Gå til innhold

Mer stas med ny jentebaby enn gutt i familien🙄

Anbefalte innlegg

Skrevet

Egentlig ikke noe mening med dette innlegget, men må bare ventilere litt her😜 Jeg og min søster har begge en gutt fra før. Nå er vi begge gravide igjen. Jeg venter jente og hun venter gutt. Helt fra vi annonserte graviditeter har en gjentagende kommentar vært fra familie og venner "håååper det kommer en jente nå da". Er klart flest guttebabyer som har kommer i omgangskretsen siste år, men jeg har alltid synes dette med kjønn er likegyldig. 

Nå er det bare så utrolig tydelig at det liksom er mer "stas" med jenta som kommer enn gutten.. Ingen sier det sånn rett ut, men er så mange kommentarer i familiesammenkomster osv. der det understrekes hvor mye mormor gleder seg til å kjøpe kjoler og tante til å strikke rosa..

Blir bare litt lei meg på søster sine vegne, for hun havner liksom litt i bakgrunn bare fordi hun venter en gutt.. Og igår sa hun også til meg at hun var litt misunnelig på meg som ventet jente.. Fikk så vondt inni meg. Andre som har opplevd lignende? Eller har råd til hva jeg kan gjøre? 

Anonymkode: ab9e1...895

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er urettferdig. Jenter får generelt mer ting enn gutter. "Det er så enkelt å kjøpe til jenter." "Det er så mye fine klær til jenter". "Det er så mye fine smykker til jenter".

Og så kommer konfirmasjonen og det utjevnet seg. Jentene drukner i ubrukelige smykker, mens guttene får masse penger som er mye mer nyttig. 🤷🏼‍♀️

Jeg har en av hver og passer på så godt jeg kan å ikke forskjellsbehandle de. Og sier klart fra til øvrig familie også.

Ikke godt å si hva dere skal gjøre, men syns det er fint av deg å være oppmerksom på det på din søsters vegne 😊

Anonymkode: 5e4a9...966

• Liker 19
Skrevet

Jepp, her var det mye mer "stas" med jente blant enkelte familiemedlemmer. Jeg bare overså det, hadde gutt fra før og ville ikke ha noe ekstra rundt det at jeg ventet jente. Det har roet seg nå uansett, ellers tenker jeg det er greit å si fra på en ok måte. 

Anonymkode: baa52...a96

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er urettferdig. Jenter får generelt mer ting enn gutter. "Det er så enkelt å kjøpe til jenter." "Det er så mye fine klær til jenter". "Det er så mye fine smykker til jenter".

Og så kommer konfirmasjonen og det utjevnet seg. Jentene drukner i ubrukelige smykker, mens guttene får masse penger som er mye mer nyttig. 🤷🏼‍♀️

Jeg har en av hver og passer på så godt jeg kan å ikke forskjellsbehandle de. Og sier klart fra til øvrig familie også.

Ikke godt å si hva dere skal gjøre, men syns det er fint av deg å være oppmerksom på det på din søsters vegne 😊

Anonymkode: 5e4a9...966

Ja! Og egentlig er det bare tull, det finnes mye fint som passer til begge kjønn. Eller som er tøft til gutter.

Anonymkode: e2221...6d0

Skrevet

Årh, dette provoserer meg så. Da jeg annonserte graviditeten tok det ikke lang tid før enkelte familiemedlemmer (særlig de litt eldre) begynte med å spørre hvilket kjønn jeg håpte at det ble. Da jeg svarte at det faktisk var akkurat det samme for meg, fikk jeg høre: "Ja, helt enig i det, men det hadde jo vært veeldig koselig om det ble ei lita jente da!?"

Etter hvert fant vi ut at det ble ei jente, og da kom det kommenterer som "du ble vel litt ekstra glad når du fant ut at det ble jente?" og "det var jo litt ekstra stas at det blir jente da, jeg synes det er ekstra koselig :)" osv. Altså, nei. Hva får folk til å tenke at det er ok ting å si? Jeg svarer bare at det kan jo hende ultralyden viser feil også og at det faktisk er en gutt i magen, og at det ikke hadde gjort noe for vår del det heller.   

Anonymkode: 9ea44...d45

• Liker 5
Skrevet

Kjenner jeg blir lei meg av dette. At mennesker kan ha slike holdninger. Det er en baby liksom.. Jeg har en av hver, min siste er en liten gutt på 6 mnd. Han er så blid og glad og aldeles nydelig. Hvordan kan man si at det ikke er noe moro liksom.. 

Anonymkode: d0198...f5c

• Liker 6
Skrevet

Blås i det.. I de fleste land er det MYE mer stas med gutt. Ikke bra det heller...

Anonymkode: 1f654...51b

• Liker 9
Skrevet

Her var det motsatt 😅

Så synd det kom ei jente, for da kunne hun ikke arve etter fettere.... Og mannen min måtte jo være så skuffet over å ikke få en arving som kunne bære navnet videre 😆 

Folk er bare rare til tider, og sier nok mye de ikke tenker gjennom dessverre 

Anonymkode: 9d161...031

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan også kjenne meg litt igjen, her er det svigerfar som er verst - han sier rett ut at det er mer stas med jenter. Jeg og svigersøster har en av hver og det er tydelig at jentene blir skjemt mest bort. Men heldigvis har vi også familie som syntes det er like stas uansett kjønn.

Ikke mye å gjøre annet enn å ikke være med på leken ihvertfall. 

Anonymkode: b3adb...02e

• Liker 1
Skrevet

Aner ikke hvorfor dette «fenomenet» fins. Da vi fortalte svigermor vi ventet jente sa hun rett ut; åååå takk gud. 

Foresten syns jeg det er masse drit søte gutteklær til baby, mye mer å velge i. Jentene har bare minnie mus og rosa liksom.. 

Anonymkode: ec12d...87c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Årh, dette provoserer meg så. Da jeg annonserte graviditeten tok det ikke lang tid før enkelte familiemedlemmer (særlig de litt eldre) begynte med å spørre hvilket kjønn jeg håpte at det ble. Da jeg svarte at det faktisk var akkurat det samme for meg, fikk jeg høre: "Ja, helt enig i det, men det hadde jo vært veeldig koselig om det ble ei lita jente da!?"

Etter hvert fant vi ut at det ble ei jente, og da kom det kommenterer som "du ble vel litt ekstra glad når du fant ut at det ble jente?" og "det var jo litt ekstra stas at det blir jente da, jeg synes det er ekstra koselig :)" osv. Altså, nei. Hva får folk til å tenke at det er ok ting å si? Jeg svarer bare at det kan jo hende ultralyden viser feil også og at det faktisk er en gutt i magen, og at det ikke hadde gjort noe for vår del det heller.   

Anonymkode: 9ea44...d45

Ja, er akkurat de kommentarene der som irriterer meg sånn! Jeg ville i utgangspunktet ikke vite kjønn før fødsel fordi det er jo det eneste folk bryr seg om. Ikke en person har spurt om det er en frisk baby i magen, kun om jeg vet kjønn

• Liker 1
Skrevet

Dette føler jeg ofte blir så overdimensjonert av de som er gravide. Man må huske på at de rundt er ikke sååå opptatt av dette barnet som skal komme. Man har ikke så mye annet enn kjønnet å forholde seg til når man skal vise interesse for andres svangerskap. Og da henger man seg opp i det som er nytt, feks at hun får et annet kjønn enn hun allerede hadde. Og mormor kan få strikke litt rosa, som jo er en nusselig farge. Det stikker sjeldent dypere enn dette altså. Det ligger i mange mødres natur å ønske å oppleve å få begge kjønn, men det blir alltid perfekt med det som kommer uansett. Svangerskapets 9 måneder oppleves ofte kjempelenge for den som er gravid, mye grubling og fokus på eget foster, men plutselig er denne tiden over, og barna er der som de er. 
Jeg fikk feks første jenta på svigers sin side, og svigermor var svært begeistret over at det endelig skulle komme en jente. Men det roer seg jo raskt, og hennes fettere er like høyt elsket av farmor.

Anonymkode: 7bbef...e1e

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Aner ikke hvorfor dette «fenomenet» fins. Da vi fortalte svigermor vi ventet jente sa hun rett ut; åååå takk gud. 

Foresten syns jeg det er masse drit søte gutteklær til baby, mye mer å velge i. Jentene har bare minnie mus og rosa liksom.. 

Anonymkode: ec12d...87c

Haha, må le litt av den kommentaren der😂 Ærlig om sine tanker liksom..

Synes også klær og babyer er skjønne uansett kjønn! Jeg vet heller ikke helt hva som er greia rundt dette med jenter og kjønn, men er jo klar over at det for mange, kanskje særlig damer, er ønske om en datter.

Jeg tenker det er helt lov å ønske seg et kjønn og slikt, men det er mer det at utenforstående bare bør spare seg slike kommentarer da det faktisk kan føles sårt for den gravide

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, er akkurat de kommentarene der som irriterer meg sånn! Jeg ville i utgangspunktet ikke vite kjønn før fødsel fordi det er jo det eneste folk bryr seg om. Ikke en person har spurt om det er en frisk baby i magen, kun om jeg vet kjønn

Hadde aldri turt å spørre en gravid om barnet i magen er friskt! Hva om det ikke er friskt, blir jo like høyt elsket nå som mor tydeligvis uansett skal bære det fram. Kjønn er et ufarlig hverdagslig emne, husk at alle er ikke såå interessert, vi bare spør for høflighet og for å vise interesse for en stor ting som skjer i livet ditt.

• Liker 19
Skrevet

Man må bare heve seg over det tror jeg.

Jeg opplevde det motsatte. Vi hadde med vilje ønsket å ikke vite kjønn før ved fødsel, men folk spurte ofte om hva vi ønsket oss mest. Vi svarte da ofte at vi bare ville ha et barn, og at kjønn var av mindre betydning. Men en kompis av min mann var veldig opptatt av å poengtere hvor mye bedre det var å ha gutter enn jenter. Fordi det var dårlig klassemiljø i hans sønn sin klasse, pga jentedrama. En kollega som har tre sønner sa åpenlyst til meg at han var sjeleglad han ikke hadde døtre, for det var jo bare sutring og drama med dem. Synes godt de kunne spart seg for å si dette til meg.
Vi fikk forresten jente ;) 

Anonymkode: 36251...7da

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette føler jeg ofte blir så overdimensjonert av de som er gravide. Man må huske på at de rundt er ikke sååå opptatt av dette barnet som skal komme. Man har ikke så mye annet enn kjønnet å forholde seg til når man skal vise interesse for andres svangerskap. Og da henger man seg opp i det som er nytt, feks at hun får et annet kjønn enn hun allerede hadde. Og mormor kan få strikke litt rosa, som jo er en nusselig farge. Det stikker sjeldent dypere enn dette altså. Det ligger i mange mødres natur å ønske å oppleve å få begge kjønn, men det blir alltid perfekt med det som kommer uansett. Svangerskapets 9 måneder oppleves ofte kjempelenge for den som er gravid, mye grubling og fokus på eget foster, men plutselig er denne tiden over, og barna er der som de er. 
Jeg fikk feks første jenta på svigers sin side, og svigermor var svært begeistret over at det endelig skulle komme en jente. Men det roer seg jo raskt, og hennes fettere er like høyt elsket av farmor.

Ja, det er sikkert et godt poeng du har der. Og tror helt sikkert begge babyer blir like stas når de er her😊  Kan nok godt være jeg overtenker og analyserer for mye også her.

Føler meg bare litt ukomfortabel når jeg får så mye oppmerksomhet rundt den kommende jenta og jeg synes det ser ut som min søster blir litt trist. Særlig etter kommentaren om at hun nesten var litt misunnelig på meg. Tror kanskje ikke hun ville sagt det om ikke det var så veldig fokus på hvor stas det er med jenta. Jeg vet ikke. Svarte bare hvor nydelig det blir med to brødre som kommer til å få så mye glede av hverandre og få et unikt brødrebånd. Vi er jo heldige som venter friske barn i hovedsak

• Liker 3
Skrevet

I min familie er det litt motsatt. Vi er bare jenter, så når noen av kusinene er gravide og vi spør om kjønn og de svarer at det blir en jente så er reaksjonen mer «Ok. Hva skal dere ha til middag i dag?»

Det få gangene svaret har vært «Det blir en gutt», så er det klemming og high five og oldemor som mumler «sterke kvinner får sønner» (hun fikk 6 døtre og en sønn😅).

Anonymkode: 50e63...815

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hadde aldri turt å spørre en gravid om barnet i magen er friskt! Hva om det ikke er friskt, blir jo like høyt elsket nå som mor tydeligvis uansett skal bære det fram. Kjønn er et ufarlig hverdagslig emne, husk at alle er ikke såå interessert, vi bare spør for høflighet og for å vise interesse for en stor ting som skjer i livet ditt.

Nei, ser den. Kanskje ikke om barnet er friskt er et spørsmål man stiller. Godt poeng det. Skjønner jo det er naturlig og enkelt å spørre om kjønn. Synes i utgangspunktet ikke det er feil å spørre om. Bare kunne ønske det ikke bare var hovedfokus rundt kjønn her, eller ihvertfall ikke at det ene er bedre enn det andre😊 Og ser den at graviditet er mest interrsant for oss selv, regner ikke med annet. Er kun det at jeg føler vi får ulik respons basert på kjønnet vi venter 😊

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvorfor alle er så opptatt av kjønn. Jeg fikk faktisk kommentaren etter andrebaby: "nå som dere har en av hver er dere vel ferdig med barn?". 

Som om det er der eneste som betyr noe?🤣 på min side av familien er det 3 gutter og 1 jente. Besteforeldre gir like mye oppmerksomhet, men jeg merker at oldeforeldrene snakker litt ekstra om jenta 😅

• Liker 1
Skrevet

Besteforeldrene mine fikk 12 barnebarn før nummer 13 "endelig" ble en gutt. Jeg skjønner at farfar syntes det var litt ekstra stas, men sånn ellers forstår jeg ikke hvorfor kjønn egentlig skal ha noe å si.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...