Gå til innhold

Dere med to veldig tette barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjerne hvor du var hjemme med eldste også en liten stund ekstra. 
Noen life hacks til hvordan få dagene til å gå opp? Her er det 14 mnd mellom barna, hvor yngste akkurat kom. Ikke mulighet for bhg på eldste for vi bor i utlandet uten mulighet for det. Dvs familie og andre ressurspersoner heller ikke kan hjelpe oss. Mannen min er tilbake på jobb allerede men med hjemmekontor, så han kan hjelpe til dersom det er krise. Jeg hadde keisersnitt så skal jo ikke bære etc heller enda..Ok rekker ikke skrive mer! 

Ser veldig frem til gode råd!!! 

Anonymkode: 58e6c...423

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt beste råd er å legge baren lavt! Livet handlet egentlig bare om å komme seg gjennom hverdagen 😆 Forsøkte å finne på aktiviteter med eldste samtidig som jeg ammet yngste (bygge klosser, tegne osv). Jeg lagde klar en del mat på kvelden som lett kunne varmes opp, samt la frem litt plan for dagen. Jeg forsøkte å få alt som gjaldt baby til å bli en lek sammen med eldste. Når mini sov så hadde vi jo mer tid, men hvis det ble helt gale måtte jeg ty til litt Peppa Gris i korte perioder. 🙈 Bare det å flytte stellematte inn i stua hjalp mye 😅 Men alt i alt gikk det veldig greit. Husker jeg hadde venninner med 3 år i mellom som hadde mye utfordringer med sjalusi. Det var det jo lite av siden eldste var så liten selv. 

Anonymkode: e02b9...2a5

• Liker 2
Skrevet

Hva er det som du opplever som problematisk og vanskelig da? Klarer ikke å gi råd før jeg vet hva man sliter med.

Anonymkode: 5bca2...c7e

• Liker 1
Skrevet

15 måneder mellom mine. Elastisk bæresjal for den minste i starten. Raskt og enkelt å putte babyen i, og der kan den bare «henge» mens du leker, lager mat osv til største. Da får den lille nærkontakt og den store oppmerksomhet.

Samsoving for å få søvn til å gå opp. 

Anonymkode: 8fec3...84a

Skrevet

Hadde det ganske likt som deg, men har under 1 år mellom mine. Eldste fikk i bhg plass, så var alene med barna mer eller mindre hele tiden. 

Jeg tok en del kjøreturer, for da sovnet de som steiner samtidig og jeg fikk ro i hjernen. 
Dro på besøk til familie og venner, for da kom vi oss ut av huset. Jeg ble mer gal av å bare sitte inne med 2 krevende barn. 

Gikk oss turer i nærheten med tvillingvognen. Var litt krevende, men godt for oss alle med frisk luft. 

Slo i hjel litt tid på kjøpesenteret. 

Lekte med eldste, da yngste sov. Typ klosser, tegning etterhvert osv. 

Anonymkode: d72c5...e83

• Liker 1
Skrevet

Eldste fikk ikke bhg plass*

Anonymkode: d72c5...e83

Skrevet

Slenger meg på denne TS, jeg venter nå barn hvor det kun blir 13 mnd mellomrom mellom dem, og eldste skal være hjemme til august 2022. Det blir altså to barn her hjemme fra des-august!

Er så redd for å bli helt ødelagt🙈

Anonymkode: 3419a...f37

Skrevet

Jeg får ikke lov å bruke sele mer enn korte perioder pga KS såret, om noen uker er det nok helt ok igjen men frem til da.. Eldste er kun intr i tegnefilm noen minutter, før han mister fokus. Han er for voldsom og sikkert ung til å forstå man skal være forsiktig med babyen, så må foreløpig holde de litt unna hverandre. Seng/stellematte er allerede i stueområdet der vi andre er på dagtid, så det hjelper endel. 

Skrevet

Bil har vi ikke, får heller ikke vært noe utendørs nå en kort stund nettopp pga bæringen av eldstemann jeg skal styre unna. Så da kan vi ikke ut i vogn heller på et par uker (utenom helgene såklart hvor jeg har hjelp her hjemme). Familie ryker og, siden de ikke er her😬

Skrevet

Jeg har 13 mnd mellom mine, og deres far var langpendler med 1 uke hjemme og 2 på jobb. (Barna er voksne nå) 

Det gikk utrolig greit. Men jeg lagde meg kjapt faste, og så like rutiner som mulig på begge. Fast sovetid minst en gang pr dag, samt samme kvelds og morgen rutiner. Jeg måtte ha et system som fungerte så godt som mulig. Det gikk utrolig bra, og de begynte i barnehage samtidig når yngste var 18 mnd. Men sliten var jeg. 

Skrevet

Vi har 15 mnd mellom Våre. Eldste begynte ikke i bhg før han var to år. Så var hjemme med begge to i ca 9 mnd før han begynte k bhg. Syntes det var ganske greit. Slapp å se på klokka for å rekke noe om morgenen, og masse god tid med begge barna. Syntes i grunn ikke det var så veldig travelt heller, men var innstilt på at ting kunne flyte i denne perioden og alt «ekstra» jeg fikk tid til var bare bonus. Mannen jobbet også vekke hele ukene i 2 mnd i starten så var alene med dem hele døgnet da. 

For min del så hadde jeg noen mål hver dag: stelle meg selv, komme oss ut dørene hver dag om det så bare var p hente posten, middag hver dag. Hadde søskenvogn ig denne ble godt brukt. 

eldste lærte fort å vente på tur, og for minste er det også mer naturlig å lære seg å vente. Vasket ingenting i denne perioden utenom det jeg måtte som kjøkken og klær. Resten tok mannen eller jeg når han var hjemme. Ingen dør om det er støvete eller litt skittent i huset. 

vi kom fort inn i en rutine som fungerte godt for oss som familie. Du må finne ut hva som fungerer for dere og fortsett med det. Ta livet med ro så bli de fleste fornøyde. 

Anonymkode: d3e18...701

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva er det som du opplever som problematisk og vanskelig da? Klarer ikke å gi råd før jeg vet hva man sliter med.

Anonymkode: 5bca2...c7e

Enig! Hvorfor få flere barn når så mange sliter med å ha flere barn hjemme samtidig? Gjorde det og det går helt fint! 

Anonymkode: 0289f...665

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Gjerne hvor du var hjemme med eldste også en liten stund ekstra. 
Noen life hacks til hvordan få dagene til å gå opp? Her er det 14 mnd mellom barna, hvor yngste akkurat kom. Ikke mulighet for bhg på eldste for vi bor i utlandet uten mulighet for det. Dvs familie og andre ressurspersoner heller ikke kan hjelpe oss. Mannen min er tilbake på jobb allerede men med hjemmekontor, så han kan hjelpe til dersom det er krise. Jeg hadde keisersnitt så skal jo ikke bære etc heller enda..Ok rekker ikke skrive mer! 

Ser veldig frem til gode råd!!! 

Ett tips er å underholde eldste med vann! Har du  ikke muligheten til å gjøre d utendørs,bruk dusjen . fyll boller, bøtter, vannkanner med vann. Gjerne m litt konditorfarge i ,og noen med såpe . da har ungen underholdning en god stund mens du ammer, koser ,eller bare sitter helt i ro å ser på😊

Nettbrett, d er lov med ekstra skjerm tid.  Er alternativet kaos og utslitt mor tar barnet mindre skade av 30 min med skjerm 👍

Noe jeg aldri ville klart meg uten med to tette,bære sele!! Det gjorde at jeg fikk gjort litt mer praktiske ting som.matlaging og klesvask. Det var enklere å leke med eldste .det forhindret også sjalusi. Babyen er kloster på deg så dens behov er mer enn dekt, og den eldste får en mamma med to armer 😊

Skrevet

To tette (12 mnd og 3 uker) pluss skolebarn: 

- lekegrind

- mye turer

- treffe andre hjemmeværende mammaer (føles som mindre jobb da)

- trillepike? 
- vaskehjelp

- rutiner 

- lagde ferdig måltider kvelden før 

Osv. 

Anonymkode: 84f15...f06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...