Gå til innhold

Lege gir ikke sykemelding pga at jeg er fullvaksinert og fritatt fra karanteneplikt. Arbeidsgiver påla karantene = tapt inntekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble kontaktet at smittesporingen i kommunen i går morges. En bekjent jeg hadde nærkontakt med i helgen hadde testet positivt og jeg ble bedt om å teste meg. Kontaktet arbeidsgiver som ikke ønsket at jeg kom på jobb (jobber i butikk) før negativt prøvesvar forelå. 

Ettersom jeg jobber som vikar og ikke har vært ansatt i firmaet lenge nok til å bruke egenmelding ba arbeidsgiver meg kontakte lege for sykemelding pga karantenen, så jeg ikke skulle tape penger på at jeg gikk glipp av to arbeidsdager (i går og i dag).  Sjefen mente det var en formalitet.

Ringte fastlegen og forklarte saken. Fikk beskjed om at siden jeg er fullvaksinert er jeg fritatt fra karanteneplikt og får derfor ikke sykemelding for disse dagene. Legen mener jeg kunne jobbet. Dermed taper jeg inntekt fra to dager fordi arbeidsgiver ikke ønsket at jeg kom på jobb. Stemmer dette? Noen som har vært borti lignende?

Anonymkode: 80adb...838

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier arbeidsgiver til at du ikke fikk sykemelding? Da må de jo gi deg permisjon med lønn.

Anonymkode: 3518d...218

• Liker 29
Skrevet

Legen har jo rett. At arbeidsgiver nekter deg å komme på jobb er jo deres avgjørelse, ergo må de gi deg permisjon med lønn. 

• Liker 45
Skrevet

Dette er arbeidsgiver ansvar, ikke legen. Han kan ikke sykemelde deg når ingenting tilsier at du skal ha sykemelding. 

Anonymkode: 73723...11b

• Liker 21
Skrevet

Takk for svarene. Skjønner ikke hvorfor sjefen var så skråsikker på det med sykemelding, at det bare skulle være en formalitet å få. Var disse reglene "slappere" tidligere i pandemien og har blitt strammet inn nylig? 

Jeg får høre om mulighetene for permisjon med lønn da, men tviler vel på at jeg får det. Så må nok bare regne de dagene som tapt. :( 

TS

Skrevet

Nei dette får arbeidgiver ta på sin egen kappe mener jeg. 

• Liker 11
Skrevet

Om du er fagorganisert, er det bare å ringe de :) 

Anonymkode: 501a9...983

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for svarene. Skjønner ikke hvorfor sjefen var så skråsikker på det med sykemelding, at det bare skulle være en formalitet å få. Var disse reglene "slappere" tidligere i pandemien og har blitt strammet inn nylig? 

Jeg får høre om mulighetene for permisjon med lønn da, men tviler vel på at jeg får det. Så må nok bare regne de dagene som tapt. :( 

TS

Nei men før i pandemien måtte man i karantene, nå må du jo ikke det når du er fullvaksinert, bare arbeidsgiver som ikke henger med her.

Anonymkode: fc9c7...304

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS

Det har vært sånn siden 4.mai. Arbeisgiveren din burde ha visst dette.

Anonymkode: 3518d...218

• Liker 12
Skrevet

Da ringer du sjefen og sier at enten kommer du på jobb, eller så får du permisjon med lønn. Sjefen får bestemme akkurat det, men sjefen kan ikke kreve at du tar fri uten lønn. 

Skrevet

Hvis arbeidsgiver ikke ønsker at du skal jobbe, må arbeidsgiver ta den kostnaden. 

Anonymkode: 4b2a8...53c

• Liker 7
Skrevet

Men du kan jo fortsatt få korona eller smitte andre selv om du har tatt vaksinen. Syntes det var fornuftig av arbeidsgiver jeg. Men igjen, myndighetene bestemmer her så jeg tror arbeidsgiver "ombestemmer" seg når du spør om permisjon med lønn

Anonymkode: c1984...d9e

• Liker 5
Skrevet

Synes det var sært av legen! Jeg var også oppført som nærkontakt med noen i helgen, og fikk beskjed at jeg skulle være i karantene frem til jeg fikk prøvesvar til tross for jeg er fullvaksinert. 

Skjønner godt at arbeidsgiver ikke ønsker å ha noen på jobb som har vært i nærkontakt med en smittet. I verste fall blir jo mange ansatte smittet og syke. Har dere bedriftshelsetjeneste, kanskje de kan ordne med en sykemelding? 

Anonymkode: ef650...71e

• Liker 2
Skrevet

Sjefen kan ikke pålegge deg karantene. Det er kun helsemyndigheter/helsevesen som kan det.

Om sjefen ikke ønsker at du møter på jobb, er konsekvensene sjefen sitt ansvar.

Men sjefen kan ikke nekte deg lønnen din som du skal ha etter arbeidsavtalen.

Anonymkode: f2a88...b5b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes det var sært av legen! Jeg var også oppført som nærkontakt med noen i helgen, og fikk beskjed at jeg skulle være i karantene frem til jeg fikk prøvesvar til tross for jeg er fullvaksinert. 

Skjønner godt at arbeidsgiver ikke ønsker å ha noen på jobb som har vært i nærkontakt med en smittet. I verste fall blir jo mange ansatte smittet og syke. Har dere bedriftshelsetjeneste, kanskje de kan ordne med en sykemelding? 

Anonymkode: ef650...71e

Da følger ikke din lege gjeldene retningslinjer, så vær obs på at det er mulighet for at sykemeldingen ikke godkjennes av.

Anonymkode: f2a88...b5b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men du kan jo fortsatt få korona eller smitte andre selv om du har tatt vaksinen.

Anonymkode: c1984...d9e

Nettopp derfor stilte jeg ikke spørsmål ved at arbeidsgiver ikke ønsket at jeg kom på jobb før negativt testresultat forelå. For meg ga det mening at de ikke ønsket at jeg kom på jobb og risikerte å smitte både kolleger og kunder. Jeg trodde faktisk ikke at myndighetene ønsket at jeg tok den risikoen heller, så derfor ble jeg veldig overrasket over svaret fra fastlegen da jeg ba om sykemelding. 

Snakket med ei venninne som testet seg i forrige uke i kveld og hun hevder personalet på teststedet sa hun skulle være i karantene til hun fikk negativt testsvar. Hun er fullvaksinert...

Hva skal man tro...?? 

TS

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke karantene når du er fullvaksinert. På min datters arbiedsplass hadde de en som testet positivt for ca 14 dager siden, alle bortsett fra en var fullvaksinerte. De trengte ikke teste seg eller være i karantene så lenge de ikke hadde symptomer. Den som ikke hadde tatt vaksine måtte testes og holde seg hjemme

Anonymkode: 3a1d1...868

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

TS

Hei TS, om du hadde fått sykemelding ville du uansett ikke fått lønn da du skriver:

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

ikke har vært ansatt i firmaet lenge nok til å bruke egenmelding

Dersom du ikke har rett på egenmelding har du heller ikke krav på sykepenger.. Sjekk gjerne med NAV.no men dette burde sjefen din vite.. 

Anonymkode: a2f3c...6c4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei TS, om du hadde fått sykemelding ville du uansett ikke fått lønn da du skriver:

Dersom du ikke har rett på egenmelding har du heller ikke krav på sykepenger.. Sjekk gjerne med NAV.no men dette burde sjefen din vite.. 

Ikke drit deg ut. Arbeidstaker har rett på sykepenger fra arbeidsgiver etter å ha vært ansatt i 4 uker. Det vil si at man får penger i arbeidsgiverperioden dersom man har sykemelding. Retten til å nytte egenmelding inntreffer 8 uker.

I dette tilfellet mener jeg arbeidsgiver burde gi ts permisjon med lønn i den utstrekning det er arbeidsgiver som pålegger ts å være hjemme.

Anonymkode: 79aa7...277

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det stemmer ikke 

Anonymkode: afa38...9a2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...