Gå til innhold

Lønner det seg å søke om bruksendring av rom før hussalg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en bolig med 3 soverom, men har bygget om en av kjellerbodene til soverom. Der er vindu blitt byttet ut med et godkjent rømningsvindu og rommet er isolert, men jeg har ikke søkt om bruksendring. 
Nå som jeg vurderer å selge bolig -burde jeg søke om bruksendring først?

Det er mest en formalitet da jeg vet at naboer har fått det innvilget, men jeg har egentlig ikke 10.000kr ekstra, og tid til å styre med dette nå...

Men om det vil lønne seg ved salg ble jeg vel bare bite tenna sammen og få det gjort?

Anonymkode: 2f9f2...e1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Megler må, så vidt jeg vet, skrive at det fjerde soverommet ikke er godkjent i prospektet, og det kan jo skremme vekk noen kjøpere. Men det er jo høyst usikkert. Kjellerstua mi er ikke godkjent, men jeg kjøpte huset likevel. 

Koster det virkelig ti tusen å få det godkjent? Tror ikke det var mer enn et par tusen i den kommunen jeg jobbet i.

Anonymkode: daeb1...f5c

• Liker 1
Skrevet

Du kan søke bruksendring og enten:

A) opplyse at det er søkt, men søknaden ikke er ferdigbehandlet og da har kjøper ansvaret videre

eller 

B) vente til det foreligger godkjent bruksendring - noe som vil trekke prisen og størrelsen i kvadratmeter opp

Skrevet

Tja,

når vi har sett på bolig, har vi alltid fått en «mjeh»-følelse når hus selges med «disponible rom» som soverom. Tror du tjener en del på å søke og få det godkjent. Det er en formalitet som er veldig grei å få på plass, spør du meg. Og absolutt verdt de pengene du oppgir her.

Så slipper du selge bolig med «egentlig tre soverom, men ..»

• Liker 3
Skrevet

Ja, det vil normalt lønne seg.

Anonymkode: d8faf...897

• Liker 1
Skrevet

Ja det tror jeg, leter etter hus med 3 soverom selv, og om det står 2 på f.eks finn.no vil det ikke komme opp i mitt søk en gang. Regner med mange setter på minimum antall soverom som søk.

Anonymkode: 1394f...40a

Skrevet

Ja, det tror jeg er lurt! 

Anonymkode: f9a80...17a

Skrevet

Jeg tror det er lurt, ja. Dersom rommet ikke er søkt godkjent, vil det være en usikkerhetsfaktor for kjøper. Jeg hadde ikke villet betale for et hus med fire soverom, som kanskje ikke har fire soverom likevel. Betalingsvilligheten er høyere dersom rommet er godkjent.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...