Gjest Alterego666 Skrevet 16. september 2021 #261 Del Skrevet 16. september 2021 Godt resonnert av både @Vera og @Anonio. Jeg aksepter alt som blir gjennomført innenfor rammene av et reformistisk parlament og et representativt demokrati. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 16. september 2021 #262 Del Skrevet 16. september 2021 4 minutter siden, Alterego666 said: Godt resonnert av både @Vera og @Anonio. Jeg aksepter alt som blir gjennomført innenfor rammene av et reformistisk parlament og et representativt demokrati. Som sagt er jeg ikke kommunist. Jeg stemte Rødt i år fordi jeg føler hele vårt politiske spekter har blitt dratt mot Høyre. Jeg håper 4.6% oppslutning får de andre partiene til å våkne, sånn at jeg kan gå tilbake til å stemme på SV nestegang igjen. For meg har ikke Norge hatt en venstreside å snakke om på nærmere 20 år, og det trenger et demokrati. Mens Erna kan bry seg om rikingene må noen bry seg om dem som ikke kommer seg ut av fattigdommen. Under Erna har det blitt flere fattige barn enn noen gang, at Erna ikke klarer å tenke forbi at noen av disse er asylsøkere sier mer om henne og hennes politikk. Det er også flere Norske barn som er fattigere enn noen gang, og det gjør meg forbannet at Ropstad-saken viser hvor tonedøve politikerne i vårt land har blitt. 'Jeg handlet innen regelverket'. 'Jeg legger meg flat'. Hadde Hvermannsen gjort noe lignende ville NAV sendt hundene på dem for lengesiden. De hadde blitt forfulgt, fått tvangssalg av eventuelle eiendeler og så sendt i fengsel. Hvor ble det av moralen til våre folkevalgte? Jeg håper de skjelver i de 4 årene Rødt nå har 8-9 mandater (jeg er ikke helt opplest på om de holder på å få ett fra fintellingen i Nordland). 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 16. september 2021 #263 Del Skrevet 16. september 2021 Anonio skrev (4 minutter siden): Som sagt er jeg ikke kommunist. Jeg stemte Rødt i år fordi jeg føler hele vårt politiske spekter har blitt dratt mot Høyre. Jeg håper 4.6% oppslutning får de andre partiene til å våkne, sånn at jeg kan gå tilbake til å stemme på SV nestegang igjen. For meg har ikke Norge hatt en venstreside å snakke om på nærmere 20 år, og det trenger et demokrati. Mens Erna kan bry seg om rikingene må noen bry seg om dem som ikke kommer seg ut av fattigdommen. Under Erna har det blitt flere fattige barn enn noen gang, at Erna ikke klarer å tenke forbi at noen av disse er asylsøkere sier mer om henne og hennes politikk. Det er også flere Norske barn som er fattigere enn noen gang, og det gjør meg forbannet at Ropstad-saken viser hvor tonedøve politikerne i vårt land har blitt. 'Jeg handlet innen regelverket'. 'Jeg legger meg flat'. Hadde Hvermannsen gjort noe lignende ville NAV sendt hundene på dem for lengesiden. De hadde blitt forfulgt, fått tvangssalg av eventuelle eiendeler og så sendt i fengsel. Hvor ble det av moralen til våre folkevalgte? Jeg håper de skjelver i de 4 årene Rødt nå har 8-9 mandater (jeg er ikke helt opplest på om de holder på å få ett fra fintellingen i Nordland). Men hvilke utfall har Rødt gjort ifht Ropstad saken? Ropstad er langt fra den eneste som benytter seg av de mange smutthullene en stortingspolitiker har. Hvorfor ropes det ikke høyere om urettferdigheten i dette? Hvorfor tør ikke resterende politikere å protestere? Rødt? SV? Kan det tenkes at det er skjeletter i skapet hos hele gjengen? Det er for mye kameraderi og lobbyvirksomhet i norsk politikk. Velgerne holdes for narr - men vi ser på narrespillet med åpne øyne. Hva skjedde når vi velgere fikk se tekstmeldinger som viste hvor langt nede i lommene på statsministereren kong salamon er? Hva skjedde? Ingenting. Det burde vært opprør! Vi ofret barnas skolegang i flere mnd - mens kong salamon fikset seg fete avtaler på bekostning av barna våre - slik at han kunne slippe billig arbeidskraft inn i landet. Se her inne på forumet - hvor mange kjemper ikke for de rikes rettigheter til å tjene seg enda rikere? På tross av at de selv kommer til å bli fattigere etterhvert som de rikere blir rikere! Vi er blitt lullet inn i en blå-blå virkelighet - hvor man oppriktig tror at de rikeste er de som står for verdiskapningen i Norge! Og hvor er partiene som skal sørge for at dette ikke skjer? De gjemmer seg i skyggene og nyter godt av stortingsgodene. Fordi det ikke lenger er oss og vårt. Arbeiderpartiet bør virkelig skjerpe seg denne perioden, og gå tilbake til røttene sine. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 16. september 2021 #264 Del Skrevet 16. september 2021 Utsiden skrev (3 timer siden): Har ikke fulgt veldig godt med i tråden. Men forestiller folk seg at kapitalismen fremmer demokratiet? Det er helt åpenbart. Alternativet er at staten eier og kontrollerer mediene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 16. september 2021 #265 Del Skrevet 16. september 2021 Vera skrev (5 minutter siden): Kan det tenkes at det er skjeletter i skapet hos hele gjengen? Ja. Dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caniggia Skrevet 16. september 2021 #266 Del Skrevet 16. september 2021 Vera skrev (3 timer siden): Og, når man er ung (og sosialistisk) har man et romantisert bilde av et samfunn uten forskjeller - hvor alle individer blir inkludert, og hvor fattigdom ikke finnes. Jeg tror drømmen å bli rik (i et neoliberalistisk samfunn) er en mer utbredt utopi blant dagens unge enn drømmen om et rettferdig samfunn, jf eksempelvis resultatet ved de seneste skolevalgene. Og når man ser på alle de romantiserte versjonene av vellykkede unge gründere som preger mediebildet (vår tids kulturhelter), er det ikke så rart at det blir skapt slike - for de alle fleste - urealistiske ønsker og ambisjoner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 16. september 2021 #267 Del Skrevet 16. september 2021 Vera skrev (17 minutter siden): Men hvilke utfall har Rødt gjort ifht Ropstad saken? Ropstad er langt fra den eneste som benytter seg av de mange smutthullene en stortingspolitiker har. Hvorfor ropes det ikke høyere om urettferdigheten i dette? Hvorfor tør ikke resterende politikere å protestere? Rødt? SV? Kan det tenkes at det er skjeletter i skapet hos hele gjengen? Ja. Den ene etter den andre er avslørt. Nestlederen i SV (Torgeir Fylkenes) har leid ut en bolig i Oslo siden 2010 samtidig som han har mottatt støtte. Det spesielle med Ropstad er at han er partileder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utsiden Skrevet 16. september 2021 #268 Del Skrevet 16. september 2021 35 minutter siden, Isambard said: Det er helt åpenbart. Alternativet er at staten eier og kontrollerer mediene. Kapitalismen slik den er i dag er av de største trusslene mot demokratiet og den konsentrasjonen av penger de største aktørene(kapitalistene) har i dag gir de innflytelse i politikk og samfunn langt, hinsides langt utover det vanlige velgere kan vente. Det er absurd å mene at dette er demokratifremmende. Tror du virkelig store konsern som eiere av de agendasettende mediene som noe bedre enn statseid media? Er det kun de to alternativene? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 16. september 2021 #269 Del Skrevet 16. september 2021 Anonio skrev (På 15.9.2021 den 8.19): Jeg vet ikke helt om du har fuglt med, men USA's mellomklasse er så og si utradert av kapitalismen. Fattigdommen øker med et tempo ingen har sett før, og skillene mellom fattige og rike i USA har aldri vært større. Det er en stor misforståelse å tro at kapitalismen er perfekt, akkurat som kommunismen. Dette er feil at fattigdommen øker i USA. Tallene tyder som du sier at det blir stadig færre i middelklassen, men det er faktisk nesten dobbelt så mange som går fra middelklassen til å bli rike enn de som går andre veien. Markedsøkonomi og kapitalisme er ikke perfekt, men den er historisk sett en suksesshistorie vi aldri kunne drømt om de første 2-400 000 årene det moderne mennesket vandret rundt på jorden. Fra 1850 til i dag har det vært en eksplosjon av velstand fordelt over hele verden, og hver eneste dag løftes ca 170 000 menneskuer ut av ekstrem fattigdom. Fram til 1850 levde ca 99% av oss i ekstrem fattigdom. Selv "middelklassen" levde fra hånd til munn. I dag er antallet som lever i ekstrem fattigdom nede i rundt 10% og synker stadig fortere. Land som har kvittet seg med kommunismens åk i østeuropa opplever vekstrater de 30 siste årene man nesten ikke tror er sann; opp mot 700% økning i velstand. Jeg er for regulert markedsøkonomi og kapitalisme, da jeg mener det er empiri for å si at det er det beste økonomiske systemet vi mennesker har kommet opp med. Tilsvarende er jeg skremt over den økende støtten til ekstrem-sosialismens/kommunismen, gitt man ser hvordan dette har slått feil ut hver eneste gang det er prøvd ut så langt i verdenshistorien. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 16. september 2021 #270 Del Skrevet 16. september 2021 Isambard skrev (1 time siden): Det er helt åpenbart. Alternativet er at staten eier og kontrollerer mediene. Og produksjonsmidlene. Og dermed arbeiderne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 16. september 2021 #271 Del Skrevet 16. september 2021 Utsiden skrev (44 minutter siden): Kapitalismen slik den er i dag er av de største trusslene mot demokratiet og den konsentrasjonen av penger de største aktørene(kapitalistene) har i dag gir de innflytelse i politikk og samfunn langt, hinsides langt utover det vanlige velgere kan vente. Det er absurd å mene at dette er demokratifremmende. Tror du virkelig store konsern som eiere av de agendasettende mediene som noe bedre enn statseid media? Er det kun de to alternativene? Jeg har lest flere systemkritiske bøker fra USA. Musikere, forfattere, komikere og journalister kritiserer systemet fritt uten risiko.Trump ble fritt og kraftig kritisert av mediene. Hvor er de systemkritiske filmene og bøkene fra Kina? Paradokset er at folk leser så mye kritikk mot vårt eget samfunn at vi mister perspektivet fullstendig. Norge er tross alt flere ganger kåret til verdens beste land å bo i. Vi har et sterkt privat næringsliv og en sterk stat. Blandingsøkonomi kalles det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liahornet Skrevet 16. september 2021 #272 Del Skrevet 16. september 2021 https://roedt.no/dette-er-rodts-nye-stortingsgruppe I følge Moxnes har Rødt fått over 850 nye medlemmer bare siden valgnatten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 16. september 2021 #273 Del Skrevet 16. september 2021 (endret) Alterego666 skrev (8 timer siden): Dette. Hvis du liker det du hører når Moxnes snakker om klima og utjevning, så stemmer du SV. Så enkelt. Videre: Dersom Rødt er så demokratiske som de fremstiller seg selv, bør de slå seg sammen med SV og bli et venstreparti på størrelse med FrP og Sp. Hvis du ser bort fra revolusjonær kommunisme -noe jeg som demokrat ikke gjør- er det mindre spenn mellom SV og Rødt enn det er innad i de fleste partier på Stortinget. Og det er større spenn mellom Rødt og Rødt (f.eks liberale humanister mot autoritære revolusjonære- ) enn det er mellom SV og Frp. Jeg tror Rødt kommer til å splittes. Revolusjonspunktet kan være et naturlig brytepunkt. Helt uakseptabelt for mange medlemmer , men viktig for andre. Endret 16. september 2021 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 16. september 2021 #274 Del Skrevet 16. september 2021 Isambard skrev (1 time siden): Jeg har lest flere systemkritiske bøker fra USA. Musikere, forfattere, komikere og journalister kritiserer systemet fritt uten risiko.Trump ble fritt og kraftig kritisert av mediene. Hvor er de systemkritiske filmene og bøkene fra Kina? Paradokset er at folk leser så mye kritikk mot vårt eget samfunn at vi mister perspektivet fullstendig. Norge er tross alt flere ganger kåret til verdens beste land å bo i. Vi har et sterkt privat næringsliv og en sterk stat. Blandingsøkonomi kalles det. Vi har sensur også i vest. Norges sterkeste kritiker angående kampanjen mot Syria, Eva Thomassen, har flere ganger blitt utestengt av Facebook. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 16. september 2021 #275 Del Skrevet 16. september 2021 Isambard skrev (3 timer siden): Ja. Den ene etter den andre er avslørt. Nestlederen i SV (Torgeir Fylkenes) har leid ut en bolig i Oslo siden 2010 samtidig som han har mottatt støtte. Det spesielle med Ropstad er at han er partileder. Ropstad ble straffet av velgerne fordi det stilles forhøyede moralske forventninger til lederen av et parti med forhøyet moralistisk profil. Den forhøyningen forsvant gitt. Og da kunne man liksågodt stemme på et av de andre partiene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utsiden Skrevet 16. september 2021 #276 Del Skrevet 16. september 2021 1 hour ago, Isambard said: Jeg har lest flere systemkritiske bøker fra USA. Musikere, forfattere, komikere og journalister kritiserer systemet fritt uten risiko.Trump ble fritt og kraftig kritisert av mediene. Hvor er de systemkritiske filmene og bøkene fra Kina? Paradokset er at folk leser så mye kritikk mot vårt eget samfunn at vi mister perspektivet fullstendig. Norge er tross alt flere ganger kåret til verdens beste land å bo i. Vi har et sterkt privat næringsliv og en sterk stat. Blandingsøkonomi kalles det. Joda javisst.. Jeg har til og med lest systemkritiske bøker skrevet av akademikere. Hva med Kina? Paradokset blir jo heller at Norge kommer godt ut disse levekår undersøkelsene nettop på grunn av de SOSIALISTISKE elementene i systemet, ting vi på grunn av et sterkere og sterkere næringsliv (bla. mafiaorganisasjoen NHO) er i ferd med å gå bort fra. Kanskje ironi er et bedre ord.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 16. september 2021 #277 Del Skrevet 16. september 2021 I Grosny skrev (1 time siden): Og det er større spenn mellom Rødt og Rødt (f.eks liberale humanister mot autoritære revolusjonære- ) enn det er mellom SV og Frp. Jeg tror Rødt kommer til å splittes. Revolusjonspunktet kan være et naturlig brytepunkt. Helt uakseptabelt for mange medlemmer , men viktig for andre. Det visste jeg ikke! 👍 Utad ser man bare en vegg av anklager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonMrX Skrevet 16. september 2021 #278 Del Skrevet 16. september 2021 Alterego666 skrev (På 15.9.2021 den 7.24): Rødt og FrP blir bare mer og mer like i både meningsinnhold og form. Begge partier er mot EU, mot vindkraft, mot bompenger, for stengte grenser og mot ACER. I form hevder begge å representere den lille mannen i gata mot en udefinerbar elite. Forskjellen mellom FrP og Rødt er at Rødt jobber for revolusjon og et totalitært skrekkregime som har vært en svøpe for verden i over hundre år. Haha. De er de to beste partiene sammen med Senterpartiet og Krf (før, ikke nå). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solar Nebula Skrevet 16. september 2021 #279 Del Skrevet 16. september 2021 4 hours ago, Vera said: Se her inne på forumet - hvor mange kjemper ikke for de rikes rettigheter til å tjene seg enda rikere? På tross av at de selv kommer til å bli fattigere etterhvert som de rikere blir rikere! Vi er blitt lullet inn i en blå-blå virkelighet - hvor man oppriktig tror at de rikeste er de som står for verdiskapningen i Norge! Og hvor er partiene som skal sørge for at dette ikke skjer? De gjemmer seg i skyggene og nyter godt av stortingsgodene. Fordi det ikke lenger er oss og vårt. Arbeiderpartiet bør virkelig skjerpe seg denne perioden, og gå tilbake til røttene sine. Mener du virkelig at de blå bare kjemper for rikingene? Etter min oppfatning kjemper de borgerlige for næringslivet. Store deler av verdiskapningen i Norge skjer i næringslivet og dette inkluderer mange startups og SMB’er som både er med på å skape arbeidsplasser og drive fram innovasjon. Dette inkluderer også fattige gründere som virkelig satser og tar høy risiko og som er avhengige av konkurransedyktige betingelser for å lykkes. Jeg synes det er skremmende med et parti på Stortinget som såpass tydelig uttrykker at de ønsker en revolusjon. Og til de som mener det bare er et retorisk virkemiddel og ikke noe de faktisk mener, - hvorfor skal man i det hele tatt stemme på noen som ikke mener det som står i eget prinsipp program? Dette står forøvrig i det nevnte prinsipp programmet: En reformistisk strategi vil aldri kunne føre til et sosialistisk samfunn. Kjerna i reformismen er ideen om at kapitalismen kan omdannes til sosialisme gjennom gradvise reformer ved å oppnå regjeringsmakt i et kapitalistisk samfunn. Denne regjeringsstrategien er også kalt ministersosialisme. Som et revolusjonært sosialistisk parti er det ikke Rødts oppgave å administrere kapitalismen i regjeringsposisjon. Tvert om er mobilisering av folkelige krefter og bygging av motmakt nedafra en nødvendig forutsetning både for anti- kapitalistiske reformer i dagens situasjon og for å avskaffe kapitalismen og erstatte dette systemet med et sosialistisk folkestyre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 17. september 2021 #280 Del Skrevet 17. september 2021 Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene for Aktuelle saker og politikk, krenkende og nedsettende innhold, latterliggjøring, brukerdebatt, brukerangrep, avsporinger og svar til dette. Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå