AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #1 Skrevet 14. september 2021 Har et lite boliglån, og jeg har også penger i fond. Fondet har vokst såpass at det snart er større enn boliglånet, og da lurer jeg på om det kan få konsekvenser for skatt etc.? Jeg har ikke tenkt å betale noe mer ned på lånet, det har lav rente og jeg liker å ha penger på bok, men hvis jeg plutselig må betale formueskatt eller noe sånt tull tar jeg heller ut penger fra fondet og kjøper meg en skikkelig fin bil. Anonymkode: a6a8e...069
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #2 Skrevet 14. september 2021 Det må du, men det er ikke enorme beløp og mest sannsynlig mindre enn hva fondet vokser uansett. Anonymkode: 507a9...f31 1
Hanna! Skrevet 14. september 2021 #3 Skrevet 14. september 2021 (endret) Mener du formueskatt? Du kan regne det ut. Primærboligs formueverdi er vel 25% av reell verdi. Mens aksjefonds formueverdi er 55% er reell verdi. Gjeld regnes som 100%. Formueskatt begynner ved 1,5 million kroner. Gjerne dobbeltsjekk dissa talla. Jeg fikk informasjonen min herifra: https://www.smartepenger.no/skatt/621-formuesskatt Så si at boligen din er verdt 4 millioner kroner og du har 3 millioner i gjeld og 3 millioner i aksjefond. Da vil formueskatt-grunnlaget din være 1 million fra boligens formueverdi , - 3 millioner i gjeld, og 1,65 millioner i formueverdi fra aksjefond. Dette vil gi deg null formueskatt. Men om du har en bolig til 10 millioner, 1,5 millioner i gjeld og 1,5 millioner i aksjefond så vil formueskatt-grunnlaget bli 2,5-1,5+0,83, altså 1,825 millioner og du må da betale noe formueskatt. Endret 14. september 2021 av Hanna! Skreiv feil tall 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå