Ikea og på KID. Hva bruker dere i steden? Sånn sovepose med hull til armene og nattøy under? Er redd det skal bli kaldt på vinteren

Anonymkode: 791bc...88b

Andungen dundyne brukte vi til alle våre både allergivennlig og alt. Selvfølgelig skal man bruke dyne og så skal man holde romtemperaturen på ganske omtrentlig 18grader og ikke ha noen som er røykere i rommet. Samsoving med røykere/snusere er bad.

Anonymkode: 65e1d...a1a

Skrevet

Dungo sove"pose". Beste kjøpet vi har gjort!

Anonymkode: 5d4a4...f73

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Andungen dundyne brukte vi til alle våre både allergivennlig og alt. Selvfølgelig skal man bruke dyne og så skal man holde romtemperaturen på ganske omtrentlig 18grader og ikke ha noen som er røykere i rommet. Samsoving med røykere/snusere er bad.

Anonymkode: 65e1d...a1a

Amerikanske helsemyndigheter anbefaler pose eller ingenting, IKKE dyne. Men i Norden er det vel anbefalt å bruke en lett babydyne. Men det er jo ikke selvfølgelig at man skal bruke dyne.. pose gir jo samme effekt bare at den ikke kan sparkes av da. Og ikke alle har hus/leilighet der man klarer å holde romtemp på akkurat 18 grader..det har ikke vi. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Amerikanske helsemyndigheter anbefaler pose eller ingenting, IKKE dyne. Men i Norden er det vel anbefalt å bruke en lett babydyne. Men det er jo ikke selvfølgelig at man skal bruke dyne.. pose gir jo samme effekt bare at den ikke kan sparkes av da. Og ikke alle har hus/leilighet der man klarer å holde romtemp på akkurat 18 grader..det har ikke vi. 

Disse anbefalingene beror også på forskjeller knyttet til dyner på markedet. I Norge er babydyner tynne og mulig å puste igjennom.

Vi begynte med pose til vår fire uker gamle baby, men hun hater den og virker som hun får helt klaustrofobi av å bli puttet nedi posen. Dessuten er den stress når vi må bytte x antall bleier ila natten. Bruker derfor dyne nå og tenker å gå tilbake til pose kår når hun sover mer sammenhengene og beveger seg mer i søvne.

Annonse
Skrevet

Vi bruker andungen dundyne. Den er lett og luftig, men varmer godt. Baby har aldri dratt den over hodet, om noe så sparker den dyna av seg av og til. Har soveposer også, men foretrekker denne dyna.

Skrevet

Vi har brukt dundyne held veien, først en vogndyne og etterhvert babydyne. På det varmeste om sommeren brukte vi et lett teppe eller en større gulpeklut, ev ingenting. Babyen vår har alltid sovet rolig på natta, så vi har ikke sett behovet for pose. 

Anonymkode: 1e357...bce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...