Gjest Lampe1 Skrevet 15. september 2021 #201 Skrevet 15. september 2021 KommunistGuiden er høyst aktiv.
Gjest Lampe1 Skrevet 15. september 2021 #202 Skrevet 15. september 2021 Apis skrev (1 minutt siden): Jeg tror faktisk de også kan stjele velgere fra Frp, da den politiske akse egentlig er en sirkel der ytterpartiene møtes på baksiden. Jeg er litt skeptisk til det.
Example Skrevet 15. september 2021 #203 Skrevet 15. september 2021 Lampe1 skrev (5 minutter siden): Jeg synes mye annen undertrykkelse er like eller enda mer dagsaktuell, blant annet den som faktisk foregår i dag. Kastesystemet i India for eksempel. Det jobbes med i dag. Det gjøres gjerne når man jobber med hinduismen.
Example Skrevet 15. september 2021 #204 Skrevet 15. september 2021 Apis skrev (6 minutter siden): Jeg tror faktisk de også kan stjele velgere fra Frp, da den politiske akse egentlig er en sirkel der ytterpartiene møtes på baksiden. I liten grad. Noen få, men ikke mange. Så er nok sannsynligheten større for at Frp vokser også større når de går tilbake i reell opposisjon nå. 2
Apis Skrevet 15. september 2021 #205 Skrevet 15. september 2021 (endret) Example skrev (5 minutter siden): I liten grad. Noen få, men ikke mange. Så er nok sannsynligheten større for at Frp vokser også større når de går tilbake i reell opposisjon nå. Eller at mange fagarbeidere spesielt innen helse, men faktisk også innen bygg og anlegg, faktisk ser at de har mer å vinne på en politikk som beskytter arbeiderne på en helt annen måte en et parti som heller ønsker billig import av arbeidskraft. Endret 15. september 2021 av Apis
Gjest Lampe1 Skrevet 15. september 2021 #206 Skrevet 15. september 2021 Example skrev (6 minutter siden): Det jobbes med i dag. Det gjøres gjerne når man jobber med hinduismen. Det er jo positivt.
Example Skrevet 15. september 2021 #207 Skrevet 15. september 2021 Apis skrev (2 minutter siden): Eller at mange fagarbeidere spesielt innen helse, men faktisk også innen bygg og anlegg, faktisk ser at de har mer å vinne på en politikk som beskytter arbeiderne på en helt annen måte en et parti som heller ønsker billig import av arbeidskraft. Rødt ønsker også høy innvandring, som neppe er positivt for de med minst fra før. Det glemmes gjerne, og er en av grunnene til at ytre venstre først og fremst tiltrekker seg studenter og høyt utdannede i middelklassen. 2
Pippi Lotta Skrevet 15. september 2021 #208 Skrevet 15. september 2021 Example skrev (1 time siden): De har stjålet fra AP, men det er et tak for det også. Ap-velgere er en stor gruppe. Det er slike som meg, som i stor grad stemmer på partier i sentrum og rundt, også har du fløyene. Mange som stemte AP nå ville mye heller stemt både SP, Høyre, Venstre og KrF foran ytre venstre. Mange velgere som har stemt AP før har nok stemt både SV og Rødt nå. Personlig tror jeg ikke så mange av de som stemte AP nå vurderer disse partiene, kanskje med unntak av SV. Rødt vokser ikke inn i himmelen. Deres største jobb blir å beholde de velgerne de nå fikk. Jeg er enige i at det er lite sannsynlig at de blir større en AP med det første, men jeg tror de kan true med og stjele mange velgere fra regjeringen om regjeringen ikke innfrir. Så det er mulig de vokser mer, og det er mulig de får mye påvirkning frem over. 1
I Grosny Skrevet 15. september 2021 #209 Skrevet 15. september 2021 Alterego666 skrev (1 time siden): Du har ikke lest mye historie. Norge har aldri vært kommunistisk. Arbeiderpartiet var med i Komintern noen få år etter den russiske revolusjon, men meldte seg aktiv ut lenge før Hornsrud-regjeringen. Det har aldri vært en glidning fra kommunisme i Norge siden Norge aldri har vært kommunistisk. Jeg vet ikke om ETT lang som har hatt en glidende overgang fra kommunisme til demokrati. Det skjer alltid gjennom en revolusjon (eller kontra-revolusjon som det jeter i Rødt). Du kan kanskje hjelpe meg? Vet du om noen kommunistiske regimer som frivillig har gitt fra seg makta til en ny demokratisk regjering? Norge har aldri vært kommunistisk, men Arbeiderpartiet var kommunistisk en gang, muligens ca 1930. Dette med årstall har du sikkert bedre rede på enn meg. Sosialistisk Valgforbund/SV har også hatt en glidning fra litt kommunisme/sosialisme til sosialdemokrati. Sosialistisk Valgforbund var forløperen til SV (Sosialistisk venstreparti). Sovjet ga opp sosialismen til fordel for demokrati. Det ble innført demokrati i mange av de nye løsrevne landene , som f.eks. i Russland og Ukraina. Jeg synes det var synd at Gorbatsjov ikke fikk gjennomslag for "vitenskapelig sosialisme", som han kalte den Nordiske modellen. Den modellen de har i Russland nå ser verre ut enn vår. 1
I Grosny Skrevet 15. september 2021 #210 Skrevet 15. september 2021 Example skrev (1 time siden): De har stjålet fra AP, men det er et tak for det også. Ap-velgere er en stor gruppe. Det er slike som meg, som i stor grad stemmer på partier i sentrum og rundt, også har du fløyene. Mange som stemte AP nå ville mye heller stemt både SP, Høyre, Venstre og KrF foran ytre venstre. Mange velgere som har stemt AP før har nok stemt både SV og Rødt nå. Personlig tror jeg ikke så mange av de som stemte AP nå vurderer disse partiene, kanskje med unntak av SV. Rødt vokser ikke inn i himmelen. Deres største jobb blir å beholde de velgerne de nå fikk. Rødt vokser ikke inn i himmelen, men dersom de råeste kommunistene bryter ut og de får has på revolusjonsparagrafen i programmet så vil de konkurrere mest med SV, men også litt med Ap og Senterpartiet. Rødt kan bli det SV var på sitt største. Husk at revolusjonsparagrafen er en detalj som gjør Rødt uspiselig for veldig mange, og til tross for denne så har de økt voldsomt ved dette valget. 1
I Grosny Skrevet 15. september 2021 #211 Skrevet 15. september 2021 (endret) Apis skrev (1 time siden): Jeg tror faktisk de også kan stjele velgere fra Frp, da den politiske akse egentlig er en sirkel der ytterpartiene møtes på baksiden. Tenk også på de som stemmer ut i fra økonomiske motiver. Er man fattig og nesten ikke har råd til å betale skatt så er det nærliggende å vurdere Frp fordi Frp ønsker billigst mulig statsapparat, men etter hvert kan den økonomiske situasjonen bedre seg, man blir steinrik og får råd til å flotte seg med en dyrere kvalitet på det offentlige og da kan man jo stemme Rødt. Endret 15. september 2021 av I Grosny 1
Gjest Alterego666 Skrevet 15. september 2021 #212 Skrevet 15. september 2021 (endret) Apis skrev (1 time siden): Øst Tyskland og en drøss andre østeuropeiske land 1989-90 Selv om en sikkert kan definere det som en revolusjon inntylet i fløyel, Beskriv gjerne den politiske glidningen fra kommunisme til sosialdemokrati. Jeg lager popcorn. Kommentér gjerne ut fra denne artikkelen: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Tysklands_gjenforening Endret 15. september 2021 av Alterego666
Example Skrevet 15. september 2021 #213 Skrevet 15. september 2021 I Grosny skrev (25 minutter siden): Rødt vokser ikke inn i himmelen, men dersom de råeste kommunistene bryter ut og de får has på revolusjonsparagrafen i programmet så vil de konkurrere mest med SV, men også litt med Ap og Senterpartiet. Rødt kan bli det SV var på sitt største. Husk at revolusjonsparagrafen er en detalj som gjør Rødt uspiselig for veldig mange, og til tross for denne så har de økt voldsomt ved dette valget. Så hvis man endrer Rødt fra å være Rødt til å bli et nytt SV med andre ord. Det tror jeg ikke Rødt vil selv heller. De går en hårfin balansegang ved å underspille sin rolle som revolusjonært parti. Hvis de fortsetter i den retningen vil de kun nærme seg SV og utviske forskjellene. Politikken er ganske lik på mange områder, men SV anerkjenner også at det er en rolle for markedet og kapitalisme i Norge. Rødt vil helst nasjonalisere alt. 2
PeeWee Skrevet 15. september 2021 #214 Skrevet 15. september 2021 I Grosny skrev (8 minutter siden): Er man fattig og nesten ikke har råd til å betale skatt så er det nærliggende å vurdere Frp fordi Frp ønsker billigst mulig statsapparat Ja, de sier alltid at det er statsapparatet som skal bli billigere, men det ender gjerne med psykisk syke som bor på gata ford institusjonen ble lagt ned, folk som begår selvmord fordi de mistet trygda, kreftsyke som mister sykelønna og lignende. 4
Example Skrevet 15. september 2021 #215 Skrevet 15. september 2021 Pippi Lotta skrev (39 minutter siden): Jeg er enige i at det er lite sannsynlig at de blir større en AP med det første, men jeg tror de kan true med og stjele mange velgere fra regjeringen om regjeringen ikke innfrir. Så det er mulig de vokser mer, og det er mulig de får mye påvirkning frem over. Det er mulig de stjeler mer, men mange av de mest venstreradikale i AP har allerede gått. For AP sin del handler det først og fremst om å ikke lekke for mye til Høyre og SP. Dette er også Rødt avhengige av for at de selv skal ha en sjanse for innflytelse.
maskineple Skrevet 15. september 2021 #216 Skrevet 15. september 2021 PeeWee skrev (1 minutt siden): Ja, de sier alltid at det er statsapparatet som skal bli billigere, men det ender gjerne med psykisk syke som bor på gata ford institusjonen ble lagt ned, folk som begår selvmord fordi de mistet trygda, kreftsyke som mister sykelønna og lignende. Si hva du vil, men det var slik at før i tiden fant personer med psykiske problemer og depresjon et hjem hos kirken og samfunnet rundt. Det å skrike ut på media om fæle rikinger som starter bedrift er ikke på noen som helst måte hjelpsomt... 2
Gjest Alterego666 Skrevet 15. september 2021 #217 Skrevet 15. september 2021 (endret) I Grosny skrev (46 minutter siden): Norge har aldri vært kommunistisk, men Arbeiderpartiet var kommunistisk en gang, muligens ca 1930. Dette med årstall har du sikkert bedre rede på enn meg. Arbeiderpartiet meldte seg inn i Komintern med en del forbehold rett etter den russiske revolusjon i 1919. Dette splittet partiet i 1921, og allerede i 1923 ble resten av partiet ekskludert på grunn av forbeholdene som bl.a var å respektere internasjonale konvensjoner. Partiet ble gjenforent og har aldri sett seg tilbake. Norge har aldri vært kommunistisk, og såvidt meg bekjent har aldri noe kommunistisk regime gitt fra seg makten etter en politisk glidning og et rettferdig og internasjonalt anerkjent valg. Kjapt google-søk: https://www.arbark.no/Utstilling/AP_i_Komintern/AP_i_Komintern.htm Endret 15. september 2021 av Alterego666
I Grosny Skrevet 15. september 2021 #218 Skrevet 15. september 2021 Example skrev (3 minutter siden): Så hvis man endrer Rødt fra å være Rødt til å bli et nytt SV med andre ord. Det tror jeg ikke Rødt vil selv heller. De går en hårfin balansegang ved å underspille sin rolle som revolusjonært parti. Hvis de fortsetter i den retningen vil de kun nærme seg SV og utviske forskjellene. Politikken er ganske lik på mange områder, men SV anerkjenner også at det er en rolle for markedet og kapitalisme i Norge. Rødt vil helst nasjonalisere alt. Rødt (Moxnes) er mye tydeligere enn SV som opposisjonell kritiker, og er dermed mer "sexy". I tillegg er Moxnes penere enn både Lysbakken og Ropstad til sammen. Skjønnhet og utstråling er sterke tilknytningsbyggende verktøy. Programmet er det mange som ikke gidder å lese. Man stemmer gjerne på de man liker eller føler tilknytning til. 1
Gjest Alterego666 Skrevet 15. september 2021 #219 Skrevet 15. september 2021 I Grosny skrev (Akkurat nå): Rødt (Moxnes) er mye tydeligere enn SV som opposisjonell kritiker, og er dermed mer "sexy". I tillegg er Moxnes penere enn både Lysbakken og Ropstad til sammen. Skjønnhet og utstråling er sterke tilknytningsbyggende verktøy. Programmet er det mange som ikke gidder å lese. Man stemmer gjerne på de man liker eller føler tilknytning til. Kaller du de som stemmer Rødt for politiske nyttige idioter?
Zooey Skrevet 15. september 2021 #220 Skrevet 15. september 2021 Apis skrev (1 time siden): Jeg tror faktisk de også kan stjele velgere fra Frp, da den politiske akse egentlig er en sirkel der ytterpartiene møtes på baksiden. Det stemmer det. Både SV og Rødt har vokst, men Rødt appellerer nok til den samme arbeiderklassekulturen som FrP gjør. Den politiske motparten til Rødt er nok heller Venstre, nettopp fordi arbeidspolitikk er ekstremt viktig for Rødt og Venstre er fiendtlig innstilt mot alt som heter arbeiderrettigheter og fagforeninger. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå